Auteur Topic: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?  (gelezen 7117 keer)

Offline Supernova

  • Forumlid
Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Gepost op: 28-02-2011, 11:37:11 »
Bijna elk jaar is hier wat discussie over maar ik heb het idee dat met name de jokers (en in iets mindere mate de vrijstellingen in de vrijstellingsroute) een wel erg prominente plaats spelen in deze 11e serie.

Per serie verschilt dit nogal - In serie 6 & 7 (oa veiling) waren ze zeer prominent - in 8 was het meer gedoe en gehandel omtrent topito's. In 9 waren ze helemaal afwezig en in vorige serie wel weer aanwezig maar toch ook niet in zeer sterk bepalende mate. (althans in de aflevering waar ze verdiend werden werd dit 'gecompenseerd' met het afkopen van het scherm sws.)

In deze serie ligt het naar mijn idee toch allemaal wat anders.
Vanaf het begin is de toon gezet, sterker nog dit wordt onderstreept als een 'tand om tand' (maw de 'nerds' halen hun gram tegenover degenen die het meest verdienden in afl 1.. maar iedereen zou die kans gegrepen hebben sws, dit betwistte niemand).

Daarnaast is er dus
- de 'dubieuze' tweede joker die Patrick als mol (?) weggegeven heeft aan Art
- het jokerspel in afl 7, waardoor dit een grote invloed had zo laat in het spel met nog zo weinig kandidaten over.
- Ook nu kunnen alleen diegenen die nog een joker hebben contact met de mol 'kopen' (tand om tand..???  ::) ) - vlak voor de finale.

De meningen zijn erg verdeeld hierover, sommigen noemen het spelbederf anderen vinden dat dit een 'terecht' verloop was.

Ik heb zelf de afleveringen vertaald (met hulp van enkele anderen) voor Amerikaanse vrienden die molfan zijn maar helaas zonder mol moeten. Ze waren erg enthousiast over alle afleveringen tot nu toe behalve de laatste (i.e. afl 7 en de exit van Pepijn) en het zeer oneens met deze gang van zaken. Uiteraard moesten zij ook wennen aan de rol van de joker maar dit concept an sich leverde niet al te veel protesten wel de manier waarop dit gelopen is.

Ondanks dat ik de andere kant van het verhaal ook wel begrijp blijft de rol van de jokers in bovenstaande twee zaken (i.e. hoe de mol dit kan/ mag gebruiken en in welke mate dit van directe invloed kan zijn - mogelijk - op wie vertrekt (want drie antwoorden op 20 in deze fase is natuurlijk wel veel imho..)) mij wat tegenstaan, persoonlijk.
Vooral ook: welke rol moet/ kan de mol in dit geheel aannemen zonder niet direct van invloed te zijn op wie er vertrekt..?   :-\\

Ik zou graag van jullie horen hoe jullie hierover denken. Met vriendelijk verzoek dit zo objectief mogelijk te doen (dus niet als rechtvaardiging of juist niet voor jouw molverdachte, maar los daarvan, als spel-element zoals het toegepast is in serie 11).   :)
« Laatst bewerkt op: 28-02-2011, 13:19:14 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #1 Gepost op: 28-02-2011, 11:57:50 »
De rol van de jokers moet vooraf bekend zijn bij de kandidaten. Tussentijds moet er geen andere waarde aan worden gehecht dan het wegstrepen van een fout antwoord.

Het inleveren van een joker om bijvoorbeeld de mol te ontmoeten, heft dat wegstrepen dan weer op, dus dat moet kunnen. Immers: wat vindt de kandidaat belangrijker, het wegstrepen van een fout antwoord (zonder dat ie weet welk antwoord fout is) of een ontmoeting, zij het onder ''dekmantel'', met de mol.

Daarbij komt nog: een mol heeft geen jokers nodig. Althans niet om verder te komen in het spel. Het in bezit hebben van jokers door de mol, is dus weldegelijk van belang. De anderen kunnen erdoor op het verkeerde been gezet worden. Immers: zonder jokers, al freewheelend, door het spel rollen, wekt juist argwaan op.

In de aflevering waarbij Pepijn (tot grote droefenis van onder meer Supernova.....) de afvaller was, stond het eigenlijk vantevoren vast, dat de laatste pech zou hebben, wanneer de anderen 1 of 3 jokers zouden krijgen. Dat kon je dus zien aankomen. Wanneer Pepijn bij het eerste bod NEE had gezegd, en er zou 1 joker weggegeven zijn geweest, had ie kunnen berekenen, dat het tweede bod van Pieter Jan de drie jokers zouden zijn.

Maar in dat geval was Anna het kind va de rekening.


Kortom: ik ben van mening dat het spel-element van de jokers best wel iets toevoegt aan de ''competitie, maar dan moeten de spelers er wel alerter mee omgaan. Als kandidaat moet je goed weten, dat het individueel bevoorelen van jezelf, de groep kan benadelen, doordat 1 joker bijvoorbeeld 500 euro uit de pot haalt, of weghoudt.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2011, 13:01:54 »
Ik heb hier meer over te zeggen maar zal anderen eerst even de gelegenheid laten.  ::tandpastasmiley::

Wilde alleen toevoegen:

Maar in dat geval was Anna het kind va de rekening.

Anna koos hier zelf voor door voor 'zekerheid' te kiezen (zie Arts toelichting hierover die in de basis wat mij betreft steekhoudend was). Er was van te voren bekend dat er potentieel 3 jokers verdiend konden worden, zij maakte de welbewuste afweging daar niet voor te gaan wegens 'statistische kansen'- door het oneven aantal kandidaten dat nu meedeed aan het jokerspel en verhoudingen binnen de groep had ze ook kunnen doorredeneren dat dit mogelijk Pepijn dan zou zijn maar dat terzijde.
Dat kon van Pepijn niet gezegd worden. Dat had wel degelijk te maken met de keuzes van de overige kandidaten (en dus ook de mol).

For the record, ja ik vond het zeker jammer dat Pepijn ging. Maar wie hier in dit geval ook kind van de (joker)rekening geworden was, ik zou er hetzelfde over gedacht hebben. :)
« Laatst bewerkt op: 28-02-2011, 13:06:07 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2011, 13:30:14 »
Ik weet dat Anna er zelf voor koos.

Wat ik wilde aangegeven: ook de keuze om wel of niet mee te doen aan dat jokerspel heeft invloed (gehad). Maar aangezien iedereen die mogelijkheid had, is het gewoon part of the game.



Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2011, 14:52:35 »
Op zich voegen jokers zeer zeker een nieuwe dimensie toe. Alleen wordt er dit seizoen redelijk kwistig met jokers gestrooid. Hoewel ik het een interessante opdracht vond, vind ik het jammer dat dit jaar bijv in aflevering 7 nog jokers te verdienen waren (en zeker ook omdat het zomaar om 3 jokers kon gaan...)Zoals dit jaar de derde opdracht van de eerste aflevering vond ik een leuk idee! Al waren ook dat er wel behoorlijk veel.

Zoals dit jaar dat je voor een joker met de mol op een of andere manier in contact kan komen vind ik heel erg origineel. En ook zeker niet ten nadele van anderen. Dan had je maar niet al je jokers de aflevering(en) ervoor in moeten zetten...

Als ik het 'voor het zeggen' zou hebben: zeker de jokers bewaren, maar dan niet ermee gaan smijten. In ieder geval vind ik jokers leuker dan topito's...

Vrijstellingen behoren ook zeer zeker tot het spel. Daar zou ik zeer zeker ook niet echt iets aan willen veranderen. Wel moet het zo zijn dat iedereen min of meer evenveel kans maakt op een vrijstelling...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2011, 15:11:21 »
Wat mij betreft zou de rol van een joker moeten zijn: een beloning voor het brengen van geld in de pot. Hiermee hebben mensen die hun best doen voor geld in de pot een meetbaar voordeel bij tests, en zal het dus een incentive zijn voor kandidaten om ook geld in de pot te brengen. De mol moet dan op een heel ander level opereren.

Helaas worden jokers op allerlei andere manieren gebruikt (zelfs geld uit de pot voor jokers), en dat zie je ook in het spel terug: regelmatig kijken we naar een mol en negen hulpmollen.

Wat mij betreft worden mijn anti-hulpmollenknuppel en vveerraak's jokerversnipperaar vaste items in het spel. :)
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2011, 20:31:18 »
[Anna] maakte de welbewuste afweging daar niet voor te gaan wegens 'statistische kansen'- door het oneven aantal kandidaten dat nu meedeed aan het jokerspel en verhoudingen binnen de groep had ze ook kunnen doorredeneren dat dit mogelijk Pepijn dan zou zijn maar dat terzijde.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Volgens mij was op het moment dat de kandidaten werd gevraagd, nog niet duidelijk hoe het "gokspelletje" met jokers er zou komen uit te zien. Ik had het opgevat als "er zijn drie jokers en één van degenen die mee doen, krijgt ze". Maar dat was niet zo. Als het verloop van dat jokerspelletje van tevoren was meegegeven, had Anna wellicht meegedaan. Al is het maar omdat de "statistische kansen" van meedoen aan het jokerspel voordeliger waren dan die van niet meedoen. Niet meedoen was namelijk 1 joker, en wél meedoen was 0, 1 of 3 met elk een kans van 1/3, wat een verwachtingswaarde van 0/3 + 1/3 + 3/3 = 4/3 heeft, wat meer is dan 1.

Citaat
[Pepijn's rode scherm] had wel degelijk te maken met de keuzes van de overige kandidaten (en dus ook de mol).
Het probleem echter, vind ik, was het feit dat die "keuzes" gezien het bovenstaande gebaseerd waren op onvolledige informatie. Ik dacht toen de kandidaten moesten kiezen of ze zouden meedoen, ook "ik zou het niet doen". Echter toen het spelletje werd gespeeld zag ik ook dat het veel slimmer is om wél mee te doen (vooral doordat kandidaten elkaar hielpen overigens).

- Ook nu kunnen alleen diegenen die nog een joker hebben contact met de mol 'kopen' (tand om tand..???  ::) ) - vlak voor de finale.
Dit hoeft niet per se. Ik denk dat als iemand "ja" zou hebben geantwoord voor contact met de Mol maar geen joker had neergelegd, dat dan een goed antwoord fout zou worden gerekend. Of anders gezegd, het antwoord "nee" op die vraag zou worden goed gerekend. Daar "ja" invullen kost gewoon één goed antwoord en die mag je net als altijd compenseren met een joker. De betekenis van de joker is hierbij niet veranderd.

Althans zo zou ik het doen als ik spelleiding was. Ik weet niet of het ook zo was. Leuke vraag voor de fandag misschien ::jaja::

Citaat van: LdHmolletje
In ieder geval vind ik jokers leuker dan topito's...
Dat zeker. Jokers vind ik lekker "simpel". Topito's vond ik teveel gedoe.

Citaat van: Supernova
Ik zou graag van jullie horen hoe jullie hierover denken.
Ik vind het lastig.

Wie is de Mol is nooit 100% eerlijk (denk aan opsplitsing van de kandidaten in groepjes bij veel opdrachten. De Mol neemt hier hoe dan ook deel aan het groepskeuzeproces). Ik denk dat als je WIDM 100% eerlijk wil maken, dat je dan een saai spel krijgt. En dan is het een kwestie van afwegen. Maak je het spel spannender als je daardoor de eerlijkheid iets laat afnemen. Volgens mij is dat de vraag die je moet stellen bij jokers en vrijstellingen. Want ze laten inderdaad de eerlijkheid afnemen, maar voegen wel een spanningselement toe.

En dan denk ik dat dat wel goed is.

Verder. Alhoewel het hebben van Jokers je weliswaar helpt om afleveringen verder te komen, helpt het je denk ik maar weinig om een grotere kans te maken op winst van het hele spel. Waarom? Omdat als je jokers hebt, je foute antwoorden worden "vertroebeld" en je mogelijk steeds op de verkeerde mol zit zonder dat je dit door hebt. Het groene scherm is dan geen enkele garantie meer dat je op een juist spoor zit. Als je géén jokers hebt is het groene scherm van iets meer betekenis omdat het bevestigt dat er dus iemand slechter heeft gepresteerd.

Plus, in de finale mag je de jokers niet gebruiken.

Maar goed. Ik denk zeker dat er kandidaten zijn die "een aflevering verder komen" als een groot doel zien. Misschien zijn er kandidaten die dit nog meer nastreven dan het winnen van de pot (onder het motto "meedoen is belangrijker dan winnen"). Het is en blijft immers een fantastisch avontuur en de opdrachten van de volgende aflevering wil je zelfs zonder te weten wat ze zullen zijn, zeker niet missen :)

Al met al denk ik niet dat jokers en vrijstellingen echt een probleem vormen. Maar de bezwaren zijn zeker voor een gedeelte waar.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2011, 23:14:11 »
Ik heb het niet zo op (veel) jokers. Teveel jokers in het spel beïnvloeden het spel heel erg en spellen die alleen om jokers gaan vind ik meestal saai.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #8 Gepost op: 3-03-2011, 01:08:26 »
Less is more.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #9 Gepost op: 3-03-2011, 07:59:28 »
Less is more.

 ::ok::

Ik vind het veel te veel nu. Zoals met het jokerspel. Zonder dat ding had Pepijn het misschien wel gehaald... Dan had ie meer gespreid ipv alleen op Karin. Maargoed.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #10 Gepost op: 3-03-2011, 09:44:51 »
Ik heb het niet zo op (veel) jokers. Teveel jokers in het spel beïnvloeden het spel heel erg en spellen die alleen om jokers gaan vind ik meestal saai.

Het is leuker om de jokers creatief te verwerken in een spel, dan handen kiezen en worden beïnvloed door de groep.. De opdracht in Afl7 vond ik ook wel saai.. Maar aan de opdracht had je een leuke draai kunnen geven.. Mt kluisjes en sleutels kan je een opdracht al ietsjes leuker maken..
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #11 Gepost op: 3-03-2011, 10:33:23 »
als ze een beter jokerspel gebruiken zijn jokers een leuke toevoeging.
maar vooral de laatste jokeropdracht viel erg tegen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #12 Gepost op: 3-03-2011, 11:56:20 »
Ik ben helemaal vóór Tsubasa's voorstel om jokers alleen in te zetten als beloning voor geld in de pot brengen. Op die manier wordt het een stuk minder voordelig om de nepmol uit te hangen. Want het stoort me toch wel erg dat degenen die het minst bijdragen daardoor de meeste kans op het winnen van het spel en dus ook van de pot hebben. Niet eerlijk! 
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #13 Gepost op: 3-03-2011, 14:17:34 »
Ik ben helemaal vóór Tsubasa's voorstel om jokers alleen in te zetten als beloning voor geld in de pot brengen.
Probleem: geld in de pot brengen doen kandidaten zelden alleen. Zelfs in het ziekenhuis bijvoorbeeld komt er alleen geld in de pot voor een correct antwoord. In de jeep komt er alleen geld in de pot als iemand de vlag ziet, degene die rijdt, stopt, en iemand het gaat halen.

Opdrachten waarbij het verdienen van geld puur een individuele activiteit is, zijn er niet zo veel en zijn naar mijn idee vaak ook niet de interessantste opdrachten.

spellen die alleen om jokers gaan vind ik meestal saai.
Dat wel inderdaad. Ze hadden bijvoorbeeld ook jokers kunnen verstoppen langs de route van de jeep, of in het ziekenhuis of de vulkaankrater. Of in de kist.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #14 Gepost op: 3-03-2011, 14:25:24 »
Probleem: geld in de pot brengen doen kandidaten zelden alleen.
Opdrachten waarbij het verdienen van geld puur een individuele activiteit is, zijn er niet zo veel en zijn naar mijn idee vaak ook niet de interessantste opdrachten.
Je kunt best een groepsdoel hebben, met daarbij een beloning voor een individuele prestatie.
Je zou bijvoorbeeld bij de opdracht met de touwbrug iedere kandidaat die de overkant haalt een joker kunnen geven. Of bij de krateropdracht een joker voor degene die het meeste geld binnenbrengt.

Vooral die laatste komt op mij als heel eerlijk over. Degene die geld aan het ophalen is, heeft immers geen tijd om op zijn gemakkie de anderen te bestuderen, zoals Karin en Art aan het doen waren.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #15 Gepost op: 3-03-2011, 16:33:18 »
Probleem: geld in de pot brengen doen kandidaten zelden alleen. Zelfs in het ziekenhuis bijvoorbeeld komt er alleen geld in de pot voor een correct antwoord. In de jeep komt er alleen geld in de pot als iemand de vlag ziet, degene die rijdt, stopt, en iemand het gaat halen.

Het maakt natuurlijk wel verschil of je hier iets toe bijdraagt ja dan te nee.
Hoe leuk ik Art verder ook vind als kandidaat in het algemeen (los van het soms irritante genepmol that is imho) ergens vind ik dat noch hij noch Karin de winst verdient.
Natuurlijk is het een keuze om zo strategisch te spelen - Maar wat je bijvoorbeeld bij Pepijn zag (waardoor ik ook continu aan hem bleef twijfelen) was dat hij bij vlagen wel degelijk echt helemaal ervoor ging, en zijn best deed.

Dat gold eigenlijk voor alle kandidaten wel behalve Karin en Art die juist door hun houding ook zover gekomen zijn. Karin ook met veel geluk (plus het jokerspel oa anders was ze er miss wel op Pepijn uitgevlogen wie weet..), en Art ook door zijn verbond en vriendschap met Patrick.

Het is allemaal wel onderdeel van het spel (geworden) in de loop der jaren maar op zich ben ik het wel met Ycaris eens dat het dit jaar wel heel erg is. Ik kan het de overige kandidaten nauwelijks kwalijk nemen dat ze bij bosjes op de verkeerde zaten want 'follow the money' en de nepmol molt niet structureel gaan dit jaar echt niet op imho. Je zou feitelijk een even goede zaak kunnen hebben om te bepleiten dat Karin of Art het is als het een mol Milouska of Kim stijl zou zijn..  ::)

Ik zou het verdienen van jokers wel een leuke twist vinden eigenlijk - want momenteel wordt vooral nepmol gedrag ermee beloond lijkt het of komt het door puur toeval en min of meer willekeur.

Ik vind het tot nu toe een prachtige serie, met doorgaans heel inventieve en leuke opdrachten (afgezien van het jokerspel n afl 7 dus), en daarom vond ik dit juist ook zo jammer. Voor mij was dat toch echt wel een omslag en ik keek vorige aflevering mede daarom ook met minder plezier.

Ik zou persoonlijk liever een minder grote rol voor de jokers zien voor de volgende serie of idd een andere rol iig dan ze deze serie speelden waar toch een vrij groot stempel gedrukt is op het verloop van bepaalde dingen imho.
« Laatst bewerkt op: 3-03-2011, 16:38:14 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline kloas

  • Winnaar pool WIDM 2010
  • Forumlid
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #16 Gepost op: 3-03-2011, 16:42:00 »
Jokers uitdelen als beloning lijkt me niet wenselijk, zeker niet in het begin. Daar is de mol natuurlijk niet bij gebaat.

Ik kan er verder heel kort over zijn. Ik ben niet tegen jokers zolang er maar niet mee gestrooid wordt.
Verder vind ik dat iedereen evenveel kans moet hebben op evenveel jokers.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #17 Gepost op: 3-03-2011, 16:56:13 »
Verder vind ik dat iedereen evenveel kans moet hebben op evenveel jokers.
Dit is heel moeilijk te bewerkstelligen. In principe had in het jokerspel van aflevering 7, iedereen precies even veel kans op even veel jokers. Allemaal mochten ze kiezen mee te doen aan dat spel en allemaal kregen ze exact dezelfde vraag. De kansen werden echter in de war geschopt door de kandidaten zelf. Maar in principe was de situatie 100% symmetrisch.

Persoonlijk denk ik dat er evengoed commentaar was geweest als de andere kandidaten er niet bij hadden gestaan en het echt puur willekeurig was geweest. Dan wordt het echt een puur gokspel. Dan is de huidige gang van zaken, waarbij kandidaten nog de gezichten van de andere kandidaten kunnen lezen, eigenlijk nog eerlijker.

Maar inderdaad, zomaar in potentie 18 jokers weggeven in aflevering 7 vind ik niet heel handig.

Jokers uitdelen als beloning lijkt me niet wenselijk, zeker niet in het begin. Daar is de mol natuurlijk niet bij gebaat.
Het zou het bedenken van goede molacties, en dus het verbergen van de identiteit van de mol wel een stuk moeilijker maken inderdaad. Als iedereen voor het geld gaat zal de mol veel sneller opvallen. Ik denk dat jokers en vrijstellingen een middel zijn om te zorgen dat oprechte kandidaten ook een keer niet voor het geld gaan, en het zo voor de kijkers moeilijker is om de mol te ontmaskeren.

Voor de kandidaten zijn die jokers misschien niet eerlijk, maar WIDM is niet gemaakt om de kandidaten te plezieren.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat moet de rol van de joker(s) zijn volgens jou?
« Reactie #18 Gepost op: 4-03-2011, 03:08:42 »
Jokers mogen van mij eigenlijk wel volledig worden afgeschaft. De topito hoeft ook niet terug te keren.
Het mag wel weer eens 'terug naar de basis': degene met de meeste foute antwoorden, ligt uit het spel.
Dat is nu soms niet zo, aangezien sommigen meer fouten maakten dan anderen, maar er toch nog in zaten omdat ze meer jokers hadden.

En áls ze al jokers in het spel stoppen, dan alleen in de eerste helft van het seizoen en niet zo royaal als in dit seizoen is gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 4-03-2011, 03:11:02 door Regis Filia »
Brevis esse laboro, obscurus fio.