Auteur Topic: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?  (gelezen 12048 keer)

Offline timmyt

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Gepost op: 12-01-2009, 14:58:12 »
Hallo mede mollenjagers... ;)

Mijn hele familie is al een tijdje in de ban van Wie is de mol.
Nu heb ik vorige seizoen ook gezien en ben ik onlangs gestart met het kijken van het het nieuwe seizoen.
Het programma is echt geweldig maar ik twijfel nog over een paar dingen. Dit zijn mijn vragen / twijfels.

1 TV uitzendingen zijn altijd gemonteerd. Je kan het zelfs zo monteren dat de mol in de laatste aflevering nog kan veranderen. Want ook alle aanwijzingen uit eerder afleveringen zijn te monteren of te beinvloedden. (Bijvoorbeeld iemand die zwaait kan een aanwijzing zijn, maar ook echt iemand zijn die zwaait. Het is maar hoe je het aan het einde uitlegt...)

2 Worden er in elke aflevering (concrete) aanwijzingen/tips gegeven? En zijn hier(kijkers)richtlijnen voor? Ik bedoel te zeggen, alles maar dan ook écht alles kan als een aanwijzing of tip gezien worden. Bijvoorbeeld een uitspraak, beweging, houding, object of nummer en ga zo maar door. Als je dat allemaal moet analyseren dan ben je pas met de 1e analyse klaar als de laatste aflevering is uitgezonden... Dat lijkt me niet de bedoeling.

3 Zit er in elke aflevering (minimaal) één concrete mol aanwijzing of kun je pas weten wie de mol is als je alle afleveringen hebt gezien?

4 Zijn er nog speciale regels voor de mol zelf? Of mag die alles doen waar hij zin in heeft? Of heeft hij/zij ook speciale regels waar hij/zij zich aan moet houden? Bijvoorbeeld; mag hij ontkennen dat hij de mol wel of niet is...?

Kortom, ik vind het spel echt super gaaf alleen kan het allemaal zo beinvloed worden door dingen die men wel of niet uitzend dat ik niet weet of alles wel echt goed uitgezonden wordt??

grz
Timmyt


Offline vlees

  • Forumlid
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2009, 15:09:42 »
ik zou het niet weten
Volgens mij mag de Mol alles en de andere kandidaten ook. De Cameraploeg mag filmen wat ze willen en de monteur plakt het in zijn eigen voorkeur bij elkaar.
Het enige wat geen leugen is, is wat de presentator is. Dat is volgens mij de enige regel (dat PJH NOOIT, maar ook echt nooit liegt)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2009, 15:28:30 »
Citaat
1 TV uitzendingen zijn altijd gemonteerd. Je kan het zelfs zo monteren dat de mol in de laatste aflevering nog kan veranderen. Want ook alle aanwijzingen uit eerder afleveringen zijn te monteren of te beinvloedden. (Bijvoorbeeld iemand die zwaait kan een aanwijzing zijn, maar ook echt iemand zijn die zwaait. Het is maar hoe je het aan het einde uitlegt...)

De mol blijft de hele serie hetzelfde hoor :)
Over Roeland in serie 5 is wel eens wat gespeculeerd, maar de mol blijft echt dezelfde.

Citaat
2 Worden er in elke aflevering (concrete) aanwijzingen/tips gegeven? En zijn hier(kijkers)richtlijnen voor? Ik bedoel te zeggen, alles maar dan ook écht alles kan als een aanwijzing of tip gezien worden. Bijvoorbeeld een uitspraak, beweging, houding, object of nummer en ga zo maar door. Als je dat allemaal moet analyseren dan ben je pas met de 1e analyse klaar als de laatste aflevering is uitgezonden... Dat lijkt me niet de bedoeling.

In sommige hints zit een lijn (bv vorig jaar het nummer 8 die weer samenhing met de Mayaanse kalender), en sommige hints zitten ook 'los'.
Tja, het is niet voor niks dat 95% een enorme tunnelvisie heeft op een gegeven moment.. je kunt inderdaad in alles iets zien  ;D

Citaat
3 Zit er in elke aflevering (minimaal) één concrete mol aanwijzing of kun je pas weten wie de mol is als je alle afleveringen hebt gezien?

Dat verschilt, en je kunt ook kijken naar psychologische aspecten (liegt iemand? wat zou een mol doen?)
En de mol saboteert natuurlijk, dus daar kun je altijd naar kijken :)
Helaas is de montage ons nogal eens voor.

Citaat
4 Zijn er nog speciale regels voor de mol zelf? Of mag die alles doen waar hij zin in heeft? Of heeft hij/zij ook speciale regels waar hij/zij zich aan moet houden? Bijvoorbeeld; mag hij ontkennen dat hij de mol wel of niet is...?

De mol kan zelf initiatief nemen, maar heeft voor de opdrachten altijd een briefing over hoe het beste te mollen. En soms helpt de productie een handje.

Verder mag de mol natuurlijk liegen dat hij het niet is :) maar dat gebeurt ook niet altijd. Soms kan het juist tactisch zijn om te zeggen dat je het wél bent.
De mol van serie 6 heeft ook wel eens geroepen: "jullie denken toch niet echt dat ik zo dom ben!"
Dus het kan alle kanten op..

Citaat
Kortom, ik vind het spel echt super gaaf alleen kan het allemaal zo beinvloed worden door dingen die men wel of niet uitzend dat ik niet weet of alles wel echt goed uitgezonden wordt??

De montage mensen hebben een behoorlijk aandeel, neem dat maar van me aan. Zo klopt er van de tests die wij op tv zien helemaal niks  :)


Ben je zo wat verder geholpen?
« Laatst bewerkt op: 12-01-2009, 15:33:50 door Lautjuh »

Offline Jaspervl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • De Mol
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2009, 15:37:29 »
1 TV uitzendingen zijn altijd gemonteerd. Je kan het zelfs zo monteren dat de mol in de laatste aflevering nog kan veranderen. Want ook alle aanwijzingen uit eerder afleveringen zijn te monteren of te beinvloedden. (Bijvoorbeeld iemand die zwaait kan een aanwijzing zijn, maar ook echt iemand zijn die zwaait. Het is maar hoe je het aan het einde uitlegt...)
Klopt, als kijker zie je sowieso niet alles. Er is veel mogelijk met het monteren van de beelden, af en toe monteren ze er dingen in die je dichterbij zouden moeten brengen. Ik geloof dat er vorig jaar 1 hint was die niet zo bedoeld was, maar uiteindelijk wel werd uitgelegd in de laatste aflevering, weet zo niet meer welke dat was.

2 Worden er in elke aflevering (concrete) aanwijzingen/tips gegeven? En zijn hier(kijkers)richtlijnen voor? Ik bedoel te zeggen, alles maar dan ook écht alles kan als een aanwijzing of tip gezien worden. Bijvoorbeeld een uitspraak, beweging, houding, object of nummer en ga zo maar door. Als je dat allemaal moet analyseren dan ben je pas met de 1e analyse klaar als de laatste aflevering is uitgezonden... Dat lijkt me niet de bedoeling.
Echt concrete aanwijzingen zijn er niet veel, niet in de zin dat er 1 actie is die je garandeert dat je de goede mol hebt. Vaak is het een combinatie van meerdere acties over meerdere afleveringen. Op het forum wordt inderdaad overal iets achter gezocht, een groot deel daarvan blijkt achteraf niets te betekenen. Het is de kunst er die paar kleine dingen uit te halen die het wel een hint zijn. Over het algemeen zijn dat details die in meerdere afleveringen 'toevallig' voorkomen.

3 Zit er in elke aflevering (minimaal) één concrete mol aanwijzing of kun je pas weten wie de mol is als je alle afleveringen hebt gezien?
Zoals bij vraag 2 gezegd, er zitten weinig concrete aanwijzingen in. De mol ontmasker je niet na 2 afleveringen, in ieder geval niet met zekerheid. Mensen genoeg die na aflevering 2 de goede mol hebben, maar 100% zeker weet je het nooit.

4 Zijn er nog speciale regels voor de mol zelf? Of mag die alles doen waar hij zin in heeft? Of heeft hij/zij ook speciale regels waar hij/zij zich aan moet houden? Bijvoorbeeld; mag hij ontkennen dat hij de mol wel of niet is...?

Echt concrete regels zijn er ongetwijfeld. Hij mag zichzelf niet voor de laatste uitzending niet als Mol beken maken, net zoals de kandidaten niets over het verloop van het spel mogen zeggen. Verder wordt de mol voor elke opdracht ingeseind over wat er gaat gebeuren en wat hij/zij eventueel kan doen om alles te verpesten. Verder zullen er ongetwijfeld regels zijn, maar die kan ik je zo niet concreet geven
PJH: "Lijdt dat dan niet tot een verdenking?" Patrick:"Ja onwijs! Maar ja, je doet er verder niks mee!"

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2009, 15:38:39 »
Nog over de hints; lang niet in elke aflevering zit er een. Uiteindelijk worden in de laatste aflevering ongeveer 4 hints onthuld. Meer zitten er dan officieel (door de makers als hint bedoeld) niet in.

Waarom zoeken we dan overal hints in? Het is leuk om te doen, en wie weet zit er een 'echte' hint tussen. :)

Maar om de Mol te willen vinden kun je beter naar molacties zoeken is mijn overtuiging.

Offline timmyt

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2009, 15:58:54 »
Kijk dit is handige tip:

Vaak is het een combinatie van meerdere acties over meerdere afleveringen. Op het forum wordt inderdaad overal iets achter gezocht, een groot deel daarvan blijkt achteraf niets te betekenen. Het is de kunst er die paar kleine dingen uit te halen die het wel een hint zijn. Over het algemeen zijn dat details die in meerdere afleveringen 'toevallig' voorkomen.

Want ik kijk naar het programma en wordt er helemaal gek van. Je gaat alles op een weegschaal leggen en dat frustreerd mij een beetje waardoor het programma voor mij minder leuk wordt... Ik heb ik geen bekende tunnelvisie... Voor mij is altijd alles mogelijk. Daarom is voor mij ook alles een hint. Het is maar hoe je het interpreteerd.... ;)Vandaar deze post...

Toch was er vorig seizoen een aflevering waarin iedereen moest zeggen dat hij of de mol was of niet. Een voor een moesten ze toen in een buis zitten... Daarin had de mol toen een uitspraak die leek op wat ze moesten zeggen. Maar hij zei het niet... Het was dus iets waar jij uit kon opmaken dat hij de mol was. Ik weet niet meer precies wat dat was.... Maar dat zijn dan toch bepaalde richtlijnen waar die mol zich aan moet houden. Of niet...

Kortom het wordt me al wat duidelijker maar het blijft nog een beetje dubieus... :o

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2009, 16:06:03 »
Je bedoelt Dennis die "ego" zei ipv "edo" ?

Is meer 1 bepaalde opdracht voor De Mol om iets te doen dan nou echt een "richtlijn".
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline timmyt

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2009, 16:21:19 »
Je bedoelt Dennis die "ego" zei ipv "edo" ?

Is meer 1 bepaalde opdracht voor De Mol om iets te doen dan nou echt een "richtlijn".

Ja, juist! Dat was het. Maar dat wil zeggen dat de Mol dus wel 'opdrachten' krijgt die hij moet uitvoeren ofzo...En niet alleen de boel saboteren...
Dit was dus geen mollenstreek maar echt bedoeld om het e.e.a "duidelijk" te maken. Anders had hij wel gewoon edo wel gezegd. Maar dat mocht dus blijkbaar niet.. Dit soort zaken zocht ik. Die zijn er dus wel?

Als je dit weet dan wordt het ook een stuk makkelijker om "gericht" naar een mol te zoeken...;)

En dan de officele website... heb je daar nog iets aan of niet (qua tips of hints)? net zoals de radio tips. En is er misschien een site waar je alle aanwijzingen uit de vorige "wie is de mol afleveringen" kunt bekijken. Dan wordt het misschien duidelijker hoe je naar aanwezingen moet zoeken... Ik kan me niet voorstellen dat ze aanwijzingen/tips gebruiken als: de mol was de enige die altijd witte schoenen aan had.. Want dan zijn we weer terug bij af.
« Laatst bewerkt op: 12-01-2009, 16:26:39 door timmyt »

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2009, 16:26:19 »
Die zijn er wel ja, Inge die iets in de trant van "Ik ben de Mol" spelde in gebarentaal op de groepsfoto's aan het begin van iedere aflevering is daar een nog veel beter voorbeeld van !
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2009, 16:29:39 »
En is er misschien een site waar je alle aanwijzingen uit de vorige "wie is de mol afleveringen" kunt bekijken. Dan wordt het misschien duidelijker hoe je naar aanwezingen moet zoeken...

Ja; www.wieisdemol.net, zie 'WIDM 1-8' en 'De Mol 1-3', onderaan die pagina's staan de hints.

Offline timmyt

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2009, 16:33:08 »
Die zijn er wel ja, Inge die iets in de trant van "Ik ben de Mol" spelde in gebarentaal op de groepsfoto's aan het begin van iedere aflevering is daar een nog veel beter voorbeeld van !

Ja oke, zulke zaken, dat zocht ik! Nu wordt het allemaal wat helderder en weet je beter waar je op moet letten. Niet dat het nu hetzelfde is. Maar dan weet je meer in welke richting je moet zoeken.

En dan de officele website... heb je daar nog iets aan of niet (qua tips of hints)? net zoals de radio tips. En is er misschien een site waar je alle aanwijzingen uit de vorige "wie is de mol afleveringen" kunt bekijken. Dan wordt het misschien duidelijker hoe je naar aanwezingen moet zoeken...

Wat het wel moeilijk maakt is dat je details uit eerder afleveringen moet onthouden om het geheel te kunnen zien... Is ook leuk maar wel erg lastig... ;)

Offline Achaeus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #11 Gepost op: 12-01-2009, 18:25:09 »
Wat het wel moeilijk maakt is dat je details uit eerder afleveringen moet onthouden om het geheel te kunnen zien... Is ook leuk maar wel erg lastig... ;)

En daar is het forum dan weer voor ::ok::
Maar je hoeft niet álles te gaan analyseren als blijkt dat je daardoor minder van de serie geniet ;) Kijk gewoon lekker relaxed de aflevering, geniet, en ga dan de aflevering nog eens terugkijken en zoek naar opvallende dingen! Op het forum lees je dan weer hoe anderen er tegen aan kijken wat het allemaal ontzettend leuk maakt  ;D

Enjoy ::vergroot::

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Officiele uitleg hoe "wie is de mol" te bekijken?
« Reactie #12 Gepost op: 12-01-2009, 18:38:04 »
Wanneer je het bovendien niks vind om op alles te letten: GENIET VAN DE UITZENDING en lusiter dan op zondag naar Joeri's podcast: die heeft altijd een samenvatting van alles wat opgevallen is in zijn *uitzending*: http://www.wieisdemol.com/index.php?p=widm9-podcast