Poll

Een opdracht in aflevering 4 waarmee de hele pot kan verdwijnen...

Spannend!
Vind 't best
Niet mijn ding
Onacceptabel!

Auteur Topic: [Discussie] een opdracht in aflevering 4 waarmee de hele pot kan verdwijnen  (gelezen 16699 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Opdrachten die mogelijk de hele pot kunnen roven, vind jij dat kunnen? Voegt het heel veel toe qua spanning voor kijkers, vind je het niet kunnen voor de winnaar, maakt het het mollen te makkelijk of maakt het het speuren juist heel leuk? Of zit je ergens daar tussen in? Ik ben benieuwd naar de meningen daarover, en vooral naar de argumentaties.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Het zou al fairder zijn als enkel de kandidaten er verantwoordelijk voor zijn, en de mol niet.
;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
"Spannend!"

Ik vind ten eerste dat je het niet te vaak moet doen. Het was nu vijf(!) series geleden, dus het kon weer eens. Bovendien moet het niet zo zijn dat de kans toch wel 99% is dat de hele pot leeg gaat. (Hier was bij de veiling vooral discussie over.) Het moet de Mol niet te makkelijk gemaakt worden. Ik denk dat dat nu zeker ook niet het geval was en dat het misschien maar weinig heeft gescheeld of de hele pot ging niet leeg.

Ook denk ik dat we ons geen zorgen hoeven te maken dat de Mol nu tot aan deze opdracht niks gemold heeft. Dat zou niet leuk zijn en niet eerlijk ten opzichte van ons en van de afvallers. En volgens mij hoeven we echt niet bang te zijn dat de makers geen rekening houden met "leuk" en "eerlijk". Het blijft een spel. En wat voor een spel: juist na zo'n schitterende opdracht als deze blijkt weer hoe geweldig WIDM is. Al die reacties die het losmaakt! En wat een hersengekraak met al die mogelijke scenario's! Hulde aan de makers! ::bravo::

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Ik kan me helemaal vinden in de mening van Heinz ::ok::

ik vind ook dat je niet overal een probleem van moet maken. Het programma moet verrassen, nou dat hebben ze zeker gedaan !
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Gaat mij om de manier waarop het laatste spel gespeeld wordt. Als de kandidaten hier een eerlijke kans krijgen om de pot te behouden vind ik het prima. Daarbij mag de mol van mij ook in de beste positie zitten om het spel te spelen. Als de mol daadwerkelijk weet wat er tot dan toe gestemd is, en zo kan bepalen of er rood of groen bij moet om de pot leeg te spelen vind ik het flauw. Druk zal ik me er niet om maken, maar het zou me tegenvallen van dit briljant gemonteerde programma.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Ik had gestemt op 'Vind 't best", maar eigenlijk vond ik het gisteren onwijs spannend (al kwam dat ook omdat mijn mol er nog uit kon vliegen). Misschien heb ik wel te snel gestemd.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Vond het gisteren zeer spannend om deze opdracht te zien en onthutsend om te zien dat de hele pot leeg is.

Als ik er verder over nadenk vind ik het echter steeds minder leuk vinden.
Er vanuit gaande dat de mol al op de hoogte is hoeft hij de eerste drie afleveringen dus niets anders te doen dan de perfecte kandidaat te spelen. Dat wordt me dan toch iets te gemakkelijk en doet m.i. afbreuk aan het idee van het programma. (zeker als er zo dik bovenop ligt dat de pot leeg gaat.

Ik had het beter gevonden als er een groot percentage van de pot op het spel stond. Bij de ene keuze bijv. 33% en in het maximale geval 50% of 75%. Datr motiveert de mol tenminste ook de eerste drie uitzendingen nog een beetje zijn best te doen.

Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Ik vond het erg spannend, maar wel jammer dat dit dit Mol een enorme vrijbrief geeft om geld te verdienen van tevoren ...
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Vond het gisteren zeer spannend om deze opdracht te zien en onthutsend om te zien dat de hele pot leeg is.

Als ik er verder over nadenk vind ik het echter steeds minder leuk vinden.
Er vanuit gaande dat de mol al op de hoogte is hoeft hij de eerste drie afleveringen dus niets anders te doen dan de perfecte kandidaat te spelen. Dat wordt me dan toch iets te gemakkelijk en doet m.i. afbreuk aan het idee van het programma. (zeker als er zo dik bovenop ligt dat de pot leeg gaat.

Ik had het beter gevonden als er een groot percentage van de pot op het spel stond. Bij de ene keuze bijv. 33% en in het maximale geval 50% of 75%. Datr motiveert de mol tenminste ook de eerste drie uitzendingen nog een beetje zijn best te doen.
Ik vond het bij deze opdracht eignlijk wel gebalanceerd, doordat er ook opties waren die minder desastreus zouden uitpakken voor de pot. De mol kan dus niet lekker op zijn gat zitten de eerste 3,5 afleveringen, omdat hij er niet zeker van kan zijn dat de pot naar 0 toe gaat.

Offline Duiker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Carpe Fucking Diem
Eens met Heinz, zolang de Mol in de eerste vier afleveringen maar gewoon molt.
Molloot sinds seizoen 4

Offline tureluurs

  • Forumlid
Eens met Heinz, zolang de Mol in de eerste vier afleveringen maar gewoon molt.

idem dito

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Ik vraag me af of de onderhandelingen ook nog zo leuk was geweest als de pot was gehalveerd bij meerderheid groen?

Hoe dan ook; de veiling vind ik achteraf wat flauw. Door jokers, luxe overnachting en molboekjes van andere kandidaten aan te bieden, kon je er vanuit gaan dat de pot leeg ging. Kandidaten als Dick, die uit principes niet boden, hadden geen invloed op de opdracht.

Bij de onderhandelingen vond ik dat de kandidaten véél meer invloed hadden op de uitkomst. Frits, Liesbeth en Tim hadden immers gelijk; bij een meerderheid van rood zou de pot gelijk blijven. De mol kan daar het spel niet echt verzieken door alsnog een andere keuze te maken, mits iedereen van te voren had afgesproken om voor meerderheid rood te gaan. Dan had er alsnog -3000 uit de pot kunnen gaan, maar had de pot niet helemaal leeg geweest.

Bij de veiling hadden de kandidaten veel minder controle, omdat er altijd wel iemand is die biedt (naast de mol, die zeker altijd biedt). Bij de onderhandelingen komt het door de stommiteit van de kandidaten dat de pot nu leeg is.

Kortom;
Veilig = niet mijn ding. =(
Onderhandeling = spannend! =D
Gemiddelde = Vind 't best

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ik vind het idee van alles of niks opdrachten wel toevoegen aan de spanning, maar de veiling vond ik erger dan deze opdracht. Bij de veiling was het zo goed als onherroepelijk dat de pot leeg zou gaan, hier konden de kandidaten de boel wel beïnvloeden. Daarnaast is deze opdracht enorm interessant voor het speuren naar de mol, waar de veiling dit totaal niet was.


Ik wil alleen een kanttekening plaatsten bij de verdeling van de opties. +3000 voor unaniem groen was de enige manier om geld te verdienen. Er vanuit gaande dat de mol meedoet in de onderhandelingen zal je dit nooit halen. De mol stemt rood, tenzij die zeker weet dat een ander rood stemt. 'Pot blijft gelijk' is dus het hoogst haalbare. Andere opties zijn -3000 en -10.800.  Kortom, de kandidaten zullen nooit geld verdienen aan deze opdracht. Tenzij iedereen zeker weet wie de mol is en iets anders stemt dan wat die tegen de mol zegt.

Daarom vind ik het vrij oneerlijk dat je als kandidaat eigenlijk zo goed als zeker niks verdient. Eerlijker was misschien een +1000 optie voor meerderheid rood ipv pot blijft gelijk, zodat kandidaten wat meer speelruimte krijgen.


Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
O.a. Heinz heeft eigenlijk al min of meer verwoord wat ik vind. Ik vind 't prima, maar alleen als er een redelijke kans is dat de pot wel behouden blijft. Bij de veiling had ik dat gevoel veel minder, dus die opdracht vond ik minder acceptabel dan de onderhandelingsopdracht. Maar die mening zou ik naar het negatieve bijstellen als blijkt dat de Mol bijv. op de hoogte was van de uitgebrachte stemmen of zelfs stemmen heeft kunnen verwisselen, waarmee de kans op 'pot leeg' toch bijna 100% werd.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ik vind het idee van alles of niks opdrachten wel toevoegen aan de spanning, maar de veiling vond ik erger dan deze opdracht. Bij de veiling was het zo goed als onherroepelijk dat de pot leeg zou gaan, hier konden de kandidaten de boel wel beïnvloeden. Daarnaast is deze opdracht enorm interessant voor het speuren naar de mol, waar de veiling dit totaal niet was.

Goed punt inderdaad. De veiling gaf zowel de kijker als de kandidaten totaal geen extra informatie, en was alleen daarom eigenlijk al een erg flauw gebeuren.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Goed punt inderdaad. De veiling gaf zowel de kijker als de kandidaten totaal geen extra informatie, en was alleen daarom eigenlijk al een erg flauw gebeuren.

Even voortbordurend hierop is het eigenlijk niet helemaal zo dat die veiling geen extra info gaf. Inge deed steeds het hoogste bod, en nooit het op-één-na-hoogste ... en won dus ook niets. Ik geloof niet dat iemand (van de kandidaten) dit destijds verdacht vond. Vreemd eigenlijk :-) Eens teruglezen in het oude forum of de Molspeurders van destijds dat wel doorzagen!


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Eens teruglezen in het oude forum of de Molspeurders van destijds dat wel doorzagen!

Ik kan me herinneren dat alles wat in beeld was qua biedingen is uitgeschreven en dat een van de opvallende punten daarin was dat Inge regelmatig de biedingen aanzwengelt wanneer deze stil dreigen te vallen.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Ik kan me herinneren dat alles wat in beeld was qua biedingen is uitgeschreven en dat een van de opvallende punten daarin was dat Inge regelmatig de biedingen aanzwengelt wanneer deze stil dreigen te vallen.

Ah, interessant. Ik was ook vergeten dat Renate (en afvaller Menno) ook niets won. En meneer Jol won natuurlijk ook niets, maar Karel bevestigde in de aflevering al dat hij inderdaad nooit geboden had.

Offline Joff

  • Forumlid
Ach op zich hoeft die pot helemaal niet leeg. Dat ligt gewoon aan het feit dat er twee nogal domme naïeve sentimentele dames in de groep zaten, namelijk Annemarie en Hadewych, die zich niet realiseerden dat er dankzij de mol natuurlijk nooit unanimiteit in de groep zal zijn (tenzij je de mol misleidt, maar dat is ook lastig want je weet niet wie het is) en die graag de groep bijeen wilden houden (hoe stom kun je zijn? je hebt de kans om een tegenstander te elimineren en je doet het niet?)

Offline Loebas

  • Forumlid
Ach op zich hoeft die pot helemaal niet leeg. Dat ligt gewoon aan het feit dat er twee nogal domme naïeve sentimentele dames in de groep zaten, namelijk Annemarie en Hadewych, die zich niet realiseerden dat er dankzij de mol natuurlijk nooit unanimiteit in de groep zal zijn (tenzij je de mol misleidt, maar dat is ook lastig want je weet niet wie het is) en die graag de groep bijeen wilden houden (hoe stom kun je zijn? je hebt de kans om een tegenstander te elimineren en je doet het niet?)
Ho-ho; :)
Heb jij gezien welke kaart zij in de bus deden?
..neen..

D'rom ;)
Niks dom, naïef en sentimenteel.

Wacht de laatste aflevering maar af! ;)

« Laatst bewerkt op: 28-01-2012, 20:20:16 door Loebas »
Omnia vincit amor