Auteur Topic: Montage mindf*ck?  (gelezen 10590 keer)

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #20 Gepost op: 28-02-2009, 22:52:46 »
Dan ligt het misschien wel aan mij. Ik was toen verblind door Froukje.
Anniek vond ik in het begin helemaal niet verdacht, met uitzondering van de telefooncellen opdracht. Hoewel ik haar nooit echt heb afgeschreven (want veel geld heeft ze nooit binnen gehaald), is ze pas weer écht echt in de picture gekomen sinds ik vorige week bezig was met mijn "waarom Dennis de mol is"-overzicht en er achter kwam dat Anniek tijdens de ganzebordopdracht precies de tactiek uitvoerde waarvan ik had bepaald dat het de beste methode was om bij deze opdracht te mollen. (Voor Dennis gold de op een na beste tactiek.)
Pas nu Dennis er uit is zie ik met terugwerkende kracht in dat ze toch wel behoorlijk de mol is.


Ieder zijn eigen tunnel ...  :)
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline XXXXXXXXXXXXXXX

  • Forumlid
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #21 Gepost op: 3-03-2009, 10:35:50 »
Ik vind het ook vreemd dat de spelers verdenkingen over Jon uitspreken en Annieks acties niet benoemen.

Met montage kan natuurlijk gestuurd worden in een bepaalde richting en aangezien de makers het spelverloop niet van te voren weten, zal het soms nodig zijn om toch nog boeiende televisie te maken.

Bij de tweede reeks in Schotland ging de mol op de tweede dag al nat bij de latere winnaar in een opdracht die ze samen deden. De hele reeks verdacht de winnaar (als enige) de mol en de mol zogenaamd de uiteindelijke winnaar. Dat kwam bij mij als kijker maf over. De groep was nog groot en zij waren de enigen die zo 'op elkaar zaten'.

Die mol had je als kijker in de eerste aflevering weinig molligs zien doen. Elke stuntel van de uiteindelijke winnaar werd echter breed uitgemeten. Ik denk dat de makers in die situatie niet anders konden omdat het anders een minder spannend televisiespel zou zijn.

Ik mag ervan uitgaan dat de mol weet wie hem doorheeft en daarom verdachtmakingen de wereld in helpt over degene die hem doorheeft. Zo heeft het voor de kijker logica dat beide personen nog in het spel zitten. Ik kan me niet herinneren dat een mol ernstige verdenkingen heeft geveinsd over een medespeler die er halverwege uitging.




Offline Tweety

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Carpe fucking diem!
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #22 Gepost op: 3-03-2009, 13:22:00 »
Wat mij qua montage nog steeds dwars zit is dat iedereen maar roept dat Jon en Anniek en Dennis heel veel moeite deden om de x2 auto naar de 1000 euro te leiden.
Maar... als we de montage moeten geloven komen Jon en Anniek in de 1/2 auto, Vief en Hans in de 2x auto gewoon tegen. Wat heet, ze botsen bijna en wel op het moment dat Jon en Anniek net bij de 1000 euro zijn geweest. Was het niet veel makkelijker geweest om op dat moment even te seinen van jongens, jullie moeten daarheen want daar ligt de 1000 euro?

Nou zijn er een paar verklaringen mogelijk:
- de mensen in de auto's mochten niet met elkaar communiceren, alleen via de overzichthouders
- Jon en Anniek wisten niet dat Vief en Hans in de x2 auto's zaten (onwaarschijnlijk)
- Die bijna-botsing vond op een heel ander moment plaats maar is er tussen gemonteerd
- Jon en/of Anniek liepen gewoon moeilijk te doen omdat een van hen de mol is.
Just because you're paranoid, don't mean they're not after you

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #23 Gepost op: 3-03-2009, 14:13:38 »
Ik mag ervan uitgaan dat de mol weet wie hem doorheeft en daarom verdachtmakingen de wereld in helpt over degene die hem doorheeft. Zo heeft het voor de kijker logica dat beide personen nog in het spel zitten. Ik kan me niet herinneren dat een mol ernstige verdenkingen heeft geveinsd over een medespeler die er halverwege uitging.

Als ik de mol zou zijn in een Mol serie en een succesvol TV programma zou willen maken, zou ik gewoon bij elke biecht wat slechts zeggen over elke kandidaat die nog in het spel zit. Kan de productie zelf kiezen wat ze later gaan gebruiken.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #24 Gepost op: 3-03-2009, 14:55:15 »
Niet slecht bedoeld, maar elke serie heeft toch montage mindf*cks?

No Milk today???

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #25 Gepost op: 3-03-2009, 14:57:55 »
Niet slecht bedoeld, maar elke serie heeft toch montage mindf*cks?



Ik zat vorige week woensdag naar de live NOS beelden te kijken van de vliegramp, en toen hoorde ik ook steeds op de achtergrond wel 3x achter elkaar hetzelfde stukje geluidsmateriaal, namelijk dat de politie probeerde iemand op een racefiets weg te sturen. Dus zelfs de NOS gebruikt in live nieuwsbeelden al montage mindf*cks. Je bent wel erg naief als je denkt dat er geen in WIDM zitten...
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #26 Gepost op: 3-03-2009, 15:01:40 »
Ik zat vorige week woensdag naar de live NOS beelden te kijken van de vliegramp, en toen hoorde ik ook steeds op de achtergrond wel 3x achter elkaar hetzelfde stukje geluidsmateriaal, namelijk dat de politie probeerde iemand op een racefiets weg te sturen. Dus zelfs de NOS gebruikt in live nieuwsbeelden al montage mindf*cks. Je bent wel erg naief als je denkt dat er geen in WIDM zitten...

Ik bedoelde eigenlijk elke molserie, mijn fout ::regenboog::

Maar ja alles wat montage gebruikt is subjectief he. Maar goed, mooi die bredere context maar het was niet de bedoeling  :P
No Milk today???

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #27 Gepost op: 3-03-2009, 15:14:56 »
Wat mij qua montage nog steeds dwars zit is dat iedereen maar roept dat Jon en Anniek en Dennis heel veel moeite deden om de x2 auto naar de 1000 euro te leiden.
Maar... als we de montage moeten geloven komen Jon en Anniek in de 1/2 auto, Vief en Hans in de 2x auto gewoon tegen. Wat heet, ze botsen bijna en wel op het moment dat Jon en Anniek net bij de 1000 euro zijn geweest. Was het niet veel makkelijker geweest om op dat moment even te seinen van jongens, jullie moeten daarheen want daar ligt de 1000 euro?

Nou zijn er een paar verklaringen mogelijk:
- de mensen in de auto's mochten niet met elkaar communiceren, alleen via de overzichthouders
- Jon en Anniek wisten niet dat Vief en Hans in de x2 auto's zaten (onwaarschijnlijk)
- Die bijna-botsing vond op een heel ander moment plaats maar is er tussen gemonteerd
- Jon en/of Anniek liepen gewoon moeilijk te doen omdat een van hen de mol is.
Ik weet nu het met deze specifieke situatie zit, maar be deze opdracht is sowieso creatief gemonteerd. Froukje en Sebastiaan lagen er namelijk al héél erg snel als eerste uit.

Als je goed kijkt kan je ook zien dat Paula in de verfhallen opdracht (aflevering 1) waarschijnlijk eerder op haar plek stond, dan Vera.

Ik denk persoonlijk dat de creative montage die tijdens opdrachten wordt gebruikt vooral bedoelt is om het leuker/pakkender te maken en niet als mindfuck. De montage van biechts zijn wat dat betreft een stuk suggestiever, maar dat is altijd (sinds ik kijk) al zo geweest.

Offline Xandrar

  • Forumlid
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #28 Gepost op: 3-03-2009, 17:01:47 »
Ik zat vorige week woensdag naar de live NOS beelden te kijken van de vliegramp, en toen hoorde ik ook steeds op de achtergrond wel 3x achter elkaar hetzelfde stukje geluidsmateriaal, namelijk dat de politie probeerde iemand op een racefiets weg te sturen. Dus zelfs de NOS gebruikt in live nieuwsbeelden al montage mindf*cks. Je bent wel erg naief als je denkt dat er geen in WIDM zitten...

Zonder twijfel, ik ben me er ten volle van bewust dat alles wat ik zie (zelfs 'objectieve' beelden van het journaal) uitermate subjectief zijn. Bij WIDM is dat natuurlijk alleen nog maar veel extremer. Zie dat mooie voorbeeld een aantal posts hierboven.

Mijn punt is dus ook, dat ik heel sterk het idee heb dat we dus gemindf*cked worden in ons beeld over Jon en Anniek. Ik durf zelf alleen nog niet op basis van dat idee alleen de mening te trekken dat Jon daarom de mol zou zijn, en Anniek juist niet, maar hopelijk nog wat meningen van anderen hierover te krijgen. =)

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #29 Gepost op: 3-03-2009, 17:26:36 »
Zonder twijfel, ik ben me er ten volle van bewust dat alles wat ik zie (zelfs 'objectieve' beelden van het journaal) uitermate subjectief zijn. Bij WIDM is dat natuurlijk alleen nog maar veel extremer. Zie dat mooie voorbeeld een aantal posts hierboven.

Mijn punt is dus ook, dat ik heel sterk het idee heb dat we dus gemindf*cked worden in ons beeld over Jon en Anniek. Ik durf zelf alleen nog niet op basis van dat idee alleen de mening te trekken dat Jon daarom de mol zou zijn, en Anniek juist niet, maar hopelijk nog wat meningen van anderen hierover te krijgen. =)

Ik zit eigenlijk wel een beetje met hetzelfde.

Waarom zit, volgens de beelden, bijna de hele groep met ernstige verdenkingen tegen Jon en niet tegen Anniek.
Wat hebben zij wel kunnen zien en wij niet.

Ik kan echter alleen maar afgaan op hetgeen ik zelf heb kunnen constateren en dan kom ik, lettende op molacties, sleutelposities en bewust binnegehaald geld, op Anniek als mol.

Als volgende week anders blijkt en we de ene na de andere molactie van Jon of Vivienne zien. Kan ik daar niets meer mee.

Ik heb geen zin om me het hoofd te breken over iets van, ja maar stel dat  ... etc.
Ook omgekeerde psychologie kan ik als rationele kijker weinig mee, want dan kan Vera zelfs nog de mol zijn

Vandaar dat ik bij Anniek blijf .....
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #30 Gepost op: 3-03-2009, 17:40:48 »
Waarom zit, volgens de beelden, bijna de hele groep met ernstige verdenkingen tegen Jon en niet tegen Anniek.
Wat hebben zij wel kunnen zien en wij niet.

Waarschijnlijk omdat Jon het dus niet is..
Er wordt altijd wel een kandidaat zwaar verdacht afgeschilderd.
Vaak zijn trouwens ook degenen die door de kandidaten heel erg worden verdacht, op het forum helemaal niet verdacht.
Zie ook nu, iedereen zit op Jon in de serie, en hier vrijwel niemand.

Offline Bubbeltje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Mag ik jouw pet Edo? Ik eet hem thuis wel op."
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #31 Gepost op: 3-03-2009, 18:33:01 »
Waarschijnlijk omdat Jon het dus niet is..
Er wordt altijd wel een kandidaat zwaar verdacht afgeschilderd.
Vaak zijn trouwens ook degenen die door de kandidaten heel erg worden verdacht, op het forum helemaal niet verdacht.
Zie ook nu, iedereen zit op Jon in de serie, en hier vrijwel niemand.

Inderdaad, er waren ook vorig jaar genoeg mensen die Dennis haast direct doorhebben (zo ook ik), maar dan blijkt er in de serie pas op het allerlaatste moment (in de finale) op hem te zijn gestemd. ::oink::
Montage doet een hoop. :P
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #32 Gepost op: 3-03-2009, 19:13:00 »
Toch moeten ze bij WIDM wel een beetje gaan uitkijken met de creatieve montage en gesjoemel met beelden, biechts enz. Ik ben me ervan bewust dat dat altijd al enigzins aanwezig was, maar in de afgelopen series (en zeker in de huidige) heb ik het gevoel al tijdens de uitzending. Het gevoel dat de dingen die ik zie en hoor sterk geregisseerd en op een bepaalde manier gemonteerd zijn om het idee van 'het is spannend' te creeren. En WIDM zou toch een echt spel moeten zijn. Daarom kijken mensen ook. Niet omdat ze een film of toneelstuk willen zien.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2009, 10:35:03 door Jayne »

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #33 Gepost op: 3-03-2009, 19:42:51 »
Zie ook nu, iedereen zit op Jon in de serie, en hier vrijwel niemand.

Ik zit nog steeds op Jon, maar het is nu bijna meer een principe ding dan een concrete verdenking. Mijn verstand zegt nu heel erg dat het nog steeds elk van de drie kan zijn (Ja zelfs Vief) en dat vind ik jammer, vroeger tuinde ik met heel mijn verstand nog wel eens ergens in.

Toch moeten ze bij WIDM wel een beetje gaan uitkijken met de creatieve montage en gesjoemel met beelden, biechts enz.

Helemaal mee eens. Ik vond (als een van de weinigen blijkbaar) 2008 een zwakke serie omdat het me voelde als een dramaserie en niet als een reality show. Het zag er te geregisseerd uit en er zijn naar mijn mening nog steeds dingen gebeurd die in het echt niet hadden gekund. Ik hoop op een spectaculaire uitslag van dit seizoen, maar ik vrees eigenlijk weer een beetje een sisser, een mol die je niet echt vaak in actie zag en een paar slappe hints.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline ishtara

  • winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #34 Gepost op: 3-03-2009, 23:35:37 »
Ik zit eigenlijk wel een beetje met hetzelfde.

Waarom zit, volgens de beelden, bijna de hele groep met ernstige verdenkingen tegen Jon en niet tegen Anniek.
Wat hebben zij wel kunnen zien en wij niet.

Ik kan echter alleen maar afgaan op hetgeen ik zelf heb kunnen constateren en dan kom ik, lettende op molacties, sleutelposities en bewust binnegehaald geld, op Anniek als mol.

Als volgende week anders blijkt en we de ene na de andere molactie van Jon of Vivienne zien. Kan ik daar niets meer mee.

Ik heb geen zin om me het hoofd te breken over iets van, ja maar stel dat  ... etc.
Ook omgekeerde psychologie kan ik als rationele kijker weinig mee, want dan kan Vera zelfs nog de mol zijn

Vandaar dat ik bij Anniek blijf .....

Ik vraag me ook wel eens af waarom ze nou allemaal Jon zo verdacht vinden. Ik denk dat het feit dat zowel Anniek als Sebastiaan zijn naam op de vrijstelling heeft gezet, iedereen flink aan het denken heeft gezet. Waarom vertrouwen zoveel (die twee) mensen hem eigenlijk? Is hij dat wel waard? En dan komen ze natuurlijk tot de conclusie van niet en dat dat vertrouwen winnen een mollentactiek van Jon is. En tadaa, halve groep in tunnelvisie op Jon.

hm, maar ontopic. Van mij mogen ze met de biechts wel wat sjoemelen, als ze de opdrachten maar redelijk waarheidsgetrouw weergeven (tja, en dan vallen die mollenstreken van Anniek voor ons toch moeilijk te verbergen)
'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #35 Gepost op: 4-03-2009, 00:55:55 »
(tja, en dan vallen die mollenstreken van Anniek voor ons toch moeilijk te verbergen)

De mollenstreken van Anniek zijn een stuk beter te verbergen dan nu is gedaan. Neem nu bijvoorbeeld de foto-opdracht met de taxi's in Jordanië. Deze opdracht eindigt met de scène dat Jon & Anniek aankomen, waarbij Anniek totaal de verkeerde kant uit wil lopen en ook nog eens niet de heuvel op wil rennen, omdat ze denkt dat er toch nog genoeg tijd is. Met een biecht van Jon wordt deze actie nog eens duidelijk benadrukt.
Deze scène hadden ze er makkelijk uit kunnen snijden en - als Anniek de mol is - hadden ze dit naar mijn idee in vorige seizoenen ook wel gedaan. Neem bijvoorbeeld Nico, die, na duidelijk te horen gekregen te hebben dat hij de bibliotheek uit rechtsaf moet, vervolgens linksaf slaat. Dit fragment kregen we pas te zien in de terugblik. Milouska met het memoryspel vind ik wat dat betreft anders, omdat dit spel nu eenmaal dusdanig is, dat je het er niet uit kunt knippen. Daarom ben ik het ermee eens dat er sprake zou zijn van een duidelijke montagebreuk, mocht Anniek de mol zijn. Mogelijk zou dit bewust zijn gedaan om ons zand in de ogen te strooien.

Mijn idee is dat Dennis de vorige aflevering geswitched is naar Anniek. Om het voor de kijker niet te makkelijk te maken hebben ze van een vorige biecht erin geknipt dat hij 'volledig op Jon gaat' & omdat Dennis ook niet dom is, gaat hij bij Hans Schiffers natuurlijk niet vertellen dat hij iets anders heeft gedaan dan in de uitzending is vermeld. Een andere mogelijkheid is dat Anniek gewoon sneller was in het beantwoorden van de testvragen of meer antwoorden goed had.
Dit is overigens alleen om mijn eigen tunnelvisie te rechtvaardigen. Ik zou het zelf niet leuk vinden als Jon niet de mol zou zijn. Viviënne heeft te zeer als kandidaat haar best gedaan en Anniek wordt door de montage té overduidelijk als mol aangewezen.

Overigens heb ik al vaker op dit forum gezegd dat Wie is de Mol weleens een keer toe is aan een pauze van een jaar. De kijker begint het spel te goed door te krijgen, waardoor er nieuwe trucs uit de kast moeten worden gehaald. Liever dus weer pas een serie in 2011. Gezien het kijkcijfer-succes denk ik echter niet dat mijn wens zal worden verhoord.........
« Laatst bewerkt op: 4-03-2009, 00:59:02 door honeymaker »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Montage mindf*ck?
« Reactie #36 Gepost op: 4-03-2009, 18:57:57 »


Mijn idee is dat Dennis de vorige aflevering geswitched is naar Anniek. Om het voor de kijker niet te makkelijk te maken hebben ze van een vorige biecht erin geknipt dat hij 'volledig op Jon gaat' & omdat Dennis ook niet dom is, gaat hij bij Hans Schiffers natuurlijk niet vertellen dat hij iets anders heeft gedaan dan in de uitzending is vermeld. Een andere mogelijkheid is dat Anniek gewoon sneller was in het beantwoorden van de testvragen of meer antwoorden goed had.


Toch lijkt me dat eerste (Dennis geswitched naar Anniek) zeer onwaarschijnlijk en wel hierom: Dennis wilde perse de vrijstelling aan Vivienne geven. Als je werkelijk iemand verdenkt de mol te zijn, geef je die natuurlijk de vrijstelling, want dat is geen concurrent.
Optie 2 (Anniek sneller, meer goed) lijkt me dan waarschijnlijker.
(Het allerwaarschijnlijkst echter lijkt mij dat Anniek de mol is, maar ja, heb zo een eigen tunneltje he  ;) )