Auteur Topic: [Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?  (gelezen 3927 keer)

Offline FeniXXIV

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
[Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?
« Gepost op: 12-03-2009, 19:52:50 »
Omdat ik vandaag fragmenten terug heb gekeken van bepaalde opdrachten ging er op een bepaald momentje een belletje rinkelen. Het betreft de Meet-your-mole opdracht (afl. zes) en de meetopdracht (afl. acht). Ik heb eens extra gelet op de woorden van PJH als hij de opdracht uitlegt. Had ik beter eerder gedaan, er zit wel iets in.

Vooraleer verder te lezen, maak je hoofd eerst even leeg en bedenk dan even dit.

  • De kandidaten zijn symbool voor de kruisvaarders.
  • De Mol staat symbool voor een strijder van Saladin.
  • Saladin = Sultan van Egypte en Syrië.

Lees nu verder hoe de afleveringen werden ingeleid.

Aflevering 6:

PJH zegt:
Citaat
Hier is veel bloed vergoten bij dit kasteel, het kasteel van Ajloun. Achthonderd jaar geleden al werd er hier een slag geleverd met de kruisvaarders en ook vandaag kan het voor jou een onneembare vesting worden. Tenzij je slim bent want als je slim bent begint vandaag je weg naar de finale.

Het Kasteel van Ajloun, ook bekend als Qal'at Ar-Rabad, is één van de weinige kastelen die niet gebouwd zijn door de christelijke kruisvaarders maar door hun Arabische tegenstanders. Het kasteel werd gebouwd in opdracht van Saladin in 1184 AD. ter verdediging tegen de kruisvaarders. De Mol zit dus in het kasteel van Saladin te wachten tot er een kandidaat (kruisvaarder) hem komt belagen met allerlei vragen. De Mol speelt een thuismatch. Het zou een onneembare vesting kunnen zijn voor de kandidaten zoals dat vroeger ook was voor de kruisvaarders. De Mol staat hen op te wachten en gaat symbolisch gezien hun bloed vergieten door hen te misleiden.

In principe kan dit ook slaan op Jon als Mol ware het niet dat Anniek expliciet Syrië noemde als potentiëel land waar ze naartoe gingen reizen. En Saladin was de Sultan van Egypte en Syrië. Dat linkt haar direct aan de naam Saladin.

* Het Kasteel van Ajloun beschermde ook de route waar communicatie mogelijk was tussen het Zuiden van Jordanië en Syrië.

Aflevering 8:

PJH zegt:
Citaat
Elk kasteel heeft natuurlijk zijn eigen vluchtweg. Bij dit kasteel is dat ook zo. De kruisvaarders waren daar heel blij mee toen ze in dit kasteel belegerd werden door de strijders van Saladin. Die geheime vluchtweg, die loopt van het kasteel dwars door de bergen.

Alweer wordt de strijd tussen de kruisvaarders en de strijders van Saladin benadrukt. Misschien bedoelen ze er toch iets meer mee. De strijd tussen Saladin en de kruisvaarders die moeten vluchten.


Even samenvatten dus:
Er werd eerder gesteld dat ze de kruisvaarders achterna gingen. De kandidaten bevinden zich symbolisch gezien dus in de positie van de kruisvaarders. De kruisvaarders werden belaagd door de strijders van Saladin. Dan staat dus de mol symbool voor een strijder van Saladin. Saladin was de sultan van Egypte en Syrië. En Anniek noemde als enige in aflevering 5 Syrië als mogelijk land waar ze naartoe gingen.


Links:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saladin
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saladin

Info over Ajloun
http://www.visitjordan.com/default.aspx?tabid=169
http://www.tourism.jo/HistoricalSites/Ajloun.asp
http://en.wikipedia.org/wiki/Ajlun_Castle Ajlun Castle

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?
« Reactie #1 Gepost op: 12-03-2009, 19:56:03 »
ik vind het goed gevonden ::ok::
en hoop dat het ook klopt
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: [Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?
« Reactie #2 Gepost op: 12-03-2009, 20:06:08 »
Feniks, waar haal je de energie nog vandaan  ::)
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline FeniXXIV

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: [Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?
« Reactie #3 Gepost op: 12-03-2009, 20:08:53 »
Feniks, waar haal je de energie nog vandaan  ::)

Zal waarschijnlijk mijn allerlaatste stuiptrekking geweest zijn in het bedenken van een theorie. ::rofl:: Daarstraks bij het bekijken van die twee opdrachten kreeg ik opeens een ingeving. Er iets scheelde met die twee kastelen, alleen kon ik er maar geen touw aan knopen. Anniek heeft het me doorgestuurd via telepathie. ;)

Het zou me verwonderen moest er iets van kloppen. Ze is en blijft een mol hè. >:D
« Laatst bewerkt op: 12-03-2009, 20:11:29 door feniks »

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?
« Reactie #4 Gepost op: 12-03-2009, 20:10:59 »
met haar molpowers zeker ::trots::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?
« Reactie #5 Gepost op: 12-03-2009, 20:16:48 »
Tell me what your telescope says

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] De Mol, een strijder van Saladin?
« Reactie #6 Gepost op: 12-03-2009, 20:18:09 »
Hoop niet voor je dat ze je nu zit uit te lachen ...
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)