Auteur Topic: 'spannende televisie'-benadering  (gelezen 17172 keer)

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
'spannende televisie'-benadering
« Gepost op: 21-05-2003, 00:47:17 »
Hallo,

Ik begeef me normaal alleen op het .nl forum maar ben toch benieuwd of ik hier wellicht andere reacties krijg over het volgende.

Analyse van de laatste (gevangenis) opdracht.


1 van de drie is de mol en deze werkt samen met de avro om een leuk en spannend televisie programma te maken.
Het is dus niet de bedoeling dat deze laatste opdracht eropuit draait dat de 3 deelnemers na anderhalf uur nog steeds opgesloten zitten.
De mol heeft dus duidelijk twee petten op, enerzijds natuurlijk mollen,rekken en onhandig doen, anderzijds er wel voor zorgen dat de opdracht wel gaat 'lopen'.

Stel nu eens, Ron is de mol.

Hij zit opgesloten en kan zichzelf alleen bevrijden als hij Bimbambom in het deurslot roept.

Er is een ingewikkelde manier uitgezet met de noten op de dia's die ron met z'n verrekijker kan lezen, doorgeven aan Chandrika en die kan ze dan weer aan Elise doorseinen. Als Elise die noten dan in de goede volgorde speelt zou Chandrika dit als Vader Jacob kunnen herkennen en vervolgens weer aan Ron doorgeven.

De hele opzet is echter zo ingewikkeld dat er een hele grote kans bestaat dat de kandidaten dit niet zou gaan lukken (en het lukte ook niet).
Wat had Ron dan nog kunnen doen om toch te kunnen ontsnappen ?
Hij had spontaan Vader Jacob kunnen gaan zingen maar dit was dan toch wel heel opvallend geweest.

Waar ik dus heen wil is dat Ron geen controle over het spel had in deze opdracht. De minste controle van de drie in ieder geval.

Je moet echt even proberen te denken alsof je programmamaker bent om dit goed te snappen. Het zou echt voor de avro een kleine ramp zijn geweest als ze alledrie in hun cel zouden blijven zitten totdat de tijd om was. Of de opdracht dan uiteindelijk net wel of net niet lukt maakt niet uit voor de programmamaker, de mol zal natuurlijk willen dat het net niet lukt.

Ron zat dus niet op een goede molpositie omdat hij het spel niet kon controleren.

Chandrika was hier de middelste schakel en het doorgeefluik. Ze leek dit niet echt handig en slim te doen maar ze deed haar best om zowel met Elise als met Ron te communiceren.
Ze zou zelfs als ze de mol is de ontsnapping in gang kunnen zetten door aan Ron te zeggen dat ze een paar nootjes van Elise hoorde wat wel leek op Vader Jacob. Ook al zou Elise dit helemaal niet spelen zou ze het toch per ongeluk kunnen herkennen. Samen met Ron kwam ze ook op 3 kleine kleutertjes en dat werd ook niet gespeeld (leek er niet eens op).

Nee dan Elise , ze zit echt op de regiseurstoel hier. Ze kan bepalen wanneer Ron de dia's te zien krijgt, kan tegen Chandrika praten, kan Chandrika zien en kan keyboard spelen.
Daarbovenop heeft ze ook nog een muziekboek.
Wat doet ze er mee?
Ze onderzoekt haar cel niet goed, ze onderzoekt de werking en betekenis van de afstandbediening niet goed en communiceert zeer slecht met Chandrika.
Vooral in het intrepeteren van de handgebaren van Chandrika gedraagt ze zich echt naief, "een H, ik heb geen H", "Wat moet ik met m'n hoofd?".
Hoe dom kan je je gedragen?

Als de ingewikkelde weg niet lukt gaat de mol (in opdracht van de avro)over op plan B.

Heeee, wat vind ik nou,?? Een muziekboek!
Laat ik het eerste liedje uit het boek maar gewoon eindeloos gaan spelen, even kijken wat het is,.... heee,.. het is Vader Jacob.

Eindresultaat:

Goed gedaan mol, het was leuke en spannende televisie. Jammer dat Chandrika zo hard rende anders was er ook nog geen geld verdiend.

Ik heb lang getwijfeld en ik denk al vanaf de eerste uitzending mee over de mol. Vanaf aflevering 3 is het voor mij Elise en na de laatste aflevering is het voor mij duidelijk.

Conclusie:

Elise = Mol
Ron = winnaar
Chandrika = verliezer.



{edit: titel topic verduidelijkt. - Malcolm}







« Laatst bewerkt op: 21-05-2003, 18:19:29 door Malcolm »
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #1 Gepost op: 21-05-2003, 09:22:50 »
Hmmm... jah, goede redenering. Volgens mij heeft nog nooit iemand geredeneerd vanuit het oogpunt van leuke en spannende televisie.

Het enige waar ik niet mee eens ben, is je conclusie dat Elise de mol is. Volgens mij heeft Ron ook een goede molpositie. Hij kan immers aan Chandrika doorgeven dat hij letters ziet; zij kan dan weer aan Elise doorgeven dat er letters verschijnen; Elise kan dan weer de conclusie trekken dat dat komt doordat ze op 'n afstandbediening drukt.

Ron heeft vervolgens een extra goede mol-uitgangspositie door de lettervolgorde om te gooien.

Het enige punt wat open blijft: stel dat Elise niet op de afstandbediening drukt -> Ron ziet dan geen letters, kan ook niets aan Chandrika doorgeven. Als mol kan Ron natuurlijk niet tegen Chandrika zeggen dat Elise 's goed rond moet kijken in d'r cel, of er niets ligt waar ze op kan drukken....  ;D

Maar laten we eerlijk zijn: als je in een cel zit tijdens zo'n opdracht en er ligt een afstandsbediening: wie zou er nou niet op gaan drukken?

Al met al is deze 'spannende televisie' benadering zeker een frisse visie!









waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #2 Gepost op: 21-05-2003, 10:02:22 »
Maar... Het was Ron die al na de eerste C, met het verhaal kwam dat ie niet zoveel verstand had van muziek, maar dat het wellicht in C gespeeld zou moeten worden.

En daarnaast als hij de mol is (en dat is ie) en Elise heeft bv maar een paar keer op het knopje gedrukt kan hij zelf nog met een spiekbladje van de avro CDEC aan Chandrika doorgeven.
Genoeg om daat Vader Jacob van de maken lijkt me...

Dus meneer Louis Quatorze, ce cerf-volant ne monte pas  ;D







"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #3 Gepost op: 21-05-2003, 10:10:19 »
persoonlijk zou ik er als programmamaker voor kiezen dat de mol juist in een positie komt waarin niet gemold kan worden in de laatste opdracht...maar goed ik ben ook geen programmamaker en ik ben een "ronnie" ;D








Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #4 Gepost op: 21-05-2003, 10:12:25 »
Als de spannende en leuke televisiebenadering zou werken om de mol te vinden dan is Ferdi de mol, eant hij ging op zijn knieën door de sneeuw om de ingang van zijn eigen molshoop te vinden  ;D

Ik ben ook een Ronnie.

Maar goed, als bovenstaande de inzet is, moeten we maar even alle opdrachten gaan bekijken nietwaar (en niet alleen de laatste)







« Laatst bewerkt op: 21-05-2003, 10:13:39 door dopey »
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #5 Gepost op: 21-05-2003, 10:30:30 »
Opdracht paintball:
Spannende televisie hoofdrol: Ron

Sacacomie:
Spannende televisie hoofdrollen: Chandrika en Ron
(De was doen is nou niet echt spannend)

Lintjes:
Spannende televisie hoofdrollen: Chandrika, Ron en Elise

Boot/Titanicopdracht:
Spannende televisie hoofdrol: Ron en Ferdi, tevens cruciale rol... geen antwoorden geen coordinaten.

Bagage:
Spannende televisie hoofdrollen: Ron en Chandrika

Lumberjacken:
Spannende, leuke televisie hoofdrollen: Ron en Chandrika


Werkelijk waar ik denk niet dat we moeten kijken naar wie de spannendste TV kan maken, we moeten kijken naar wie waar de beste molkansen heeft.








"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #6 Gepost op: 21-05-2003, 10:46:44 »
ik denk tevens dat ze de opdrachten in de montagekamer zo spannend kunnen maken als ze willen, ook al werd ie niet gehaald.......








Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #7 Gepost op: 21-05-2003, 11:06:26 »
Ik geef cora bora gelijk.

Maar dan nog. Ron is ook belangrijk in de "spanning" van de opdracht. Als hij ontsnapt kan de rest ook pas ontsnappen en dan wordt het spannend. En hij moet er zelf voor zorgen dat ie ontsnapt en moet dus niet van de andere 2 op aan.








Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #8 Gepost op: 21-05-2003, 11:13:31 »
Opdracht paintball:
Spannende televisie hoofdrol: Ron

Sacacomie:
Spannende televisie hoofdrollen: Chandrika en Ron
(De was doen is nou niet echt spannend)

Lintjes:
Spannende televisie hoofdrollen: Chandrika, Ron en Elise

Boot/Titanicopdracht:
Spannende televisie hoofdrol: Ron en Ferdi, tevens cruciale rol... geen antwoorden geen coordinaten.

Bagage:
Spannende televisie hoofdrollen: Ron en Chandrika

Lumberjacken:
Spannende, leuke televisie hoofdrollen: Ron en Chandrika


Werkelijk waar ik denk niet dat we moeten kijken naar wie de spannendste TV kan maken, we moeten kijken naar wie waar de beste molkansen heeft.

Is de samenvatting niet gewoon dat je Ron spannend vindt ?

Beste molpositie heeft m.i. ook te maken met het effect: dus liefst grote bedragen en zo min mogelijk aantal streken ivm ontmaskering. Dan zijn een aantal keuzes niet logisch, zoals:
Lumberjack of verwendag: mollen we voor 1000 euro of 2x het gewonnen geld (i.c. 6000) ?
Cijfer- of bagagespel: mollen we 6x a 1000 of gaan we gewoon in een keer voor de 5000 ?








Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #9 Gepost op: 21-05-2003, 11:19:32 »
Is de samenvatting niet gewoon dat je Ron spannend vindt ?

Beste molpositie heeft m.i. ook te maken met het effect: dus liefst grote bedragen en zo min mogelijk aantal streken ivm ontmaskering. Dan zijn een aantal keuzes niet logisch, zoals:
Lumberjack of verwendag: mollen we voor 1000 euro of 2x het gewonnen geld (i.c. 6000) ?
Cijfer- of bagagespel: mollen we 6x a 1000 of gaan we gewoon in een keer voor de 5000 ?

Nou klopt het dat ik Ron errug spannend vind, maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat de beste molposities NIET altijd de spannendste TV opleverden.

Elise en Ferdi hadden de beste molpositie bij de lumberjack, maar om nou te zeggen dat de verwendag spannende beelden opleverde...



edit: off-topic gedeelte verwijderd. - Malcolm}







« Laatst bewerkt op: 21-05-2003, 17:59:38 door Malcolm »
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #10 Gepost op: 21-05-2003, 14:11:54 »
Dank voor alle reacties,
het is erg leuk om op dit voor mij vreemde forum eens een ander soort respons te krijgen dan ik gewent was.
Zoals gezegd, ik post normaal alleen op het .nl forum en voor meer analyses van mijn hand moet ik jullie dan ook daar naar verwijzen. Voor mensen die dat forum niet gewend zijn is dit echter een hele opgaaf.

Het forum daar is niet zo overzichtelijk als hier het geval. Aan de andere kant biedt het wel de mogelijkheid om over kleinere zaken een topic te openen. Hier (en dat werd ook al over dit topic gezegd) is het de bedoeling dat alles over aflevering 10 bijvoorbeeld onder 1 topic terecht komt. Echter een topic dat bestaat uit vele (soms tientallen) pagina,s met reacties is ook niet echt overzichtelijk meer te noemen.

Als ik dit bericht onder het topic van aflevering 10 had geplaatst als reactie vraag ik me af (en betwijfel ik) of het zoveel gelezen zou zijn en of er zoveel op gereageerd zou worden.

Alle Ronnie's en Chandrika's wens ik veel sterkte de komende dagen (en zorg voor een flesje troost voor zaterdag 22.00 uur). Aan alle Elise's, haal alvast de champagne en het vuurwerk maar in huis.

Game over,

De Zonnekoning

P.s. voor alle zekerheid denk ik dat ik toch ook maar voor een flinke borrel zorg om mijn teleurstelling te verdrinken. het blijft tenslotte De Mol.







Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline Master3L

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #11 Gepost op: 21-05-2003, 15:19:55 »
Citaat
Het forum daar is niet zo overzichtelijk als hier het geval. Aan de andere kant biedt het wel de mogelijkheid om over kleinere zaken een topic te openen. Hier (en dat werd ook al over dit topic gezegd) is het de bedoeling dat alles over aflevering 10 bijvoorbeeld onder 1 topic terecht komt. Echter een topic dat bestaat uit vele (soms tientallen) pagina,s met reacties is ook niet echt overzichtelijk meer te noemen.
Vorig jaar werden er ook veel meer topics geopend; dat werd echter ontzettend onoverzichtelijk. Ik ben blij met deze nieuwe opzet!

Overigens ben ik van mening dat de 'spannende televisie-benadering' wel degelijk een eigen topic verdient! Alleen had-ie er vanaf aflevering 1 moeten zijn (maar toen waren er zoveel deelnemers, dan krijg je altijd wel leuke opname's.







waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #12 Gepost op: 21-05-2003, 15:51:38 »
Om te beginnen is de theorie natuurlijk veel te weinig onderbouwd. Het zou wel heel lomp zijn om op basis van de opdracht in aflevering 10 je mol te kiezen.

Daarnaast, ik denk dat het spannende televisiedeel (zoals Cora Bora al zei volgens mij??) vooral afhankelijk is van de montage en van de opdrachten (niet van de deelnemers). En al zou de Mol dan "leuk" moeten zijn... volgens mij heb ik Elise nog geen (in ieder geval niet meer als de rest) leuke, schokkende, verrasende opmerkingen horen maken of acties zien doen.

Ook is de mol er om een opdracht na te streven: te mollen. Niet om de lolbroek uit te hangen of zoiets.

En dan, omdat ik vond dat Dopey ook wel gelijk had. Dit topic kan makkelijk in het afl. 10-topic (omdat ik het nog geen theorie vindt (niet onderbouwd, ik bedoel, een theorie baseer je niet op 1 van de minstens 20 opdrachten) of anders dan in het algemene moltheorien-topic.

Voordat ik dit de naam theorie geef (nu vindt ik het nog een idee  :-\) vindt ik eerst dat het bewezen moet worden aan de hand van eerdere opdrachten en acties en verder moet worden uitgewerkt. Edit: en dan nog geloof ik het niet!!

Zo, dat wilde ik even kwijt.

Gr. Sjors aka Intikker







« Laatst bewerkt op: 21-05-2003, 18:03:35 door Malcolm »
Life's a riddle, keep answering the questions...

Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #13 Gepost op: 21-05-2003, 16:35:39 »
Een andere optie is natuurlijk ook een keer geen rekening met de mol houden, maar in de laatste opdracht juist geld laten winnen...!








Offline Malcolm

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Een andere kijk op de laatste opdracht
« Reactie #14 Gepost op: 21-05-2003, 16:45:46 »
Dit topic verliep in eertse instantie zeer rommelig. Meerdere onderwerpen door elkaar heen en veel off-topic posts. Ik heb een grote schoonmaak gehouden.

Nu weer verder met de 'spannende televisie'-benadering. Probeer de theorie ook toe te passen op eerdere afleveringen.







« Laatst bewerkt op: 21-05-2003, 18:34:09 door Malcolm »

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #15 Gepost op: 21-05-2003, 18:47:45 »
oke Malcolm, ik begrijp je benadering en zal het sportief accepteren.

Hopelijk vind je deze reactie niet weer teveel off-topic.

groeten,

De zonnekoning







Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline billyboem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #16 Gepost op: 21-05-2003, 19:42:11 »
Als ik deze theorie even zal laten botvieren op een paar andere opdrachten:

In de eerste paar afleveringen waren nog te veel mensen in het spel om dat te kunnen uitvinden, dus laat ik beginnen bij de lumberjack opdracht:
Het is juist wel spannende televisie om te zien hoe mensen zich uit de naad werken en een paar minuten later het geld te zien verdwijnen. De verwen opdracht zou wat dat aan gaat een goede plek voor de mol zijn.

De spring opdracht. Erg spannende televisie, maar zonder de mol is dat ook spannend.

de slip opdracht was ook best spannen, maar dat hoefde niet echt spannend gemaakt te worden door een mol.

Ik denk zomaar niet dat ze via de mol er voor zorgen dat het programma een beetje spannender maken.

Al ben ik het wel 100%met je eens dat ELISE DE MOL IS!!!!







Grote ideeën beginnen met volkomen onrealistische gedachten.

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #17 Gepost op: 21-05-2003, 20:19:33 »
Ik denk zomaar niet dat ze via de mol er voor zorgen dat het programma een beetje spannender maken.

Ander voorbeeld van spannende televisie: aflevering 8 met de monitors in het graanpakhuis.
Het telefoonnummer is gevonden en iedereen springt in de auto. Ze hebben nog 8 minuten. Maar waar zijn de sleuteltjes? De auto wordt haastig onderzocht. Dan vliegt ineens iedereen weer het pakhuis in, om daar te gaan zoeken.

Ik weet bijna zeker dat iemand van de crew buiten beeld heeft geroepen dat de sleutels bij een monitor liggen. Daarom rent iedereen naar 'zijn' monitor. Dit blijkt achteraf dus geen mol-actie, want René (die zichzelf dan "blind paard" noemt  ;D) is nu al naar huis. Als iedereen weer in de auto zit, hebben ze nog 7 minuten.

Ik denk dat die 7 minuten de juiste rest-tijd was, maar dat die 'nog 8 minuten' er door de AVRO ingezet zijn om spannende televisie te maken. Als toen de echte tijd in beeld was gezet (bijv. nog 15 minuten) hadden wij als kijkers gedacht: 'pff, een eitje. Ze kunnen zelfs nog gaan lopen!'

Spannende televisie is een leuke invalshoek, maar ik denk niet dat we daar de mol mee vinden.







Goede jacht!

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #18 Gepost op: 21-05-2003, 20:58:42 »
Oke,

Volgende voorbeeld.

De lintjesopdracht,...

De mol liep dus als 2e, 3e of 4e de speurtocht.

Om deze opdracht leuk te mollen en spannend te maken zijn verschillende mogelijkheden. Ferdi maakte het ook leuk maar is dus geen mol.

Stel Ron is de mol.

Hij kan dan de route verzieken voor degenen achter hem door veel lintjes weg te halen (wat hij ook deed), de aanwijzingen van Ferdi te sabboteren (hebben we niet gezien maar zou kunnen) en vervolgens zijn lintjes in te leveren en die van de pot laten aftrekken. Dit laatste deed hij nou juist weer niet, hij liep het huisje voorbij met al z'n lintjes en liet zijn neus pas weer buiten de tijd zien.
Dit was dus on-mols, of je verstiert de route zodanig dat de anderen het echt niet kunnen vinden en levert je lintjes in, of je zorgt ervoor dat de anderen het nog wel kunnen vinden en loopt langs het huisje.

Chandrika als mol kon niets anders doen dan niet aankomen (wat ze ook deed) maar dit is een zeer passieve rol waarin je als mol dus geen controle over het spel hebt. Ze was volkomen afhankelijk van haar voorgangers en bekleedde dus een on-molse positie.

Elise daarintegen kon (net als Ron) alle kanten uit om te mollen. Ze kon de route verzieken zodat Chandrika zou verdwalen (dit lukte). En ze kon de hut vinden en lintjes inleveren die weer van de pot werden afgetrokken.

Elise werd als een heldin naar de eidstreep aangemoedigd maar feitelijk was ze de grootste loser van allemaal. Ze wist al door het geroep van de anderen dat nog niet iedereen binnen was.

Conclusie: het was een spannende opdracht tot aan het einde het enige jammerlijke voor Elise als mol was die actie van Ron. Als hij ook nog was teruggekeerd met al zijn lintjes was het helemaal geslaagd geweest.

Groeten,

De Zonnekoning








« Laatst bewerkt op: 21-05-2003, 21:00:05 door Lodewijk14e »
Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:'spannende televisie'-benadering
« Reactie #19 Gepost op: 21-05-2003, 21:33:56 »
Hallo Louis,
Wil je ook even een samenvattinkje maken waar Elise niet de mol is volgens jou theorie.
Ik blijf geneigd om jouw ideeën te verwerpen, en als je alleen maar Elise kan aanwijzen, hoeft dit topic niet hier, maar bij Elise-is-de-mol.

Dus om mij, en wellicht wat anderen te overtuigen, toch graag wat meer uiteenzettingen, bijvoorbeeld de lumberjackopdracht of het blindemannetje.







"Only thing to do is jump over the moon"