Auteur Topic: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling  (gelezen 52311 keer)

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #40 Gepost op: 5-01-2014, 21:04:13 »
De uitleg van Art op 5:40 in de aflevering vind ik eigenlijk vrij sluitend en volledig.

Vind je ??
Dus volgens jou  ??? verdien je zelf een vrijstelling voor een (bepaalde ?) aflevering én doe je dezelfde aflevering alle ingezette jokers en "andere" vrijstellingen voor de betreffende aflevering teniet ! ::ohno::
Of snap ik je niet helemaal ?
Of is het alleen het laatste...het wegpoetsen dus.
Nou, dan vind ik de term "vrijstelling "niet goed gekozen, zoals ik al eerder postte.
« Laatst bewerkt op: 5-01-2014, 21:22:31 door Molle Pietje »

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #41 Gepost op: 5-01-2014, 21:06:24 »
Toch jammer van de zwarte vrijstelling in zijn huidige vorm.


@Pythonaniac: Het ging me om deze zin eigenlijk. Ik dacht dat jij misschien iets gelezen had wat ik gemist heb.
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #42 Gepost op: 5-01-2014, 21:49:53 »
Volgens mij is de enige interpretatie van wat Art zegt, dat de zwarte vrijstelling alle jokers en vrijstellingen die die afleveing zijn ingezet, ongedaan. Ik denk dus dat we inderdaad weten wat dat ding precies doet.
Volgens mij is dat niet helemaal correct. Degene die de zwarte vrijstelling vind/krijgt hoeft die niet per se die aflevering in te zetten, maar zou ook nog een paar afleveringen kunnen wachten.

De kans is vrij groot dat iemand in afl. 2 de zwarte vrijstelling vind (hij zit dan iig in één van de opdrachten, zoals in de preview te zien was). Ik ben benieuwd.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #43 Gepost op: 5-01-2014, 22:04:54 »
De zwarte vrijstelling, een rare naam trouwens in het huidige "alles is racistisch" tijdperk.

Hoezo? Mogen we het nu ook niet meer over 'zwart geld', 'op zwart zaad zitten' en over 'zwarte gaten' hebben?

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #44 Gepost op: 5-01-2014, 22:18:06 »
Volgens mij is dat niet helemaal correct. Degene die de zwarte vrijstelling vind/krijgt hoeft die niet per se die aflevering in te zetten, maar zou ook nog een paar afleveringen kunnen wachten.
Dat bedoel ik ook. :)

Poging 2.

Het inzetten (dus niet het winnen) van de zwarte vrijstelling betekent dat alle jokers en vrijstellingen die in dezelfde test zijn ingezet als waarin de zwarte vrijstelling is ingezet, ongeldig worden.

Hierbij valt de zwarte vrijstelling niet onder de noemer "vrijstellingen".
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #45 Gepost op: 5-01-2014, 22:21:50 »
Misschien zouden ze het beter 'The Great Equalizer' kunnen noemen.
Of als het in het Nederlands moet: 'De Mol Bom'!
Dat ding blaast immers alle voordelen ineens van tafel.

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #46 Gepost op: 5-01-2014, 22:29:02 »
"De zwarte schijf" was al voldoende geweest ;)

Maar goed 't ding heet nu zoals Art 't noemt...
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #47 Gepost op: 5-01-2014, 22:31:19 »


Hierbij valt de zwarte vrijstelling niet onder de noemer "vrijstellingen".

Mee eens , voor zover ik het nu begrijp.
Je kan dus eventueel het spel moeten verlaten, terwijl je de zwarte vrijstelling inzette.
Zou wel bizar zijn, toch ?
Maar misschien moeten we toch op wat meer uitleg wachten.

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #48 Gepost op: 5-01-2014, 22:31:57 »
"De zwarte schijf" was al voldoende geweest ;)

Nee dan was ie binnen no time zwarte Smurf gaan heten.


Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #49 Gepost op: 5-01-2014, 22:33:03 »
Of erger nog: Je moet het spel verlaten terwijl je de zwarte vrijstelling nog niet hebt ingezet!
Zou je 'm dan mogen doorgeven aan een andere kandidaat?

groet,
Tunnelgraver
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #50 Gepost op: 6-01-2014, 09:26:39 »
Hoezo? Mogen we het nu ook niet meer over 'zwart geld', 'op zwart zaad zitten' en over 'zwarte gaten' hebben?

groet,
Tunnelgraver

Van mij mag iedereen alles zeggen,  ik vind de keuze alleen raar gezien vanuit de publieke functie. Zwart staat in dit geval voor negatief en het zou zomaar kunnen zijn dat mensen met een "zwart" kleurtje zich benadeeld voelen. Kijk alleen al naar de negerzoen dat tegenwoordig zoen heet.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #51 Gepost op: 6-01-2014, 09:37:24 »
Ik denk dat het in dit geval niets uitmaakt. In dit geval is het een sterk spel element die sterker is dan de normale vrijstelling. daarmee kun je namelijk voorkomen dat er minder mensen zijn die de test slechter dan jou hebben gemaakt. Iemand die een vrijstelling heeft hoeft namelijk niet persé iemand te zijn die op het goede spoor zit...

plus er zijn ook gewone vrijstellingen, die zijn er natuurlijk meer dan de zwarte, omdat ik denk dat de zwarte vrijstelling te sterk is om daar bijvoorbeeld 2 of 3 van te hebben (er kan maar 1 per aflevering in worden gezet)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #52 Gepost op: 6-01-2014, 09:43:59 »
Het werd voor Serious Request als 'uniek collector's item' geveild dus ik neem aan dat er idd maar 1 van is, in de serie. Zou vreemd zijn als er meerdere van zijn ook, dat is sws veel minder sterk als twist en zou een te grote impact hebben op het spel ook lijkt me.

Ik ben wel benieuwd of degene die hem wint/vindt whatever (vooropgesteld dat dat gebeurt, ik neem aan van wel sws anders is het a whole lotta hot air..) dan bekend zal worden gemaakt.. Je wilt neem ik aan het feit dat je dit ding hebt dan toch echt wel goed verborgen houden lijkt me gezien het strategisch belang en voordeel. Je zou toch niet willen dat hij gestolen werd of mensen je geen informatie meer geven etc omdat ze bang zijn voor de consequenties (waarmee je meteen je voordeel kwijt bent effectief omtrent wanneer hem in te zetten...).  ::)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #53 Gepost op: 7-01-2014, 16:27:58 »
In de promo zegt Jennifer "Dit is het laatste wat ik had verwacht." Vervolgens komt de zwarte vrijstelling in beeld. Zou Jennifer 'm vinden (al dan niet als mol met voorkennis van locatie..)



Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #54 Gepost op: 7-01-2014, 17:37:48 »
Die gekke handjes...die had ze ook in een dergelijke houding bij "dit spel is verschrikkelijk".
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #55 Gepost op: 7-01-2014, 17:40:38 »
Even tussendoor: is die promo voor aflevering 2 al ergens op internet te zien?

Offline Siets95

  • Forumlid
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #56 Gepost op: 7-01-2014, 17:57:32 »

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #58 Gepost op: 7-01-2014, 21:44:13 »
Ik zie nog wel gebeuren dat het stiekem 'gewoon' een groepsvrijstelling blijkt te zijn. Art die bij bij de executie heel dramatisch gaat doen...

Eerst wordt de kandidaat die de zwarte vrijstelling heeft ingezet naar voren gehaald. Er wordt even goed ingezoomd op de geschokte en bezorgde gezichten van zijn of haar medekandidaten. Dan gaat Art de kandidaten bij langs en vraagt steeds voor hij hun naam in tikt, dingen als: "En Freek hoeveel jokers had jij ingezet?... Die gaan dus allemaal verloren. Zullen we eens kijken of je het ook red zonder jokers?"
Uiteindelijk blijft er nog één kandidaten over die zijn scherm niet gezien heeft. De kandidaten rond hem heen bedroeft. De persoon achter hem legt zijn hand op zijn schouder. Zijn buurvrouw haar hand op zijn been. De kandidaat die de zwarte vrijstelling heeft ingezet staat schuldig voor zich uit, maar troost zich met de gedachte dat de afvaller mogelijk ook was afgevallen als zijn jokers niet ongedaan waren gemaakt. Toch knaagt het.

Art begint weer te spreken. Hij richt zich tot de afvaller en met dezelfde blik tot de hele groep. "Zullen we toch nog even kijken."
Na een iets te lange pauze drukt Art de Enter toets in. Het scherm springt te voorschijn. Groen. Een glimlach verschijnt op het gezicht van de kandidaat die dacht de groep te moeten verlaten. De rest is in eerste instantie verbaast, vooral de kandidaat die de zwarte vrijstelling heeft ingezet. Al snel gaat de verbazing over in gelag. Alleen Jan-Willem kijkt lichtelijk geïrriteerd. Tijdens de eerste aflevering flikten ze het al om iemand met een rood scherm bij de groep te houden en nu dit denkt hij. Zonder afvallers win ik toch nooit!
Art neemt weer het woord...

 :D

- De uitleg die Art geeft over de zwarte vrijstelling aan het begin van de eerste aflevering sluit deze mogelijkheid niet uit.
- Het verklaard waarom het een vrijstelling heet.
- Er is volgens mij nog nooit voorgekomen dat er een groepsvrijstelling meegenomen kan worden naar een volgende aflevering. Dit maakt dat mogelijk en houdt het een beetje spannend. Het is niet leuk als een kandidaat weet dat hij een groepsvrijstelling op zak heeft.
- Ik weet niet hoeveel afleveringen er zijn dit jaar, maar volgens mij is het altijd nodig dat er een aflevering is zonder afvaller. Als de zwarte vrijstelling gewoon alleen jokers en vrijstelling ongedaan maakt (en deze theorie onjuist is), dan gaat dat heel slecht samen met een gewone groepsvrijstelling. Pietje heeft ervoor gezorgd dat er een groepsvrijstelling heeft, maar Jantje heeft het ongedaan gemaakt, is gewoon een raar verhaal.

Ik zeg niet dat het zo is, maar geeft het wel 25% kans.
« Laatst bewerkt op: 7-01-2014, 21:45:56 door Rat »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [ALGEMEEN] De zwarte vrijstelling
« Reactie #59 Gepost op: 7-01-2014, 21:50:35 »
Maar stel je voor, je verdient de zwarte vrijstelling in aflevering 2. Je besluit om hem pas in aflevering 4 in te zetten. maar dan krijg je plotseling een rood scherm in aflevering 3. Dus weg zwarte vrijstelling, oftewel weg groepsvrijstelling.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!