Instrumentele sound-effects daar weet ik maar weinig van maar zal ze morgen ofzo toevoegen, soms zijn er wel zing-liedjes waar je hele mooie instrumentele muziek zonder zingen erin tussendoor hoort, daar ken ik wel tientallen (ook onbekenden) van, zal ze één dezer dagen toevoegen.
Hoelang de montage van zo'n aflevering duurt, 22 dagen monteren is trouwens vrij lang ja, maar als je ziet hoeveel magische shots en effecten ertussen zitten is dat niet gek, ik heb ooit ook een filmpje gemonteerd, maar halve minuut, wel echt vrij amateuristisch (http://www.youtube.com/watch?v=hjjiqeSwvak (monteren is niet m'n vak, al helemaal geen ambitie, vond het gewoon leuk gezien ik niks te doen had) maar kortom: maar dan zie je pas hoelang dat allemaal duurt, die verschillende sounds erin voegen, beelden bewerken, pfoe!
Klopt er zitten erg veel effecten in de show, dat kost tijd. Bijvoorbeeld de flashbacks waarbij de hoofdpersoon van die scene in kleur is en de rest van het beeld zwartwit. Dat knippen we helemaal uit. 5 seconden 'uitmatten' kost soms wel 1 uur!
Muziek uitzoeken is ook erg tijdrovend, maar erg leuk natuurlijk ook :-)
t wordt vaak onderschat. Vaak pleuren ze gewoon een track ergens onder, zonder rekening te houden met een kop en een staart. Zonder rekening te houden met akkoord-strukturen.
Daarom zijn veel (sbs)shows slordig.
Meeste werk is het spotten van de honderde uren materiaal (vaak wel 9 cameras), daaruit een scenes destilleren, monteren en dan alles samenstellen tot een kloppend verhaal. En dat is bij de Mol nu juist best ingewikkeld :-)
Daarna dus nog eens de vfx, de sfx en dan de eindmontages. Vaak is de show 60 minuten en dan moet hij terug naar 55. Kill your darlings!
Anyway... 22 lijkt veel, maar als je al dit in acht neemt, valt t wel mee ;-)
Hee slaap lekker en tot snel!
Nic