Auteur Topic: Het WIDM-OFFtopic-topic  (gelezen 525447 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #220 Gepost op: 8-02-2012, 14:53:09 »
Een vriend van mij heeft een heuse 3D-printer :)
Kwam vandaag op het idee om een topito te printen ;D
...óf niet!

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #221 Gepost op: 8-02-2012, 14:56:10 »
Een vriend van mij heeft een heuse 3D-printer :)
Kwam vandaag op het idee om een topito te printen ;D

Pix or it didn't happen ;D
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #222 Gepost op: 8-02-2012, 14:58:17 »
Pix or it didn't happen ;D
Het heeft ook nof niet plaatsgevonden, het was alleen nog maar een idee...

En ik weet nog niet of 'ie het goed vind.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2012, 15:03:15 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #223 Gepost op: 8-02-2012, 15:26:15 »
Een vriend van mij heeft een heuse 3D-printer :)

Ik heb er op m'n werk ook 1, maar we printen alleen wit. Heeft die vriend van jou alle kleuren voor een topito ?  :P
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #224 Gepost op: 8-02-2012, 16:33:53 »
Een vriend van mij heeft een heuse 3D-printer :)
Kwam vandaag op het idee om een topito te printen ;D
Vooral transparante materialen zijn vaak nog lastig te printen en hebben nog de nodige nabewerking nodig (mocht hij het overigens wel goedkoop gekleurde transparante materialen kunnen printen, kan je dan zijn adres doorgeven :D ) Gezien de vorm van een topito is 3D printing ook niet de meest logische keuze, maar kan je beter voor een verspanende techiek kiezen: frezen. 3D printing is vooral intressant bij complexe vormen en als er veel druk staat op de doorlooptijd.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #225 Gepost op: 8-02-2012, 17:30:03 »
Ik heb tijdens een woonbeurs een standhouder gezien die 3-d modellen voor bedrijven kon printen. Hij had enkele voorbeelden in zijn stand staan (voornamelijk huisjes, keukens en bedrijfsgebouwen. Grappig, zo'n minibedrijfsgebouw als relatiegeschenk.

Duur is het echter wel.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #226 Gepost op: 8-02-2012, 17:39:32 »
Over een paar hebben we geen veilig meer nodig. Dan maakt iemand hier een bouwtekening van een item en dan kunnen we hier op het forum ontwerpen uitwisselen. Of te wel iedereen kopieert zijn eigen topito's en (plastic) jokers.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #227 Gepost op: 8-02-2012, 17:45:53 »
tja maar dan heeft het niet de geur van Marit :P
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #228 Gepost op: 8-02-2012, 18:19:59 »
Over een paar hebben we geen veilig meer nodig. Dan maakt iemand hier een bouwtekening van een item en dan kunnen we hier op het forum ontwerpen uitwisselen. Of te wel iedereen kopieert zijn eigen topito's en (plastic) jokers.
Wist je dat Pirate Bay afgelopen maand een sectie heeft geopend waar je 3D modellen kan downloaden voor op je 3D thuis printer (fablab of rapid prototyper). De tijd dat we zoiets normaal vinden is dichter bij dan je denkt!

Een simpel printertje heb je tegenwoordig al voor zo 'n €600... de kwaliteit van die printers is alleen nog niet om naar huis te schrijven en je kan er alleen simpele aaneengesloten vormen mee printen, maar het gaat vrij rap.

Ik had een maand geleden nog bedacht om het molloot logo (de 'oude' vriendlief tekening) in 3D uit te werken en als broche of hanger te bestellen bij Shapeways... daar kun je ook onderdelen in metaal laten printen en zelfs zilver (al is dat wel behoorlijk prijzig). Ik ben bang dat het niet gaat lukken, omdat ik het al druk genoeg heb met het vinden van de mol en thuis heb ik ook geen 3D CAD programma (en Sketch-Up is echt niet toereikend als je beter gewend bent).

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #229 Gepost op: 8-02-2012, 19:17:40 »
Ik hoor nu voor het eerst van een 3D-printer. Echt een absurd idee dat zoiets kan.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #230 Gepost op: 8-02-2012, 19:23:15 »
Ik hoor nu voor het eerst van een 3D-printer. Echt een absurd idee dat zoiets kan.

Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #231 Gepost op: 8-02-2012, 19:35:43 »


Wow.. WEIRD! Dit gaat toch desastreuze gevolgen hebben voor de economie? Om inderdaad over de wetgeving nog maar te zwijgen..!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #232 Gepost op: 8-02-2012, 19:44:22 »
Ik had het idee voor een theorie.
Je kijkt naar een bepaalde opdracht en vervolgens naar opdrachten uit het verleden die een soortgelijke opzet had. Bijvoorbeeld de dropping: dan kijk je naar opdrachten waarbij iedereen een opdracht moest vervullen, omdat anders de opdracht niet zou slagen. Wat deed de Mol daar in het verleden? Als de Mol bijvoorbeeld 9 van de 10 keer niet die opdracht heeft vervuld is de kans dat de Mol aankwam bij het vliegtuig klein.
Ik had met deze theorie een beginnetje gemaakt, maar kwam er achter dat het nogal veel werk is. Maar mocht iemand zin hebben deze theorie uit te werken: Go your gang!
...óf niet!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #233 Gepost op: 8-02-2012, 20:07:00 »
*snip*
Zo een hebben wij staan op kantoor... en is dus niet al te best (onderdelen kwamen er scheef uit). Al zag ik vandaag toevallig redelijk mooi geprinte onderdelen uit die printer, maar wel nadat een stagiair er een tijd mee heeft lopen klooien en wat onderdelen heeft toegevoegd.

Wow.. WEIRD! Dit gaat toch desastreuze gevolgen hebben voor de economie? Om inderdaad over de wetgeving nog maar te zwijgen..!
Ik denk dat het wel mee valt. Het zal de boel op zijn kop zetten, er zal een boel veranderen, maar desastreus is het volgens mij niet.

Het is een beetje te vergelijken met de entertainment industrie. Hollywood en de grote platenmaatschappijen hebben last van al het gedownload. Maar het biedt ook kansen aan bands, artiesten en andere content creators om op nieuwe innovatieve manieren geld stromen aan te boren. Bijvoorbeeld de opkomst van internetstreams via Justin TV, UStream, Live stream, Own3d.

Het zal meer impact hebben op de transport en retail sector dan op de bedenkers van de producten. Daarnaast blijven er nog genoeg producten bestaan die (de komende jaren) nog veel te complex zijn om zelf te printen. Een tv of koffiezetter haal je niet zomaar uit een printer, een leuk nieuw frontje voor je telefoon wel.
We zullen meer toegaan naar een wereld waarin je je inkomsten moet halen uit het bedenken, ontwerpen en uitvinden van producten (op basis van gemaakte uren), dan het produceren en leveren van de producten.

Wat betreft wetgeving denk ik persoonlijk dat product aansprakelijkheid een groter issue wordt dan copyright en intellectueel eigendom.

Misschien ben ik naief, maar ik vind dat we dergelijke technologische ontwikkelingen niet moeten afremmen. De industriele revolutie en automatiseering hebben we ook overleefd. Hoewel het voor sommige mensen (beroepsgroepen) zeker wel impact zal hebben, zal het volgens mij wel loslopen.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #234 Gepost op: 8-02-2012, 20:13:09 »
Als het invloed heeft op de transport- en retailsector betekent dat volgens mij juist een aanslag op de economie. Maar we zullen het zien. We zijn al zo afhankelijk van de techniek, dat zal hiermee niet minder worden.

Kunnen ze geen ijs voor de Elfstedentocht produceren met dat ding? ;)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #235 Gepost op: 8-02-2012, 20:22:05 »
Als het invloed heeft op de transport- en retailsector betekent dat volgens mij juist een aanslag op de economie. Maar we zullen het zien. We zijn al zo afhankelijk van de techniek, dat zal hiermee niet minder worden.

Kunnen ze geen ijs voor de Elfstedentocht produceren met dat ding? ;)
Tja, ik bekijk het vanuit het perspectief van ontwerper, dus misschien onderschat ik het. Maar het zal niet van vandaag op morgen ineens anders zijn, daarom denk ik dat we de 'klap' wel op zullen kunnen vangen.

Voor dat ijs kan je denk ik beter in de vriezer ijsklontjes gaan maken, want voor een productje ter grote van een ijsklontje ben je al snel een uur aan het printen (los van het feit dat je geen ijs kan printen).

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #236 Gepost op: 8-02-2012, 20:25:28 »
Kunnen ze geen ijs voor de Elfstedentocht produceren met dat ding? ;)

::rofl::
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #237 Gepost op: 8-02-2012, 20:29:08 »
Potverdorie, de mol in IJsland dit jaar en dan geen genoeg ijs voor de Elfstedentoch? We gaan de mol op de MFD hier toch wel de schuld van geven, he?
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #238 Gepost op: 8-02-2012, 21:45:04 »
(...) het gaat vrij rap.
Reprap zelfs ;D

Wow.. WEIRD! Dit gaat toch desastreuze gevolgen hebben voor de economie? Om inderdaad over de wetgeving nog maar te zwijgen..!
Welnee joh, tegenwoordig is 2D kleurenprinten ook in elke kinderkamer al aanwezig, maar toch zijn er nog steeds professionele drukkers die kranten en tijdschriften en alles drukken. Dat gaat niet zomaar en dat is met 3D printen niet anders. Een haakje voor je jas printen is wat anders dan er meteen een hele autobumper uit te toveren.
The British are not impressed.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het WIDM-OFFtopic-topic
« Reactie #239 Gepost op: 8-02-2012, 21:54:49 »
Reprap zelfs ;D
Welnee joh, tegenwoordig is 2D kleurenprinten ook in elke kinderkamer al aanwezig, maar toch zijn er nog steeds professionele drukkers die kranten en tijdschriften en alles drukken. Dat gaat niet zomaar en dat is met 3D printen niet anders. Een haakje voor je jas printen is wat anders dan er meteen een hele autobumper uit te toveren.

Haha oke, maar je weet niet welke kant het op gaat. Wie weet worden die machines zo geavanceerd dat je er straks heel erg veel mee kunt printen. Ik doel meer op de (veel) langere termijn.