Auteur Topic: Afwijken van het format  (gelezen 41934 keer)

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #140 Gepost op: 13-02-2007, 10:00:52 »
de discussie was al gevoerd, de mening van de forummers weten ... laus wilde gewoon weten wat karel, en de programma makers er van vonden, en dat weten we nu !
Sorry, ben er een beetje uit... (ik lig 4 dagen achter omdat BVN het pas op maandag uitzendt)
maar wat vonden Karel en de progammamakers ervan? Kan ik dat ergens terugvinden?
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Afwijken van het format
« Reactie #141 Gepost op: 13-02-2007, 13:57:55 »
jullie mogen heus verder discussieren hoor :p wat karel er van vond heb ik gepost in het topic over de smsactie
dennis for mole !

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Afwijken van het format
« Reactie #142 Gepost op: 15-02-2007, 22:34:45 »
Uit de Dagboek op .NL topic:

dagboek van nadja:

Ik heb een ontzettend goede tijd gehad, maar het is nou eenmaal niet van levensbelang dat we de opdrachten goed moesten vervullen

...

Ik begin me ook steeds meer te storen aan het feit dat kandidaten zelf lopen te mollen om verdacht te worden. Met het overmatig (mis)gebruik van jokers en vrijstellingen worden de kandidaten hierdoor verder aangemoedigd. DeMol hoeft niet veel meer te doen dan de HulpMol wat aan te moedigen.

Wat Nadja in haar dagboek schrijft komt neer op dat WIDM niet meer om de opdrachten/pot zelf gaat, maar meer om het overleven naar de volgende ronde, ten koste van die opdracht en pot.

Beter zou zijn om de kandidaten die juist geld in de lade brengen te belonen met jokers. Hierdoor worden ze weer aangemoedigd om opdrachten tot een goed eind te brengen en zit er voor DeMol maar 1 ding op: ZELF MOLLEN!

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #143 Gepost op: 15-02-2007, 23:12:52 »
Dat zou idd al beter zijn, Wilm. Dat je wordt beloond naar je bijdrage.
The British are not impressed.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Afwijken van het format
« Reactie #144 Gepost op: 15-02-2007, 23:22:13 »
precies , en dat zei ik ook al in het nadja topic ... maar daarom pleit ik ook voor widm met onbekende nederlanders. mensen die wel waarde hechten aan het geld, en voor de pot willen gaan. zoals het hoort. deze bekende nederlanders hebben het geld niet nodig, en zoals blijkt worden ze daardoor minder fanatiek.
jammer, laat mensen mee doen met widm die het spel begrijpen, en bereid zijn het spel te spelen
dennis for mole !

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #145 Gepost op: 15-02-2007, 23:24:13 »
precies , en dat zei ik ook al in het nadja topic ... maar daarom pleit ik ook voor widm met onbekende nederlanders. mensen die wel waarde hechten aan het geld, en voor de pot willen gaan. zoals het hoort. deze bekende nederlanders hebben het geld niet nodig, en zoals blijkt worden ze daardoor minder fanatiek.
jammer, laat mensen mee doen met widm die het spel begrijpen, en bereid zijn het spel te spelen

Zie ik daar "PFL" verschijnen?  ::hypocriet::

Prominente Forum Leden, je weet wel. ;) 
Mensen die het spel begrijpen, check.
Mensen die bereid zijn het spel te spelen, dubbel check.
Mensen die waarde hechten aan het geld, check dubbel check.

Wat houdt jullie tegen, mensjes van de AVRO achter WIDM?  ::)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #146 Gepost op: 16-02-2007, 00:53:09 »
Wat houdt jullie tegen, mensjes van de AVRO achter WIDM?  ::)
Kijkcijfers. Wat gek is, want dat hoort niet uit te maken bij een publieke omroep. Die hoort programma's te maken voor geïnteresseerden, ook al zijn dat er maar 1200.
The British are not impressed.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #147 Gepost op: 16-02-2007, 07:38:51 »
Kijkcijfers. Wat gek is, want dat hoort niet uit te maken bij een publieke omroep. Die hoort programma's te maken voor geïnteresseerden, ook al zijn dat er maar 1200.

Ja, ik dacht ook dat de Publieke Omroep zo in elkaar stak.
Kennelijk niet (meer?).  ::)  :-\\
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #148 Gepost op: 16-02-2007, 12:29:31 »
Wat mij dwars zit is dat alle vier kandidaten die over zijn na aflevering 7, een opdracht hebben laten slagen: Eva: foto-opdracht (+5000); Inge en Renate: filmpjesopdracht (+2500); Paul: rondwandeling (+3000). Dat kandidaten soms een opdracht laten mislukken, ok. Maar een Mol die in z'n eentje een hele opdracht laat slagen... ???

Ik kan mij maar 1 keer herinneren dat dit is gebeurd: toen de Mol 2000 euro verdiende door Gijs terug te halen in 2005 (aflevering 3). Maar toen was er waarschijnlijk geen andere optie om het aantal deelnemers kloppend te krijgen. Er was ook nog een bungeejump in 2000 waar de Mol als laatste sprong en zo de opdracht liet slagen. Dat kan ook nog worden uitgelegd (als enige niet springen levert te veel verdenkingen op).
Voor 2007 lijkt het mij lastiger uit te leggen. Afwachten tot aflevering 10 :-\\

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #149 Gepost op: 16-02-2007, 13:05:08 »
Wat mij dwars zit is dat alle vier kandidaten die over zijn na aflevering 7, een opdracht hebben laten slagen: Eva: foto-opdracht (+5000); Inge en Renate: filmpjesopdracht (+2500); Paul: rondwandeling (+3000). Dat kandidaten soms een opdracht laten mislukken, ok. Maar een Mol die in z'n eentje een hele opdracht laat slagen... ???

Ik kan mij maar 1 keer herinneren dat dit is gebeurd: toen de Mol 2000 euro verdiende door Gijs terug te halen in 2005 (aflevering 3). Maar toen was er waarschijnlijk geen andere optie om het aantal deelnemers kloppend te krijgen. Er was ook nog een bungeejump in 2000 waar de Mol als laatste sprong en zo de opdracht liet slagen. Dat kan ook nog worden uitgelegd (als enige niet springen levert te veel verdenkingen op).
Voor 2007 lijkt het mij lastiger uit te leggen. Afwachten tot aflevering 10 :-\\

Dat ben ik niet met je eens. Het heeft ook niet zozeer met afwijken van het format te maken. Soms is het als mol verstandig om een opdracht juist te laten slagen, om op die manier vertrouwen te winnen, zodat je later ongemerkter kan doorgaan met flink saboteren. Wat dat betreft vond ik Milouska ook een slechte mol, omdat ze gelijk begon met 'ik wilde die eerste opdracht laten versieteren, ik wil beginnen'. Op die manier (met haar irritante gedrag) werkte ze zich volledig uit de groep, zodat ze later veel minder kansen had om de boel te saboteren (zie bijvoorbeeld de opdracht met de supervrijstelling). Ook in de buitenlandse series zie je regelmatig van dit soort acties. In VS seizoen 2 laat de mol zelfs de allerlaatste opdracht slagen, terwijl hij/zij (ik zal niet spoilen) makkelijk het geld had kunnen laten liggen.
Ik ben het wel eens met wat hierboven gezegd wordt dat jokers & vrijstellingen nu meer het doel zijn geworden dan het verdienen van geld voor de pot. Ik zou dus iets minder scheutig omgaan met jokers & vrijstellingen.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #150 Gepost op: 16-02-2007, 16:03:55 »
Soms is het als mol verstandig om een opdracht juist te laten slagen, om op die manier vertrouwen te winnen, zodat je later ongemerkter kan doorgaan met flink saboteren.

Nou, vertel mij dan maar eens welke Mol in de Nederlandse reeks ooit een hele opdracht heeft laten slagen.

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #151 Gepost op: 16-02-2007, 17:08:59 »
Nou, vertel mij dan maar eens welke Mol in de Nederlandse reeks ooit een hele opdracht heeft laten slagen.

Ik zou het niet weten. Ik neig ernaar te veronderstellen dat bij de huisje-boompje-beestje opdracht het de mol het meest opportuun leek om jokers te pakken. Je kunt ze ruilen, verliezen etc, van alles om het spel wat op te leuken. Ik heb het niet zien gebeuren en wellicht wat het, om andere redenen, niet nodig.

Daarnaast laat de mol tijdens deze opdracht "mensenkennis" zien,  eventuele voorkennis in een latere fase van het spel kan je hiermee verdoezelen.

Ik kan ook niet uitsluiten dat een zeker filmpje getoond moest worden omdat het een aanwijzing is of de rode-draad aanwijzing van 2007.

Het slagen van de foto-opdracht door Eva kan ik nog verklaren doordat de Mol (in deze theorie Eva) Nadja niet nog eens een keer jokers gunde. Een deelnemer die het spel speelt als Nadja laat de echte mol niet zo uit de verf komen. Die Yvon moest ook  scheel gaan kijken om als mol een beetje op te vallen tussen de rest.

Niet alleen moeten jokers echt verdiend worden door een actie van de kandidaat ten gunste van de pot. Er zouden ook zwarte pieten (een vraag fout in de test) in het spel gebracht kunnen worden. 

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #152 Gepost op: 16-02-2007, 17:13:40 »
Nou, vertel mij dan maar eens welke Mol in de Nederlandse reeks ooit een hele opdracht heeft laten slagen.

George die 1000 euro voor de pot verdient, door met veel gespeelde angst toch te abseilen van de dam? Hij heeft daar toch duidelijk bij geholpen om de opdracht te doen slagen....

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #153 Gepost op: 16-02-2007, 18:00:09 »
George die 1000 euro voor de pot verdient, door met veel gespeelde angst toch te abseilen van de dam? Hij heeft daar toch duidelijk bij geholpen om de opdracht te doen slagen....

Dit is geen goed voorbeeld. In deze abseilopdracht konden de kandidaten individueel geld verdienen. George verdiende inderdaad 1000 euro maar dat was het laagst mogelijke bedrag want hij koos de gemakkelijkste manier om naar beneden te gaan. Bovendien heeft hij ontzettend getreuzeld (er was een tijdslimiet voor de hele groep).

Ik zoek een opdracht uit de zes vorige reeksen van Wie is de Mol? (2000-2006) waarbij de Mol een hele opdracht in zijn eentje heeft laten slagen. Volgens mij was er niet zo'n opdracht maar gaat dat dit jaar wel gebeuren.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #154 Gepost op: 16-02-2007, 18:27:21 »
(...) Inge en Renate: filmpjesopdracht (+2500); (...)
Deze twee zijn dan nog het minst verdacht. Daar kregen ze ook 6 jokers bij, die had de mol (als die hier bij zit) kunnen gebruiken zoals Milouska bijv deed. En daarbij, er zou nog een opdracht komen waar 2500 euro met gemak weer de pot uit zou vliegen.
The British are not impressed.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #155 Gepost op: 16-02-2007, 22:26:56 »
Deze twee [Inge en Renate] zijn dan nog het minst verdacht. Daar kregen ze ook 6 jokers bij, die had de mol (als die hier bij zit) kunnen gebruiken zoals Milouska bijv deed. En daarbij, er zou nog een opdracht komen waar 2500 euro met gemak weer de pot uit zou vliegen.
Helemaal mee eens ::jaja:: Als het gaat om geld in de pot brengen dan zou ik het meest tevreden zijn met Inge als Mol. Ze heeft wel geld verdiend maar altijd samen met anderen. Dat komt het dichtst in de buurt van mijn idee over het "format" (Mol laat niet in haar eentje een opdracht slagen).
Maar... ik heb net alle opdrachten nog eens doorlopen en ik kom toch weer uit bij Eva als Mol :-\\

Ik heb 1 troost: als Inge de Mol is dan is er 50% kans dat Eva er straks uitgaat (want Inge en Paul in de finale). Als dat gebeurt dan kan ik in de finale toch stemmen op (hopelijk) de juiste Mol.

Offline nevermind

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • autanyel
Re: Afwijken van het format
« Reactie #156 Gepost op: 16-02-2007, 23:59:48 »
precies, eva moest wel ... ze had geen keus, en dat heeft ze zelf ook mooi beschreven in het dagboek !
dennis for mole !

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Afwijken van het format
« Reactie #157 Gepost op: 17-02-2007, 00:30:43 »
Dit is geen goed voorbeeld. In deze abseilopdracht konden de kandidaten individueel geld verdienen. George verdiende inderdaad 1000 euro maar dat was het laagst mogelijke bedrag want hij koos de gemakkelijkste manier om naar beneden te gaan. Bovendien heeft hij ontzettend getreuzeld (er was een tijdslimiet voor de hele groep).

Ik zoek een opdracht uit de zes vorige reeksen van Wie is de Mol? (2000-2006) waarbij de Mol een hele opdracht in zijn eentje heeft laten slagen. Volgens mij was er niet zo'n opdracht maar gaat dat dit jaar wel gebeuren.

Ik heb een beetje moeite met je forumlering dat de Mol niet in zijn eentje een hele opdracht mag laten slagen. Renate en Inge blijven immers ook samen over bij de filmpjesopdracht. De foto-opdracht was ook een groepsproject en Eva was (als zij de mol was) afhankelijk van Nadja om haar te fotograferen. De enige die in zijn eentje een opdracht zou laten slagen, zou Paul zijn in de rondleidingopdracht. Het lijkt me dan ook sterk dat hij de mol is. (...maar goed, dat dacht ik bij die knakker van hierbovengenoemde VS seizoen 2 ook....). Dus, ander voorbeeld: Nico die samen met Sigrid de museumkraak laat slagen. Hij laat dan wel zijn zaklantaarn vallen, maar wanneer dit niets uithaalt en ze er met de poet vandoor gaan, is hij wel degene die het snelste het museum uit is en 1000 euro voor de pot verdient.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #158 Gepost op: 17-02-2007, 00:32:50 »
Ik heb een beetje moeite met je forumlering dat de Mol niet in zijn eentje een hele opdracht mag laten slagen. Renate en Inge blijven immers ook samen over bij de filmpjesopdracht. De foto-opdracht was ook een groepsproject en Eva was (als zij de mol was) afhankelijk van Nadja om haar te fotograferen. De enige die in zijn eentje een opdracht zou laten slagen, zou Paul zijn in de rondleidingopdracht. Het lijkt me dan ook sterk dat hij de mol is. (...maar goed, dat dacht ik bij die knakker van hierbovengenoemde VS seizoen 2 ook....). Dus, ander voorbeeld: Nico die samen met Sigrid de museumkraak laat slagen. Hij laat dan wel zijn zaklantaarn vallen, maar wanneer dit niets uithaalt en ze er met de poet vandoor gaan, is hij wel degene die het snelste het museum uit is en 1000 euro voor de pot verdient.

Maar Paul liet de opdracht slagen en zette ook nog een joker in, lijkt me niet echt mollerig.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #159 Gepost op: 17-02-2007, 01:21:41 »
Ik heb een beetje moeite met je formulering dat de Mol niet in zijn eentje een hele opdracht mag laten slagen. Renate en Inge blijven immers ook samen over bij de filmpjesopdracht. De foto-opdracht was ook een groepsproject en Eva was (als zij de mol was) afhankelijk van Nadja om haar te fotograferen.

Ook bij groepsopdrachten kan 1 persoon voor al het geld zorgen. Dat was zo bij Paul maar ook bij Eva (als zij de Mol is, waarom maakte zij het Nadja moeilijk met die sjaal voor haar gezicht?) en bij Inge en Renate (als zij de Mol zijn dan waarom antwoordden zij vraag zes goed met het risico dat de ander die fout had?).

Citaat
Dus, ander voorbeeld: Nico die samen met Sigrid de museumkraak laat slagen. Hij laat dan wel zijn zaklantaarn vallen, maar wanneer dit niets uithaalt en ze er met de poet vandoor gaan, is hij wel degene die het snelste het museum uit is en 1000 euro voor de pot verdient.

Klopt, Nico had meer kunnen doen in deze opdracht. Het ging er niet om wie als eerste buiten was maar ze moesten een ketting meenemen. Die had hij in zijn hand toen ze buiten kwamen. Hij had de ketting gemakkelijk kunnen laten vallen. Hij probeerde fout te lopen aan het eind maar Sigrid corrigeerde hem. Ze verdienden overigens 5000 euro. De Mol hielp hier zeker bij het laten slagen van de opdracht. Als ik het mij goed herinner, zei Nico later dat hij door deze actie Sigrid ervanaf wou brengen om op hem te stemmen.

Ik vind deze opdracht toch niet zo duidelijk als die van dit jaar: als Nico iets fout had gedaan dan had Sigrid dat nog kunnen corrigeren. Dat was bij de vier van dit jaar niet mogelijk (aangenomen dat de Mol niet kan voorspellen of iemand de zesde vraag in de filmpjesopdracht goed of fout beantwoord).