Auteur Topic: Mysterie Vader Jacob onthuld  (gelezen 12362 keer)

Offline Vader Jacob

  • Forumlid
Mysterie Vader Jacob onthuld
« Gepost op: 26-05-2003, 14:33:44 »
Hallo beste Molforummers,

Helaas was ik niet in staat om bij de Mol Fan Dag van Zondag j.l. aanwezig te zijn, anders had ik dat zeker gedaan.

Hieronder mijn relaas van het hoe en waarom  (wel een aardig lang verhaal geworden, maar ja)

Hoe kwam het idee van Vader Jacob in mij op?

De site van WieIsDeMol.Com was al veel  langer bij mij bekend, maar daar las ik uitsluitend alle bevindingen.

Toen plotseling de filmpjes van BobdeMol tevoorschijn kwamen en met veel enthousiasme werden begroet op WieIsDeMol.Com wilde ik daarop ook wel reageren, alleen de naam die ik wilde aannemen was al vergeven en moest toen een andere naam verzinnen.
Ik kon niet zogauw een andere naam verzinnen en ben toen maar weer even offline gegaan. Nadat ik wat kennis had verzameld van de aflevering in de gevangenis wist ik dat ik mij Vader Jacob moest gaan noemen.
Ik had natuurlijk een voorsprong, omdat niemand vooraf zou kunnen weten wat er in die aflevering zou gebeuren.
Veel forummers vroegen zich af wat de filmpjes van BobdeMol inhielden en of de filmpjes wel echt waren.

Ik heb gereageerd met:

Het laatste filmpje van Bob is zeer zeker authentiek, net als mijn naam van een zeer bekend liedje, maar hoe gaat die ook al weer?

Pimwiz reageerde als eerste dat er in het nieuwste filmpje 3 kleine kleuters werd gespeeld. Ik zelf wist dat nog niet, want ik was nog druk bezig om mijn korte verhaaltje te typen.
Ik heb toen snel het filmpje bekeken en geantwoord:

Tja dat is Elise op haar keyboard.
Zij moet de goede noten spelen om haar mede kandidaten vrij te krijgen:

CB zei toen; Die komen niet vrij en Pimwiz kon er geen chocola van maken
Ik wel dus en antwoordde en passent dat Ron een verrekijker nodig had en dat ik nu teveel vertelde.

Hierna ben ik gestopt met posten en afgewacht wat er zou gebeuren.
De reacties waren bovenverwachting.
Een vijftal keer ben ik gemailed om op de chat te komen. Alleen had ik daar geen behoefte aan, want ik dacht: Wat heb ik nu weer gedaan ?, dit was niet echt de bedoeling.
Ik heb mij toen direct laten uitschrijven van de site en ben gaan kijken of dat ook echt was gebeurd, maar ik schrok me te pletter, want ik zag dat mijn e-mail adres voor iedereen zichtbaar was. HELP, wat nu?

Ik heb de moderator gemailed of die mijn e-mail adres kon verwijderen (maar ja het leed was reeds geschied), maar ik denk dat dat niet meer kon.

Omdat ik nu officieel uitgeschreven was kon ik wel vrijelijk als gast de site bezoeken en alle verhalen lezen die over mij werden geschreven.
Dat was eigenlijk best wel leuk en vermakelijk.

Men ging mijn e-mail adres analyseren als een anagram:
-   bijna loer
-   oranje bil

Of er kwamen vragen/antwoorden als:
-   heeft iemand al gemailed
-   Zijn Bob en Vader Jacob de zelfde persoon
-   Vader Jacob moet een insider zijn
-   Frčre Jacques mbt de Vlaamse mol


Ook zou ik Elise zijn die op de site van haar neefje de secondenreeksen van de blinddoekopdracht hebben neergezet. Dat heb ik inderdaad ook nog gedaan.

Het meest verrassende bericht (per e-mail) kwam van BobdeMol zelf:
>he collega,
> kun jij contact met mij opnemen
> groet bob

Dit was natuurlijk wel even schrikken. Collega van Bob? Hoe komt ie erbij?

Ik antwoordde:
>Hallo Bob,
>Bij deze
>Wat wil je weten?
>Groet
 
Hij heeft me nog gevraagd of ik een insider was, maar dat heb ik meteen ontzenuwd. Ik vroeg wie hij was en vertelde hem ook dat ik info had door speurwerk op het internet. Dit vond hij interessant en wilde wel weten hoe.
Ik heb het hem niet verteld, maar bereid was om dit te doen als hij zelf ook meer openheid zou geven. Daarna heb ik niets meer van Bob vernomen, ondanks herhaaldelijke mailtjes mijnerzijds.

Omdat mijn verschijning en verdwijning op de site erg kort was met een voor mij onverwacht aantal reacties, kon ik het niet maken om dit jullie te onthouden.

Ik hoop dat jullie het mij niet teveel kwalijk nemen, want inderdaad zullen er mensen bij zijn die het allemaal flauw vinden of zo iets, maar het effect is vele malen groter geweest dan ik zelf gedacht had.


Hoe wist ik voorkennis te verzamelen?

Zoals jullie zelf wel kunnen zien hebben de foto’s op wieisdemol.nl allemaal een nummer.
Bv: de foto waarop staat: Elise is de Mol
 (nr: http://www.wieisdemol.nl/Images/124_93360.jpg)
Dit is een jpg, terwijl de meeste images van het type gif zijn.
Ik dacht een keer: stel dat ik nu eens een ander nummer intik wat er dicht bij ligt. Dus bijvoorbeeld www.wieisdemol.nl/images/124_93359.gif
En ja hoor raak. Dus ik wat meer nrs intikken en meer foto’s verschenen. En wat bleek het waren de foto’s van de eerstvolgende aflevering. Elke vrijdagmiddag werden ze op de site van wieisdemol.nl gezet en ik wist van te voren wat er ging gebeuren.

Terwijl ik verder helemaal niets van het internet weet was het gewoon toeval dat ik beet had en ook nog eens op vrijdagmiddag.

[zie pagina 2 voor vervolg]








Offline Vader Jacob

  • Forumlid
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #1 Gepost op: 26-05-2003, 14:35:12 »
[vervolg van 1]

Aan de ene kant niet leuk en andere kant ook weer wel, want je verzameld info die niemand anders heeft. Om al mijn voorkennis met alle forummers te delen ging me te ver en hopelijk heb ik niet te veel schade aangericht.

Middels dit schrijven is er weer een mysterie onthuld. Nu nog Bob, want ik weet echt niet wie hij/zij is, maar het moet toch wel iemand zijn die dicht bij het mollevuur zit.

Groetjes aan jullie allen en deze site is echt gaaf en ik heb er echt van genoten.


Vader Jacob
Oh ja, als ik met mijn echte naam had kunnen inschrijven was dit allemaal niet gebeurd, want op wieisdemol.nl sta ik bekend als mollevanger. (en die naam was hier al vergeven)











Offline Glow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #2 Gepost op: 26-05-2003, 14:48:20 »
jezus! normaal doe ik dat ALTIJD met dit soort spelletjes!
Waaorm heb ik daar niet aan gedacht! :):) echt superslim!

Maar stond het plaatje met "elise is de mol" ook al op de server?







So you can make me come, that doesn't make you J.E.S.U.S

Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #3 Gepost op: 26-05-2003, 14:55:41 »


Maar wel heel cool dat je het uitgevonden hebt en dat je het voor de rest geheim hebt gehouden!!. Toch knap, want de verleiding zal waarschijnlijk zeer groot zijn geweest!!.







Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #4 Gepost op: 26-05-2003, 14:55:49 »
COOL!  Mollevanger leert ons allemaal een lesje! Uitstekend speurwerk, en een goed geslaagde 'grap'!  

Wel bedankt dat je ons meteen opheldering verschaft...!!







Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #5 Gepost op: 26-05-2003, 15:46:53 »
Briljant! Maar dan nog 1 ding. Hoe was je op de cijfercombinatie gekomen die je op de site van het neefje van Elise hebt geplaatst. Had je die hint al door of had je die ook van foto's?








Offline intikker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Manu Chao - Mr. Bobby
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #6 Gepost op: 26-05-2003, 15:48:34 »
de site van het neefje van Elise

waarom weet ik hier niets van?  ??? ???
En bestaat daar nog een link van??







Life's a riddle, keep answering the questions...

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #7 Gepost op: 26-05-2003, 15:59:36 »
http://www.kinderlines.nl/homepages/de_mol.html
 

het berichtje staat in het gastenboek, geplaatst VOOR de laatste aflevering.








Offline HJL Von Mollensteyn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't give hate a chance!!
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #8 Gepost op: 26-05-2003, 16:12:50 »
Idd wel handig ja.... eerlijk gezegd had ik ook zoiets gedaan. Eerst met de muziekale hints wel gedaan maar dat leverde niks op, en met een paar plaatjes opwidm.nl maar dat lukte eveneens niet. Ik had dus gewoon de verkeerde plaatjes ;D Maar ach ik vond de afleveringen zo wel mooi spannend...anders kijk je naar iets wat je al weet :(.
Dit is dus wel een les voor de volgende serie voor de avro, pas na de desbetreffende aflevering je site aanpassen en vrijgeven :P
CU @ the next hunt!







"I love it when a plan comes together"

Offline Orientalred

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • OR is back in town...
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #9 Gepost op: 26-05-2003, 16:36:56 »
Applaus voor Vader Jacob. Het heeft het allemaal wel veel spannender gemaakt. Ik doe het ook weleens, maar bij widm.nl heb ik er niet eens aangedacht. Eigenlijk niet leuk om van te voren dingen te weten, maar V J heeft het toch leuk en subtiel gedaan  ;) Hoop wel dat de Avro hier van heeft geleerd.







You ever want something, that you know you shouldn't have. The more you know you shouldn't have it, the more you want it.

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #10 Gepost op: 26-05-2003, 16:42:46 »
http://www.kinderlines.nl/homepages/de_mol.html
 

het berichtje staat in het gastenboek, geplaatst VOOR de laatste aflevering.

ja dat is dan nog niet echt verklaard..tenzij hij er zelf achter kwam, maar dat lijkt me stug.  ???








Offline Vader Jacob

  • Forumlid
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #11 Gepost op: 26-05-2003, 16:48:42 »
jezus! normaal doe ik dat ALTIJD met dit soort spelletjes!
Waaorm heb ik daar niet aan gedacht! :):) echt superslim!

Maar stond het plaatje met "elise is de mol" ook al op de server?

Ook het plaatje met Elise stond al vrijdagmiddag op de site, Glow








Offline Vader Jacob

  • Forumlid
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #12 Gepost op: 26-05-2003, 16:50:16 »
ja dat is dan nog niet echt verklaard..tenzij hij er zelf achter kwam, maar dat lijkt me stug.  ???

Hallo Cora Bora, ook Hint nr 5 stond vrijdagmiddag op de site, voor mij dus erg makkelijk om op bovenstaande site te reageren, maar ik had de clou niet zelf ontdekt.







« Laatst bewerkt op: 26-05-2003, 16:56:19 door Vader Jacob »

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #13 Gepost op: 26-05-2003, 16:54:45 »
 ;D ;D geweldig je hebt gewoon de kruis gekraakt!!

weet je dat ik dat ook nog heb geprobeerd maar dan in combinatie met woorden op die site...  ;D








Offline Vader Jacob

  • Forumlid
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #14 Gepost op: 26-05-2003, 16:59:23 »
Cora,

Ik heb net mijn tekst aangepast, terwijl jij aan het posten was. Ik heb niet de kluis gekraakt. Ik kreeg hem op een presenteerblaadje. ;D









Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #15 Gepost op: 26-05-2003, 17:02:11 »
nou ja hoe dan ook een geweldige grap!! je hebt het in je eentje voor elkaar gekregen dat een voltallige chat hier in canon vader jacob zong en typde... ;D ;D








Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #16 Gepost op: 26-05-2003, 17:04:13 »
mensen schande ;), velen van ons hebben zelf een site over de Mol en weten hoeveel tijd erin gaat zitten om dat up to date te houden. Nou de nl site is dan iets proffessioneler, maar dus nog hackbaar.

Ik dacht dat we wilden dat er nog een Mol kwam binnenkort, als we nu obnze illegale praktijken opboeken, verkleint de kans daarop dan niet?

Je moet de Mol vangen met de beelden aangereikt en je eigen logica, niet handelen met voorkennis, dat zou -voor mij zeker- de lol er af nemen  ;)







we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #17 Gepost op: 26-05-2003, 17:07:13 »
mensen schande ;), velen van ons hebben zelf een site over de Mol en weten hoeveel tijd erin gaat zitten om dat up to date te houden. Nou de nl site is dan iets proffessioneler, maar dus nog hackbaar.

Ik dacht dat we wilden dat er nog een Mol kwam binnenkort, als we nu obnze illegale praktijken opboeken, verkleint de kans daarop dan niet?

Je moet de Mol vangen met de beelden aangereikt en je eigen logica, niet handelen met voorkennis, dat zou -voor mij zeker- de lol er af nemen  ;)

ach er is niets verraden, en we hebben er allemaal lol meegehad..en ja over die site van de avro, dat die dus blijkbaar hackbaar is, is hun probleem.. toch?  :D ;)








Offline mollemans

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • The fab 4
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #18 Gepost op: 26-05-2003, 17:10:53 »
kijk naar de geplaatse internet leestekens ;), ook wel bekend als smilies. maar het is gewoon niet netjes wat mensen doen om hun mol te vinden.

In de beurswereld heet dat handelen met voorkennis en is het strafbaar  ;) en jawel er zijn wel gegevens vrijgekomen die geheim hadden moeten zijn, teminste 1 dag langer(was vorig  jaar ook al 1 keer iets te vroeg online gezet, slordigheidjes van webmasters, of een Molspel van de regie van de site aldaar????)







« Laatst bewerkt op: 26-05-2003, 17:12:11 door mollemans »
we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:Mysterie Vader Jacob onthuld
« Reactie #19 Gepost op: 26-05-2003, 17:12:15 »
ja ok je hebt gelijk.. ;) ;) ;) ;) ;)