Poll

Wie is de Mol?

Arco (Arco Mol Fan)
1 (6.7%)
Christien (Vieffan)
0 (0%)
Dennis (dech2410)
2 (13.3%)
Elise (-ELISE-)
3 (20%)
Erik (Erik TKS)
2 (13.3%)
Jelle (jellevv1)
0 (0%)
Jelmer (Jelsir)
1 (6.7%)
Joost (-Joost-)
1 (6.7%)
Jos (Bodejos)
2 (13.3%)
Laura (Lautjuh)
2 (13.3%)
Rick (Rick de Molloot)
1 (6.7%)
Rogier (Rat)
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 14

Auteur Topic: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?  (gelezen 52176 keer)

Offline martijniswortel

  • Forumlid
Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Gepost op: 7-01-2013, 14:52:59 »
Hallo molloten,

Ik ben samen met een vriend zelf wie is de mol aan het organiseren. Super vet. We gaan het een week spelen, vorig jaar heb ik zelf meegedaan, echt een groot succes. Alleen nu is het probleem dat we geen goede locatie kunnen vinden.

Vorig jaar zaten we bij iemand in het huis met een hele grote achtertuin waar we tenten hadden neergezet, maar dat huis is helaas niet beschikbaar.

Nu vraag ik me af of jullie nog dingen weten wat we zouden kunnen proberen, waar we het liefst overkapt zitten en zo goedkoop mogelijk! Voor ongeveer 12 personen.

Alvast bedankt! Wil je zelf deze week ook meedoen, mag je natuurlijk ook contact opnemen. Het is in de buurt van Eindhoven.


Offline JPMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2013, 15:54:00 »
Misschien is er in de buurt een boerderij waar je misschien kan vragen of je daar een paar nachten kan logeren ;)
Misschien slecht idee maar het kan wel ;)
v.a. afl. 6: Susan Visser      1 januari 2015 20.30, ik zit er klaar voor!

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #2 Gepost op: 7-01-2013, 16:53:41 »
Als je het in de zomer zou doen (wanneer er geen wedstrijden of trainingen zijn) kun je misschien bij een sportvereniging vragen of je van de velden gebruik mag maken.

Offline xtopeter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 1. Jan-Willem 2. Sofie 3. Freek
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2013, 17:39:27 »
In de zomer op voetbalvelden, (kunstgras) zijn er leuke dingen te doen! Misschien bij een aardige boer in een baal hooi slapen? Daar kunnen namelijk ook verdachte dingen gedaan worden, zoals 's ochtends iemand er vroeg uit halen voor een opdracht ofzo. Succes!

Offline martijniswortel

  • Forumlid
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #4 Gepost op: 7-01-2013, 19:04:44 »
Ja zijn inderdaad goede suggesties, dan kun je ook naar meerdere plaatsen toegaan, helaas zijn deze plaatsen moeilijker te vinden dan gedacht. Een boerencamping is ook een optie, alleen die zitten vaak niet te wachten op groepen, en je hebt hier niks aan als het regent.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #5 Gepost op: 7-01-2013, 19:12:30 »
Er zijn ook opdrachten te bedenken die je buiten kan doen. Opdrachten waarvoor je ergens naar toe moet, of een route met afleggen of doorseinen, of opdrachten met steeds wisselende groepjes die moeten overleggen of spullen moeten overhandigen, of opdrachten dat je net zoals met het fietsen in seizoen 12, van plek moet verwisselen, ...

Verder kun je ook opdrachten doen in cafés, of in andere openbare ruimtes waar dat niet voor overlast zorgt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline martijniswortel

  • Forumlid
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #6 Gepost op: 7-01-2013, 19:37:22 »
Jaa opdrachten hebben we al een heleboel bedacht, dat is ook niet echt het probleem meer. De oplossing van cafés is natuurlijk ook een goede optie bij slecht weer.

Offline Hulst

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'Allemaal Theater'
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2013, 12:29:48 »
Aan gezien dit topic gaat over het organiseren van Wie is de Mol?
heb ik jullie help nodig. Ik heb voor een opdracht een klein theater tot beschikking gekregen. In het theater kan ook een film gedraaid worden. Maar ik weet alleen geen opdracht om er te spelen...

Weet er iemand een opdracht voor in een klein theater waar bijna alles kan?
候选人谁是鼹鼠初中?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2013, 12:37:01 »
Fragmenten uit willekeurige molseries vertonen, waarbij de kandidaten het seizoen, aflevering, etc. moeten raden.

Een opdracht zoals in Japan met die liedjes. Een opdracht zoals het gedicht uit aflevering 2 van dit jaar.



Zo, dat zijn er al drie.

Het verstoppen van enveloppen met een letter, onder de stoelen. Opdracht is pas geslaagd nadat en alle enveloppen zijn gevonden, EN met de letters het gezochte woord is samengesteld.

VIER, dus.

Offline Hulst

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'Allemaal Theater'
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #9 Gepost op: 27-02-2013, 13:18:51 »
Fragmenten uit willekeurige molseries vertonen, waarbij de kandidaten het seizoen, aflevering, etc. moeten raden.

Een opdracht zoals in Japan met die liedjes. Een opdracht zoals het gedicht uit aflevering 2 van dit jaar.


Zo, dat zijn er al drie.

Het verstoppen van enveloppen met een letter, onder de stoelen. Opdracht is pas geslaagd nadat en alle enveloppen zijn gevonden, EN met de letters het gezochte woord is samengesteld.

VIER, dus.
Vooral die laatste is het gaafst Dankje!  ::ok::
候选人谁是鼹鼠初中?

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #10 Gepost op: 27-02-2013, 14:40:52 »
martijniswortel,
voor een geschikte locatie voor je wieisdemol activiteit zou ik eens google'en op scouting en de plaats die je ingedachte hebt. blokhutten zijn bijna altijd geschikt voor en slapen en eten koken en hebben vaak speelvelden/bossen in de directe omgeving of zelfs naast de blokhut.

succes, als ik niet te laat ben met mijn bericht.



Offline daffiedaff

  • Forumlid
Help! Wie is de mol organiseren
« Reactie #11 Gepost op: 1-03-2013, 18:20:33 »
Hallo allemaal,

Voor de zwemvereniging willen we de vrijwiligers bedanken en we hadden bedacht dit met wie is de mol te doen. Nu zijn alle evenementenbureaus wel erg duur...
Heeft iemand goede tips?
Of heeft iemand leuke opdrachten zodat ik het zelf kan gaan uitwerken? Eigenlijk wil ik dit namelijk wel doen met de vrijwilligers.

Ik hoop van jullie te horen!

Groetjes,

Daphne van der Willik

Offline JPMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Help! Wie is de mol organiseren
« Reactie #12 Gepost op: 1-03-2013, 18:26:00 »
O ik kan zeker helpen, ik doe dit ook regelmatig ::trots::
Even een vraagje: Waar wil je het gaan houden, in het zwembad of gewoon buiten, en wat zijn de leeftijden van de mensen die meedoen?
Dan verzin ik wel wat opdrachten die je misschien kan gebruiken ;)
v.a. afl. 6: Susan Visser      1 januari 2015 20.30, ik zit er klaar voor!

Online Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: Help! Wie is de mol organiseren
« Reactie #13 Gepost op: 1-03-2013, 18:31:54 »
Voor de test kun je in ieder geval die van Koenvh gebruiken, die is bijna identiek aan de echte test. Echt een aanrader!
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline hetoord

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleurenblind? Ik?
Re: Help! Wie is de mol organiseren
« Reactie #14 Gepost op: 1-03-2013, 19:11:52 »
Ik heb vorig jaar een Wie is de Mol voor mijn medestudenten georganiseerd. We hebben het één dag gedaan, met negen opdrachten en drie tests. Omdat het één dag is, waren er geen afvallers. De tests tellen mee voor de einduitslag, de gene met de meeste antwoorden juist is de winnaar.

Ik kan wel een paar tips geven:
Zorg ervoor dat de kandidaten een goede reden hebben om geld voor de pot te verdienen. Ik heb dit vorig jaar niet gedaan (verdient geld was monopoly geld, dit was niets waard). Als kandidaten niets kunnen verdienen, gaan ze allemaal mollen, dat is niet leuk, natuurlijk. Je zou per kandidaat bij kunnen houden hoeveel ze verdienen en degene die het meeste geld verdient krijgt extra jokers, zo iets.

Zorg voor een leuke mix van opdrachten. Een paar opdrachten waarbij je goed moet nadenken, een paar opdrachten waarbij je veel moet lopen. De locaties waar je toegang tot hebt en de leeftijd van de kandidaten is belangrijk. Als je toegang tot een zwembad hebt, kun je hele andere opdrachten doen dan in een bos, bijvoorbeeld.

Kies een goede Mol. =) Ik heb geen gesprek gehad met de Mol (ik heb die alleen het draaiboek opgestuurd), maar ik denk toch dat vooraf een gesprek wel handig is. In dit gesprek kan je de opdrachten en manieren om te mollen bespreken.
Een draaiboek is trouwens ook handig. Hierin kun je de opdrachten die je gaat doen beschrijven, hoe je deze uitlegt, etc. Zorg ervoor dat je voor elke opdracht een back-up hebt. Dit had ik zelf niet, maar één opdracht ging niet door, en toen wist ik niet wat ik moest doen.

Enkele opdrachten die ik vorig jaar heb gebruikt:
De spelleider laat een bakje zien. Die kan hij open maken of hij kan het volgende bakje pakken, de keuze is aan de kandidaten. De beslissing moet unaniem zijn. Dit gaat net zolang door totdat er een bakje is open gemaakt of dat de presentator het laatste bakje vasthoudt. Bij elk bakje wordt een cryptische omschrijving gegeven. Voorbeelden van inhoud:
- Er gaat 2000 euro uit de pot, maar de kandidaten krijgen 5 jokers die ze mogen verdelen
- Jokers mogen worden ingeleverd voor 50 euro, worden alle jokers ingelever wordt dit bedrag verdubbeld
- 2000 euro voor de pot
- Informatie over alle kandidaten
- Een aanwijzing naar de Mol
- etc.

De kandidaten moeten een puzzel oplossen. Ze hebben hiervoor 5 minuten de tijd. Ze krijgen 1000 euro. Ze krijgen een aanbod: ze kunnen de uitdaging van een grotere puzzel aangaan of stoppen. Stoppen ze, dan krijgen ze de verdiende 1000 euro. Gaan ze door en lukt het ze de puzzel op te lossen, dan verdienen ze 2000 euro. Gaan ze door, maar lukt het ze niet om de puzzel op te lossen, dan gaat er 2000 euro uit de pot. De twist? De tweede puzzel moet sneller worden opgelost dan de eerste, anders gaat het geld uit de pot. Ook hier is een twist: de spelleiding zegt dat de tweede puzzel groter is, maar deze is niet per se moeilijker. In tegendeel: de eerste puzzel is een stuk moeilijker dan de tweede.

(Deze opdracht is niet door gegaan, maar het idee vond ik erg leuk:) Op een scherm zien de kandidaten namen van personen (Bert Wit, Wilma Groen, etc.), locaties (badkamer, keuken) en wapens (pistool, honkbalknuppel) verschijnen. Elk woord is een paar seconden in beeld. De kandidaten gaan namelijk cluedo spelen. Ze krijgen allemaal een kaartje met daarop een aantal namen, locaties en wapens. Geen van die namen, locaties of wapens maken deel uit van het antwoord. Om het antwoord te achterhalen moeten alle woorden die op het scherm verschijnen worden opgeschreven en moet er achterhaalt worden welke woorden er op de kaartjes van de andere kandidaten staat. De kandidaat die als eerste het antwoord geeft verdient geld voor de pot en jokers, dus wellicht deelt niet iedereen de informatie op zijn/haar kaartje.

Een quiz waarbij geld ingezet kan worden. De bedragen verschillen. Er zijn positieve en negatieve bedragen.
Is het antwoord goed en is er een positief bedrag ingezet, dan wordt dat bedrag verdient.
Is het antwoord goed en is er een negatief bedrag ingezet, dan gaat dat bedrag uit de pot.
Is het antwoord fout en is er een negatief bedrag ingezet, dan wordt dat bedrag verdient.
Is het antwoord fout en is er een positief bedrag ingezet, dan gaat dat bedrag uit de pot.
(Dit is duidelijk als je het in een tabelletje zet en die tabel aan de kandidaten geeft.)
De vragen die ik gebruikte waren vragen als 'Wat heeft Piet ingevuld op de laatste test bij de vraag wat het lievelingseten van de Mol is?'

---

Ik heb trouwens al tijdje het idee om een aantal hele simpele opdrachten te verzamelen en deze ergens te publiceren. Er zijn redelijk veel mensen die een eigen WIDM organiseren. Door een aantal basis opdrachten te verzamelen kun je elkaar helpen. Een soort 'organiseer een eigen WIDM wiki' met opdrachten, of zo. De opdrachten zijn dan vooral bedoelt om ideeën te geven, niet om die opdrachten over te nemen (hoewel dat ook kan).\
« Laatst bewerkt op: 1-03-2013, 19:16:26 door hetoord »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Help! Wie is de mol organiseren
« Reactie #15 Gepost op: 1-03-2013, 19:27:34 »
Ik heb trouwens al tijdje het idee om een aantal hele simpele opdrachten te verzamelen en deze ergens te publiceren. Er zijn redelijk veel mensen die een eigen WIDM organiseren. Door een aantal basis opdrachten te verzamelen kun je elkaar helpen. Een soort 'organiseer een eigen WIDM wiki' met opdrachten, of zo. De opdrachten zijn dan vooral bedoelt om ideeën te geven, niet om die opdrachten over te nemen (hoewel dat ook kan).\

Erg leuk idee. ::ok:: Zat ik zelf ook aan te denken (heb vorig jaar ook een dagje WIDM georganiseerd) maar is er nog niet van gekomen. (Druk genoeg met WIDM tijdens het seizoen.)

Offline Hulst

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'Allemaal Theater'
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #16 Gepost op: 1-03-2013, 20:52:06 »
 ::ok:: goed verzonnen!
候选人谁是鼹鼠初中?

Offline daffiedaff

  • Forumlid
Re: Help! Wie is de mol organiseren
« Reactie #17 Gepost op: 2-03-2013, 20:40:36 »
O ik kan zeker helpen, ik doe dit ook regelmatig ::trots::
Even een vraagje: Waar wil je het gaan houden, in het zwembad of gewoon buiten, en wat zijn de leeftijden van de mensen die meedoen?
Dan verzin ik wel wat opdrachten die je misschien kan gebruiken ;)

Super!! Je kunt mij mailen op daphne_willik@hotmail.com.

De leeftijd ligt tussen de 20 en 40 jaar ongeveer.
Het wordt geen zwembadversie..was wel leuk geweest maar wordt te duur om te huren. We zullen denk met een mannetje of 12 - 15 zijn en wil het 2 dagdelen laten huren. Wellicht dat ik er een bepaalde opdracht rondom eten bij wil doen.. dus dat ze zelf iets moeten maken.

Leuk dat je mee wilt denken!!

Daphne

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de mol organiseren. Wie weet er een leuke locatie?
« Reactie #18 Gepost op: 2-03-2013, 22:47:46 »
@Hetoord, je zegt het gped: door een aantal (simpele) opdrachten te publiceren kun je elkaar helpen.


En ook kun je zo het gras voor de voeten van de evenementenbureaus wegmaaien die schandalig veel geld denken te kunnen verdienen aan een concept dat niet eens van hen is.

Als je het ''om niet'' organiseert (alleen een bijdrage voor echt gemaakte kosten) is het iets anders.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wie is de mol organiseren.
« Reactie #19 Gepost op: 5-03-2013, 21:56:18 »
Ik heb nog wel een geinige variant van het Hofði-huis
Iedere kandidaat krijgt een vraag zonder dat de rest erbij is, en krijgt dan een enveloppe. Dan komen de eerste 2 kandidaten bij elkaar. Zij bepalen dan of ze hun vraag goed hadden, maar zonder de vraag te noemen. Elke keer gaat er 1 kandidaat weg en komt er een andere. Zo moeten ze uiteindelijk 3 enveloppen bij elkaar krijgen waar een rood of groen kaartje in zit (afhankelijk van of de vraag goed beantwoord is).
RoodGroen
Alles10002000
Meerderheid-1000-2000
Ik vond m vet.
...óf niet!