Auteur Topic: Leader  (gelezen 13150 keer)

Offline EMIBH

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Leader
« Gepost op: 7-01-2014, 18:48:19 »
Zoals elk jaar kijken wij als Molloten naar de kleinste details in elke aflevering, een leuk plekje om hiernaar te speuren is de leader, die dit jaar weer een beetje opgepimpt is en gelukkig geen spelfouten bevat! Er komen een aantal sfeerbeelden voorbij en ik vond het tijd om die eens te analyseren. Met eentje ben ik al sinds de bekendmaking bezig, het lukt me niet om hem helemaal logisch te krijgen dus schakel ik jullie hulp in.

Groeten, EMIBH



De leader opent met het logo "de Mol" en een balk die naar beneden scant, tergugaat en zo een prachtig plaatje van Hongkong (Kowloon Bay) onthult.

Vervolgens een straat met daarop in het Chinees en (afgekort) Pinyin: "Kowloon Bay" en "Kwun Tong", in een flits verschijnt Tygo Gernant twee keer op het scherm, links groot, hij zet zijn zonnebril op en rechts klein, hij kijkt over zijn linkerschouder.

Nu zien we een poster "Wanted [schim] €2500,-", we flitsen kort naar een (jonge)man in een auto en vervolgens naar een wegrijdend autootje met dezelfde poster. Een auto met mensen in een soort kooi achterop rijdt langs en op de achtergrond zien we de eerste poster weer, nu op een afstandje. Jennifer Hoffman verschijnt in beeld, links klein, over haar linker schouder kijkend en rechts groot, over de straat lopend.

Windmolens, 11 stuks in de zee, vanachter rotsen geschoten. We klimmen door een van de palen omhoog. Owen Schumacher verschijnt, links groot, waar hij eerst achter een auto verborgen is en rechts klein, waar hij van en profil naar en face draait.
 
Een vogel vliegt door de lucht, welke langzaam in een waterval vervaagd, nu een overzichtelijker shot van een grote dam waar veel water uit stroomt, waarschijnlijk is de waterval een detail van deze dam. In het midden van de dam hangt wat lijkt op een ijzeren kabel. Sofie van den Enk komt in beeld, links klein, kijkt ze over haar linker shouder en rechts groot waar ze door een menigte loopt.

Een koets die door het straatje Crisologo in Vigan (de Filipijnen) rijdt. Een paard hinnikt en heft zijn hoofd op. Kort zien we een rijdende koets van voren geschoten. Maurice verschijnt, links groot, hij loopt over straat en sluit zijn ogen en rechts klein, waar hij over zijn rechterschouder kijkt.

Chinese tekens, overal, een soort fabrieksraam met witte raampjes waar met zwarte verf Chinese tekens op geschreven zijn. Frappant is dat de tekens op de kop staan. Wanneer je het beeld 180 graden draait zou er dus een logische Chinese tekst moeten staan, en ja hoor, na draaien zie je een tekst welke van boven naar beneden en van links naar rechts of van rechts naar links te lezen is. (zie onderaan deze post) Vervolgens zien we kort de weerspiegeling van dit raam in een plas water en daarna een detail van een ander raam, daarop, ook op de kop, de volgende teksten: "AM 8:15", "1921", "625", "1841" (gelezen van onderste raam naar bovenste raam). Plots kijken we van een grotere afstand naar het raam, de rest van de witte raampjes is leeg (hier en daar met hout afgeschermd), ernaast is zo'n zelfde raam (ook hier en daar afgeschermd). Een klok geeft in rode cijfers de tijd 1:15:00 en eronder zien we vijf computerschermen met daarop bewakingsbeelden. Boven elk scherm hangt een tablet met daarop (witte cijfers en blauwe achtergrond) de tijden (vlnr) 00:03:00 - 00:07:00 - 00:06:00 - 00:05:00 - 00:04:00. Voor de eerste drie en het laatste scherm ligt een ijzeren (klem)bord met daarop wat lijkt op een opdrachtbriefje, bij scherm vier ligt enkel dit briefje. We zien nog eens een waterspiegeling en dan verschijnt Aaf Brandt Corstius in beeld. Links klein, ze kijkt van voor zich uit een beetje naar rechts en rechts groot, ze loopt in een menigte.
臥底 是 谁?

Offline EMIBH

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Leader
« Reactie #1 Gepost op: 7-01-2014, 18:48:35 »
Een overkoepeld kioskje in een park komt in beeld waarna het gezicht van een beeldje erdoorheen flitst. Voordat het beeld vervolgens scherpstelt op het laatste voorwerp komt Freek Bartels in beeld. Links groot, naar beneden pannend vanaf een bord over straat lopend en rechts klein, over zijn rechter schouder kijkend.

Vervolgens rotsen a la Expeditie Robinson, een palmboom, een inham van een eiland en dan verschijnt Susan Visser. Links klein, achter een muur verschijnend met kaartspellen op de achtergrond en rechts groot, over straat lopend.

Nu verschijnt een wegwijsbordje met "zwarte vrijstelling" boven een kraampje met hangertjes of armbandjes. We zien een overdekt marktje met overal kralenkettingen en de ronde hangertjes/armbandjes uit het vorige shot. Dan zien we de zwarte vrijstelling zelf liggen, tussen allerlei kralenkettingen/armbanden. Nu toont Jan-Willem Roodbeen zich, links groot, lopend over straat met achter zich een rekje met haarelastiekjes, rechts klein, waar hij van voor zich uit naar een beetje links voor zich kijkt.

Vaag doemen kaarsen op water op en scherp zien we een flesje, daarin zit een briefje met de tekst "De Mol houdt er niet van in de schijnwerpers te staan". Nu zien we een groter beeld van kaarsen op water, waarschijnlijk in eenzelfde soort inham als bij Susan, echter nu bij nacht. Een sterrenhemel draait voorbij en Daphne Bunskoek komt in beeld. Links klein, ze kijkt snel over haar linkerschouder, rechts groot, waar ze door een straat loopt.

Groepsfoto.



Oké, dat was hem dan, hij kan vast dieper, maar ik gun jullie ook nog wat uitpluisplezier. Eén van de shots trok gelijk mijn interesse, de meest gedetailleerde, die van Aaf. Ik ben een tijdje bezig geweest met het vertalen van de tekst en ben een eind gekomen, nu roep ik om hulp aangezien ik me doodstaar op de tekentjes.

Hieronder zie je een screenshot, 180 graden gedraaid en een tabelletje met de door mij gevonden karakters. De rode karakters zijn niet zeker (door hun rare betekenis of omdat ze het dichtst bij het geschreven karakter komen maar niet 100% overeenkomen) en de grijze X'en zijn onvindbaar. Eronder heb ik per regel (een regel is van boven naar beneden) mogelijke vertalingen getypt met dezelfde kleurcodering. De vraag is nog of het vlnr of vrnl gelezen moet worden omdat de rangtelwoorden op of af kunnen tellen. Ik hoop dat jullie nog wat tekens kunnen vinden, de sites die ik gebruik zijn www.nciku.com (hier kun je in een schermpje zelf het karakter tekenen waarna hij raadt welke het is) en dan kopieer ik dat karakter naar de "Character Dictionary" op www.mdbg.net (hier is ook een overzicht van radialen te vinden, als je een karakter vindt dat er op lijkt is de juiste soms via de oorspronkelijke radiaal ook te vinden).

Veel speurplezier en bij updates zal ik de afbeelding aanpassen!

臥底 是 谁?

Online Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #2 Gepost op: 8-01-2014, 19:13:32 »
Niemand waagt zich hieraan geloof ik...

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #3 Gepost op: 9-01-2014, 01:42:15 »
Niemand waagt zich hieraan geloof ik...
Ik ben hier echt veel te lui voor. ::rofl::
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Leader
« Reactie #4 Gepost op: 9-01-2014, 14:55:41 »
Ik ben hier echt veel te lui voor. ::rofl::

Werkt aanstekelijk, blijkbaar  ::rofl::
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #5 Gepost op: 9-01-2014, 20:11:27 »
Ik zie het maar als een soort stenografie en denk dat Aaf eruit gaat. ;) ??? ::) :P

Offline MolLies

  • Forumlid
Re: Leader
« Reactie #6 Gepost op: 17-01-2014, 18:58:39 »
Het viel mij op dat in de leader bijna iedereen een blauw / grijs shirt/blouse draagt, Owen weliswaar een blauw-wit gestreept T-shirt en een blauwe pet.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)




Offline Goovi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Leader
« Reactie #7 Gepost op: 23-01-2014, 13:13:01 »
Eindelijk (sinds een aantal seizoenen) kan ik weer "live" naar WIDM kijken en kan ik me ook weer eens mengen in de discussies hier op het forum.
Ik wil dan ook aan jullie vragen of iemand een logische volgorde heeft ontdekt van de kandidaten in de leader... Het is niet op alfabetische volgorde. Hoe was het vorige seizoenen ook al weer? Is het dit jaar voor het eerst niet ABC?

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Leader
« Reactie #8 Gepost op: 23-01-2014, 13:57:11 »
Volgens mij is het wel vaker niet op volgorde. In het seizoen met Dennis zat er bijvoorbeeld een hint in de volgorde. En volgens mij is er later wel eens een afvaltheorie geweest op basis van de volgorde in de intro.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #9 Gepost op: 23-01-2014, 14:08:41 »
De volgorde:

1. Tygo Gernandt
2. Jennifer Hoffman
3. Owen Schumacher
4. Sofie van den Enk
5. Maurice Lede
6. Aaf Brandt Corstius
7. Freek Bartels
8. Susan Visser
9. Jan-Willem Roodbeen
10. Daphne Bunskoek

Man-vrouw-man-etc.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Leader
« Reactie #10 Gepost op: 23-01-2014, 15:07:33 »
Ik denk dat Maurice de mol is, die staat op nummer 5 ::ok::
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Lampje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #11 Gepost op: 3-02-2014, 11:50:21 »
Ik ben zelf helemaal niet handig maar het lijkt me interessant om de leader van aflevering 1 eens te vergelijken met de leader van de afgelopen aflevering.

Er zijn namelijk wel theorieen maar nergens nog wordt er echt op de leader ingegaan. En juist de leader bevat zoveel beelden en fragmenten.
Dus wie is er (evt. in de break van de OS) zo handig om dit te vergelijken en de bevindingen te posten?



Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #12 Gepost op: 3-02-2014, 12:06:25 »
De volgorde van afvallen tot nu toe: 5, 3, 10, 2.
Er lijkt geen logica in te zitten, behalve dan de volgorde man-vrouw-man-etc. in de leader.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Leader
« Reactie #13 Gepost op: 3-02-2014, 14:15:11 »
Mijn logica is: nummer 1 of 10 in de finale. Van 2011 tot 2013 klopt dit nog...
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Lampje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #14 Gepost op: 3-02-2014, 15:12:00 »
Het gaat mij niet zozeer om de volgorde van de kandidaten. Het gaat mij echt om de volgorde van de beelden en of die beelden identiek zijn.
Dus kan je de leader van de laatste aflevering precies op de leader van de eerste aflevering leggen zonder verschillen.
En als er verschillen zijn, wat mogen we daar dan uit afleiden?

En dat kunnen verschillen in beeld zijn, maar ook qua kleur, positie etc.
En misschien staat er wel een kandidaat die in leader 1 op positie 3 voorkomt in leader 2 op positie 5.
Elke opdracht wordt beeldje voor beeldje geanalyseerd maar de leader daar kijkt iedereen overheen. Vandaar mijn vraag.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Leader
« Reactie #15 Gepost op: 3-02-2014, 18:03:20 »
Citaat
Hieronder zie je een screenshot, 180 graden gedraaid en een tabelletje met de door mij gevonden karakters.
Geloof niet dat daarin een aanwijzing zit  ::ohno::
Kijk maar op deze site naar hetzelfde raamwerk waar ik zo heel snel geen verschillen in zie met het raamwerk wat gebruikt wordt in WIDM.

http://i.imgur.com/1xPr1.jpg

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Leader
« Reactie #16 Gepost op: 7-02-2014, 09:34:15 »
De kleurenflitsen  ( ::regenboog:: storingen) in de leader en ook in de filmpjes die gisteren in opdracht 3 te zien waren, die zitten er vast niet toevallig in. Ik kan er niks over vinden, dus sorry als dit elders al helemaal is uitgepuzzeld, maar: het kan een hint zijn naar radioman JW, die niet zo thuis is in de televisiewereld?
Of zou een van de kandidaten kleurenblind zijn?
« Laatst bewerkt op: 7-02-2014, 09:35:52 door Toke2012 »

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Leader
« Reactie #17 Gepost op: 7-02-2014, 12:57:23 »
De kleurenflitsen  ( ::regenboog:: storingen) in de leader en ook in de filmpjes die gisteren in opdracht 3 te zien waren, die zitten er vast niet toevallig in. Ik kan er niks over vinden, dus sorry als dit elders al helemaal is uitgepuzzeld, maar: het kan een hint zijn naar radioman JW, die niet zo thuis is in de televisiewereld?
Of zou een van de kandidaten kleurenblind zijn?


In het topic "wie is de mol in de media" staat in het artikel over JW dat hij graag straaljagerpiloot had willen worden maar dat hij was afgekeurd op zijn ogen. Er staat alleen niet bij welke afwijking hij dan had.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Leader
« Reactie #18 Gepost op: 2-03-2014, 17:29:25 »
Ik vraag me af van wie die duimen zijn? Ik krijg het idee dat dit shot echt iets uit de finale is dus een analyse is wel op zijn plaats? Het lijken me vrouwen duimen. En wat is het überhaupt voor een ding waar de tekst in zit?
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Leader
« Reactie #19 Gepost op: 2-03-2014, 19:14:48 »
Misschien is het een soort wijnfles?

Lijkt inderdaad op een vrouwenduim