Auteur Topic: Afwijken van het format  (gelezen 41923 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Afwijken van het format
« Gepost op: 25-01-2007, 21:46:09 »
na aflevering 4 zou ik graag jullie mening lezen over afwijken van het format.

even mijn kant van het verhaal, datgene waar ik best pissig over ben op het moment:

De essentie van wie is de mol is:
- de groep die geld verdiend, en de mol die probeert te belemmeren dat er geld inkomt of zelfs zorgt dat er geld uit verdwijnt.

nu zal de mol best mee hebben geholpen tijdens de veiling, maar dit keer waren het de kandidaten die de rol van de mol overnamen.
dit is toch zeker niet leuk?
het is WIDM, niet expeditie robinson ofzo!

de mol heeft in principe geen donder uit hoeven voeren gedurende 3,5 aflevering.
hij wist dat deze opdracht er aan zou komen, en het ligt voor de hand dat de pot leeg gaat!

de molboekjes vliegen maar overal rond, en degenen van wie het boekje gejat is heeft geen enkele inbreng gehad.
nu is het aan de kandidaten om secuur om te gaan met hun informatie, maar ik vind het niks dat ze maar gewoon door de crew verhandeld worden.

de jokers vliegen je ook maar om de oren. nu ben ik nooit een joker voorstander geweest, maar wat is het nu nog voor spel?

een rood scherm is mijn inziens rood. opzich vind ik het dan ook niet nodig dat kandidaten alsnog weer terug komen.

sommige van deze dingen gebeuren al langer, maar dat kandidaten nu gewoon de rol van mol over kunnen nemen...
de mol is blij is zijn dagboek, maar ik zou er niet trots zijn op mol, want het was niet zijn/haar verdienste.

en het past vast allemaal binnen het format, maar ik vind het molspeuren er hiermee niet leuker op worden.  ::ohno::



Offline Arco Mol Fan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2007, 21:48:37 »
Ach, na 7 seizoenen wil de crew weer eens iets anders, ik geef ze groot gelijk. Er is tijdens de veiling veel uitgeknipt, wie weet hoeveel de MOL hier geboden heeft, wat wij niet zagen. ::)
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2007, 21:49:41 »
Nou ik vind het wel leuk hoor   ::tandpastasmiley::

Eerder spannend door het veilen

Op het laatst op de veilig moest ik een beetje lachen maarjah..
Ik wil oowk niet een strakke en serieuse mol

Oowk wel een beetje lol
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2007, 21:50:18 »
Ik zal nog even zeggen wat ik op de chat ook tegen Mariell zei:

<Daedalus> kijk, widm is zo leuk omdat het zoeken naar de mol leuk is, het zien groeien van de pot is leuk en geniale mollenstreken zijn leuk
<Daedalus> dit is geen van die 3
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2007, 21:52:56 »
ik quote heinz even:

Hier ben ik het mee eens. Elke aflevering moet nu spectaculair zijn en dat werkt soms niet. Begrijp me niet verkeerd, ik geniet nog steeds ontzettend van dit prachtige programma, maar de tijd dat WIDM echt mysterieus en spannend was (Schotland bijv.) en een ingelaste executie echt een verrassing was is voorbij.

en dat is precies wat ik probeer te zeggen.
normaal gesproken heb je een standaard format, en daar werd dan zo nu en dan eens van afgeweken (en dat veroorzaakte inderdaad een schokeffect).
nu is het normaal dat er continue van wordt afgeweken, en dat bederft voor mij het mol plezier.
en dat is iets waar ik al langer last van heb, eigenlijk sinds serie 5.
het moet allemaal steeds bijzonderder en knallender, en dat heeft een goed format als widm eigenlijk helemaal niet nodig.  het bezorgt mij kippenvel.
ik kijk met veel plezier terug op de allereerste widm series, toen widm nog echt widm was.

het blijft mijn grote passie en ik zal het ook altijd blijven volgen, maar ik vind dit echt te veel van het goede worden. en dat vind ik ontzettend jammer.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #5 Gepost op: 25-01-2007, 21:54:49 »
Er is tijdens de veiling veel uitgeknipt, wie weet hoeveel de MOL hier geboden heeft, wat wij niet zagen. ::)
Al heeft de mol niks geboden, maakt het nog uit?
The British are not impressed.

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #6 Gepost op: 25-01-2007, 21:55:20 »
Ik vond het echt een brilliante actie  ::rofl::


Ik vind het allemaal best kunnen. Er is nooit sprake geweest van een standaardformat. Omdat wij het nu zo gewend zijn, betekent het nog niet dat dit iets waar ze zich aan moeten houden. Het is juist goed dat ze dingen veranderen en hun horizon verbreden  ;D (ok, nu overdrijf ik een beetje  :P )
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #7 Gepost op: 25-01-2007, 21:55:40 »
Ik kan er wel om lachen, het is weer is wat nieuws.

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2007, 21:56:25 »
De jokers, molboekjes en rode schermen kunnen me eik niet zo veel schelen. Ik ben 't er wel mee eens dat 't oorspronkelijke concept eik weg is door de veiling. De mol heeft tot de veiling gewoon de ontzettend fanatieke kandidaat kunnen uithangen, want hij/zij wist dat door 'n beetje meebieden bij de veiling al 't geld toch weer uit de pot zou gaan. 't speuren naar de mol wordt hiermee dus compleet anders. Ipv te zoeken naar de mol in de eerste vier afleveringen hadden we beter al die uurtjes kunnen besteden aan 't opsporen van de fanatiekste kandidaat. En vanaf nu gaat de speurtocht dus eik helemaal opnieuw beginnen. Eik moeten we alles vergeten wat we tot nu toe verdacht vonden en helemaal blanco de rest van de serie ingaan. Alles wat voorheen gebeurd is kun je immers totaal niet op vertrouwen.  :-\\

'n beetje jammer vind ik dit, maar ik heb ook wel weer waardering voor de makers dat ze weer iets nieuws verzinnen. 't is moeilijk om ons fanatieke fans te verbazen, maar ze weten 't tóch maar weer voor elkaar te krijgen!  :)
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 21:57:59 door Han13 »

Offline Eurik

  • winnaar pool TI 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2007, 21:57:40 »
Ik kan er nu wel om lachen, maar, ik denk zowieso dat dat geld dubbel en breed wordt terugverdiend met hogere bedragen ::jaja::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Afwijken van het format
« Reactie #10 Gepost op: 25-01-2007, 22:01:52 »
De mol heeft tot de veiling gewoon de ontzettend fanatieke kandidaat kunnen uithangen, want hij/zij wist dat door 'n beetje meebieden bij de veiling al 't geld toch weer uit de pot zou gaan. 't speuren naar de mol wordt hiermee dus compleet anders. Ipv te zoeken naar de mol in de eerste vier afleveringen hadden we beter al die uurtjes kunnen besteden aan 't opsporen van de fanatiekste kandidaat. En vanaf nu gaat de speurtocht dus eik helemaal opnieuw beginnen. Eik moeten we alles vergeten wat we tot nu toe verdacht vonden en helemaal blanco de rest van de serie ingaan. Alles wat voorheen gebeurd is kun je immers totaal niet op vertrouwen.  :-\\


Ik zou het wel erg jammer vinden als de Mol tot voor de veiling weinig tot niets gesaboteerd zou hebben. Dat zou namelijk nogal oneerlijk zijn voor de eerste twee afvallers. (En in de tweede plaats voor de kijker.)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #11 Gepost op: 25-01-2007, 22:02:51 »
Ik vond het echt een brilliante actie  ::rofl::


 Er is nooit sprake geweest van een standaardformat.

dat is er wel degelijk.
en dat is 10 kandidaten, 1 mol, kandidaten die geld proberen te verdienen, mol die het er uit haalt.
elke aflevering een executie en rood scherm is exit.
niks meer en niks minder.

kandidaten die geld er uit proberen te halen en kandidaten die terug komen, dat valt niet binnen het standaard format.
en zo'n shockeffect is zo nu en dan leuk, maar níet elke keer. het hoeft niet steeds grandiozer.
de pot die nu leeg is zorgt voor oproering en 'ohhh' geroep, maar het verpest het hele zoeken naar de mol.
vernieuwing hoeft geen verbetering te zijn en zeker niet in een goed format als de mol.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Afwijken van het format
« Reactie #12 Gepost op: 25-01-2007, 22:03:19 »
Er is nooit sprake geweest van een standaardformat. Omdat wij het nu zo gewend zijn, betekent het nog niet dat dit iets waar ze zich aan moeten houden.
Juist wèl. Elk programma heeft een format, een vaste vorm waar alleen de exacte inhoud niet vast staat. Het na 4 afleveringen volledig legen van de pot past hier NIET in!

En vanaf nu gaat de speurtocht dus eik helemaal opnieuw beginnen. Eik moeten we alles vergeten wat we tot nu toe verdacht vonden en helemaal blanco de rest van de serie ingaan.
Eik, beuk, spar of bonsai, het maakt allemaal toch niks meer uit nu.

(...) ik denk zowieso dat dat geld dubbel en breed wordt terugverdiend met hogere bedragen ::jaja::
Dat is te hopen. Neemt niet weg dat aflevering 1 t/m 4 net zo goed niet gemaakt hadden hoeven worden.
The British are not impressed.

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #13 Gepost op: 25-01-2007, 22:05:05 »
Ik zou het wel erg jammer vinden als de Mol tot voor de veiling weinig tot niets gesaboteerd zou hebben. Dat zou namelijk nogal oneerlijk zijn voor de eerste twee afvallers. (En in de tweede plaats voor de kijker.)

Ja klopt, zou ik ook vinden. Maar ik denk wel dat 't zo gegaan is. 't zou me niets verbazen als we in de laatste aflevering geen tot bijna geen molacties van de eerste afleveringen terugzien. En dat vind ik 't jammere aan deze wending in 't spel.  :-\\

Dus ik hoop dat ik 't mis heb en de mol wel gewoon gesaboteerd heeft, maar ik vrees van niet.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Afwijken van het format
« Reactie #14 Gepost op: 25-01-2007, 22:06:44 »
De laatste paar jaar, sinds ze met de BN'ers zijn begonnen, kwam er steeds meer formatwijziging bij (Vorig jaar met die tango-lessen bijv). Het speuren naar DeMol wordt daardoor elk jaar wel anders. Juist dit jaar.

De afgelopen 3 afleveringen hoeven we heus niet overboord te gooien. Nepmolacties zijn nu duidelijker aanwijsbaar. We kunnen dus afstrepen :) DeMol zelf zal juist zeer fanatiek zijn geweest, dus opletten welke als fanatiek bekend staande kandidaat ineens begint te blunderen.

Een formatwijziging is eigenlijk een andere manier van speuren naar DeMol, elk jaar weer anders. En dat is iets waar we best blij mee kunnen zijn.


Maar ook ik denk nog vaak met weemoed aan de eerste jaren met de onbekenden. Sigrid is nog steeds mijn mol :)
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Rennuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Tja....
Re: Afwijken van het format
« Reactie #15 Gepost op: 25-01-2007, 22:07:41 »
Ik zou het wel erg jammer vinden als de Mol tot voor de veiling weinig tot niets gesaboteerd zou hebben. Dat zou namelijk nogal oneerlijk zijn voor de eerste twee afvallers. (En in de tweede plaats voor de kijker.)

Kan kloppen maar als de mol helemaal niet heeft gemold dan is de pot misschien wel tot in de 30000 gestegen (gewoon een gokje)... En dan hadden ze misschien wel geld over...


Ik denk dus ook dat de mol echt wel wat gemold heeft...
~ 'You mean you can't take less. You can ALWAYS take more' ~

Offline -A-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #16 Gepost op: 25-01-2007, 22:07:56 »
Dat is te hopen. Neemt niet weg dat aflevering 1 t/m 4 net zo goed niet gemaakt hadden hoeven worden.

Agree..dus moeten we nu alles gaan omdraaien en kunnen we Alex en Renate opeens doorstrepen als Mol omdat ze niet durfden te abseilen omdat al het geld toch later zou verdwijnen? Pff ik weet het niet meer ???

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Afwijken van het format
« Reactie #17 Gepost op: 25-01-2007, 22:10:07 »
Met standaardformat bedoelde ik eigenlijk dat die best veranderbaar is  :P Mijn fout  :)
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline Pierce_Brosnan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Afwijken van het format
« Reactie #18 Gepost op: 25-01-2007, 22:11:49 »
In de afgelopen 4de aflevering merkte ik,dat ze eindelijk weer is geld over en weer deden.
Inge had al geld (hoe kwam ze daar nu aan ?)en gaf dat aan Alex en jaren lang leek het als of de crew het geld bewaarde (of tewel alleen geld van de pot af of er bij). Ook renate kreeg 100 euro en je zag ook niet dat het geld werd besteed,zouden ze het gratis hebben gekregen of zo net in als in PE.

Milouska viel ook niet echt op,maar bij Yvonne lieten ze ook niet veel zien van wat ze eerder gedaan had. Ik sluit nog steeds niet uit dat Roeland Fernhout de mol had moeten zijn en omdat hij ziek werd een ander gezocht moest worden en daarom Gijs ook terug kwam,omdat hij misschien toen op Yvon zat. Yvon was dan als mol de ideaal om hem terug te brengen en Gijs werd daardoor weer in de war. Maar aan de andere kant,zouden ze dat ook kunnen opbiechten in laaste afl.
« Laatst bewerkt op: 25-01-2007, 22:22:37 door Pierce_Brosnan »

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Afwijken van het format
« Reactie #19 Gepost op: 25-01-2007, 22:15:01 »
ik denk dat dit nog schadelijk voor de kijkcijfers is ook; immers; als ik nu als nieuwe kijker in zou stappen zou ik meteen weer afhaken. ik zou er  niks van snappen.