Auteur Topic: Er klopt iets niet...  (gelezen 10728 keer)

Offline Jalla

  • Forumlid
Er klopt iets niet...
« Gepost op: 11-01-2008, 19:06:31 »
Hallo, hier een nieuwe gebruiker! Geweldig forum dit. Ik moet, medenamens een andere molfanaat, ff iets kwijt. :)


Begrijp me niet verkeerd: Wie is... de Mol vind ik een superprogramma. Ik heb bijna alle series gezien, zelfs een Vlaamse (yay me! :) ). Toch knaagt er iets aan mij. Iets dat ik kwijt moet. Het programma 'klopt' namelijk niet.

Mijn 'probleem' is deze. Waarom molt de Mol? Waarom zou hij/zij opdrachten saboteren? De Mol krijgt geen beloning voor het verstieren van opdrachten. Behalve dat hij/zij te horen krijgt dat hij/zij de Mol is, verschilt de Mol niet van andere kandidaten. Ja, de Mol kan niet weggestuurd worden, maar dat is geen voorwaarde om te gaan saboteren. Snappen jullie het 'probleem'?

Ik snap best dat als de Mol niet gaat saboteren, er geen programma meer is. Maar zou de Mol niet een beloning moeten krijgen? Bijvoorbeeld al het geld dat niet in de pot is gekomen krijgt de Mol (of de helft). Of iets dergelijks.

Dan pas staat de Mol voor een interessant dilemma. Niet mollen en niet verdacht worden, máár weinig geld verdienen. Of wél mollen en zo geld verdienen, máár verdacht worden.

Nogmaals: dit is niet om het programma af te vallen. Het is gewoon iets dat ik (en een medekijker) opviel.

Ik ben benieuwd hoe mede-molfans hierover denken.

groet,
Jelle

PS: Misschien is dit al eens eerder naar voren gebracht. Mijn excuses in dat geval.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2008, 19:07:43 »
de mol krijgt een vergoeding van de AVRO.
Tell me what your telescope says

Offline Jalla

  • Forumlid
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2008, 19:13:56 »
de mol krijgt een vergoeding van de AVRO.

Dank voor je reactie. Dat wist ik niet.

Maar dat is niet mijn punt. De mol moet geld verdienen op basis van zijn/haar molacties. Alleen zo heeft hij/zij een logische stimulans om te mollen.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2008, 19:15:54 »
Je constatering klopt wel, vind ik.
Kijk maar naar Inge I. vorig jaar, die deed nauwelijks iets als mol.

Er zou eigenlijk wel een extra financiële impuls mogen zijn voor de mol om goed te mollen. Dus inderdaad dat ie het geld krijgt wat ie uit de pot gehouden heeft, gedeeld door het aantal kandidaten dat hem doorheeft. Met dat laatste voorkom je dat de mol zichzelf bekend maakt.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline saem

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ga mollenjagen ipv monsters
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2008, 19:22:54 »
Je constatering klopt wel, vind ik.
Kijk maar naar Inge I. vorig jaar, die deed nauwelijks iets als mol.

Er zou eigenlijk wel een extra financiële impuls mogen zijn voor de mol om goed te mollen. Dus inderdaad dat ie het geld krijgt wat ie uit de pot gehouden heeft, gedeeld door het aantal kandidaten dat hem doorheeft. Met dat laatste voorkom je dat de mol zichzelf bekend maakt.
Wat een grappig/goed idee!
eindelijk heeft het allemaal weer zin gnagna

Offline Jalla

  • Forumlid
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2008, 19:24:26 »
Je constatering klopt wel, vind ik.
Kijk maar naar Inge I. vorig jaar, die deed nauwelijks iets als mol.

Er zou eigenlijk wel een extra financiële impuls mogen zijn voor de mol om goed te mollen. Dus inderdaad dat ie het geld krijgt wat ie uit de pot gehouden heeft, gedeeld door het aantal kandidaten dat hem doorheeft. Met dat laatste voorkom je dat de mol zichzelf bekend maakt.

Das een goeie ja. Een extra dilemma: meer saboteren om zo meer geld uit de pot te houden, of minder saboteren zodat minder mensen hem verdenken. Leuk!

Offline Puar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ik weet wie de mol is! (na de volgende week)
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2008, 19:28:37 »
De mol heeft geen eigen belang nee, maar ze kiezen voor die rol en moeten dan dus ook die rol zo goed mogelijk vervullen. Omdat ze zelf aangeven de mol te willen zijn doen ze het ook met plezier neem ik aan.
Je kunt ze uitroken, je kunt ze opjagen en soms kan je er een vangen, maar ze komen altijd terug

Offline *Myra*

  • Forumlid
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2008, 19:38:35 »
Ja ik denk dat de eer al groot genoeg is op zichzelf, en dat kost best wat moeite! George staat te boek als geweldig, met hem anderen, terwijl Milouska als teleurstelling bij ons bekent is. Het is dus een uitdaging en voor de bekende Nederlanders een boost voor hun bekendheid!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2008, 19:41:21 »
Maar als ze er ook zelf wat mee zouden kunnen verdienen, dan zou de mol het spel waarschijnlijk wat scherper spelen. :) Loon naar werken. ::ok::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline opaweethetbeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Opa op zoek naar moldvarpa tolf
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2008, 19:48:54 »
Volledig mee eens. Ik heb me daar ook altijd al over verbaasd. Ik kreeg destijds te horen dat de mol het voor de eeuwige roem deed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2008, 19:53:41 »
hm, zou niet eens een heel slecht idee zijn ja.
maarja, dan heb je inderdaad wel kans dat 'ie helemaal niet meer gaat mollen en maar vertrouwd op de dommigheid van de kandidaten.
dan zou de mol wel vantevoren zijn streken door moeten spreken met de productie denk ik, anders komt er straks misschien wel helemaal niets van terecht.

@ *myra*:  zeg dat niet tegen de pro-milouska-ers onder ons, die in grote getale aanwezig zijn  ;)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2008, 20:33:54 »
Heeft denk ik te maken met het algemene idee van het programma. Een groep mensen proberen iets voor elkaar te krijgen, maar 1 van hen is een verrader.
Heel simpel voorbeeld: een in de Koude Oorlog naar de VS 'gevluchte' Rus weet een hoge positie te krijgen binnen het Pentagon o.i.d. Hij werkt met een groep mensen die Russische communicatiesignalen proberen te onderscheppen en decoderen en van Russisch naar Amerikaans te vertalen. Wat de Amerikanen echter niet weten is dat deze Rus de boel belazert door juist Amerikaanse berichten door te sluizen naar zijn kameraden. De VS weten wel dat er ergens een lek zit, maar wie is die mol?
Zo moet je het zien. Omdat dit natuurlijk een spel is en geen oorlog heeft de mol in principe niks om voor te vechten, behalve het feit dat hij eigenlijk een lid is van het productieteam en hen dus geld probeert te besparen.
The British are not impressed.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2008, 20:42:52 »
Mijn visie op wat Jalla zegt: helemaal niet verkeerd hoor dat je meedenkt en je afvraagt waarom de mol doet wat ie doet.

Mijn antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel: de mol doet wat ie doet, omdat dit het format van het programma is.

Een mol die driftig meespeelt om opdrachten te laten lukken, en zo de geldpot te spekken, voldoet niet aan de opdracht, en zou afbreuk doen aan het hele format.

Of de mol een vaste vergoeding krijgt voor zijn of haar taak: molfanaten hebben in het verleden uitgevist dat dit zo is, dus dan zal het ook wel zo zijn. Maar dit doet er eigenlijk niet eens zoveel toe.

Ik bedoel: het meedoen aan Wie is de Mol, als bekend persoon, staat leuk op je CV. Het meedoen aan het programma, maar dan als mol, in mijn ogen staat dat nog veel leuker op je CV. Smaken verschillen: de een vindt Milouska een waardeloze mol, de ander vond dat ze het prima gedaan heeft. Het is ieders persoonlijke mening.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2008, 20:45:10 door Bodejos »

Offline Jalla

  • Forumlid
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2008, 21:25:34 »
Mijn visie op wat Jalla zegt: helemaal niet verkeerd hoor dat je meedenkt en je afvraagt waarom de mol doet wat ie doet.

Mijn antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel: de mol doet wat ie doet, omdat dit het format van het programma is.

Ja, dat begrijp ik. Als ik de Mol zou zijn in zo'n programma zou ik ook gaan saboteren en het spel meespelen. Maar -eigenlijk- hoeft de Mol niet te saboteren. Waarom zou hij? Hij kan beter niet saboteren, dan wordt hij ook niet verdacht. :)

Maar goed, ik denk dat je als Mol zo in je hoofd geprent hebt dat je geld uit de pot moet halen, dat het programma toch werkt. En het is gewoon leuk om stiekem te saboteren.

Maar dan vraag ik me toch af wat nou een goede mol is. Maar dat is wellicht voor een ander topic. :)

Offline Jalla

  • Forumlid
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #14 Gepost op: 11-01-2008, 21:28:55 »
hm, zou niet eens een heel slecht idee zijn ja.
maarja, dan heb je inderdaad wel kans dat 'ie helemaal niet meer gaat mollen en maar vertrouwd op de dommigheid van de kandidaten.
dan zou de mol wel vantevoren zijn streken door moeten spreken met de productie denk ik, anders komt er straks misschien wel helemaal niets van terecht.

Nou ja, dat gevaar bestaat nu ook al natuurlijk. Ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom de Mol dan niet meer zou gaan mollen.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2008, 00:25:54 »
Goed idee dat de Mol geld voor zichzelf kan verdienen  ::ok:: Leuke bijkomstigheid is dan dat anderen minder makkelijk met opzet gaan mollen  :D
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2008, 00:29:14 »
Nou ja, dat gevaar bestaat nu ook al natuurlijk. Ik begrijp eigenlijk niet helemaal waarom de Mol dan niet meer zou gaan mollen.

omdat hij (ja, het is en blijft een man) meer geld verdient als 'ie niet verdacht wordt.

Offline Fossiel

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ben jij niet gewoon de mol?
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2008, 00:40:35 »
Leuk idee, maar ik weet zeker dat heel veel potentiële mollen ook zielsgraag de mol zouden willen zijn zonder dat ze er wat aan kunnen verdienen.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #18 Gepost op: 12-01-2008, 01:41:55 »
Behalve dat hij/zij te horen krijgt dat hij/zij de Mol is, verschilt de Mol niet van andere kandidaten.

Je moet de Mol niet zien als een kandidaat maar als een lid van een productieteam van een tv-programma. Ieder heeft daarin zijn taak: de cameraman maakt mooie shots, de geluidsman maakt de geluidsopnames, iemand anders zorgt voor belichting en de Mol doet alsof hij een gewone kandidaat is en werkt de anderen onopgemerkt tegen.

Mol zijn is dus een tijdelijke baan. De beloning is een kleine financiele vergoeding en, als het allemaal goed gaat, een mooi tv-programma waar wekelijks meer dan een miljoen kijkers van genieten.

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Er klopt iets niet...
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2008, 02:22:44 »
Mol zijn is dus een tijdelijke baan. De beloning is een kleine financiele vergoeding en, als het allemaal goed gaat, een mooi tv-programma waar wekelijks meer dan een miljoen kijkers van genieten.

Bovendien wordt het hele tv-programma nog naar jou vernoemd!  ;D