Auteur Topic: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling  (gelezen 52308 keer)

anoniem 24971

  • Gast
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #20 Gepost op: 2-01-2014, 12:08:30 »
Waarom zouden jokers, in tegenstelling tot andere spel-elementen, wel moeten blijven? Als er dan 1 spel-element zou mogen overleven, dan zou het de vrijstelling toch juist moeten zijn? Die was er immers eerder dan de jokers. Die laatsten werden pas in seizoen 6 voor het eerst gebruikt.

Ik vind dat het er niet om gaat wat het eerst was, maar wat de mooiste touch aan het programma geeft. De jokers zijn dan toch meer een 'ruiger' spelelement, want hoeveel je er ook inzet, je weet nooit zeker of je wel écht door bent.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #21 Gepost op: 3-01-2014, 09:46:07 »
Ben zelf ook niet zo'n hele grote fan van de joker en de topito. En vrijstellingen zouden idealiter alleen (sporadisch) verdiend moeten kunnen worden ten koste van de groep/pot (al is dat laatste volgens mij meestal wel zo). De reden is simpel: ik wil graag kijken naar een spel dat gaat om 'wie weet wie de mol is' en niet 'wie kan op slinkse wijze de meeste jokers/topito's/etc. bij elkaar sprokkelen'.

Maar, dat gezegd hebbende, ik vind het idee van die zwarte vrijstelling wel spannend, ook in combinatie met de jokers. We gaan zien hoe het loopt en welke spanning het toevoegt.

Ik begrijp wel heel goed dat men steeds varieert. De kandidaten en de kijker moeten elke keer verrast worden en/of enigszins in verwarring worden gebracht. En dat lukt goed, moet ik zeggen.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
zwarte vrijstelling is geen vrijstelling ??
« Reactie #22 Gepost op: 3-01-2014, 13:26:03 »
Wat is de funktie ??
Het neutraliseert alle vrijstellingen en jokers. Ik neem aan alleen tijdens de lopende tests.
Maar....alle vrijstellingen ?? Dus ook zichzelf ?
Je krijgt dus geen vrijstelling bij het inzetten van de zwarte vrijstelling ? Rare benaming dan. Beter: Zwart Gummetje of zo.
Ik vind dat nog niet goed is uitgelegd , hoe het werkt... ??? Toch ?? ???

Offline Miek1999

  • Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: zwarte vrijstelling is geen vrijstelling ??
« Reactie #23 Gepost op: 3-01-2014, 13:32:02 »
Wat is de funktie ??
Het neutraliseert alle vrijstellingen en jokers. Ik neem aan alleen tijdens de lopende tests.
Maar....alle vrijstellingen ?? Dus ook zichzelf ?
Je krijgt dus geen vrijstelling bij het inzetten van de zwarte vrijstelling ? Rare benaming dan. Beter: Zwart Gummetje of zo.
Ik vind dat nog niet goed is uitgelegd , hoe het werkt... ??? Toch ?? ???

leuke naam, Zwart Gummetje  ::rofl::
maar het betekent dat alle jokers en vrijstellingen behalve de zwarte vrijstelling worden geneutraliseert.
I will follow my inner gold

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #24 Gepost op: 3-01-2014, 13:33:14 »
Zwarte vrijstelling:
Als je deze inzet maakt het alle vrijstellingen en jokers die bij een test worden ingezet, ongedaan.

Dus:
Je zet hem dus in als je weet dat anderen jokers/vrijstellingen gaan inzetten, om zo de kansen weer gelijk te maken.
Je zet hem dus niet in samen met jokers/vrijstellingen van jezelf.

Het maakt dus enkel van één test jokers/vrijstellingen ongedaan. Jokers en vrijstellingen die niet zijn ingezet blijven dus gewoon in het spel.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #25 Gepost op: 3-01-2014, 13:36:57 »
Wat is de funktie ??
Het neutraliseert alle vrijstellingen en jokers. Ik neem aan alleen tijdens de lopende tests.
Maar....alle vrijstellingen ?? Dus ook zichzelf ?
Je krijgt dus geen vrijstelling bij het inzetten van de zwarte vrijstelling ? Rare benaming dan. Beter: Zwart Gummetje of zo.
Ace of Spades
The British are not impressed.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #26 Gepost op: 3-01-2014, 13:37:17 »
Het ging mij meer om het woord "vrijstelling ".
Die benaming vind ik niet gepast.
Je maakt er iets mee onschadelijk, maar het is toch geen vrijstelling ?
Of toch ?

Offline BurningHorizons

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mole Mole Mole!!!
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #27 Gepost op: 3-01-2014, 13:38:48 »
Ace of Spades

Met op de achterkant het hoofd van Lemmy!

Zou toepasselijk zijn met die grote "mole" op zijn gezicht!
« Laatst bewerkt op: 3-01-2014, 13:40:47 door BurningHorizons »

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #28 Gepost op: 3-01-2014, 13:39:23 »
Zou het dit seizoen dan ook zo zijn dat als je een gewone vrijstelling krijgt, je deze niet per se in die aflevering hoeft in te zetten, maar (bijvoorbeeld) twee afleveringen later?
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #29 Gepost op: 3-01-2014, 13:39:51 »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #30 Gepost op: 3-01-2014, 13:40:17 »
Het ging mij meer om het woord "vrijstelling ".
Die benaming vind ik niet gepast.
Je maakt er iets mee onschadelijk, maar het is toch geen vrijstelling ?
Of toch ?

Ja inderdaad ???

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #31 Gepost op: 3-01-2014, 13:42:13 »
Beter ja  ::jaja::
Of "Black Widow", of "Licence to kill"
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #32 Gepost op: 3-01-2014, 13:42:37 »
Zou het dit seizoen dan ook zo zijn dat als je een gewone vrijstelling krijgt, je deze niet per se in die aflevering hoeft in te zetten, maar (bijvoorbeeld) twee afleveringen later?

Of juist niet, dat diegene dan maar moet smeken of de eigenaar hem niet wilt inzetten  ;D
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline ThomasMolloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 谁是鼹鼠
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #33 Gepost op: 3-01-2014, 13:49:53 »
Zullen er door de zwarte vrijstelling meer gewone vrijstellingen in het spel komen?

Offline Luke

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #34 Gepost op: 3-01-2014, 15:02:37 »
Zullen er door de zwarte vrijstelling meer gewone vrijstellingen in het spel komen?

Zou ik wel leuk vinden ja

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #35 Gepost op: 5-01-2014, 19:54:20 »
Eigenlijk vind ik die zwarte vrijstelling wel een interessant spelelement, of, denk ik dat het dat kan worden.

Immers, zolang die in het spel is denk ik dat men een stuk voorzichtiger omspringt met zijn jokers. Immers is het dan zaak om je jokers in te zetten op het moment dat je denkt dat degene die de zwarte vrijstelling bezit dat het minst verwacht. Dus niet in de aflevering waarin iedereen jokers verdient, want je kan er dan op rekenen dat de zwarte vrijstelling wordt ingezet. Tenzij de eigenaar van de zwarte vrijselling denkt dat iedereen zo denkt. Oftewel: omgekeerde psychologie, een dubbele laag! Dat wordt interessant :D

De inzet van jokers wordt op die manier, verwacht ik, een stuk meer gespreid, ongeacht wie de zwarte vrijstelling heeft. Want, veel jokers? Dan wordt de zwarte vrijsteling misschien wel ingezet en worden alle ingezette jokers waardeloos. En uiteraard, zodra de zwarte vrijstelling uit het spel verdwijnt (is ingezet) gaat het weer als vanouds en zijn jokers weer "veilig".

Waar ik erg benieuwd naar ben is of er méér dan één zwarte vrijstelling in het spel kan komen. En of er meer dan één tegelijkertijd in het spel kunnen zijn (net zoals er meer dan één joker tegelijk in het spel kan zijn). Waar ik ook benieuwd naar ben is of er vrijstellingen komen die de kandidaat zelf mag inzetten. Normaal zijn vrijstellingen altijd "voorbepaald" voor een bepaalde aflevering. En zo'n vrijstelling maakt het inzetten van de zwarte vrijstelling waarschijnlijker, en daarmee het inzetten van jokers voor die aflevering minder aantrekkelijk.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #36 Gepost op: 5-01-2014, 20:17:00 »
Toch jammer van de zwarte vrijstelling in zijn huidige vorm.

Leuker zou denk ik geweest kunnen zijn dat de eigenaar van de zwarte vrijstelling, welke niet bij de andere van de groep bekend is en of bekend wordt, de mogelijkheid heeft om middels het inzetten ervan alle jokers van een bepaalde medekandidaat af te pakken op voorhand bepaald. Dus bijvoorbeeld, Tygo heeft de zwarte vrijstelling en vermoed dat Aaf nog steeds de 4 jokers heeft en die gaat inzetten. Dan pakt hij middels de zwarte vrijstelling die jokers af, waardoor hij 4 vragen fout mag hebben en hij weet dat Aaf de test minder goed gemaakt heeft. Het werkt dan wel als een vrijstelling maar op een niet zo nette manier verkregen.

De zwarte vrijstelling, een rare naam trouwens in het huidige "alles is racistisch" tijdperk.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #37 Gepost op: 5-01-2014, 20:19:00 »
@Pythonmaniac: Weet jij al wat de zwarte vrijstelling precies gaat betekenen in het spel, en zo ja, waar kan ik dat vinden?
Ben namelijk ook wel heel erg benieuwd :)
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #38 Gepost op: 5-01-2014, 20:25:20 »
@Pythonmaniac: Weet jij al wat de zwarte vrijstelling precies gaat betekenen in het spel, en zo ja, waar kan ik dat vinden?
Ben namelijk ook wel heel erg benieuwd :)

Ik ben ook benieuwd, maar ik ga alleen af op wat Art heeft verteld. Wat hij heeft verteld is dat het alle jokers en vrijstellingen die op dat moment ingezet worden, ongedaan worden gemaakt.

Overigens erg vreemd, zo kun je die vraag aan eenieder stellen in dit topic die erover discussieert.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #39 Gepost op: 5-01-2014, 20:53:52 »
De uitleg van Art op 5:40 in de aflevering vind ik eigenlijk vrij sluitend en volledig. Volgens mij is de enige interpretatie van wat Art zegt, dat de zwarte vrijstelling alle jokers en vrijstellingen die die afleveing zijn ingezet, ongedaan. Ik denk dus dat we inderdaad weten wat dat ding precies doet.

Wat we nog niet weten is hoe de kandidaten ermee zullen omgaan. Daar ben ik heel benieuwd naar. Dat gaat heel erg afhangen van wie 't ding wint natuurlijk.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas