Auteur Topic: Dagboek Mol en afvaller  (gelezen 61914 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Dagboek Mol en afvaller
« Gepost op: 1-01-2015, 21:41:13 »
Het dagboek van Pieter:

Ik had van tevoren eigenlijk maar één grote angst: dat ik in de eerste aflevering zou afvallen. Dat ik maanden zou toeleven naar mijn stiekeme avontuur, een lange vlucht naar een onbekende bestemming zou maken, daar in een prachtig hotel na een koud glas champagne mijn eerste aantekeningen in het molboekje zou maken, de groep een beetje zou leren kennen, me de volgende dag vol enthousiasme op het eerste spectaculaire Mol-spel zou storten, zelfverzekerd de test zou invullen, en vervolgens in m’n eentje de eerste vlucht naar huis zou moeten nemen.

Beduusd binnen drie dagen met een koffer vol nog schone kleren op Schiphol terugkeren, dat was mijn nachtmerrie.

En natuurlijk: die eerste test is een loterij. Je hoort het ze elk jaar zeggen. Je hebt nog geen idee waar je op moet letten, het is gewoon een kwestie van kansen spreiden en er het beste van hopen. Dat klopt. Je hebt echt geen flauw idee. Ik had per tien minuten een andere verdachte: iemand keek naar beneden tijdens de uitleg van Art, iemand schreef te veel of juist te weinig op, iemand nam de leiding, iemand wachtte af, iemand liep ’s nachts nog door het hotel, iemand was wel heel erg stil, iemand zat wel heel erg veel te praten. Als je wil kun je binnen twee dagen gillend gek worden van dit spel.

Ik heb keurig gespreid in de test, op een aantal van mijn meest verdachte kandidaten. Maar ik was ook heel zenuwachtig. Ik wilde door met het spel, meer informatie verzamelen, zodat ik met meer overtuiging de volgende test zou kunnen invullen. Ik hoopte maar gewoon dat ik deze eerste test zou overleven, en dan zou het spel écht kunnen beginnen. En dan zit je daar ineens op die lullige houten stoeltjes, in een Sri Lankese tempel, zonder schoenen, terwijl achter Art iemand doodgemoedereerd een vastgeketende olifant staat te schrobben. Het eerste groene scherm. Het tweede groene scherm. Je schuift een beetje zenuwachtig over je stoel. Het derde groene scherm. Nog steeds jouw naam niet. Het vierde groene scherm. Het vijfde. Nu weet je: gevarenzone. Nog een groen scherm. Tot Art uiteindelijk met dat uitgestreken gezicht van hem (hij geniet er stiekem van, die spanning op tien onschuldige kandidatengezichtjes) jouw naam zegt. En na een paar seconden waarin je hart in je keel klopt verschijnt het rode scherm.


Daarna is het zoals het soms in een film gaat: ineens zie je in een paar flitsen een taxi, een vliegtuig, de zon gaat onder, de zon komt op, Schiphol, nog een taxi, je eigen voordeur, en plotseling zit je weer thuis op de bank alsof je nooit bent weggeweest een beetje wezenloos voor je uit te staren.

Ik wist trouwens binnen een uur na mijn vertrek wie de Mol is. Zodra alle spanning wegviel en ik niet meer hopeloos op zoek hoefde naar aanwijzingen, kwamen er in een soort brainwave ineens drie of vier gebeurtenissen langs die voor mij onmiskenbaar duidelijk maakten dat ik de Mol aan het werk heb gezien. Ik slaakte een korte kreet van euforie, riep een paar keer “zie je wel!” en “hahaaa, ik heb je!”, maar toen ik de geïrriteerde blik van de slaperige Arabier naast me in het vliegtuig zag, en de stewardess kwam vragen of ik  me wel lekker voelde, realiseerde ik me weer dat ik een paar uur te laat was met mijn fenomenale ontmaskering. Ik zal hem tot 5 maart voor me moeten houden.

Zuur is het goede woord. Heel zuur. Maar goed, aan de andere kant: als eerste afvallen is óók een goed verhaal. Ik heb in elk geval meegedaan aan Wie is de Mol, al heb ik dan geen vrijstelling, joker, geld, geheim briefje van de Mol of lasergun in mijn handen gehad. En als eerste afvaller kun je in elk geval nog zeggen: het is een loterij. In die zin zou dit ook een unieke wending in mijn leven kunnen zijn. Tot nu toe won ik in geen enkele loterij welke prijs dan ook. En nu, met een kans van 1 op 9, ga ik er gewoon meteen met een vliegticket vandoor! Hatsekidee. Goed voornemen voor 2015: krasloten kopen. Zoveel mogelijk. Blijkbaar zijn de sterren me goed gezind dit jaar. En zo niet, dan heb ik de komende negen afleveringen in elk geval wat te krassen, terwijl ik me thuis op de bank zit te verbijten.

---

Dagboek van de mol



Beste Molfans, zoals jullie hebben gezien in de eerste aflevering heb ik meteen van me laten horen.

De Mol opereert in het donker maar ik stel prijs op wat persoonlijk contact. Zeker als ik mijn opponenten ertoe aan kan zetten mij te helpen een historisch lage pot te realiseren dit seizoen. En ik ben aardig op weg.

Nul euro in de pot na de eerste opdrachten. Dat is een fijn gevoel.

Het persoonlijke contact helpt mij ook om in te schatten wat voor vlees ik in de kuip heb. Zwak? Of sterk? Egoïstisch of juist sociaal? Hoe beter ik mijn onschuldige reisgenoten leer kennen, hoe verfijnder ik ze kan bespelen. Ik wens jullie een mooie reis. En Pieter? Ik ga je missen!

De Mol

« Laatst bewerkt op: 1-01-2015, 21:43:06 door Lukie4 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #1 Gepost op: 1-01-2015, 22:40:24 »
Nieuw dit jaar en ook leuk: pagina's uit molboekjes op wieisdemol.nl. Na aflevering 1:




Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #2 Gepost op: 1-01-2015, 22:45:09 »
Wel leuk. Wie weet valt er wat uit te halen.

Maar 2e briefje? Je gaat bijhouden wat je zelf gedragen hebt die dag  ::vergroot::

Offline JijBentDeMol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #3 Gepost op: 1-01-2015, 22:52:56 »
Wel leuk. Wie weet valt er wat uit te halen.

Maar 2e briefje? Je gaat bijhouden wat je zelf gedragen hebt die dag  ::vergroot::

Hoe bedoel je?
Pieter komt namelijk niet voor in dat lijstje.

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #4 Gepost op: 1-01-2015, 23:14:12 »


Wat ik interessant vind aan die tweede, is dat de namen van de mensen die op de kamer met een briefje zaten, tussen haakjes staan.
(Margriet Viktor
 Martine  Evelien)

Alsof de schrijver van dit boekje wist dat deze personen een briefje hadden gekregen. Daarnaast bevat deze informatie verder ook niets dan wat de kandidaten droegen. Zou dit het 'Molboekje' van de Mol kunnen zijn?



En @JijBentDeMol.. Dit zijn pagina's uit boekjes van kandidaten. Dus niet per se van de afvaller of de mol, dat zijn die 'standaard' artikelen.

Offline Meezter

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #5 Gepost op: 1-01-2015, 23:15:41 »
Evelien heeft geen brief gekregen, Marlijn wel.
De derde van de WIDM pool '16 en de De Mol pool '17

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #6 Gepost op: 1-01-2015, 23:37:10 »
Evelien heeft geen brief gekregen, Marlijn wel.

Bedacht ik me ook net inderdaad. Oeps  :-X

Offline Paulini

  • Forumlid
Dagboek van de mol
« Reactie #7 Gepost op: 4-01-2015, 14:32:05 »
Wie Is De Mol 2015 is weer begonnen en dat betekent ook dat er een dagboek van de mol online staat!

Dagboek aflevering 1: http://web.avrotros.nl/wieisdemol/Afleveringen/1/dagboek_mol.aspx

Post je gedachten over de dagboeken hierin! Wat mij opviel is dat er in het dagboek 'persoonlijk contact' staat. Slaat misschien op Rik en Marlijn die een verbondje hebben? En: 'wat voor vlees ik in de kuip heb', kan op Ajouad slaan.. hij doet Keuringsdienst van Waarde.

Offline MolBoek

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #8 Gepost op: 4-01-2015, 16:03:28 »
"De Mol opereert in het donker" wordt nog extra benadrukt in het moldagboek van aflevering 1. Misschien een verwijzing naar Viktor of Marlijn die in het donker naar de jokers zochten.

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #9 Gepost op: 4-01-2015, 16:50:47 »
Pagina's molboekje:

Het handschrift op de eerste pagina lijkt me van een vrouw.
De tafelschikking is beschreven vanuit het perspectief van Carolina.
Het lijkt me haar boekje.

Het tweede handschrift is volgens mij van een man.
Pieter staat niet bij de beschrijving van de kleding.
Kleding van je zelf ga je ook niet opschrijven.
Het tweede molboekje is van Pieter dus.

Ik denk persoonlijk eerder dat Margriet de pagina op de bovenste afbeelding heeft geschreven.
Op 25.19 zegt ze, terwijl ze aantekeningen maakt, "Zo.. dus iedereen zit zoals die zit".
Daarbij komt dat ik de opmerkingen "te veel ego" en "te trots op vrijstellingen" die achter dan A van Ajouad staan eerder aan een 'brutale' journaliste (Margriet) koppel dan aan Carolina.

Offline SoSuDeMo

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #10 Gepost op: 4-01-2015, 19:05:53 »
Ik denk persoonlijk eerder dat Margriet de pagina op de bovenste afbeelding heeft geschreven.
Op 25.19 zegt ze, terwijl ze aantekeningen maakt, "Zo.. dus iedereen zit zoals die zit".
Daarbij komt dat ik de opmerkingen "te veel ego" en "te trots op vrijstellingen" die achter dan A van Ajouad staan eerder aan een 'brutale' journaliste (Margriet) koppel dan aan Carolina.
Ik denk dat de eerste Carolina is want als je kijkt naar de tafelindeling dan zie je dat het vanuit het perspectief van Carolina is getekent.
Junior2: 16e. Widm2015: 129e.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #11 Gepost op: 4-01-2015, 19:07:19 »
Ik denk dat de eerste Carolina is want als je kijkt naar de tafelindeling dan zie je dat het vanuit het perspectief van Carolina is getekent.

Of Carolina zat aan het hoofd van de tafel (net zoals Viktor).  ;)

EDIT: Ik heb dit niet gecontroleerd met de uitzending dus ik weet niet of dit klopt. :P Of misschien is dit een ander tafelmoment, bij het ontbijt oid
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #12 Gepost op: 4-01-2015, 19:41:43 »
Vanuit de camera gezien zitten ze als volgt aan tafel:

Viktor hoofdeinde.. Chris, Pieter, Evelien en Ajouad aan de muurkant. Carolina aan het andere hoofdeinde en Margriet, Martine, Rik en Marlijn aan de beeldkant.

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #13 Gepost op: 5-01-2015, 00:48:16 »
Dit was de tafelschikking bij het diner na de eerste opdracht op dag 1.
Dat klopt ook wel met wat er over de vrijstellingen geschreven is daarboven.

Ik blijf ook bij Carolina hoor. Als je aan een tafel zit en je omschrijft de plaatsen waar iedereen zit dan neem je jezelf als uitgangspunt. Dat is in iig het meest logisch.


Valt inderdaad ook veel voor te zeggen. Misschien toch aannemelijker dan mijn idee inderdaad!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #14 Gepost op: 8-01-2015, 22:03:35 »
Het dagboek van Evelien



Een rood scherm… BAM! (In capslock, ja, want zo komt ‘ie binnen.) En ik vlieg er uit. Al in de tweede aflevering!

Als het hoge woord van deelname aan Wie Is De Mol er uit is, stromen de reacties binnen. De meesten denken dat je de mol bent en een andere groep spreekt de wens uit dat ze hopen dat je gaat winnen. Een vriend van me zei zelfs dat het toch vreselijk zou zijn als je er na 2 afleveringen al uit zou liggen! Ik heb als een boer met kiespijn mee gelachen en nam nog een slok van mijn wijntje, terwijl ik diep van binnen schreeuwde: JAAAAAA DAT IS VRESELIJK!!!!

Na het aanzicht van het rode scherm hoop ik op een ‘Tim Haarsje’. Dat ik in een kooi in een prachtig landschap met open armen word ontvangen door mijn mede kandidaten. Maar helaas. Ik moet in het holst van de nacht hup naar het vliegveld om de volgende dag weer in Nederland te zijn. En dan zit je thuis ondergedoken...

In de week voordat ik naar Sri Lanka vertrok was ik verhuisd, dus nog twee weken onderduiken moet wel lukken met de ongeopende verhuisdozen. Ook ben ik heel blij om m’n mannetjes weer te zien. De jongste was uitgerekend in de week dat ik weg was voor het eerst gaan staan. Zul je net zien. Als ik de finale had gehaald kon hij in die tijd vast al een marathon lopen, in volzinnen spreken en zijn eigen billen afvegen. Maar goed dus dat ik thuis ben om dat alles mee te maken. Tenminste dat hield ik de eerste dag nog vol. Het heeft echt een paar weken geduurd voordat De Mol uit mijn systeem was. Wat.Een.Bizar.Avontuur.

Totale gekte op het treinstation. Hilarische taferelen waarbij de Singalezen dachten dat we gek waren met onze foto’s. Met Marlijn en Viktor in de bloedhete zon een veel te zware kar naar de andere kant van de stad brengen. Schots en scheve kunstwerken in het museum. En dat is nog maar een kleine greep van de dingen die ik mee heb mogen maken.

Ik hoop dat mijn lieve mede Mollers een fantastisch tijd zullen beleven in de volgende afleveringen. Dat ze op de mooiste plekken der aarde zullen komen, de meest fantastische spellen mogen spelen en met een voldaan gevoel huiswaarts keren.

M’n tranen slik ik weg als Art aan het einde vraagt hoe het met me gaat. Niet huilen op televisie. En helemaal niet om een spelletje!

Maar dit is niet zomaar een spelletje. Je lééft Wie Is De Mol. Je moet alles onthouden wat de mol doet. Had de mol open schoenen aan of dichte? Welke auto rijdt de mol? Aan welke kant stond de mol op de groepsfoto?

Maar ik wil eigenlijk gewoon eerst even weten met wie ik de komende tijd ga avonturieren. Als ik iemand leer kennen vraag ik vaak welke muziek die persoon luistert. Gewoon uit interesse. Als ik dat hier doe krijg ik gelijk van een ander naar m’n hoofd dat dat wel heel opvallend informatie inwinnen is! Oh ja.. we zitten in Wie Is De Mol en vertrouwen kun je niemand.

Eén iemand heb ik wel vertrouwd. Carolina, mijn vriendinnetje vanaf de basisschool. Heel spannend natuurlijk, want we wisten allebei niet of de ander te vertouwen is, maar fijn is het wel. Even iets van rust in deze gekte. En nou maar hopen dat ze geen ‘Kees – Zaraydatje’ bij me uithaalt tijdens de finale.


Dagboek van de mol



Wat een genot om iedereen zo hard te zien werken voor zo weinig geld. Omringd door schoonheid van inheemse kunst.

De opgezette val werkte feilloos. Een heel museum ingericht met een opbrengst van maar 100 euro. En wat een hartverwarmende mensen in Pettah, de handelswijk van Colombo. En eigenlijk was ik ergens wel trots op de hele groep. Zoveel doorzettingsvermogen leverde deze aflevering 3100 euro op voor de pot. Gelukkig wist ik er op de valreep nog wel 200 euro uit te krijgen.
Volgende aflevering moet ik dit wel corrigeren wil ik recordhouder laagste pot ooit worden.

En oh ja, bedankt Evelien voor al de mooie momenten. Ik had je graag nog beter willen leren kennen!

De Mol.

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #15 Gepost op: 8-01-2015, 22:37:10 »

En oh ja, bedankt Evelien voor al de mooie momenten. Ik had je graag nog beter willen leren kennen!

De Mol.



Carolina kunnen we bij deze afstrepen als mol  ;D

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #16 Gepost op: 8-01-2015, 22:38:02 »
yep scherp!
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #17 Gepost op: 8-01-2015, 22:39:45 »
Scherp?? Mis ik iets? Ik had je graag NOG beter willen kennen....
Kan juist wel van carolina afkomen...

Offline Sarai

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #18 Gepost op: 8-01-2015, 22:45:02 »
Scherp?? Mis ik iets? Ik had je graag NOG beter willen kennen....
Kan juist wel van carolina afkomen...

Carolina en Evelien kenden elkaar al van de basisschool, dus ik denk dat ze elkaar wel al redelijk goed kenden. Ik verdacht Carolina toch al niet maar hierdoor nog minder.

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol en afvaller
« Reactie #19 Gepost op: 8-01-2015, 22:47:00 »
Lijkt me niet dat ze dat dan zo duidelijk in het dagboek gaan zetten hoor. Carolina kan het nog prima zijn