Auteur Topic: Wat is de incentive voor de mol?  (gelezen 31268 keer)

Offline Opperpanter

  • Forumlid
Wat is de incentive voor de mol?
« Gepost op: 29-01-2011, 13:26:26 »
Hallo,

Ik weet dat het hoofddoel van de mol is om zo min mogelijk geld in te pot te krijgen.

Echter wat levert dit de mol op?

Voor de deelnemers geldt dat ze al het geld dat in de pot komt kunnen winnen.
Echter, de mol wint niks. Of wint hij het geld dat uit de pot is gebleven? Voor zo ver ik weet niet.

Het enig motief voor de mol is dus de lol die hij erin heeft?
Of gewoon het feit dat hij andere mensen geen (of zo weinig mogelijk) geld wil laten winnen?

Opper

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #1 Gepost op: 29-01-2011, 13:27:37 »
En het feit dat hij 11 afleveringen lang in het programma blijft ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #2 Gepost op: 29-01-2011, 13:31:11 »
De hoofdrol spelen in het mooiste programma van de Nederlandse televisie? ;) En de spanning. Het draait allemaal om jou.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #3 Gepost op: 29-01-2011, 13:51:58 »
Eeuwige roem en een onkostenvergoeding.

Deze discussie is overigens dit jaar al vaker gevoerd, in meerdere topics. ::jaja::
Tell me what your telescope says

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #4 Gepost op: 29-01-2011, 21:08:55 »
Je gebruikt daar wel een duur wordt! (incentive; had ik nog nooit van gehoord...) Maar ik denk dat iedereen die voor Wie is de Mol wordt gevraagd en mee wil doen, hoopt dat hij/zij de mol mag zijn! Immers draait de hele serie uiteindelijk om jou! Ook leuk is dat je je nergens drukte om hoeft te maken, omdat je toch nooit af kan vallen. Daarnaast zal jou naam in de geschiedenis blijven doorleven, aangezien iedereen nog wel (zo goed als) alle mollen weet op te noemen. Bij de winnaars moeten de meesten al heel wat meer nadenken, en als je alle deelnemers moet opnoemen, is de kans zeer groot dat je er maar enkele per seizoenm kent...
Ich bin ein Bärliner!

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #5 Gepost op: 29-01-2011, 21:56:50 »
Wat gewoon heel leuk is: het blijft voor eens en voor altijd op je CV staan. En geloof me maar: het is leuker om daarop de vermelding ''de Mol in serie ...'' te hebben staan, dan: afgevallen in aflevering 5 van serie 3.


Weet iemand nog wie dat was? Karen, geloof ik, of Prince?

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #6 Gepost op: 29-01-2011, 23:29:23 »
De vraag is denk ook niet zozeer: Waarom zou je mol willen zijn?, maar wat is je drijfveer om heel goed te mollen. Zoals ik me in een ander topic al afvroeg: wat is belangrijker voor en mol:
1. zo veel mogelijk geld uit de pot houden
2. zo min mogelijk verdacht worden.

Die twee concureren volgens mij zwaar met elkaar. Als de mol voor 1 van de 2 beloond wordt, kan dat zijn gedrag beinvloeden.
Ik denk overigens niet dat er een variabele beloning is en dat het aan het karakter/de opvattingen van de mol ligt welk aspect hij belangrijker vind.

ps voor ldhm: incentive is een veelgebruikt woord in de economische en in alle sociale wetenschappen. Ik vind het lastig te vertalen, maar denk dat 'positieve stimulans' aardig in de buurt komt.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #7 Gepost op: 30-01-2011, 01:00:36 »
Ik zou eerlijk gezegd liever de Mol willen zijn dan de winnaar met 20.000 euro.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #8 Gepost op: 30-01-2011, 10:14:15 »
Eerlijkgezegd denk ik ook niet dat een vast bedrag de grootste drijfveer is. Zo van: klooien jullie maar wat aan, op het eind van de rit krijg IK geld bijgeschrerven.

We hebben in de ER-serie met Marina kunnen zien dat de zekerheid dat je in de finale zit ook heel beklemmend kan werken. Natuurlijk is ER en WIDM niet met elkaar te vergelijken, maar juist op DAT punt zie ik overeenkomsten.

Het kan juist demotiverend werken: niet je best doen, en toch verder komen.

Offline Sapphire

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Molloot in progress
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #9 Gepost op: 30-01-2011, 14:53:40 »
Moet het tegenwoordig altijd maar gaan om geld? Moet je bij elk programma geld rijker worden?
Come on. Het is wel WIDM hoor, hèt programma van het jaar! Als je daarin gevraagd wordt om de mol geworden, ga je toch niet 'nee' zeggen omdat je anders geen geld kan verdienen?
Je bent als mol -en als kandidaat- toch duizenden ervaringen rijker? Het draait allemaal om jou, je bent gezellig en mysterieus bezig, dat is toch zoveel beter dan geld?
(Ookal ben ik nog maar 17... onderschat mijn mening niet)

Offline juul4

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • proud to be a Molloot
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #10 Gepost op: 30-01-2011, 17:08:21 »
Voor degenen die het woord niet kennen,'incentive'......zou je in dit geval kunnen vertalen als 'wat is de opbrengst, wat voegt het toe' voor een mol  ;)

Zelf denk ik puur de uitdaging, maar het zal inderdaad per persoon verschillen, wat de drijfveer is.
Twijfel is het begin van wijsheid

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Wat is de incentive voor de mol?
« Reactie #11 Gepost op: 30-01-2011, 17:50:49 »
je hebt gewoon een geweldige vakantie en je mag lekker sluw opdrachten verpesten, en je weet dat je sowieso elke opdracht kan doen

bovendien is het voor bn'ers een boost voor hun carriere als ze mee doen aan widm en ver komen
Neem Marc-marie, doordat hij zo hilarisch was tijdens widm zijn steeds meer mensen hem leuk gaan vinden
Als mol weet je gewoon dat je het einde haalt
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!