Auteur Topic: Kraaien/Raven  (gelezen 17236 keer)

Offline Erphon

  • Forumlid
Kraaien/Raven
« Gepost op: 22-01-2015, 22:54:12 »
Beste medeMolloten,

Het was andere Molloten al opgevallen dat er verrassend veel kraaien/raven in dit seizoen te zien zijn, en vandaag was er weer een heel bijzonder shot waar een kraai/raaf verscheen.

Op welke momenten in dit seizoen zijn er nog meer kraaien/raven te zien? Ik weet zelf dat na de test van Rik, deze aflevering, een kraai/raaf in beeld was. Ook vlogen er veel kraaien/raven in de vorige aflevering, toen Art vertelde over de eliminatie. Welke herinneren jullie nog meer?

Waar zou dit naar kunnen verwijzen? De studentenvereniging van Rik? Quintus heeft kraaien/raven in het logo. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/ALSV_Quintus

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #1 Gepost op: 22-01-2015, 23:00:23 »
In de leader bij Margriet is ook een kraai te zien in de raam van de winkel

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2015, 12:05:40 »
In de leader bij Margriet is ook een kraai te zien in de raam van de winkel

In de introleader bedoel je? Ik zie alleen kraaien vóór Carolina?

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2015, 12:13:49 »
Zou er echt een hint in zitten? Je kunt die beestjes moeilijk regisseren, namelijk.


Zo van: ''kraaiebeest, ga eens achter Rik vliegen, want hij is de mol.''

Offline Farai

  • Forumlid
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #4 Gepost op: 23-01-2015, 12:44:01 »
er zijn inderdaad zeer veel raven/kraaien in beeld (en geluid) te vinden in de eerste 4 afleveringen. Er valt natuurlijk wat voor te zeggen dat deze beesten daar nou eenmaal veel voorkomen. Toch heb ik het gevoel dat deze beesten erg sterk in beeld worden gebracht door de regie/montage.

Zou er echt een hint in zitten? Je kunt die beestjes moeilijk regisseren, namelijk.


Zo van: ''kraaiebeest, ga eens achter Rik vliegen, want hij is de mol.''


Natuurlijk gaat de regie hier niet zo mee om. Maar ze zijn wel opvallend vaak in beeld, en meestal rondom de executie. Daarom ben ik na gaan denken over de symbolische betekenis van de raaf. Je zou de raaf kunnen zien als de bode/brenger van slecht Nieuws. Dit past dan rondom de sfeer van de executie heel goed. Maar zou natuurlijk ook een verwijzing naar RIk kunnen zijn --> als brenger of bode van het Nieuws (journaal).

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #5 Gepost op: 23-01-2015, 12:54:41 »
In de introleader bedoel je? Ik zie alleen kraaien vóór Carolina?
Ja, daar bedoel ik.

Als Margriet haar hoofd omhoog doet gaat voor de kijker rechts in het raam een vogel van boven naar beneden voorbij.

En ze zijn inderdaad vaak wel redelijk expliciet in beeld gebracht.

Offline McMholly

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #6 Gepost op: 23-01-2015, 23:00:18 »
er zijn inderdaad zeer veel raven/kraaien in beeld (en geluid) te vinden in de eerste 4 afleveringen. Er valt natuurlijk wat voor te zeggen dat deze beesten daar nou eenmaal veel voorkomen. Toch heb ik het gevoel dat deze beesten erg sterk in beeld worden gebracht door de regie/montage.
 

Natuurlijk gaat de regie hier niet zo mee om. Maar ze zijn wel opvallend vaak in beeld, en meestal rondom de executie. Daarom ben ik na gaan denken over de symbolische betekenis van de raaf. Je zou de raaf kunnen zien als de bode/brenger van slecht Nieuws. Dit past dan rondom de sfeer van de executie heel goed. Maar zou natuurlijk ook een verwijzing naar RIk kunnen zijn --> als brenger of bode van het Nieuws (journaal).

Een nadeel.. vorig jaar waren de 'fotoklikgeluiden' ook zo er steeds ingemonteerd en dit betekende niks. Maar ik vind de jouwe wel een goeie link met de kraaien.

Offline SoSuDeMo

  • Forumlid
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2015, 12:33:31 »
Aangezien niemand naar mij luistert en ik als sinds aflevering 1 heb vermeld dat er kraaien te horen zijn tijdens het maken van de test doe ik nogmaals een poging.

Aflevering 1:
Een kraai is te zien aan het begin van de test.
Een kraaigeluid is te horen bij Martine.
Een kraaigeluid is te horen wanneer Marlijn zegt dat ze Viktor verdacht vind.

Aflevering 2:
Een kraaigeluid is te horen wanneer Chris zegt dat hij Carolina verdacht vind.
Er is een kraai in beeld bij Carolina wanneer ze zegt dat ze Chris verdacht vind.

Aflevering 3:
Wanneer Magriet het over Marlijn heeft als verdachte komt er een kraai in beeld die een kraaiengeluid maakt. Daarna komt Rik in beeld.

Aflevering 4:
Een kraai komt in beeld wanneer Martine klaar is met haar test daarna komt Rik in beeld.
Een kraakgeluid is te horen wanneer Viktor de test maakt.

Nou heb ik geen idéé wat deze geluiden moeten betekenen maar misschien wijzen ze iets aan.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2015, 12:35:21 door SoSuDeMo »
Junior2: 16e. Widm2015: 129e.

Offline adhd

  • Forumlid
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #8 Gepost op: 25-01-2015, 13:51:54 »
Dank ind dat dit een hint is vorig jaar was dat ook met vissersschepen wat sloeg op susan.
Maar nu nog zien uit te vinden op wie de raven slaan

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #9 Gepost op: 25-01-2015, 15:14:23 »
Al die kraaien beginnen inmiddels wel op te vallen, denk dat er wel iets achter kan zitten. Of het is inderdaad gewoon de 'fotoklik' van 2015...

Offline MalleMolloot

  • Forumlid
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #10 Gepost op: 26-01-2015, 12:47:48 »
Misschien moeten we meer naar de eigenschappen van kraaien/raven kijken. Kraaien kunnen bijvoorbeeld zich snel aanpassen aan hun leefgebied.

Deze tekst heb ik van wikipedia gekopieerd, ik weet dus niet of dit juiste info is maar als ik het zo lees kun je veel overeenkomsten vinden tussen n raaf en de eigenschappen van n mol.

Raven worden beschouwd als intelligente dieren. Er wordt beweerd dat raven in de natuur wel eens met wolven een pact vormen. Als de raaf een gewond dier ziet dan gaat hij op zoek naar een wolf en trekt diens aandacht. Nadat de wolf klaar is met de prooi kan de raaf aan zijn maal beginnen. Andere vogels kennen dit trucje overigens ook. Er is zelfs bekend dat raven 'gereedschap' gebruiken, door met stokjes voedsel uit holtes te peuteren en met stenen noten te kraken. Ook kan de raaf geluiden uit zijn omgeving imiteren, zoals de menselijke stem. In wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat raven weten wanneer een soortgenoot vanuit zijn positie iets niet kan zien; en dat raven bij het plunderen van een verstopplaats van voedsel extra voorzichtig zijn als de soortgenoot die het voedsel daar verstopt had (de 'eigenaar') in de buurt is, maar niet als een willekeurige andere raaf in de buurt is.

Raven zouden eveneens een vorm van troostend gedrag vertonen: als ze zien dat een familielid verslagen wordt in een gevecht, troosten ze die door lichamelijk contact te zoeken of diens veren schoon te maken. Hierdoor kunnen ze vermoedelijk zelf ook op meer troost rekenen. De verslagen raaf ervaart hierdoor minder stress, maar blijft nog steeds een hoger risico lopen op nieuwe aanvallen van het familielid.

Ik weet niet of het mag om teksten te kopieren en hier te plakken omdat ik redelijk nieuw ben weet ik nog niet alle regels op het forum.

Offline Mosquito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'ziende blind'
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #11 Gepost op: 26-01-2015, 13:19:32 »
Lees net op .nl:

Kraai wedergeboorte van de 'Grote Zwarte', duistere kant enzo.. En een sprookje over een kraai met hebzucht.. ::oink::
'Ook een fijne dag verder...’

Offline Miepmandarijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #12 Gepost op: 26-01-2015, 14:30:01 »
Ik weet niet of dit al ergens vermeld is, maar

Ric the Raven (Ric de Raaf) is een bekende tekenfilmserie:

http://www.bcdb.com/cartoons/Other_Studios/K/King_Rollo_Films/RIC_The_Raven/

Werd uitgezonden tijdens kinderprogramma 'De boomhut'


EDIT: Ik had dit hier nog niet gelezen, maar zie nu dat dit ook al was vermeld op het .nl forum
« Laatst bewerkt op: 26-01-2015, 14:50:09 door Miepmandarijn »

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #13 Gepost op: 26-01-2015, 14:33:55 »
Toen ik dat stukje van Wiki las over een pact met een wolf, moest ik wel erg denken aan pact/verbondjes/duo's of hulpmol

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #14 Gepost op: 30-01-2015, 23:36:39 »
Dit topic had ik na deze aflevering wel op de eerste pagina verwacht  ::oink:: . Wat is het toch met die kraaien ?!
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #15 Gepost op: 30-01-2015, 23:40:33 »
Dit topic had ik na deze aflevering wel op de eerste pagina verwacht  ::oink:: . Wat is het toch met die kraaien ?!

Ik ben bang dat dit net zoals de diverse honden die door het beeld lopen, waarmee ik nog even dacht aan een afvallerstheorie want Viktor als labrador v/d groep, gewoon net als die kraaien mooie tussenshots zijn. Gelijk aan al die vogelgeluiden, fotokliks e.d. Puur erin stoppen voor de mooi en om molloten gek te maken  ;D
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline adhd

  • Forumlid
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #16 Gepost op: 31-01-2015, 19:00:24 »
De kraai soort die op Sri Lanka voorkomt komt van oorsprong uit Azië en ook Iran.
Margriet komt ook van oorsprong uit Iran.

1 + 1 is 2

Al die diepzinnige betekenissen zoals waar de kraai voor staat enz gebruiken ze nooit als hint.
Deze oplossing is veel logischer ( zoals vorig jaar met vissersboten en susan visser)


Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #17 Gepost op: 31-01-2015, 19:04:12 »
Margriet uit Iran? Daar heb ik nog niets van gelezen.
Voor zover ik zo snel kan vinden komt ze uit de bible belt en heeft ze als journalist gewerkt voor een Israëlisch blad (lijkt me sterk als je dan uit Iran komt) en als journalist in Amerika.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline adhd

  • Forumlid
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #18 Gepost op: 31-01-2015, 19:12:12 »
Goed zoeken is met 15 naar Nederland gekomen samen met haar familie

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kraaien/Raven
« Reactie #19 Gepost op: 31-01-2015, 19:15:23 »
Goed zoeken is met 15 naar Nederland gekomen samen met haar familie

Margriet van der Linden is tenslotte ook echt een Iraanse naam ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"