Auteur Topic: [Theorie] I AM / Wie ben ik?  (gelezen 5451 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
[Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Gepost op: 5-03-2012, 12:44:50 »
::blond::

I AM / Wie ben ik?: niets nieuws onder de ::zon::, maar alles was nog niet keurig op een rijtje gezet. Een poging:

In de afleveringen:



- Anne-Marie wordt in opdracht 1 van aflevering 4 geplaatst bij het bord "I Am". Frits hoort er uiteindelijk te staan, vanwege "I Amsterdam". "I Am" kan ook het antwoord zijn op de vraag "Wie is de Mol?" en dus een hint naar Anne-Marie (bovendien Ik Anne-Marie) of Frits zijn.



- tureluurs ziet in de tweet van de Mol "Wie ben ik? Phileines vriendin, sammy, zuster, sommetje, ome joop, amsterdam of een letterkeer?(..)" het antwoord op de vraag uit aflevering 3 (test aflevering 4) bij welke tv-quiz de Mol kans zou maken om te winnen: "Wie ben ik?". In dat spel ging het er om "Iemand Anders" (titel afl. 4) te zijn. André van Duin en Ron Brandsteder waren er teamcaptains. Anne-Marie staat samen met hen op de planken. (Dit is te zien in haar introductiefilmpje in aflevering 1.) Het antwoord op de vraag "Wie ben ik?" zou "I AM": Ik Anne-Marie kunnen zijn.



- De tweede testvraag die vooraf wordt vrijgegeven is "Hoe heet de moeder van de Mol?". Is de foto uit opdracht 2 van aflevering 4 van de moeder van Anne-Marie misschien "Iemand Anders" (titel afl. 4)? Wie ben ik? -> Ik Anne-Marie zelf? In aflevering 9 komt de foto weer opvallend in beeld: Anne-Marie heeft de foto in haar hotelkamer staan.



- Bij de kunstopdracht beeldt Anne-Marie het schilderij Marie-Thérèse Walter uit en speelt ze als het ware "Wie ben ik?"



- Om de ene euro uit het eindbedrag 12.601 euro aan te geven houdt Anne-Marie opvallend lang haar vinger omhoog. Zegt ze hiermee "ik ben het"? (Zie ook de overeenkomst met Anne-Marie die als Marie-Thérèse Walter een vinger omhoog houdt.)

::blond::

In tweets en dagboeken van de Mol zijn verwijzingen naar deze mogelijke I AM / Wie ben ik?-hint te vinden:

Tweets van @IkBenDeMol (die al jaren zo heet ;)):

- Wie ben ik? Phileines vriendin, sammy, zuster, sommetje, ome joop, amsterdam of een letterkeer?
- Wat maak ik? Een Dali? Een Picasso? Of een kunstkennersgroepje? Kortom: wie ben ik?
- @khogeboom Vertel! Ik ben benieuwd! Wie ben ik?
- Zijn jullie klaar voor de finale? Ik wel! Nog eventjes, en je weet wie ik ben!

Dagboeken van De Mol:

1. Ik ben er in ieder geval best wel trots op, dat mag je gerust weten. (..) Ik vind het ook best eng om dit dagboek te schrijven, want stel je voor dat je achter komt wie ik ben... (..) Maar goed, dat was ze dus ook niet. Want ik ben het...
2. "I AM": Dachten ze nou echt dat ze ermee weg zouden komen? Ik bedoel met dat doorscheuren van dat briefje van -500 euro? Ik niet en gelukkig Art ook niet. Maar goed, op de valreep van aflevering 2 is het eerste geld toch binnen. (..)
3. Ik heb ze gemist hoor. Ben benieuwd wie er baat bij zal hebben, de volgende test.
4. Maar toch: ik ben er trots op.
6. "I AM": (..) hier in Andalusië met lege handen aankwamen (..)
7. Drie vrouwen en één man zijn nog over, maar wie ben ik?
8. Ik ben één van hen, maar wie?
9. Zometeen weten de meisjes dat ik ’t ben.

Opmerkingen, verbeteringen en aanvullingen zijn welkom. ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 7-03-2012, 10:00:28 door Heinz »

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #1 Gepost op: 5-03-2012, 12:57:42 »
Misschien die dagboeken en tweet hints even met een kleurtje aangeven. Dikgedrukt is niet zo goed zichtbaar.

Verder:   ::bravo::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline De Nieuwe Mol

  • Forumlid
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #2 Gepost op: 5-03-2012, 13:08:14 »
Op de Twitterpagina van Anne-Marie op 26 januari:"Volgens mij is zojuist de knapste,charmantste versie van mijzelf langsgekomen op de buis".

Foto is van Anne-Marie ;D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #3 Gepost op: 5-03-2012, 13:14:42 »
Misschien die dagboeken en tweet hints even met een kleurtje aangeven. Dikgedrukt is niet zo goed zichtbaar.

Done. In knalrood uiteraard. ::blond::

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #4 Gepost op: 5-03-2012, 13:16:29 »
Ik had gisteren deze nog gevonden, maar twijfel zelf of het niet te vergezocht is.

Mollen? Kinderspel!  Morgen, 20:30 uur, Nederland 1.

Oude tweet bij het Pimpampet.


(P) I M , (P) A M, (P) E T.
    I AM,  Anne-Marie,  't.

Ik ben 't, Anne-Marie. 

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #5 Gepost op: 5-03-2012, 13:19:46 »
Op de Twitterpagina van Anne-Marie op 26 januari:"Volgens mij is zojuist de knapste,charmantste versie van mijzelf langsgekomen op de buis".

Foto is van Anne-Marie ;D

Goeie! :-)

Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #6 Gepost op: 5-03-2012, 13:51:14 »
Mooi overzicht  ::ok::

Wat ik er aan toe zou voegen: Een foto van haar, waarin ze 'wie ben ik?' speelt. Anne-Marie als levend schilderij vind ik een mooie illustratie van de hint.

Vermelden dat in de intro van alle kandidaten (aflevering 1) is verteld dat Anne-Marie samenwerkt met Andre van Duin en Ron Brandsteder. Hierdoor is de link tussen deze 3 personen in het programma gelegd en was het dus niet nodig om deze informatie via externe bronnen op te zoeken.

--

Verder nog een opvallend feitje, dat verder eigenlijk weinig toevoegt: in 'Wie ben ik?' spelen de kandidaten in de eerste ronde het ja/nee spelletje. Ook spelen ze een ronde 'Waar ben ik?'.

Wat (naar mijn mening) enigszins afbreuk doet aan de hint is dat 'wie ben ik?' niet door de AVRO is gemaakt/uitgezonden.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #7 Gepost op: 5-03-2012, 14:19:51 »
@Tunnelbouwer: de screenshots en de opmerking over het introductiefilmpje heb ik toegevoegd.

Offline Long Tall Erne

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #8 Gepost op: 5-03-2012, 14:26:46 »
Zeer duidelijke theorie  ::respect::

Helaas zit ik in een ander tunnel :-[ (die van Hade)

Het enige dat ik tegen de theorie weet in te brengen is dat ik de link tussen AM en het programma "wie ben ik" wel een beetje mager vind.
Ik ga me even ophangen op de wc ;-)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #9 Gepost op: 5-03-2012, 14:39:49 »
Mooi lijstje!

Het shot uit een biecht in aflevering 9 waarin Anne-Marie lang haar vinger opsteekt om aan te geven dat er ... en 1 euro in de pot zit, heb ik ook gelinkt gezien met de "Wie ben ik?"-theorie. Die vinger zou ook voor "I" (dus "ik") staan.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #10 Gepost op: 5-03-2012, 14:46:44 »
vinger zou ook voor "I" (dus "ik") staan
Ja net als het shot in de slottest. Je ziet bij deze vraag de inzoom op I A (of 1 A) gevolgd door een volgend shot, nl. Anne Marie die aan komt lopen. Er zijn dus ook wat 'verkorte versies' van I AM.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #11 Gepost op: 5-03-2012, 14:54:11 »
Het shot uit een biecht in aflevering 9 waarin Anne-Marie lang haar vinger opsteekt om aan te geven dat er ... en 1 euro in de pot zit, heb ik ook gelinkt gezien met de "Wie ben ik?"-theorie. Die vinger zou ook voor "I" (dus "ik") staan.

Oh ja, klopt. Toegevoegd. Nu valt me ook op dat (Anne-Marie als) Marie-Thérèse Walter een vinger omhoog houdt. Mogelijk dus ook een combinatie tussen Wie ben ik? en I AM.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #12 Gepost op: 6-03-2012, 21:22:35 »
aanvullingen zijn welkom. ::joehoe::

ok:
1

inzoom op I A (of 1 A) gevolgd door een volgend shot, nl. Anne Marie die aan komt lopen

2
Feniks heeft ook nog een verkorte versie van I AM gevonden, zie AM-topic om toe te voegen aan het lijstje ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Theorie] I AM / Wie ben ik?
« Reactie #13 Gepost op: 6-03-2012, 21:25:53 »
1A als verkorte I AM vind ik niet zo sterk. I AM is al kort genoeg toch?