Auteur Topic: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed  (gelezen 4664 keer)

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Gepost op: 3-02-2009, 16:36:39 »
Vandaag even een vrije dag besteed aan het terugkijken van de afgelopen aflevering.... met in mn achterhoofd onder andere het idee om eens op de testinvullingen te letten.

Ervan uitgaand dat de mol alles goed beantwoord, kan de mol dus nooit een antwoord geven wat niet op zichzelf slaat.

Als dit op zou gaan, zouden we dus de volgende personen moeten afschrijven als mol:


- Froukje: Aflevering 1. De mol loopt als 10e naar de laptop (dit is Hans, zou Froukje de mol zijn, maakt ze een fout)

- Anniek: Aflevering 1. De mol stond in de finale van het topitospel. (dit is Paula of Rick, zou Anniek de mol zijn maakt ze een fout)

- Rick: Aflevering 2. De mol staat één keer onder aan het reuzenrad (Rick staat er twee keer, zou hij de mol zijn, maakt hij een fout)

- Jon: Aflevering 3. De mol staat volgens Jon niet op het podium. (Jon staat zelf op het podium, zou hij de mol zijn, maakt hij een fout)

- Sebastiaan: Afleverin 4. De mol verdient 0 euro met flipperen. (Dat is Anniek of Froukje, zelf verliest hij 1000 euro. Zou hij de mol zijn maagkt hij een fout)


Natuurlijk is deze theorie op meerdere fronten af te schieten. Zeker in het begin kan een mol best één fout maken. Het is zo goed als onmogelijk dat alle kandidaten alle vragen goed zouden hebben. Echter kan ik me uit vorig seizoen herinneren dat Pieter Jan aan het eind onthulde dat Dennis altijd alles goed had.

Daarnaast zou een mol met een vrijstelling op zak expres fouten kunnen maken (van Sebas en Anniek zien we echter geen testvraag in aflevering 2)

Een derde optie is natuurlijk dat je gewoon bedrogen wordt door de montage.

Echter wanneer de montage eerlijk gebeurt, en we daadwerkelijk zien wat de kandidaat invult..... EN wanneer de mol daadwerkelijk altijd alles goed invult (wat vorig jaar dus gebeurde), zou dit dus betekenen dat we slechts Dennis en Viviënne overhouden als potentiele mollen op basis van deze theorie.  Wellicht interessant om in de gaten te houden.

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #1 Gepost op: 3-02-2009, 16:38:38 »
Uhm. Heeft de mol niet gewoon een soort van 20 jokers ofzo? Dat hij of zij gewoon altjid alle vragen goed heeft, zonder ze ook daadwerkelijk goed te beantwoorden?

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #2 Gepost op: 3-02-2009, 16:55:05 »
Uhm. Heeft de mol niet gewoon een soort van 20 jokers ofzo? Dat hij of zij gewoon altjid alle vragen goed heeft, zonder ze ook daadwerkelijk goed te beantwoorden?

Als dat zo zou zijn kan de mol iig nooit een rood scherm krijgen ^_^

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #3 Gepost op: 3-02-2009, 16:57:10 »
Bij het invullen van de test zie je nooit een kandidaat zelf iets invullen.
Die shots worden gewoon gemaakt terwijl iemand van de productie achter de laptop zit.
Daar wordt dus altijd mee geknoeid.

Evenals met de biechten.
Die worden soms ook uit andere afleveringen gehaald, en maarzo er bij geplakt.
Dat kan allemaal, want we zien de kandidaten zelfs niets uitspreken.
De quote "Ik vind Hans erg verdacht", kan zowel uit aflevering 1, 2 of 3 komen. Kun je bij elke test erbij plakken.
Ik kijk die test dan ook nooit bewust, maar goed, er kan natuurlijk best een hint in zitten.
Maar dat dat allemaal eerlijk gebeurd, nee.


Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #4 Gepost op: 3-02-2009, 16:58:56 »
@Lauthjuh... ik ben er zelf ook meer een voorstander van om naar de daadwerkelijke acties te kijken dan naar testen of biechten, idd omdat daar heel veel in gemonteerd kan worden.... Maar t leek me wel interessant om eens in de gaten te houden.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #5 Gepost op: 3-02-2009, 17:03:32 »
Oke, alleen zou ik als ik jou was enkel naar hints zoeken dan, want iets feitelijks zul je er nauwelijks in terug vinden.

Offline limone

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • let love rule
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #6 Gepost op: 3-02-2009, 17:35:03 »
Ik kan me herinneren uit een vorige mol-reeks, dat de mol voor het plaatje naar de laptop loopt, zijn naam intikt en verder NIETS doet. Hij hoeft geen test te maken want het gaat immers om hem!! Het is pure mind-fuck van de regie dat wij denken dat iedereen de test maakt, maar de mol maakt die dus niet...
I got that tunnel vision going through my  head

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #7 Gepost op: 3-02-2009, 18:31:56 »
Ik kan me herinneren uit een vorige mol-reeks, dat de mol voor het plaatje naar de laptop loopt, zijn naam intikt en verder NIETS doet. Hij hoeft geen test te maken want het gaat immers om hem!! Het is pure mind-fuck van de regie dat wij denken dat iedereen de test maakt, maar de mol maakt die dus niet...
Inderdaad, ik geloof ook dat het zo gaat. Of dat het in ieder geval niks uitmaakt wat de Mol invult (misschien wil hij/zij de test wel even zien om te weten welke vragen er gesteld werden, o.i.d.).

Bedenk ook dat het een enorm risico voor het programma zou zijn als men het groene scherm van de Mol echt zou laten afhangen van de test. De Mol zal toch eens even niet goed opletten en verkeerd klikken. *Boem*, de Mol moet naar huis en je hele serie is naar de maan. Nee, zo gaat dat dus niet, daar durf ik wel om te wedden.

Die software is gewoon zo gemaakt dat de Mol het goede scherm krijgt. En bij software moet je je nu ook niet iets heel ingewikkelds voorstellen, hoor. Volgens mij is het gewoon een browserscherm met een html-pagina met een groene of rode achtergrond of achtergrondplaatje. Welk scherm bij welke naam moet verschijnen is echt heel makkelijk en snel aan te passen. En zo zou de Mol ook best een rood scherm kunnen krijgen als men dat wil (denk aan Anniek).

En denk ook aan Yvon Jaspers die in haar eerste aflevering weer een heel ander scherm te zien kreeg (groen met een percentage). Voor die executie heeft men de software blijkbaar ook speciaal even aangepast, zodat dat zou gebeuren. Nogmaals, het is niet moeilijk.


 

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #8 Gepost op: 3-02-2009, 18:35:23 »
Ik denk dat de mol hem wel invult, want dan vult hij namelijk precies de antwoorden in, zodat de regie het ook precies weet hoe de anderen de test hebben gemaakt.
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #9 Gepost op: 3-02-2009, 18:54:34 »
Even kijken, als ik het goed onthouden heb wordt het rode scherm achteraf ingevoerd, het hangt dus niet samen met hoe de test wordt ingevuld. Dit weet ik alleen niet absoluut zeker, maar dat doet er ook niet toe.

De test opzich: volgens mij wordt die wel gemaakt door de mol, al is het alleen maar zodat de kandidaten geen argwaan krijgen.
Zo kan de mol bv niet stiekem betrapt worden (op niks doen) én de mol gebruikt dan gewoon de hoeveelheid tijd die iemand normaal ook zou gebruiken.
Maar weet het dus niet zeker, iemand heeft het eens zo verteld, ik geloof Karel. Maar da's alweer een tijdje geleden.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #10 Gepost op: 3-02-2009, 20:57:31 »
Ik vind so wie so die testbeelden van de laatste 2 seizoenen ongelofelijk fake. Je ziet steeds dat pijltje met precies dezelfde snelheid in een prachtige rechte lijn naar zo'n vakje bewegen en precies na zoveel tijd op het icoontje drukken. Als dat geen computeranimatie is dan eet ik Edo's pet op.

En ik heb ook altijd de nare gewoonte om tijdens de tests en die biechten niet meer op te letten. Mijn gedachten dwalen dan vaak af en ik denk liever zelf na over wie de mol is. Of ik denk over een biertje ofzo.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #11 Gepost op: 3-02-2009, 23:40:05 »
Even kijken, als ik het goed onthouden heb wordt het rode scherm achteraf ingevoerd, het hangt dus niet samen met hoe de test wordt ingevuld. Dit weet ik alleen niet absoluut zeker, maar dat doet er ook niet toe.

De test opzich: volgens mij wordt die wel gemaakt door de mol, al is het alleen maar zodat de kandidaten geen argwaan krijgen.
Zo kan de mol bv niet stiekem betrapt worden (op niks doen) én de mol gebruikt dan gewoon de hoeveelheid tijd die iemand normaal ook zou gebruiken.
Maar weet het dus niet zeker, iemand heeft het eens zo verteld, ik geloof Karel. Maar da's alweer een tijdje geleden.
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt hoor. Dat eerste punt (over het rode scherm) wilde ik ook al als vermoeden noemen. Lijkt mij logisch, om zo ook te zorgen dat er niet ineens rare dingen misgaan tijdens de executie.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #12 Gepost op: 4-02-2009, 14:34:02 »
Even kijken, als ik het goed onthouden heb wordt het rode scherm achteraf ingevoerd, het hangt dus niet samen met hoe de test wordt ingevuld. Dit weet ik alleen niet absoluut zeker, maar dat doet er ook niet toe.

De test opzich: volgens mij wordt die wel gemaakt door de mol, al is het alleen maar zodat de kandidaten geen argwaan krijgen.
Zo kan de mol bv niet stiekem betrapt worden (op niks doen) én de mol gebruikt dan gewoon de hoeveelheid tijd die iemand normaal ook zou gebruiken.
Maar weet het dus niet zeker, iemand heeft het eens zo verteld, ik geloof Karel. Maar da's alweer een tijdje geleden.

PJH zei vorig jaar in de laatste uitzending dat Dennis zelfs alle vragen goed beantwoord had. Want... jij bent de mol ...

Ik geloof echter niet dat we er vanuit moeten gaan dat het een geheel geautomatiseerd systeem is. Mijn inziens is het dus niet zo dat de computer aan de hand van de tests bepaald wie het rode scherm moet krijgen. Dit kan gemakkelijker door de produktie medewerkers geregeld worden.
Het feit dat de test regelmatig op 2 verschillende lokaties, en waarschijnlijk ook 2 verschillende laptops word ingevuld ondersteunt dit alleen maar.

Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #13 Gepost op: 4-02-2009, 14:39:57 »
Waarom zo´n lastige discussie over iets dat tot de basis van het programma behoort?

Het doet volstrekt niet ter zake wat de mol invult. Dat we een kandidaat die later de mol blijkt te zijn, de test zien invullen, is slechts bedoeld voor het plaatje thuis. We willen van iedereen immers zien dat ie de test invult. Je gelooft toch zeker niet echt dat het wat uitmaakt, wat de mol invult?

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #14 Gepost op: 4-02-2009, 14:57:11 »
PJH zei vorig jaar in de laatste uitzending dat Dennis zelfs alle vragen goed beantwoord had. Want... jij bent de mol ...

Ik geloof echter niet dat we er vanuit moeten gaan dat het een geheel geautomatiseerd systeem is. Mijn inziens is het dus niet zo dat de computer aan de hand van de tests bepaald wie het rode scherm moet krijgen. Dit kan gemakkelijker door de produktie medewerkers geregeld worden.
Het feit dat de test regelmatig op 2 verschillende lokaties, en waarschijnlijk ook 2 verschillende laptops word ingevuld ondersteunt dit alleen maar.



Dat maakt ook niet uit Jos, maar het is toch leuk om over te praten.  ;)

Dat Dennis alle vragen goed had is iets logisch om te zeggen.
De boodschap is gewoon: Dennis is de mol.
Of het feitelijk zo was, dat hij alle vragen goed had, doet helemaal niet ter zake. Als de boodschap maar overkomt.

Offline Firesphere

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't ever try that again
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #15 Gepost op: 4-02-2009, 15:02:39 »
PJH zei vorig jaar in de laatste uitzending dat Dennis zelfs alle vragen goed beantwoord had. Want... jij bent de mol ...

Ik geloof echter niet dat we er vanuit moeten gaan dat het een geheel geautomatiseerd systeem is. Mijn inziens is het dus niet zo dat de computer aan de hand van de tests bepaald wie het rode scherm moet krijgen. Dit kan gemakkelijker door de produktie medewerkers geregeld worden.
Het feit dat de test regelmatig op 2 verschillende lokaties, en waarschijnlijk ook 2 verschillende laptops word ingevuld ondersteunt dit alleen maar.
Het zal niet een heel ingewikkeld systeem zijn. Ik vermoed dat het simpelweg een soort formuliertje is, waar een percentage uit komt voor de productie, samen met een tijd.
En dat de producenten dan achteraf gewoon de laagste percentages pakken, en dan daarvan aan de hand van een soort van (ik zeg wat) "aantal seconden" + "percentage" / 2 = "score"
En dat dus de laagste score rood krijgt, tenzij het de mol is, dan zal er misschien even overlegd worden met de mol?
I'm not a complete idiot; some parts are missing

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #16 Gepost op: 4-02-2009, 15:08:17 »
Dat maakt ook niet uit Jos, maar het is toch leuk om over te praten.  ;)

Dat Dennis alle vragen goed had is iets logisch om te zeggen.
De boodschap is gewoon: Dennis is de mol.
Of het feitelijk zo was, dat hij alle vragen goed had, doet helemaal niet ter zake. Als de boodschap maar overkomt.


Helemaal mee eens, we krijgen gewoon het testscherm te zien dat de produktie ons wil laten zien. Ongeacht welke persoon je daarbij ziet of hoort
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Theorie: De mol heeft altijd alle vragen goed
« Reactie #17 Gepost op: 4-02-2009, 17:20:57 »
Het zal niet een heel ingewikkeld systeem zijn. Ik vermoed dat het simpelweg een soort formuliertje is, waar een percentage uit komt voor de productie, samen met een tijd.
En dat de producenten dan achteraf gewoon de laagste percentages pakken, en dan daarvan aan de hand van een soort van (ik zeg wat) "aantal seconden" + "percentage" / 2 = "score"
En dat dus de laagste score rood krijgt, tenzij het de mol is, dan zal er misschien even overlegd worden met de mol?

Ja, maar dat gaat alleen op mits de laagste percentages gelijk zijn. Pas dan gaat de tijd een rol spelen. Als de laagste gewoon een uniek aantal fouten heeft, vliegt hij eruit, ongeacht de tijd.