Auteur Topic: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden  (gelezen 4490 keer)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Hallo allemaal,

ben dit jaar niet erg actief op het forum maar ik vraag me toch wat af. Heeft niet met dit seizoen specifiek te maken maar eigenlijk alle seizoenen van de laatste jaren.

Met de meeste opdrachten valt zo'n 1.000-2.000 euro te verdienen, met veel moeite, maar als er maar 1 dingetje fout is, is het 0 euro. Dat is blijkbaar een goede manier om rond de 10.000-20.000 euro te komen aan het einde.

Ik kan me nog herinneren dat er vroeger (ik heb maar vanaf seizoen 5 gekeken, maar in ieder geval in dat seizoen nog) vaak in de ene opdracht wel 5.000 of 10.000 euro verdiend kon worden, maar met een andere opdracht (of in dezelfde als hij fout ging) ook wel weer zoveel verloren kon worden. Dit vond ik veel spannender, dan wat ze nu doen. Ik kijk liever hoe de kandidaten snel 20.000 euro verdienen maar dan weer 5.000 verliezen dan dat ze elke aflevering geleidelijk/gemiddeld 1.000 euro verdienen.

Wat is jullie mening daarover en weet iemand waarom dat veranderd is?
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #1 Gepost op: 2-03-2014, 02:51:20 »
Ben ik helemaal met je eens.

Is denk ik veranderd vanwege:
-bezuinigingen
-geld is geen drijfveer meer voor de kandidaten vanwege het BN'er zijn

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #2 Gepost op: 2-03-2014, 02:53:57 »
Ik zie zelf ook liever kleine bedragen voor deels geslaagde opdrachten ipv het alles of niets.
De kandidaten doen het dit seizoen best aardig qua prestaties, maar de opdrachten zijn soms echt te lastig haalbaar en dan is het alles of niks. Dat is best jammer.

Misschien speelt naast bezuiniging ook het rente-verhaal mee dit jaar, hoewel ze erg vaag zijn gebleven over hoe dit nu precies zit.  ;)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #3 Gepost op: 2-03-2014, 02:55:57 »
Ben ik helemaal met je eens.

Is denk ik veranderd vanwege:
-bezuinigingen
-geld is geen drijfveer meer voor de kandidaten vanwege het BN'er zijn

Hmm ja sterk punt die 2e, maar denk dat die 1e niet helemaal klopt. Met grotere bedragen etc moet je ook op eenzelfde bedrag kunnen komen, mits het goed uitgekiend is.

Vind het gewoon een beetje jammer dat ze soms 10 dingen moeten doen/vinden/opnoemen en voor allemaal maar 250 euro kunnen krijgen en als ze 1tje fout hebben krijgen ze gelijk niks? Zulk soort dingen. Dan denk ik van... niet zo spannend.


Maar alles beter dan een veiling nadat een mol vrolijk veel geld heeft verdiend. :D
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #4 Gepost op: 2-03-2014, 03:10:33 »
Hmm ja sterk punt die 2e, maar denk dat die 1e niet helemaal klopt. Met grotere bedragen etc moet je ook op eenzelfde bedrag kunnen komen, mits het goed uitgekiend is.

In de eerste vier seizoenen (OBN'ers) werd er toch altijd een aanzienlijk bedrag verdiend.
Pas vanaf het eerste seizoen met BNers (seizoen 5) gingen de bedragen per opdracht, en daarmee ook het eindbedrag, naar beneden. Dus om op eenzelfde bedrag uit te komen zouden de kandidaten meer opdrachten moeten halen.

Vind wel dat je gelijk hebt in de manier waarop er geld verdiend kan worden. Het wordt de kandidaten wel heel lastig gemaakt. Hoeft Art van mij ook er niet zo in te peperen want zelf zou hij die laseropdracht bijvoorbeeld ook noooooit gehaald hebben maargoed :P

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #5 Gepost op: 2-03-2014, 14:30:25 »
Ik had bij de eerste vier seizoenen ook het idee dat de overgang van Gulden naar Euro bijna één op één gemaakt was. Er was als ik het me goed herinner echt belachelijk veel geld in s3 te verdienen.
No Milk today???

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #6 Gepost op: 2-03-2014, 21:21:40 »
Ik had bij de eerste vier seizoenen ook het idee dat de overgang van Gulden naar Euro bijna één op één gemaakt was. Er was als ik het me goed herinner echt belachelijk veel geld in s3 te verdienen.
€250.000 vertelde Angela aan het begin van die serie. Ik had het idee dat het nog meer was. ::jaja::
...óf niet!

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #7 Gepost op: 3-03-2014, 19:23:33 »
Het is nog niet zo erg als in de USA-versie. 1 miljoen max, 30.000 per opdracht ofzo ::zwaai::
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #8 Gepost op: 3-03-2014, 20:04:52 »
€250.000 vertelde Angela aan het begin van die serie. Ik had het idee dat het nog meer was. ::jaja::
Ter vergelijk, in 2011 was dat ongeveer € 85.000 (theoretisch; waarvan een kwart in één opdracht).

Ik vind het ook jammer dat het vaak is dat 90% goed is 0% geld, en ik heb dit wel eens eerder aangegeven. Er zijn in het verleden ook wel eens opdrachten geweest waar het beter was, zoals de "the good, the bad and the ugly" opdracht waarbij kandidaten in het vliegtuig anar Spanje vragen moesten beantwoorden, of in dit seizoen de opdracht in aflevering 2 met de verlaten studio. De beste constructie qua geld in een opdracht vind ik dat je een bepaald bedrag per goed item, met verdubbeling bij alles goed, zoals bij de jeepopdracht 2011.

Nou heb ik niet per se iets tegen die alles-of-niets-opdrachten, maar veel ervan zijn vaak gewoon ondoenlijk moeilijk. Goede voorbeelden van opdrachten die ik te moeilijk vond zijn de vuurwerkopdracht 2011, de verlaten mijn in 2012 met de lichttorens, de lichtseinopdracht 2014, en de vingerafdrukopdracht in de afgelopen aflevering. Het probleem is niet de alles-of-nietsopdrachten op zichzelf, het probleem (voor mij) is de opdrachten waarvan je bij voorbaat al kunt zien dat die schier onhaalbaar zijn. Ook omdat je daar de mol niet mee gaat vinden. De grap is oo kdat ik me niet kan herinneren een dergelijk gevoel over opdrachten te hebben gehad in oude seizoenen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #9 Gepost op: 3-03-2014, 20:37:45 »
In seizoen 11 waren er juist heel veel opdrachten waarbij iedereen individueel geld moest verdienen.
Het gevolg was dat er veel opdrachten waren waarbij maar een paar honderd euro verdiend werd. Het dramatische effect van ' euro verdiend' valt dan weg, terwijl de euforische stemming bij een geslaagde opdracht er ook niet is.

Bovendien kun je zo heel makkelijk van iedereen afzonderlijk bekijken hoeveel die ophaalt. Zo vallen er al snel mensen af als mol, terwijl je in echte groepsopdrachten soms door de chaos  het bos niet meer kan zien. Ideaal voor de Mol, natuurlijk ;)
...óf niet!

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #10 Gepost op: 3-03-2014, 21:24:00 »
Het moet natuurlijk uiteindelijk een mix zijn tussen groepsopdrachten en individueel en het moet niet naar 1 van beide kanten doorslaan.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #11 Gepost op: 5-03-2014, 20:15:04 »
Gewoon voor de duidelijkheid: Het is dus niet dat ik wil dat ze veel meer geld verdienen ofzo. ;D Maar stel je kijkt naar deze 2 verlopen:

Opdracht 1: +0
Opdracht 2: +1000
Opdracht 3: +500
Opdracht 4: +500
Opdracht 5: +0
Opdracht 6: +1500

Totaal 3500

en

Opdracht 1: +5000
Opdracht 2: +10000
Opdracht 3: -3000
Opdracht 4: -6000
Opdracht 5: +2500
Opdracht 6: -5000

Totaal: 3500

Dan vind ik het 2e veel spannender om naar te kijken terwijl het met hetzelfde bedrag eindigt. Grotere risico's, grotere winsten en grotere verliezen.

Maarja ik vind het aantal opdrachten waarbij 1 foutje al gelijk 0 euro betekent ook erg groot en jammerlijk.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #12 Gepost op: 5-03-2014, 20:47:51 »
Geldbedragen maken mij op zich niet zoveel uit. Het liefst zie ik een haalbare opdracht als er geen mol aanwezig zou zijn. De boeddha prijsopbouw was ik geen fan van, maar de rest vond ik ok. De vingerafdruk vond ik net niet haalbaar. Wellicht met een geolied team, maar niet met 5 willekeurige kandidaten.
« Laatst bewerkt op: 5-03-2014, 20:53:17 door Jossie »
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #13 Gepost op: 5-03-2014, 20:50:30 »
Het is nog niet zo erg als in de USA-versie. 1 miljoen max, 30.000 per opdracht ofzo ::zwaai::
 

celebrity mole hawaii zelfs 60.000 dollar in 1 opdracht. 30.000 voor de opdracht, wat werd verdubbeld door een vrijstelling te weigeren.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #14 Gepost op: 6-03-2014, 02:41:15 »
Ik heb altijd het gevoel dat geldbedragen die te verdienen zijn later in de serie worden aangepast o.b.v. het geld dat in de pot zit. Dus als er weinig in de pot zit worden de bedragen wat opgekrikt. Dit is overigens pure speculatie. (Dat is volgens mij ook het voordeel van werken met BN'ers, je hoeft niet meer zo heel strak vooraf alles vast te leggen.)

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #15 Gepost op: 6-03-2014, 08:21:37 »
Nou ja, deze editie is eigenlijk bij ongeveer iedere opdracht tussen de 2000 en 3000 euro te verdienen. Zit niet heel veel rek dus in...

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Discussie] Geldbedragen die verdiend/verloren kunnen worden
« Reactie #16 Gepost op: 6-03-2014, 18:01:38 »
Ik heb altijd het gevoel dat geldbedragen die te verdienen zijn later in de serie worden aangepast o.b.v. het geld dat in de pot zit. Dus als er weinig in de pot zit worden de bedragen wat opgekrikt. Dit is overigens pure speculatie. (Dat is volgens mij ook het voordeel van werken met BN'ers, je hoeft niet meer zo heel strak vooraf alles vast te leggen.)
Dit was ook mijn gedachte, totdat in seizoen 12 2 x 10.000 euro werd opgehaald, nl. voor en na het hofðihuis. Ik had verwacht dat ze de geldbedragen wel zouden verhogen, maar bij elkaar opgeteld was het 23.401 euro geweest, wat een redelijk normale pot is (hoewel de laatste seizoen het maar weinig boven de 20.000 uitkomt :-\\)
...óf niet!