Auteur Topic: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering  (gelezen 8037 keer)

Online Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
[Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Gepost op: 21-01-2014, 00:42:50 »
Ik had het er in 't offtopic topic over, maar enkele reacties lijken interesse te tonen, dus toch even apart genomen.

Het idee dat ik noemde was dat er misschien iets af te leiden is uit hoe vaak de naam van elke deelnemer wordt uitgesproken, omdat dat aan zou kunnen geven hoe op de voorgrond of juist op de achtergrond iedereen is. Omdat ik natuurlijk dat niet een uur lang ga zitten tellen doe ik een string-search in de ondertitelingbestanden van de Avro. En dat levert tot en met aflevering 3 dit op:


Ter vergelijk, en da's 't leuke, je kan gewoon met terugwerkende kracht kijken of het had gewerkt in 2013:
(Spoiler, zodat die van dit jaar meer opvalt)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Tja... De moeite van het bijhouden waard?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2014, 01:13:36 »
Wat Rat zegt klopt totaal niet. Alleen in aflevering 9 heeft 'Kees' de hoogste score. (En aflevering 10, maar da's logisch!)

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2014, 10:42:53 »
Ik vind het huidige profiel van Susan wel passen bij het profiel van Kees van vorig jaar. Tot die conclusie kwam ik door alleen naar de cijfers te kijken, daarna pas naar de naam. Wel grappig dat Susan erg hoog op mijn lijstje staat.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2014, 10:45:14 »
Wat Rat zegt klopt totaal niet. Alleen in aflevering 9 heeft 'Kees' de hoogste score. (En aflevering 10, maar da's logisch!)
Zal vanavond mijn excelsheet checken op fouten (obv bovenstaande nummers). Ik heb aflevering 10 volledig weggelaten, dus daar kan het niet aan liggen. Ik heb steeds het gemiddelden genomen (afl1; afl1...2; afl1...3; etc) en afvallers weggelaten vanaf en inclusief de uitzending waar ze er uit vliegen. In dat overzicht had Kees bijna constant het hoogste gemiddelde en was het meest consistent wat betreft gemiddelde. Ik heb niet geprobeerd bovenstaande grafiekje te intepreteren, want dat is lastig. Van de gemiddelden die ik steeds bekeken heb zou je mogelijk een lijngrafiek kunnen maken die makkelijker te lezen is.

Erik, heb je "Suus" meegenomen in je telling?

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2014, 11:58:45 »
Ter vergelijk, en da's 't leuke, je kan gewoon met terugwerkende kracht kijken of het had gewerkt in 2013:

Leuk idee Erik. Het is natuurlijk ook te checken voor eerdere jaren, zou ik wel nieuwsgierig naar zijn.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2014, 13:35:35 »
Wat deze statitstiek wat lastig te interpeteren maakt zijn de uitschieters en juist die zijn aardig goed te verklaren. (Afl. 7 bij Daniel, zat in de helicopter en won dus een vrijstelling. Alflevering 3 en 4 bij Tim (afleveringen waarin hij verdween en verscheen als ik mij niet vergis) Desalnietemin denk ik wel leuk om te volgen en verbanden in te zoeken. (Zeker als het niet teveel moeite kost om te achterhalen)

Online Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2014, 22:16:44 »
Erik, heb je "Suus" meegenomen in je telling?
Nee... (Mautje en Owie ook niet trouwens ;D)

Ik heb de exacte namen gebruikt, met uitzondering van Jan-Willem waar mijn zoekterm "Willem" was vanwege het streepje. Voor de data uit 2013 heb ik voor Daniël "Dani" gebruikt vanwege het trema, en voor Tim heb ik de optie "kijk ook naar hoofd-/kleine letters" aangezet vanwege het "time" dat 1000x in die bestanden zat. De telling kan dus op plaatsen wat scheef zijn, maar ik verwacht geen wezenlijke verschillen eigenlijk.

(Zeker als het niet teveel moeite kost om te achterhalen)
Het ophalen van die ondertitelingen was het meeste werk, omdat mijn browser daar heel erg traag van werd (heb de optie "element controleren" van IE11 gebruikt). Misschien eens met Firefox proberen...

Ik kan 2012 en 2011 wel eens doen...
Edit: daarvan staan de afelveringen in stukjes op Youtube...wat het 5x zoveel werk maakt. Even in forumarchief kijken of NL'se ondertitelingbestanden daar staan...
« Laatst bewerkt op: 21-01-2014, 22:19:17 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2014, 23:32:58 »
Dit is overigens de grafiek die je krijgt met de gemiddelden in 2013 en afvallers weglaten vanaf de aflevering waarin ze afvallen. Kees komt inderdaad pas bovendrijven na aflevering 5 (naast aflevering 1), maar zit wel constant aan de top (en het gemiddelde blijft vrij constant).

2014 komt in elk geval niet overeen (gelukkig), maar mogelijk blijkt aan het eind van het seizoen dat we er toch iets uit af hadden kunnen leiden.

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #8 Gepost op: 22-01-2014, 03:16:03 »
1. Waarom kijk je naar de gemiddelde score per naam per aflevering?
2. Wat heb je hieraan, behalve dat je weet over welke persoon veel (of weinig) wordt gesproken in de uitzending?

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #9 Gepost op: 22-01-2014, 08:49:17 »
1. Waarom kijk je naar de gemiddelde score per naam per aflevering?
2. Wat heb je hieraan, behalve dat je weet over welke persoon veel (of weinig) wordt gesproken in de uitzending?

we proberen te kijken of we uit deze gegevens iets af kunnen leiden over de mol.

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #10 Gepost op: 22-01-2014, 10:15:54 »
1. Waarom kijk je naar de gemiddelde score per naam per aflevering?
2. Wat heb je hieraan, behalve dat je weet over welke persoon veel (of weinig) wordt gesproken in de uitzending?
Het is niet de gemiddelde score per naam per aflevering, het is de gemiddelde score per naam tot  en met die aflevering.

Dat Kees dus vanaf aflevering 5 bovenaan stond wil niet zeggen dat hij in de laastste afleveringen het vaakst genoemd werd, maar dat hij in totaal, van alle overgebleven kandidaten, gemiddeld het vaakst genoemd werd. (Als ik het goed heb begrepen)

Offline MoleShowdown

  • Forumlid
  • Pilipinas
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2014, 16:14:06 »
Het is niet de gemiddelde score per naam per aflevering, het is de gemiddelde score per naam tot  en met die aflevering.
(…)

Ja dat snap ik, er is immers maar één 'score' per naam per aflevering dus daar kan je geen 'gemiddelde' van maken.  ;)

Maar wat heb je eraan? Dan weet je over wie er het meest gesproken wordt, je zou kunnen zeggen dat die persoon dan ook het meest verdacht wordt door zijn medekandidaten, maar dat hoeft niet zo te zijn. Vorig jaar werd bijvoorbeeld veel over Tim gesproken, met zijn maffe en (soms) grappige acties en uitspraken. Maar was hij ook het meest verdacht? Bij de Wie is de Mol?-kijkers met een beetje verstand i.i.g. niet...
Bovendien kan de productie deze aantallen ook beïnvloeden. Zij bepaalt in feite over wie er in de uitzending 'het meest gesproken wordt'. Kijk maar naar de gemiddeldes van de drie finalisten in aflevering 9 vorig jaar: nagenoeg gelijk!

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2014, 16:25:23 »
Er wordt ook niet gezegd dat dit persé leidt tot de mol, maar dat het aangeeft hoe op de voorgrand/achtergrond een persoon is. Dit hangt natuurlijk samen met de acties/positie van de persoon zelf maar inderdaad net zo veel met de productie.

Er zijn veel mensen hier die denken dat de mol in het begin een beetje buiten de aandacht wordt gehouden, dan zou je bijvoorbeeld hier kunnen kijken wie in het begin op de voorgrond staat. Het is inderdaad allemaal op verschillende manieren uit te leggen/te verklaren en zoals zoveel andere dingen: door de productie en montage te manipuleren. (gelukkig maar, want een methode die altijd na een aantal afleveringen de mol identificeert zou de lol van het speuren er ook al snel uit halen.)

Online Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #13 Gepost op: 22-01-2014, 16:27:26 »
Bovendien kan de productie deze aantallen ook beïnvloeden. Zij bepaalt in feite over wie er in de uitzending 'het meest gesproken wordt'.
Dat is mijn gedachte. Mijn theorie was dat productie de mol in de luwte houdt in het begin van de serie, door een deel van de dingen die over hem/haar gezegd worden in biechts of tijdens opdrachten, niet uit te zenden, en dat je dat zou kunnen zien aan de aantallen.

Dat patroon lijkt echter voor seizoen 2013 niet op te gaan.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #14 Gepost op: 22-01-2014, 16:48:29 »
Dat ligt eraan. Ik denk dat je vooral zou moeten kijken naar hoe vaak een kandidaat negatief wordt genoemd. Als iemand zegt "Kees is een held, hij heeft de opdracht gered!", dan is hij wel genoemd, maar toch in de luwte gebleven, en zelfs onmols neergezet.
Kijk je alleen naar negatieve uitlatingen, dan tel je die niet mee. En als dat vaak gebeurt, dan zit Kees ineens een heel stuk minder in de schijnwerpers.
The British are not impressed.

Offline ThomasMolloot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 谁是鼹鼠
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #15 Gepost op: 22-01-2014, 17:23:54 »
Op het moment dat de Mol iets goeds doet of iets kandidaat zegt, zoals: Jeniffer die beweert dat Tygo de roeikampioen vond, terwijl zij daar misschien achteraf zelf op aangestuurd heeft.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #16 Gepost op: 22-01-2014, 17:31:13 »
filter je biechten t.o.v. gewone teksten?
Want in biechten kan de productie "sturen" in wat ze laten zien. In gewone teksten tijdens het spel valt minder te sturen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #17 Gepost op: 22-01-2014, 19:04:22 »
filter je biechten t.o.v. gewone teksten?
Want in biechten kan de productie "sturen" in wat ze laten zien. In gewone teksten tijdens het spel valt minder te sturen.
Omdat ik natuurlijk dat niet een uur lang ga zitten tellen doe ik een string-search in de ondertitelingbestanden van de Avro.
Lijkt me niet dus...

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Theorie] Wie wordt hoe vaak genoemd elke aflevering
« Reactie #18 Gepost op: 22-01-2014, 19:57:36 »
Omdat ik natuurlijk dat niet een uur lang ga zitten tellen doe ik een string-search in de ondertitelingbestanden van de Avro. En dat
Ik had je eerste post alleen maar snel doorgescant en zag dit in de quote van de vorige post. Gebruik jij dit keer een filter voor hoofdletters? In de Avro ondertiteling wordt ook af en toe de naam opgegeven van de persoon die iets zegt (waarschijnlijk bij stukjes biecht zonder dat ze in beeld zijn), die zijn volledig in hoofdletters weergeven. Ook (hoewel misschien lastig te filteren) gebruiken de kandidaten soms het woord "gaaf" wat meegenomen kan worden bij een search op "aaf".

Misschien iets te veel werk, in verhouding tot de verwachting dat er weinig verbanden te vinden zullen zijn (en dat het resultaat van vorige jaar (twee finalisten een stabiel hoog gemiddelde) toeval was). Al ben ik wel heel erg benieuwd. Ik geloof eigenlijk wel dat de editor onbewust iets prijsgeeft, maar dat we daarvoor de hele aflevering zouden moeten sequencen: Wie wanneer en hoelang in beeld. Wie zegt wat waarover. Verbanden tussen uitspraken en acties. Maar dat zou een levenswerk worden (en niet de leukste manier om de mol te ontmaskeren.)

Maar leuk dat je het wel bij wilt houden.