Auteur Topic: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk  (gelezen 14217 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
[Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Gepost op: 13-01-2012, 15:30:56 »
Ik poneer de volgende stelling gebaseerd op afleveringen 1 en 2, en ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken.

De opdrachten zijn te moeilijk.

Argumentatie:

Vliegtuig: als één van de tien niet aankomt is er nul euro. Als we aannemen dat iedereen met 80% kans aankomt (vind ik ruim genomen) dan is de kans dat de opdracht slaagt 0,810 = 0,107... oftewel bijna 11 procent. Met kans 50% per persoon is de totaalkans 0,1%. Er is altijd wel iemand die niet bedenkt hoe de opdracht in elkaar zit, en dus niet op tijd is.

Gletsjer: de vijf kandidaten die de kaarten tekenden hebben met z'n vijven blijkbaar de aanwijzing niet correct kunnen interpreteren. Dan is mijn conclusie dat de aanwijzing te cryptisch is.

Brug: oké, deze opdracht valt nog mee. Hier is inderdaad geklungeld door de aanvallers. Maar dan nog vind ik het ergens niet goed dat geld tegenover de vrijstelling wordt gezet. Zo keer je al drie kandidaten (de verdedigers) tégen het geld.

Traplopen: als je één fout maakt is het verkeken. Er zijn negen vragen gesteld, de meeste bestaande uit twee of meer getallen. Laten we zeggen dat er 20 getallen waren (heb geen zin om het na te tellen). Als elk getal met kans 90% correct is (en dat vind ik ruim genomen), is de kans op een foutloze uitvoering 0,920 = 0,12... oftewel ongeveer 12 procent. Met kans 75% per getal is de slaagkans 0,3%. Er wordt altijd wel een vraag fout beantwoord, vooral als het vragen zijn die de anderen niet precies kunnen natrekken, zoals Maartens lengte. En dan heb ik de rekenfouten en
 de was-het-nou-keer-of-plus allebei nog niet meegerekend.

Jeeps besturen: de tijdsdruk maakt deze opdracht onnodig veel moeilijker. Het is al moeilijk genoeg om met een auto een woord te schrijven, laat staan als dat ook nog snel moet.

Rooksignalen: een typische communicatieketenopdracht. Dit keer waren er drie communicatieketens, één tussen elk duo. Als we aannemen dat elke overdracht een kans van 70% op slagen heeft dan is de kans dat de opdracht slaagt 0,73 = 0,343 oftewel ongeveer 34%. Gelukkig hebben de kandidaten hier geld gekregen door de opdracht te laten mislukken...



En dan heb ik het nog niet eens over de Mol gehad. Maar waarom ik hier zo'n punt van maak: als de opdrachten al zo moeilijk zijn dat ze toch wel mislukken,
  • wat heeft de mol dan nog te doen, en als gevolg
  • hoe kunnen wij dan molspeuren?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Addie

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #1 Gepost op: 13-01-2012, 15:37:19 »
Daar heb ik me gisteren ook behoorlijk aan zitten te ergeren. Ik vind de opdrachten idd te moeilijk!
Wie is de Mol? Afl 1: Liesbeth

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #2 Gepost op: 13-01-2012, 15:38:13 »
Aangezien tot nu toe de kandidaten er alleen in geslaagd zijn om geld te verdienen door een opdracht te doen mislukken kan je inderdaad zeggen dat de opdrachten tot nu toe te moeilijk zijn geweest. En ik denk ook dat de Mol nog maar weinig heeft moeten doen, wat best jammer is, maar je kunt het hem ook niet echt kwalijk nemen. Opvallendere/meer molacties komen dan later wel.

Offline Ali Kanarie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #3 Gepost op: 13-01-2012, 15:43:31 »
Ik vond trouwens sowieso die opdracht met de jeep heel raar. Want je kon eigenlijk op het plaatje zelf al amper zien dat er "Viking" stond.. (Of iig vond ik het niet ZO ontzettend duidelijk dat je dat d'r meteen van kon maken).. laat staan als je dat ook nog met twee auto's moet schrijven door te navigeren. Je had het wel ongeveer perfect moeten doen, had het geraden moeten worden..

En vind idd dat de opdrachten best wel moeilijk zijn. Al is de rooksignalenopdracht, vond ik dan, wel makkelijk genoeg. De kans dat ie zou slagen was zo klein, dat Maarten er eik niet zoveel moeite aan had om te gokken dat ze 't niet zouden halen. Want, aannemende dat hij zelf natuurlijk weet of hij de mol is, kan hij er wel vanuit gaan dat er minstens eentje tussenzit die probeert te verhinderen dat de boodschap goed overkomt. Danwel een kandidaat die verdenking op zich wil vestigen en niet zoveel geeft om de pot (of natuurlijk gewoon niet zo slim is om te bedenken dat je de code alleen kunt overbrengen als je de rooksignalen met duidelijk onderbrekingen overbrengt en moet aangeven wanneer je een getal hebt doorgegeven..), danwel de mol.. Tenzij de mol natuurlijk al van tevoren gedacht heeft dat Maarten zou denken dat ze het toch niet zouden halen en extra zijn best zou doen om de opdracht te laten slagen.. XD

Nouja, het spel zou het spel niet zijn als het te makkelijk was. Maar ik vind inderdaad dat 't zo wel erg moeilijk is om te zien wie d'r molt.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #4 Gepost op: 13-01-2012, 15:53:27 »
Ik zei het gisteren op de chat ook al. Het zijn mooie opdrachten om te zien maar het is wel telkens alles of niets qua geld verdienen.
Ik vind ze ook te moeilijk als het om het slagen van de opdracht gaat.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline molfanelies

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #5 Gepost op: 13-01-2012, 16:47:16 »
Sommige opdrachten zijn inderdaad gewoon te moeilijk. Vooral de allereerste opdracht was gedoemd te mislukken. Over die opdracht met die trap ben ik het niet eens. Als kandidaat zou ik namelijk eerst schatten hoeveel treden er zijn, dat delen door 9 en dan steeds dat aantal treden omhoog gaan. Als je met nog maar 3 mensen overbent kun je gaan tellen hoeveel treden er nog over zijn en zo kun je precies uitkomen. Het ging er immers om goed bij art uit te komen, niet om de antwoorden van de vragen..

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2012, 17:08:51 »
Ik vind de eerste opdracht niet te moeilijk, maar het effect van de mol te groot. Er wordt liefst een uur van de tijd af gehaald. Met 1 uur meer tijd hadden de 5 kandidaten bij het vliegtuig veel tijd gehad om de andere 5 te zoeken en naar het vliegtuig te sturen. Als mol kun je je dan moeilijk als enige verstoppen, want als er 9 mensen aankomen en jij niet ben je gelijk verdacht. De optie om een uur van de tijd af te halen had er m.i. niet moeten zijn. (Maarj a t gaf wel een leuk openingsshot)

De Gletsjeropdracht is ook niet te moeilijk, maar er lag te weinig geld. Van de 5 locaties werden 3 gevonden. Echter als er 5 kokers lagen waarvan 1 met 500, drie lege en 1 met -500 is de kans dat je geld vind slechts 20%.  Beter was denk ik bijv 1 koker met 500, 1 met 300, 1 met 200, 1 met 100 en 1 met -500 (of iets vergelijkbaars)


De vrijstellingsopdracht is 2 keer 2 tegen 1 en 1 keer 3 tegen 1 voor geld in de pot. Lijkt me niet te problematisch.


De Jeepopdracht lijkt me schier onmogelijk. Als je ipv 45 graden naar rechts 90 graden naar rechts rijdt, verpest je je letter al volledig.

De trap opdracht is niet te moeilijk. Iedereen roept dat je precies moet uitkomen en 1 kleine fout al cruciaal is. Echter maakt het geen zak uit welke antwoorden geeft. Je kunt de treden inschatten, willekeurige getallen roepen en zorgen dat de laatste 2 vlak voor Art staan, dan hoef je slechts te tellen. Maarja, dat bedenkt niemand.

De seinopdracht lijkt me best te doen. De eerste 2 voeren het perfect uit, Tim en Dio lezen alleen 1 getal verkeerd en maken er vervolgens een zooitje van. (Met name Dio iig)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2012, 17:15:43 »
@ iedereen;

Bij de trap-opdracht in aflevering 2 was volgens mij een afwijking van 20 treden acceptabel. Iedere tree te weinig zou -100 opleveren. In ieder geval dit maakte ik op uit het commentaar van Art.
Ze hadden 28 treden te weinig.
Liesbeth: Wat hebben we fout gedaan?
Art: Genoeg om geen 1.900 euro te verdienen!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Joeyversteeg12

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Onschuldig, maar niets is wat het lijkt..
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2012, 17:18:32 »
@ iedereen;

Bij de trap-opdracht in aflevering 2 was volgens mij een afwijking van 20 treden acceptabel. Iedere tree te weinig zou -100 opleveren. In ieder geval dit maakte ik op uit het commentaar van Art.
Ze hadden 28 treden te weinig.
Liesbeth: Wat hebben we fout gedaan?
Art: Genoeg om geen 1.900 euro te verdienen!


Het bedrag werd 1900, omdat ze te laat waren met het geven van een antwoord.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2012, 17:19:50 »
ja maar wat Jelsir zegt klopt wel denk ik.

Als ze op 5 treden van Art waren gekomen hadden ze het volgende verdiend in mijn ogen.
2000(startbedrag) - 100 (1 antwoord te laat) - 500 (5 treden afstand) = 1400 euro
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2012, 17:23:33 »
Het bedrag werd 1900, omdat ze te laat waren met het geven van een antwoord.

Ik bedoel:

Start bedrag: 2.000 euro.
Vervolgens is één tijd-fout gemaakt: -100 = 1.900 euro.

Vervolgens per tree te weinig -100 euro.
Twee treden te weinig = -200
Tien treden te weinig = -1.000
Negentien treden te weinig = -1.900 = 0 euro over.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2012, 17:26:29 »
Met 1 uur meer tijd hadden de 5 kandidaten bij het vliegtuig veel tijd gehad om de andere 5 te zoeken en naar het vliegtuig te sturen.
Dan had er 1 uur meer tijd moeten zijn (bijvoorbeeld). Ik zie die hele één uur eraf-actie puur als een "mooi beeld" dat gewoon allemaal van tevoren is gepland om zo er uit te zien. Dat reken ik niet eens bij die opdracht. Die opdracht was gewoon twee uur. Dat hadden er dan misschien inderdaad drie moeten zijn, oftewel de klok zou dan beginnen op 4:00 en we zien 'm van 3:55 naar 2:55 gaan. Maar dan nog: het is èn-èn. Het was mooier geweest als er oo kgeld werd verdiend als er minder aanwezigen zijn. Bijvoorbeeld: 10 aanwezigen 2000 euro, voor elke kandidaat minder halveren we dat bedrag. Dus voor vijf kandidaten nog 62,50 euro. Al is het een bedrag van niks, het maakt een boel uit, ten eerste "voelt" 62,50 euro als "tenminste iets" in plaats van "totale mislukking", ten tweede maakt het dan uit of er 6 of 7 mensen op tijd zijn en moet de mol dus meer zijn best doen.

Citaat
Als mol kun je je dan moeilijk als enige verstoppen, want als er 9 mensen aankomen en jij niet ben je gelijk verdacht. De optie om een uur van de tijd af te halen had er m.i. niet moeten zijn. (Maarja t gaf wel een leuk openingsshot)
Uiteraard moet de mol inderdaad wel iets slimmer handelen dan simpelweg niet komen opdagen... Is voor die 2.000.000 kijkers die straks aflevering 11 gaan zien ook iets interessanter ;)

Citaat
Maarja, dat bedenkt niemand.
Ik concludeer dat als negen kandidaten gezamenlijk niet op dat idee komen, dan is het misschien wel te moeilijk ;) Natuurlijk is dat de oplossing van die opdracht, en natuurlijk vinden wij die, simpelweg omdat wij met een veel grotere groep zijn, en wij bovendien langer dan 1 minuut per vraag de tijd hebben om er over na te denken.

Citaat
Tim en Dio lezen alleen 1 getal verkeerd
Precies. Je hoeft maar één cijfer verkeerd te lezen en het gaat mis en je verdient geen cent. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken: de opdrachten gaan héél makkelijk mis, en ze kunnen dus overal misgaan en als dat dan gebeurt weet je nog steeds niks. Toevallig hadden ze dan die actie van Maarten nog. ::rofl::

Vergelijk bijvoorbeeld eens met de contactadvertentieopdracht in aflevering 2 van 2011. Per kandidaat 250 euro, dan is de kans veel groter dat er tenminste íets wordt verdiend.

Citaat
Vervolgens per tree te weinig -100 euro.
Is speculatie, want nooit beweerd. :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2012, 17:34:04 »
Er zijn inderdaad te veel opdrachten geweest (in twee afleveringen!) waar je vóór een opdracht al met redelijk grote zekerheid kunt zeggen 'oh dat redden ze nooit!'.  :-\\
No Milk today???

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2012, 18:09:02 »
In principe zijn 'alles of niets' opdrachten qua geld natuurlijk altijd al wat moeilijker, omdat alleen een 100% geslaagde opdracht wordt beloond. De dropping had bijvoorbeeld prima 250 euro per aangekomen kandidaat kunnen zijn. Dan blijft het te winnen bedrag 2500 euro, maar worden de kandidaten ook beloond als er maar 5 kandidaten aan komen (met 1250 euro).

De gletsjer opdracht was dan geen 'alles of niets' opdracht, maar was vrij moeilijk. Qua opzet deed het me denken aan de krateropdracht van vorig seizoen, maar toen lag er overal en nergens geld voor het oprapen. Nu waren de clues zo specifiek, dat het bijna niet te doen was. Misschien was het leuker geweest als er over de hele gletsjer verspreid geld lag, wat groep 1 moet vinden en in kaart moet brengen. Groep 2 moet de kokers vinden, maar mogen alleen geld pakken wat groep 1 heeft gevonden.

Het schieten was een prima opdracht en is gefaald door klungelende kandidaten.

De trap was inderdaad een lastige opdracht, maar was te doen. De '-100 voor elke trede' regel vind ik best goed en zou ik dus ook als verbetering van deze opdracht aangeven. ;)

De jeeps was erg moeilijk. Gedoemd te mislukken, denk ik. Misschien hadden ze hier een uur de tijd voor moeten hebben. Al was het dan misschien weer te makkelijk geweest.

De rooksignalen was met deze opzet erg goed te doen. Sterker nog, ik denk dat deze opdracht onmogelijk is om niet te halen. Er gaat altijd wel iets mis, dus de keuze die Maarten nam, moet altijd genomen worden. Al worden de kandidaten hier dus wel beloond voor hun falen.

---

Conclusie: ik zou meer opdrachten willen zien waarbij elk geslaagd onderdeel bijdraagt aan het totaal te verdienen bedrag. Opdrachten in latere afleveringen kunnen prima van het type 'alles of niets' zijn.

Offline Rick De Molloot

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • traust enginn!
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #14 Gepost op: 13-01-2012, 18:09:38 »
Vliegtuigopdracht: Gedoemd te mislukken mede door te weinig tijd.

Gletsjeopdracht: Als men niet fatsoenlijk op een kompas kan kijken komt men idd overal en nergens uit en kan elke koker de goeie zijn. Als Frits gewoon goed op de kompas kijkt dan moet hij toch duidelijk en exact Maarten kunnen zeggen joh je moet de links of de rechter koer hebben, ze zullen maybe 1 of 2 graden verschillen maar dat kun je aflezen op het kompas! Dus leer kompas lezen dan weet je in welke koker geld zit. Ook het tekenen was niet geweldig. Jammer dat er geen tekenaar tussen zit want je kunt precies tekenen lijkt me welke koker je moet hebben. Beetje logisch nadenken met het kompas kijken en gewoon goed tekenen. Ok het is een moeilijke opdracht maar hij kan makkelijk geld opleveren!

Paintballopadracht: de 3 winnen van de 7: die 7 mogen zich ook achter de oren krabben!

Trapopdracht: Moeilijk? Kwestie van nadenken! Kom het waren vragen over de kandidaten zelf, dan weet je de antwoorden toch wel mensen? Niet dat je dan ooit bovenkomt want de mol gaat een verkeerd antwoord geven maar ja das dan een molactie. Dat Dio niet weet wat ziin hoogste notering was met Tijdmachine en Maarten zijn Olympische tijd niet meer weet? Come onnnn....Zijn dat allerdaagse dingen die gebeuren en dus vergeet? Nee! zoiets hoor je dus gewoon te weten! Dus in principe is deze opdracht ook te doen al zou de mol moeilijk gedaan hebben!

Jeepopdracht: Als Frits en Dio eerst eens zouden overleggen en de kaartjes over elkaar heen zouden leggen zouden ze een strategie kunnen bepalen van na zoveel meter dus en zoveel meter zo. Maar plan van aanpak was gewoon Gas op de plank en we zien we waar de auto stopt! Ja dan kom je idd nergens! met een beetje overleg was je een stuk verder gekomen lijkt me! Moeilijk? ja maar zeker niet onhaalbaar denk ik!

Rooksingnalen opdracht: ja daar kun je verwachten dat er fouten gemaakt gaan worden! De mol had daar een makkie denk ik.
Maar ag maarten wist ook wel dat er fouten gemaakt zouden worden dus hij was de reddende engel! Eindelijk!

Dus al met al: Moeilijk? Ja! Te moeilijk? Met enig nadenken en overleg/samenwerking: Nee!
WIDM 2012: Traust enginn!!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #15 Gepost op: 13-01-2012, 21:00:46 »
De opdrachten zijn vrij lastig en sommigen lijken inderdaad gedoemd om te mislukken. Bij de tonnenopdracht had ik hoop op een goede afloop, wat ook best had gekund als die twee heren wat rustiger aan hadden gedaan.

Ik denk dat het ook erg te maken heeft met de omgeving. Er is niets te beleven, dus moet je automatisch over op de wat meer psychologische opdrachten, in plaats van opdrachten die vooral met de omgeving of uithoudingsvermogen te maken hebben.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #16 Gepost op: 13-01-2012, 21:03:55 »
De trapopdracht was moeilijk. Doenbaar maar niet gemakkelijk: de kleinste rekenfout betekent dat het geld niet gehaald zal worden.
2024: wie is de Mol?

Offline *Myra*

  • Forumlid
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #17 Gepost op: 13-01-2012, 21:41:41 »
Fantastische stelling.

Uiteraard zijn opdrachten verdeeld in groepjes, zodat het 'lastig' is na te gaan waar het fout ging. Maar nu is de grens wel erg snel aan het vervagen!

Hoop heel erg dat je ongelijk hebt en de volgende opdrachten beter zijn. Ik heb nog even wat seizoenen teruggekeken, en die opdrachten zijn in principe goed te doen. De mol had daar echt een uitdagende taak! Hier absoluut een stuk minder.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #18 Gepost op: 16-01-2012, 11:32:35 »
Die gletsjeropdracht was prima te doen. Maarten vroeg zelfs na waar zijn koker precies zou liggen. Als de kandidaten de moeite hadden genomen om correct kaart te lezen, had hier prima geld verdiend kunnen worden. Ze gooiden er gewoon met hun pet naar en deden maar wat.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Stelling] de opdrachten zijn te moeilijk
« Reactie #19 Gepost op: 16-01-2012, 11:43:51 »

 Bij de tonnenopdracht had ik hoop op een goede afloop, wat ook best had gekund als die twee heren wat rustiger aan hadden gedaan.


Maar dan was er nog het addertje onder het gras. Was de opdracht zelf gelukt, en Maarten had gekozen voor mislukken, dan had ze dat ook geld gekost.

Dit diskwalificeert Maarten volgens mij meteen als mol, omdat je vantevoren de uitkomst niet kunt weten. Tenzij ze twee keer de scene met het gokken hebben opgenomen en later de juiste scene in de aflevering hebben gemonteerd. Maar dat laatste geloof ik niet: die manipulatie past niet bij WIDM.