Auteur Topic: 'spannende televisie'-benadering  (gelezen 17177 keer)

Offline CALIMERO

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wat een mollestreek!
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #20 Gepost op: 21-05-2003, 21:34:53 »
Het wie is de mol spel is zover geevalueerd zeker door de opkomst van internet. Alle theorieen , hints worden uitgebreid behandeld op de forums. En als iemand ook maar iets ziet, weet iedereen het in no time. De programmamakers weten ook dat we letten op gunstige molposities en nu zelfs denken aan spannende televisie benaderingen. Dus ik vraag me af of we door zo te redeneren wel de mol kunnen vinden. Wellicht dat de avro (net als met de gelijke kansen theorie  ;)) ook hier roet in het eten gooit. Maar ik ben het wel met je eens dat over het algemeen Elise de persoon is die het meest in een gunstige molpositie verkeerde.







Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #21 Gepost op: 21-05-2003, 22:03:11 »
Ik heb medelijden met de WISDM-redactie: de mol moet zorgen voor spannende televisie, hij moet met alle kandidaten evenveel in de opdrachten zitten, hij moet zoveel mogelijk mollen en geld uit de pot houden. Oja, en hij mag ook niet opvallen. Een haast onmogelijke taak!

Daarom geloof ik niet in de gelijke-kansen-theorie en ook niet in een continu-spannende-televisie-makende mol.

Sommige opdrachten mislukken door de mol, maar de meeste door (stomme) fouten van de kandi's, of door kandi's die zichzelf verdacht willen maken.
Sommige opdrachten worden spannend, soms door de mol, maar meestal door de (ook voor de AVRO) onverwachte wendingen, door gedrag van kandidaten en door een spannende montage.







Goede jacht!

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #22 Gepost op: 21-05-2003, 22:09:21 »
Hmmm,..

wilde eigenlijk citaat van Dopey hier zetten maar ben er nog niet achter hoe dit precies werkt, sorry.

Dopey dus,

Als je mijn laatste voorbeeld goed leest trek ik welliswaar mijn conclusie naar Elise toe maar is het voor Ronner's heel goed uit te leggen als een typische Ron=de mol opdracht.

Zoals gezegd loopt Ron hier het huisje voorbij en als mol neemt hij hier ongeloofelijk veel risico. Hij zou tenslotte gezien kunnen zijn door Ferdi, Patricia of Rene. Die zouden hem dan onherroepelijk getackled hebben en Ron (als mol) zou alleen maar hebben kunne hopen dat de twee meisjes het niet zouden halen.
Dit risico sluit ook nog eens naadloos aan op de instructies van Angela aan de mol aan het begin van de volgende aflevering.

Bij dit laatste (lintjesopdracht) voorbeeld dat ik hier geef leg IK dus welliswaar de nadruk op Elise maar voor een goed lezer is dit net zo goed naar Ron=de mol uit te leggen. Eigenlijk is de enige wat hardere conclusie dat Chandrika hier (in het licht van de titel van dit topic) erg zwak stond.

Ik heb nu eenmaal (en ik schaam mer er niet eens voor) een roze Elise = de mol bril op. Mischien niet objectief maar wie is dat nou wel in dit stadium.

Bij het lumberjacken zat Elise niet in de echte actie, ze kon echter wel goed mollen. Wat met name Ron en Rene deden was spannend en opvallend maar ook het dilemma tussen Ferdi en Elise zorgde voor intrigerende tv.

Bij het blindemannetje was Ferdi natuurlijk de held, daar doe je als mol bijna niks tegen zonder heel erg op te vallen. het kan ook niet dat de mol alles bewust laat mislukken dat zou veel te veel opvallen. Het gaat erom dat de mol door de avro zoveel en zovaak als mogelijk (dus niet altijd) op een positie word gezet waarin de mol kan controleren, sturen, observeren en daar waar mogelijk sabboteren.

Groeten,

De Zonnekoning








Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #23 Gepost op: 21-05-2003, 22:37:25 »
Het gaat erom dat de mol door de avro zoveel en zovaak als mogelijk (dus niet altijd) op een positie word gezet waarin de mol kan controleren, sturen, observeren en daar waar mogelijk sabboteren.

Kijk! dat is nou precies wat ik bedoel en waarom ik denk dat dit topic dus niet echt noodzakelijk is.
Het gaat om molposities en sabotagemogelijkheden. Die positie levert nou eenmaal niet altijd de meest spetterde televisie op, maar is wel belangrijk voor de zoektocht naar de mol.

Jouw spannende TV benadering is dus voor meerdere kandidaten weggelegd en wijzen in sommige gevallen (de door jou genoemde opdrachten) naar Elise als mol.

Het is natuurlijk best mogelijk dat Elise de mol is, ik zal de laatste zijn die ontkent dat zij ook maar iets molligs over zich heeft. Ik denk dat iedereen onderhand wel weet wie mijn mol is en mijn redenen om Elise niet te willen verdenken  ;D
Tot nu toe heeft mijn mol echter altijd gewonnen (Sigrid, John, Stijn) dus niets is onmogelijk. Mocht Ron deze keer winnen en Elise dus de mol is, komt dat niet door de spannende TV benadering, maar door haar molacties en misschien zelfs wel Gotcha's iedereen gelijke kansen theorie  ;).







"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Moni

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #24 Gepost op: 21-05-2003, 22:54:16 »
Ik ben het met deze stelling wel eens m.b.t. de gevangenisopdracht. Ik heb hierover in het Elise topic op 18 mei al een bericht gepost.

Van mijn standpunt uitgaande dat Elise de mol is: de AVRO heeft dat muziekboekje er neergelegd om tot een spannende ontknoping te komen. Wanneer Ron en Chandrika er samen niet uit zouden komen met de letters die het liedje vormen, dan blijft iedereen opgesloten en dat zou wel een erg teleurstellend einde zijn. Nu heeft Elise de opdracht om het boekje na ong. een uurtje te vinden en zo de rest op het spoor van Vader Jacob te zetten. Helaas voor haar waren ze net binnen de tijd.
Maar dit was wel spannende televisie, want ik zat op het puntje van mijn stoel.

Met voorgaande afleveringen heb ik de spannende televisie-benadering niet zo in de gaten gehouden, maar met de laatste opdracht kreeg ik dat gevoel wel.







« Laatst bewerkt op: 21-05-2003, 22:57:23 door Diesel »

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #25 Gepost op: 21-05-2003, 23:02:20 »
Sorry Dopey, wellicht heb je gelijk dat ik hier een topic heb geopend dat niet echt noodzakelijk was.
Zoals ik al schreef ben ik eigenlijk een echte .nl poster maar omdat het daar zoooo mat werd de laatste dagen heb ik in mijn verslaving mijn toevlucht hier gezocht.
Sorry dus dat ik hier niet precies de regels en de weg weet.

Het onderwerp van dit topic is trouwens vanmiddag door de moderator aangepast en dekt niet helemaal de lading van mijn insteek.

Ik geef nog een voorbeeld:

De slip / eigenschappen opdracht.

Chandrika en Ron moeten samenwerken en kunnen dus nauwlijks mollen omdat dit voor de niet mol teveel zou opvallen.
De enige molse positie is dus bij het slippen.
Elise wil graag als laatste maar in overleg met Ferdi en Rene gaat ze als tweede.
Ze kan zodoende haar eigen slip laten mislukken en Ferdi misleiden met valse instructies (als jij hem al tijdens de draai in z'n drive kan zetten moet je het proberen, terwijl de instructeur aan Rene en rene aan Elise iest anders zegt). Ze heeft daar dus controle over het spel, kan beinvloeden en controleren en sabboteert ook nog.

Ze maakt het uiteindelijk af bij de eigenschappen door de foto van haar en Chandrika te verwissellen. Ook daar stond ze weer in een sterke mol positie door te controleren en te sabboteren.

Nogmaals, ook deze reactie hoort niet helemaal bij de titel van dit topic. Mijn orginele insteek was dan ook: "een andere kijk op de positie van de mol".

Gewoon de mol eens bij verschillende opdrachten ook als programmamaker zien. En als iemand die samen met de avro kan kiezen waar ze (of hij) geplaatst word in het spel.

Groeten,

De Zonnekoning









Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Glow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #26 Gepost op: 21-05-2003, 23:45:52 »
gdvr, ik had echt een superlang verhaal getypt over een suspenseanalyse bij deze opdracht die te lang was voor dit berichtje. Ga ik een stap terug: ALLES WEG!  ::)  :'(

Het kwam ongeveer hier op neer:
(en ik ga misschien een beetje pretentieus gooien met collegetermen, maar ik moet toch iets met mijn studie?)

Ik vind het erg gevaarlijk om zomaar te zeggen dat de mol voor de spanning zorgt. De mol moet saboteren met 2 dingen in zijn achterhoofd:
1) achter de schermen mogen de medekandidaten er niet achter komen
2) voor de schermen mag het publiek er niet achter komen
onthou dat even terwijl ik eventjes een beetje spanning opbouwen 101 beschrijf ;)
Wij bij media & cultuur leren dat om suspense op te bouwen en te verhogen, 3 elementen belangrijk zijn:
- Het oprekken van de tijd (het race tegen de klok idee)
- Cataforen (objecten, beeldeffecten of clichematige verhaallijnen die juist door hun cliché's een bepaalde verwachting bij ons losmaken)
- Sympathie opwekken (identificatieproces)


De eerste is belangrijk. jullie zaten vast allemaal nagelbijtend op de bank in afwachting of ze het optijd zouden halen. De mol heeft hier een grote rol in. Hij/Zij kan dit sterk beïnvloeden door dingen langzamer te doen dan hij/zij wil en is dus zeer belangrijk voor de spanning.
   De tweede is verwarrender. De objecten zijn verdeeld over alle kandidaten, en wij krijgen van te voren expliciet uitgelegd hoe afhankelijk alle cataforen van elkaar zijn. Het een zou geen spnaning meer opleveren als het ander niet goed zou worden gebruikt. Hier werken de acties van de mol eigenlijk tegen het opbouwen van de spanning. Omdat de mol met de aangeboden cataforen moet saboteren creërt hij/zij een kink in de kabel, maar de toeschouwer mag er dus niet achterkomen waar die kink zit en dat die er überhaupt zit omdat ten eerste de spanning weg zou zijn en ten tweede omdat het hele concept van het programma dan weg zou zijn ;). Voor de mensen bij de montage wordt het dus extra lastig gemaakt omdat als er te weinig van een bepaald persoon wordt uitgezonden, mensen achterdochtig worden. Maar de beelden van het saboteren moeten wel gemaakt worden om later de molacties uit te kunnen leggen. De mol werkt hier dus de spanning tegen.
   Bij sympathie wordt het interessant. De sympathie van de kijker ligt meestal bij de held, en wij identificeren onszelf met die persoon. Daarom willen we dat de held het einde van de film/het programma red. Maar het probleem bij dit programma is dat wij niet weten wie de held(en) is/zijn. Dus bij wie in het programma leg je dan de sympathieke nadruk? Om de mol het beste te camoufleren kan de sympathie het best bij hem liggen omdat zo bepaalde acties automatisch door de kijker rechtvaardigt worden. "ja hij of zij is de mol toch niet". Dat zag je vorig jaar heel mooi bij George, en zijn populariteit. Maar tegerlijkerijd ligt daar ook een ander probleem: de mol is eigenlijk ook wel een beetje onze held. En moet die sympathie moet dus óók verdeeld worden over de kandidaten om argwaan te voorkomen.

Dus als conclusie weet je dus dat het voornaamste suspenseverhogend middel waar de mol beschikking over heeft, het oprekken van de tijd is. Ik zou in dat geval niet Elise als mol aanwijzen, zij begon al met het spelen van Vader Jacob voor dat ze de noten binnen had. Dat is niet bepaald tijd rekken. Chandrika deed het dan veel beter met d'r zogenaamde gebarentaal, en ook Ron was een talent door een van de beroemdste kinderliedjes te vergeten.
   Als we dan kijken naar de beperkingen in de montage is de montage rond chandrika wel heel erg wazig. Van Ron en Elise weten we bijna precies in welke volgorde ze wat hebben gedaan. Bij Ron zelfs nog eits sterker dan bij Elise. Bij Chandrika daarentegen heb ik geen idee welke noten ze eerst doorgaf, hoe vaak ze heen en weer rende en wat ze deed terwijl ze rende. Ik miste zelfs hele stukken van de ruimte waar ze in zat. Heel desoriënterend allemaal.
   Op basis van deze laatste opdracht en dan vanuit het oogpunt van spanningsopbouw ligt het bij mij het meest voor de hand dat Chandrika en niet Elise. En tsja, bij dit programma weet je het eigenlijk nooit omdat de mol misschien juist voor deze opdracht de spanningsopbouw aan de kandidaten overliet?







So you can make me come, that doesn't make you J.E.S.U.S

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #27 Gepost op: 22-05-2003, 00:00:21 »
Glow,

Lullig ja, dat je hier niet te lang mag posten. Kwam er vanmiddag ook achter. geluk dat ik had was dat ik het .nl forum gewend ben en daarom alle posts eerst gewoon in kladblok schrijf en dan kopieer en plak.

Goed verhaal en inderdaad bijna wetenschappelijk beredeneerd.

Echter de essentie van mijn topic hierin is dat Chandrika en Ron zoveel tijd konden rekken als ze wilden, Elise toch de sleutel in handen had. Je zegt dat ze vader jacob al begon te spelen voordat ze de noten had maar dat is niet waar. Ze begon het te spelen nadat ze het liedjesboek 'gevonden' had en dat zogenaamde vinden had ze (als mol) heel goed getimed. Zoals ik in het topic ook al schreef, als Chandrika niet zo hard had gelopen op het laatst was de opdracht namelijk net NIET gelukt.
Ron zou het als mol nooit kunnen maken om zomaar vader jacob te gaan zingen zonder dit van Chandrika door te krijgen en Chandrika kon nooit zomaar vader jacob aan Ron doorgeven als Elise dit niet gespeeld zou hebben.

Groeten,

De Zonnekoning







Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Glow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #28 Gepost op: 22-05-2003, 00:24:52 »
Glow,

Lullig ja, dat je hier niet te lang mag posten. Kwam er vanmiddag ook achter. geluk dat ik had was dat ik het .nl forum gewend ben en daarom alle posts eerst gewoon in kladblok schrijf en dan kopieer en plak.

Goed verhaal en inderdaad bijna wetenschappelijk beredeneerd.

Echter de essentie van mijn topic hierin is dat Chandrika en Ron zoveel tijd konden rekken als ze wilden, Elise toch de sleutel in handen had. Je zegt dat ze vader jacob al begon te spelen voordat ze de noten had maar dat is niet waar. Ze begon het te spelen nadat ze het liedjesboek 'gevonden' had en dat zogenaamde vinden had ze (als mol) heel goed getimed. Zoals ik in het topic ook al schreef, als Chandrika niet zo hard had gelopen op het laatst was de opdracht namelijk net NIET gelukt.
Ron zou het als mol nooit kunnen maken om zomaar vader jacob te gaan zingen zonder dit van Chandrika door te krijgen en Chandrika kon nooit zomaar vader jacob aan Ron doorgeven als Elise dit niet gespeeld zou hebben.

Groeten,

De Zonnekoning

Dat chandrika door haar rennen de opdracht heeft gered, duidt JUIST op het opbouwen van spanning. Als ze het niet gered hadden denk ik dat mensen de opdracht een heel stuk minder goed hadden gewaardeerd. Juist de laatste opdracht moet met een knaller eindigen voor het programma.
Elise speelde vader jacob terwijl chandrika 3 kleine kleutertjes doorgaf.  Dat bedoel ik met dat ze vader jacob speelde voor ze de noten had. Het klonk trouwens alsof chandrika meer het spelen van vader jacob doorspeelde naar ron in de hoop dat hij het als irrelevant zou opvatten. "ze speelt vader jacob maar dat hoort niet".
Je hebt gelijk dat Elise met haar cataforen (en dan vooral de afstandsbediening) wel een sleuterrol speelde, maar dan kun je dat voor hen alle drie beargumenteren, en dat maakt het vinden van de mol zo moeilijk.
De conclusie "chandrika" komt bij mij wat betreft deze opdracht ook eigenlijk meer vanuit een motageoogpunt dan vanuit de suspense, omdat het riskant is om je te baseren op iets dat heel erg instabiel gelinkt kan worden aan de mol.

grtzz glow
::die nu alles eerst "bekijkt" voor dat hij het "zend" ;)::







So you can make me come, that doesn't make you J.E.S.U.S

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #29 Gepost op: 22-05-2003, 11:08:24 »
Glow ik vind jou benadering eigenlijk wel prettig! In mijn ogen is dat nl wel een subject waar ik eens wat meer over na wil denken mbt de overige opdrachten.

 
Nogmaals, ook deze reactie hoort niet helemaal bij de titel van dit topic. Mijn orginele insteek was dan ook: "een andere kijk op de positie van de mol".
Met alle respect voor Le Roi Soleil, maar bij zijn spannende TV benadering heb ik het gevoel dat het voor jou meer een Elise is de mol topic is.

 
De slip / eigenschappen opdracht.
Chandrika en Ron moeten samenwerken en kunnen dus nauwlijks mollen omdat dit voor de niet mol teveel zou opvallen.
Stel Chandrika is de mol, Chandrika kan niet autorijden, dus logischerwijs zit ze niet in die opdacht. De redactie is al maanden bezig met uitdenken van opdrachten dus die passen ze niet ineens aan als blijkt dat de mol geen rijbewijs heeft. Maar nog los daarvan denk ik niet dat je kunt stellen dat Chandrika (of Ron) de mol niet zou zijn, omdat ze in een ongunstige molpostitie zouden zitten die dag. In hoeverre had Elise kunnen mollen tijdens Sacacomie? Langer zoeken naar de envelop, maar velen vonden het eerder een mollenstreek dat Rene de envelop zo snel vond. Zowel Ron als Chandrika hadden een veel betere molpositie op het eiland.

En... als ik Glows verhaal goed begrijp was Ron (1) goed voor het nagelbijtend geheel (2) heeft Ron toen iets erg sympathieks gedaan door de boot te vinden.

Als ik overigens terugdenk aan die opdracht is het raar dat ze toen gesplitst werden. Als ze een grotere boot hadden gehad en meer zwemvesten hadden ze makkelijk met zessen op dat eiland kunnen zijn. Voor het openen van de envelop in de hotelkamer zijn ze bij de avro creatief genoeg om iets anders te bedenken. En de was doen is weliswaar aardig als "opdracht" maar had ook buiten beeld gekund.


De enige molse positie is dus bij het slippen.
De enige molpositie was mijns inziens die van Ferdi, maar Ferdi is niet de mol. Elise wilde misschien wel als laatste, maar dit is ook uit te leggen zonder dat ze de mol is, nl meer tijd om de kunst af te kijken. Misschien is de beredenering van velen dat Elise heeft gesaboteerd tijdens de slip, maar ik denk dat voor iemand die pas zijn rijbewijs heeft en dus nog niet zo autovast is (misschien heeft ze zelf niet eens een auto) deze opdracht moeilijker is dan voor een Rene of Ferdi. Zouden ze dit van te voren geoefend hebben, dan hadden ze geoefend op het slagen en niet op het mislukken.












"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #30 Gepost op: 22-05-2003, 15:12:36 »
Als één van de weinige aanhangers van de 'spannende televisie-benadering' (ben er trots op dat ik de term geïntroduceerd heb  8), met dank aan de Zonnekoning die de visie heeft uitgedacht) wil ik er wel voor waarschuwen dat we ook weer niet moeten doorschieten.

Het gaat er niet om dat de mol ALTIJD op de beste positie moet zijn voor 'spannende televisie'. Bij de meeste opdrachten krijg je vanzelf wel leuke opnames omdat er veel deelnemers zijn of omdat de opdracht zich niet eens leent voor saaie TV (voorbeeld: de opdracht waarin George voorkwam).

De laatste opdracht in de gevangenis is dus eigenlijk de énige opdracht waarin het gevaar school dat het een saaie opdracht zou worden: namelijk als niemand doorhad wat er nou precies moest gebeuren en na anderhalf uur Ron, Elise en Chandrika nog steeds opgesloten zouden zijn.

Alléén bij die opdrachten (dus mogelijk saaie) wordt de mol op die positie gezet waarin enige controle over het spannend maken van de opdracht mogelijk is.

Als we ons tot die opdrachten beperken, heeft deze topic alle bestaansrecht omdat het niet aan een bepaalde kandidaat hangt (Elise-is-de-mol valt dus al af) of aan een bepaalde aflevering (aflevering-10 is dus ook niet het juiste topic). Zou niet weten onder welk topic het dan zou moeten vallen.







waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

maapie

  • Gast
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #31 Gepost op: 22-05-2003, 20:20:16 »
Citaat
Chandrika kan dan weer aan Elise doorgeven dat er letters verschijnen
euh, Louis, ik wil niet lastig zijn, maar hoe wilde jij dat uitbeelden  ???

Wat ik wel gek vindt: Elise kan eigenlijk gelijk noten lezen, als ze op muziekles heeft gezeten is het natuurlijk niet raar, maar zelf zit ik op dwarsfluit en piano, en ik heb er +- een jaar over gedaan om noten te kunnen lezen, moltraining voor Elise? (ja, dit is 1 zin  :))

ps:
Citaat
wilde eigenlijk citaat van Dopey hier zetten maar ben er nog niet achter hoe dit precies werkt, sorry
Zet voor je berichtje [quote ]en achter je berichtje [ /quote]
(natuurlijk zonder spaties)








Offline tuindwerg

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #32 Gepost op: 22-05-2003, 21:49:34 »
Wat ik wel gek vindt: Elise kan eigenlijk gelijk noten lezen, als ze op muziekles heeft gezeten is het natuurlijk niet raar, maar zelf zit ik op dwarsfluit en piano, en ik heb er +- een jaar over gedaan om noten te kunnen lezen, moltraining voor Elise? (ja, dit is 1 zin  :))
Ik heb in groep 5 noten leren lezen, dat ging echt heel snel, na 3 weken ofzo speelden wij al Vader Jacob. En volgens mij kan iedereen dat wel op een keyboard/piano spelen... :)

En die 'spannende-televisie' benadering lijkt mij een beetje vergezocht! Aangezien alle kandidaten (bewust of onbewust) mollen, is er volgens mij altijd wel spannende televisie!  :)








Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #33 Gepost op: 22-05-2003, 22:01:54 »
Wat ik wel gek vindt: Elise kan eigenlijk gelijk noten lezen

Heel simpel: in een muziekboek voor beginners wordt onder elke noot de letter gezet.
En op het keybord waren de letters op de toetsen geplakt. Makkelijk hè?  :D







Goede jacht!

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #34 Gepost op: 22-05-2003, 22:33:39 »
Als ik dan kijk naar de "spannende televisie theorie" en die probeer toe te passen op het begin, afl. 1, waar je als tv-makers probeert de kijkers aan je te binden... (lange zin zeg) en dan ook nog kijk naar de 3 finalisten, dan vraag ik me af wat juist deze 3 daaraan hebben bijgedragen...
De opdracht met het de route zoeken, niet echt opvallende dingen... wat het een beetje spannend maakte is het commentaar tussendoor van de 3. Opdracht 2 met de spiegels, daar is dan wel een rolletje voor Ron, hij vind de kortere route en maakt het zo weer wat spannend voor de kijker: er gebeurt weer wat, nieuwe wending... zouden ze het nog halen?.
Een andere theorie die ik over de eerste 2 afleveringen heb is dat de mol daar "low-profile" kon blijven omdat aan het einde van afl.2 immers het dilemma kwam waarbij de hele pot in 1 keer ingeleverd kon worden. En daardoor dus geen risico's hoefde te nemen om geld uit de pot te halen, dat kon immers in 1 keer goed gemaakt worden, wanneer het inleveren gelukt was.







Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #35 Gepost op: 22-05-2003, 22:48:07 »
De laatste opdracht in de gevangenis is dus eigenlijk de énige opdracht waarin het gevaar school dat het een saaie opdracht zou worden: namelijk als niemand doorhad wat er nou precies moest gebeuren en na anderhalf uur Ron, Elise en Chandrika nog steeds opgesloten zouden zijn.

Ik ben het met je eens dat de mol in dit spel ingefluisterd is dat als het te lang ging duren dat er ingegrepen zou moeten worden.

Ik ben het niet met je eens als je zegt dat Elise hier de keyplayer was (al bespeelde zei de toetsen  ;D )
Chandrika zat in een beetje in middenpositie, maar Ron daarentegen moest de juiste noten doorgeven aan Chandrika.
Een toonladder heet ip maar 7 noten CDEFGAB en dan weer C...
Zelfs met een muziekboekje met letters heb je een paar goede letters nodig om tot vader Jacob te komen.

Stel dat Ron die noten niet had gezien, en dus ze dus niet aan Chandrika had door gegeven. Dan had Elise nooit onopvallend tot Vader Jacob kunnen komen, om dat vervolgens weer via Chandrika aan Ron door te spelen, zodat Ron Bimbambom kon zingen om zichzelf te bevrijden.

Het was dus niet Elise maar Ron met de touwtjes in handen.







"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #36 Gepost op: 23-05-2003, 00:35:29 »
Stel dat Ron die noten niet had gezien, en dus ze dus niet aan Chandrika had door gegeven. Dan had Elise nooit onopvallend tot Vader Jacob kunnen komen, om dat vervolgens weer via Chandrika aan Ron door te spelen, zodat Ron Bimbambom kon zingen om zichzelf te bevrijden.


Nee Dopey, dat kon Elise juist wel doen door op het juiste (laatste) moment zogenaamd dat muziekboek ineens te vinden. Het enige wat ze toen hoefde te doen was het eerste en meest simpele liedje uit dat boek gaan spelen.

Groeten,

De Zonnekoning







Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #37 Gepost op: 23-05-2003, 00:37:08 »
Het "gevecht" over wie in de beste mol positie zit in de laatste opdracht zal geen winnaar kennen.

De ketens voor de letters is Elise Ron Chandrika Elise, voor de muziek Elise Chandrika Ron en voor de bevrijding Ron Chandrika Elise. En ieder heeft binnen die keten een bijna niet te controleren rol. Vergeet niet dat meerdere communicatiekanalen unidirectioneel zijn; alleen de porto is tweerichtingsverkeer.

Ron kan de letters niet willen ziet, andere letter doorgeven. Elise kan de afstandbediening laten voor wat het is, of te snel gaan (kan dat?), het verkeerde deuntje spelen (zeker met een liedjesboek). Chandrika hoeft de camera op haar gericht niet te vinden, kan andere letters als die van Ron doorgeven, niet op de naam van het liedje komen of een ander liedje aan Ron doorgeven. En dan de bevrijding nog (sleutels).

Bovenstaande geldt alleen voor het mollen. Lijkt me overduidelijk dat voor alle drie geldt, dat ze indien ze mol zouden zijn goed tot zeer goed uit de voeten zouden kunnen.

Om daar bovenop nog een discussie te houden over de beste molpositie lijkt me zeker tot niets objectiefs leiden. Nog afgezien van de vraag of de mol dan ook op die positie zit. Elise met Verwendag staat op gespannen voet met Ron in helicopter zijn wel beste molposities, maar kunnen niet beide waar zijn.

In dit topic staat zelfs het op het goede spoor zetten van de opdracht centraal. Vanuit deze visie komt er ook een beste stuurpositie om een dreigend spaaklopen te voorkomen. En deze stuurpositie hoeft dan weer niet dezelfde te zijn als de beste molpositie. De positie van Elise is goed vast te stellen als stuurpositie, daar zij extra hulpmiddellen heeft: het liedjesboekjes waaruit bij vastlopen ze gewoon wat kan gaan spelen. Dit is iig de kern van het betoog van Lodewijk.

Sterkte  ;)








Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #38 Gepost op: 23-05-2003, 10:38:08 »
Het "gevecht" over wie in de beste mol positie zit in de laatste opdracht zal geen winnaar kennen.

Nee, want het is eigenlijk gewoon een ordinair gebakkelei over wie ik/jij/hij denkt dat de mol is, naar aanleiding van weer een nieuwe benadering. Ik blijf van mening dat het gewoon een wellus nietes topic is over is Elise de mol of niet?

Niet dus  ;D








« Laatst bewerkt op: 23-05-2003, 10:38:46 door dopey »
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #39 Gepost op: 23-05-2003, 14:22:22 »
Citaat
Ik ben het niet met je eens als je zegt dat Elise hier de keyplayer was (al bespeelde zei de toetsen.
Maar ik ben helemaal geen Elisiaan, ik ben een Ronniaan  ;D!







waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?