Auteur Topic: Wie is... de mol (online)  (gelezen 9437 keer)

Offline jojok

  • Forumlid
Wie is... de mol (online)
« Gepost op: 23-03-2009, 17:41:24 »
Ik ben al een aantal jaar een enorme fan van de televisieserie “Wie is de Mol?”. Nu is dit een spel wat in grote lijnen ook op internet te spelen is, en ook dit heb ik dan wel eens gedaan. Ook een keer een ronde zelf in elkaar gedraaid en weten te leiden. Veel werk, maar ontzettend leuk.
Een poging om dat hier ook te doen.

Eerst even voor de “leek” een korte uitleg van het spel:

“De kandidaten opdrachten uit om gezamenlijk de prijzenpot te spekken. Met de aanwezigheid van een mol – een saboteur - in hun midden is dat voortdurend een lastige klus. Samenwerken en vertrouwen onder de kandidaten is er niet altijd bij. Want hoeveel vreugde er ook is over het slagen van een opdracht, de dreiging van de mol blijft aldoor voelbaar. Slaagt een opdracht, dan verdient de groep geld voor de groepspot. Om de proeven tot een goed einde te brengen, moeten ze samenwerken en elkaar vertrouwen. Alleen: wie is te vertrouwen en wie niet? De mol is altijd onder hen en probeert de opdrachten te saboteren, zodat er geen geld wordt verdiend voor de pot.”

Met andere woorden: met een groep forummers gaan we dit spelletje naspelen. Van mij krijgen jullie opdrachten om uit te voeren waarmee jullie geld voor een fictieve prijzenpot kunnen verdienen. En aan de mol is de taak om dit bedrag zo laag mogelijk te houden.
Elke opdracht is redelijkerwijs te doen via internet. Een voorbeeldje van zoiets:


Citaat:
Ik wil van jullie een mail met een stel plaatjes zien. Hier zitten echter een aantal regeltjes aan vast:
- Iedere persoon zoekt een afbeelding. Dat mag een foto van jezelf zijn, van je kat, een willekeurig plaatje of wat dan ook. Het mag alleen niet je forumavatar zijn.
- Dit plaatje stuur je door naar de andere deelnemers. Ook zij zoeken plaatjes op.
- Grootte van de plaatjes is minimaal 200 x 200 pixels, de totale grootte mag niet meer dan 300 kb zijn. Geef het plaatje de bestandsnaam van je forumnaam, zodat ik kan zien welk plaatje van wie is.
- Tezamen vormt dit een kettingmail. Deze mail moet naar mij worden verstuurd, met hierin alle plaatjes.
- Jullie krijgen drie mogelijkheden om mij de mail door te sturen. De mail met het meeste aantal plaatjes wordt gebruikt in de beoordeling van jullie opdracht.
- Per plaatje krijgen jullie € 100. Krijg ik van alle deelnemers een plaatje, wordt het totaal wat jullie hebben verdiend verdubbeld.
- Jullie mogen op alle manieren de plaatjes verkrijgen. Het bespreken in dit topic mag, via msn, pm, mail, gesprekken, alles mag. Je mag alleen de plaatjes niet in dit topic posten 

Na elke ronde met opdrachten (dat kan er een zijn, maar soms ook meer) volgt een test. Hierin krijg je een vragenlijst met een stel vragen over de identiteit van de mol. Degene met de minste goede antwoorden zal het spel moeten verlaten. Totdat er drie mensen over zijn: de winnaar, de runner-up… en de mol.

Omdat het een behoorlijk complex spel is, geldt een aantal regeltjes:
- Als kandidaat doe je in principe aan alle opdrachten mee. Er wordt met deadlines gewerkt (binnen het redelijke), dus een zekere mate van activiteit is wel vereist. Natuurlijk kan het voorkomen dat je door afwezigheid of door de aard van de opdracht eens een ronde niets te doen hebt. Dat kan. Moedwillig niet meewerken is echter niet de bedoeling en een reden om je direct af te laten vallen.
- Mocht je een poos niet online zijn, meld dat dan op tijd aan mij. Op tijd is hier relatief, en dat is bewust.
- Ook nog even over de opdrachten. Wat moeten jullie daarvan verwachten. Heel simpel. Het zijn allemaal opdrachten die je online kan uitvoeren. Misschien een mail doorsturen, een verhaaltje typen, een keuze maken als groep, vragen beantwoorden, puzzels oplossen, etc., etc.
- In het spel is 1 mol, die voor aanvang is gekozen door de spelleiding. De mol mag gedurende het hele spel zijn identiteit aan niemand bekend maken, zowel medekandidaten als overige forumleden.
- Mensen die niet meedoen helpen de deelnemers op geen enkele wijze, tenzij daarom is verzocht door de spelleiding.
- Liegen tegen je medespelers is hier onderdeel van het spel en wordt zelfs aangemoedigd. Liegen tegen je spelleider echter niet en dat is reden voor onmiddellijk verlaten van het spel, when needed.
- Er komt hier best e.e.a. aan persoonlijke informatie aan te pas. Die verspreidt de spelleiding per definitie niet zonder toestemming vooraf. However, de kandidaten moeten bij de vragenlijst blijk geven van molkennis en daar kan persoonlijke informatie bijzitten als je woonplaats, leeftijd, echte naam etc. bedenk dus vooraf dat als je hier een bezwaar tegen hebt, je beter niet mee kunt doen.

Dit alles gezegd hebbende. Wie wil er meedoen? Ik ben op zoek naar een man of 12 tot 15.
Sowieso laat ik alleen kandidaten toe waarvan ik denk dat die het spel goed genoeg kennen en kunnen om het ook daadwerkelijk te kunnen spelen via het forum.
Mensen die zich aanmelden krijgen een leuk vragenlijstje van mij om in te vullen.

Jojok! (jaric)


Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2009, 19:40:12 »
De kandidaten opdrachten uit om gezamenlijk de prijzenpot te spekken.

Je mist een werkwoord in deze zin  ;) .

En wat ik me afvroeg, hoe lang gaat het spel in totaal duren ?
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline jojok

  • Forumlid
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #2 Gepost op: 24-03-2009, 17:12:56 »
umm...
elke paar dagen een opdracht.
Ik schat zo'n 3/4 weken

Offline Alifili

  • Forumlid
  • Jon tóch de mol. =D
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #3 Gepost op: 24-03-2009, 18:36:40 »
WIDMjokertje en ik waren dit ook al van plan en hadden dit ook al georganiseerd. Maar omdat iedereen nu van het forum wegblijft hebben we besloten het over een jaar te doen. Als widm 10 begint.
DOM VEEL RADEN

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #4 Gepost op: 24-03-2009, 20:21:16 »
Dat was zonder opdrachten toch?
anway, dit vind ik leuker klinken :-X, alleen heb ik niet echt de tijd

Offline _Nikki

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #5 Gepost op: 25-03-2009, 15:30:45 »
Ik ben op een ander forum kandidaat bij een online WIDM-spel, en heb mede hierdoor echt geen tijd om hier ook mee te doen ;) Maar ik moet zeggen dat het echt heel leuk is! Mits het goed georganiseerd wordt en je een leuke groep kandidaten hebt. Het is wel leuker als alle kandidaten ook echt enthousiast mee doen, dus tijd hebben ís wel essentiëel.

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #6 Gepost op: 25-03-2009, 20:36:57 »
Hee Nikki, hoor ik je nu 'kandidaat' zeggen? ::hypocriet:: Mmm... Haha.
Voor de duidelijkheid, ik ben ook een.. kandidaat.. in datzelfde WIDM-spel als Nikki, haha.
Wij doen het ook met opdrachten, is wel heel gezellig. Beetje jammer dat een paar kandidaten niet zo actief meedoen.
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline _Nikki

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #7 Gepost op: 26-03-2009, 15:07:38 »
Volgens mij is iedereen in het spel een kandidaat tot na de onthulling van de Mol, Mascha. My lips are sealed... :-X ;)
Maargoed, succes met het opzetten als dit nog doorgaat. :)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #8 Gepost op: 26-03-2009, 19:16:20 »
Ik begin te vrezen dat het forum idd al te stil is voor een online WIDM ...
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #9 Gepost op: 26-03-2009, 19:56:21 »
Ik denk vooral dat mensen er niet zo veel behoefte aan hebben. Er zijn nog genoeg mensen op het forum over.

Offline Mascha*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #10 Gepost op: 28-03-2009, 11:36:01 »
Volgens mij is iedereen in het spel een kandidaat tot na de onthulling van de Mol, Mascha. My lips are sealed... :-X ;)
Maargoed, succes met het opzetten als dit nog doorgaat. :)

Whaha, juist, ben ik het mee eens ;)
En onze nieuwe opdracht is er maar het forum is weer aan het weigeren =_='
« Laatst bewerkt op: 28-03-2009, 11:43:20 door Lovlivv »
If the virtues of tomorrow cause the greed of today, we won't have a future and no more liberty..

Offline kolko

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #11 Gepost op: 28-03-2009, 16:54:55 »
Dit doet mij heel erg denken aan de molonline van in, wanneer was het ook al weer, 2004? Of was het al 2005?

In ieder geval, schrijf mij maar in  :D

EDIT: De MolOnline was zelfs al in 2003  :o

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #12 Gepost op: 31-03-2009, 15:47:54 »
Mij lijkt het ook wel leuk om mee te doen, dan heb je nu in deze molloze tijd weer wat te doen :) :)
You'll never walk alone

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #13 Gepost op: 3-04-2009, 22:09:18 »
Ik wil ook wel meedoen, lijkt me leuk en dan heb ik weer wat te doen op internet!
 :P

Offline Duiker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Carpe Fucking Diem
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #14 Gepost op: 3-04-2009, 23:40:11 »
ja ik doe ook wel mee
Molloot sinds seizoen 4

Offline xLindaaa

  • Forumlid
  • 32e in de WIDM pool 2011 geworden
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #15 Gepost op: 4-04-2009, 22:04:21 »
Ik doe mee :)

Offline Rick De Molloot

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • traust enginn!
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #16 Gepost op: 5-04-2009, 22:45:27 »
ag ja als er van te voren maar aangegeven wordt hoe en wat dan wil ook ik wel meedoen...

ik hoor het wel weer dan...
WIDM 2012: Traust enginn!!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #17 Gepost op: 6-04-2009, 09:54:53 »
langzaam maar zeker druppelen de aanmeldingen binnen...

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #18 Gepost op: 6-04-2009, 10:14:45 »
Ik doe anders ook wel mee,
lijkt me wel leuk, had alleen de afgelopen paar weken geen tijd gehad en wist niet wanneer dit zou beginnen
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline jojok

  • Forumlid
Re: Wie is... de mol (online)
« Reactie #19 Gepost op: 6-04-2009, 16:33:28 »
ha, die mensen,

Ik dacht dat er nooit iemand mee zou doen...
Alle mensen aan wie ik een formulier heb gestuurd, doen mee.
ik heb nog 6 mensen nodig.
De gene die nog mee willen doen, vullen dit formulier in:

Nickname:
Echte voor- + achternaam:
Woonplaats:
Geboortedatum:
E-mailadres*:
Noem drie goede eigenschappen van jezelf:
Noem drie slechte eigenschappen van jezelf:

Wat is je favoriete….
Bordspel?
Kaartspel?
Film?
Acteur/-trice?
Land?
Kleur?

Zou jij de Mol willen zijn? Waarom wel/niet?

Onderstaande vragen alleen voor mensen die wel de mol willen zijn:
Wat zou jouw strategie als Mol inhouden?
Hoe denk je onder verdenkingen van je mede-kandidaten uit te kunnen komen?
Op welke manier denk je kandidaten over te kunnen halen om dingen ‘fout’ te doen?
En dan nog een praktijkopdrachtje… Bedenk een (simpele) opdracht en geef aan hoe jij daarin zou ‘Mollen’.

* geef een adres op waarbij ik je bij voorkeur het hele spel door kan bereiken!