Auteur Topic: Wie is de Mol? in de media  (gelezen 309999 keer)

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #700 Gepost op: 6-03-2016, 13:48:54 »
Het artikel van Peter en Frank:
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/06/mollenjacht-de-mol-ging-na-aflevering-2-voor-pokerface-all-over-the-place

ze hebben Klaas gewoon in de chat erbij!

Wat een cool gesprek. Zoveel van onze vragen zijn er meteen mee beantwoord. Je ziet gewoon dat Frank en Peter stiekem een beetje molloot zijn geworden ;).

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #701 Gepost op: 6-03-2016, 13:52:11 »
volgens mij niet eens stiekem hoor :)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #702 Gepost op: 6-03-2016, 13:53:50 »
Haha, laat ik het zo zeggen: ik kon het niet laten wat vragen erdoorheen te jagen die hier veel speelden, bij de nog veel grotere Molloten. Nu waren het dit seizoen ook oprecht wel vragen ik zelf ook had, maar goed.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #703 Gepost op: 6-03-2016, 13:58:21 »
Het artikel van Peter en Frank:
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/03/06/mollenjacht-de-mol-ging-na-aflevering-2-voor-pokerface-all-over-the-place

ze hebben Klaas gewoon in de chat erbij!

Suus heeft zich toch niet versproken. Dat dacht ik dus al. Arme Suzan. Wat een negativiteit heeft zij over zich heen gekregen zeg.


Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #704 Gepost op: 6-03-2016, 14:00:13 »
Suus heeft zich toch niet versproken. Dat dacht ik dus al. Arme Susan. Wat een negativiteit heeft zij over zich heen gekregen zeg.

Ja, vond ik ook al. Ik vond het toen al een logische spraakverwarring (Klaas-Kees), geen verspreking. Sneu voor haar.

WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #705 Gepost op: 6-03-2016, 14:05:35 »
Haha, laat ik het zo zeggen: ik kon het niet laten wat vragen erdoorheen te jagen die hier veel speelden, bij de nog veel grotere Molloten. Nu waren het dit seizoen ook oprecht wel vragen ik zelf ook had, maar goed.
Wat tof! ::bravo::
Keep calm and eat chocolates!

Offline evelienh1986

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #706 Gepost op: 6-03-2016, 15:51:46 »
Kan iemand het stuk van de nrc hier nog plaatsen?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #707 Gepost op: 6-03-2016, 16:06:55 »
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #708 Gepost op: 6-03-2016, 18:04:09 »
Frank: Peter!

Peter: Frank!

Frank: Klaas!

Peter: Klaas! Verwarde man met normaal postuur dat je d’r rondloopt.

Klaas: Sja, klopt aardig met de werkelijkheid, haha.

Frank: Hoe is het met je, the morning after?

Klaas: Tikkie brak wel, we hebben een prima feestje gehad na de uitzending gisteren.

Peter: Lekker. Blijft iedereen daarna dan overnachten daar?

Klaas: De meesten wonen in Amsterdam, ik had een hotel geboekt.

Frank: Het feestje leek me helemaal verdiend. Het moet een enorme ontlading zijn om toch officieel van je geheim af te zijn. Zeker voor de finalisten, die zó lang hun mond moeten houden. Terwijl het halve internet je probeert bovengronds te trekken.

Klaas: Inderdaad wel heel lekker om nu te kunnen zeggen: IK BEN DE MOL. En dat ik weer eens mag reageren op dingen, ook wel fijn.

Frank: Ik wil je even complimenten geven. Want man, dit jaar was een hel voor je. Na die kloosterhint, de befaamde kloosterhint, gingen al die mollotenfora naar je. Het is Klaas. Het moest wel. En dat was pas aflevering twee. Dan moet je nog acht afleveringen.

Peter: Hoe was dat, om te zien dat een grote groep kijkers je al zo vroeg doorhad?

Klaas: Best even schrikken natuurlijk, vooral omdat er zo’n plaatje van gemaakt was dat iedereen (ook wie totaal niet in de ultieme zoekmodus zat) fijn kon retweeten, haha. Dus vanaf dat moment was het pokerface all over the place. Maar je ziet daar ook gelijk weer de kracht van Wie is de Mol: mensen gebruikten al hun creativiteit om eromheen te werken. Kreeg bijvoorbeeld een app van een vriend van me met dat plaatje. Dus ik: ja, maar als je nog wat verder zoekt zijn er weer allerlei andere theorieën. ‘Ja, dat dacht ik ook al, jij kan het toch niet zijn’ kreeg ik als reactie. En uiteindelijk heeft alsnog meer dan de helft van de honderduizenden app-gebruikers een andere mol.

Frank: Dat is zeker waar. Ik had op een gegeven moment een foto naar iemand gestuurd van het Molgeld, bij elkaar gepuzzeld zodat jouw gezicht te zien was, onomstreden. Toen zeiden er toch nog mensen: ja, maar puzzel nou nog eens, dan krijg je vast Annemarie of Tim. Dat is het fijne: sommige mensen zijn niet te overtuigen. Dat scheelt.

Klaas: Tunnelvisie! Oh, even: ik heb Susan Visser nooit gesproken! Dat was echt een random verspreking. #timingisalles

Peter: Dat vroegen we ons al af ja.

Frank: Dat was echt heel verdacht naarmate de uitzendingen vorderden. Want je gezicht stond, zo bleek, tussen die van andere oud-Mollen, onder wie Susan. Dus het kón.

Klaas: Huh? Waar dan?

Frank: Achteraf zeiden ze toch dat je gezicht op die witte mal te zien was geweest voor de kijker? Dus ik dacht: wellicht waren jullie toen allemaal bij elkaar, als Mol en oud-Mollen.

Klaas: Oh zo! Nou niet dus.

Frank: Ben jij nou zelf betrokken bij verborgen hints, Klaas? Weet jij dat ze komen, en wanneer, en wat ze zijn? En stel je zelf weleens iets voor?

Klaas: Nope, dat is echt een makers-ding. En ook wel fijn hoor, als ik de kans had gehad was ik een fulltime medewerker van het programma geworden, haha. Vond ik de eerste weken heel lastig. Iedereen sprak erover en ik voelde heel erg de behoefte om IETS te doen.

Peter: Dacht je zelf niet: ik doe er nog ergens een ‘kruis’ in? Op je kleding, een kettinkje, of zo?

Klaas: Nee, ik was bezig met niet ontdekt worden en geld uit de pot fixen. Maar ik heb ergens die eerste weken wel even gebeld met de psycholoog omdat het me energie begon te kosten in plaats van op leveren.




Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #709 Gepost op: 6-03-2016, 18:05:08 »
Peter: Oh, boy.

Klaas: De hele tijd van die denkcirkels: ehm, moeten we niet dit, moeten we niet dat, en dan: oh wacht, niet mijn rol, haha. Daarna was het gelijk over, geen zorgen hoor.

Frank: Jeetje, wat een heftige bedoening toch.

Klaas Dat komt omdat je jezelf er niet aan kan onttrekken, iedereen praat er over. Niet alleen kijken veel mensen, ze kijken ook heel intensief. Compliment voor het programma!

Frank: Ja, of praten er al drie jaar over na, na elke uitzending, haha.

Peter: Zulke idioten zijn er ook ja.

Klaas: Ghehe, ik heb jullie met plezier gelezen trouwens.

Peter: Thanks! En we moeten het ook nog even over wat anders hebben. Want we hebben gezien dat je een portie kip probeerde af te koelen, en ehmm…

Frank: Ja, dat ontbrak echt gisteravond. Wat gebeurde er daar?

Klaas Natuurlijk heb ik ook wel even rustig aan gedaan in die keuken, maar eerlijk is eerlijk: de Nederlandse mentaliteit kwam bij ons allemaal bovendrijven. Om met Tim te spreken: dat terras zat vol met gasten en die moesten gewoon te vreten krijgen. Ik mikte die eerste kippetjes direct in een plastic bakje om ze te kunnen vervoeren, maar die waren zo heet dat het bakje smolt. Dus afkoelen geblazen. Nou, dat dus.

Frank: Maar de spuugkip heb je toch niet geserveerd, toch? Hopelijk? Zeg me dat het niet zo is?

Klaas: Eh, jawel. Nogmaals excuus aan de mensen daar. Ter verdediging: die keuken was zo ranzig dat mijn tufje zeker niet het grootste probleem was, haha.

Frank: Ik dacht de hele tijd: wat fijn voor Klaas, die kan nu onder het motto ‘dit is niet meer eetbaar’ zeggen dat ze kip tekort hebben. Dus Molactie.

Klaas: En er was echt geen tijd om nog eens pak ‘em beet 30 minuten bezig te zijn met 5 kippetjes, ik zou mezelf kansloos verdacht maken.

Frank: Ja, dat is ook waar.

Peter: Bovendien zaten er blijkbaar ook al stukken gesmolten bakje tussen.

Klaas: Hahahaha.

Frank: Lokale delicatesse, als ik me niet vergis.

Peter: El Molino zou het niet goed doen op TripAdvisor.

Klaas: Bakje kip, maar dan net even anders haha.

Peter: Er is nog iets wat ik me al een tijdje afvraag. Jij maakt ook elke keer de test, toch? Wat vul je dan in? Of minimaliseer je dat scherm en ga je even zitten patiencen?

Klaas: Hahaha. Als kandidaat had ik ook verdachten. En ik heb die testen sort of op die manier ingevuld in de hoop dat ik daar een quasi-bedenkelijk gezicht bij kon verzinnen, haha. Maar man man de details die de kandidaten bij moeten houden: niet normaal!

Frank: Ja, want ze zaten beiden op jou en hadden toch ‘maar’ 23/25 vragen goed.

Peter: Wat is het meest extreme voorbeeld?

Klaas: Welk drankje nam de mol tijdens het diner, had de mol tijdens het ‘penningmeestergesprek’ een zonnebril op? Tijdens de groepsfoto stond de mol naast die en die, streepjesshirt, armen over elkaar, kleur sokken. En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle persoonlijke trivia.

Peter: Kleur sokken!

Frank: Persoonlijk als in: welk liedje luisterde de Mol tijdens de tweede date met zijn huidige vrouw?

Peter: Noem drie boeven die in Ellie Lust hun meerdere vonden.

Frank: Hahaha.

Klaas: Hahahahahaha, oké dat gaat nét te ver, maar gevoelsmatig klopt het wel. Dat is ook wel tof aan het programma, je leert elkaar zo goed kennen dat je zo drie van die antwoorden kan wegstrepen omdat je weet bij wie die antwoorden horen.

Frank: Is er een moment dat je stopte met openlijk mollen? Zoals die aflevering waar veel geld werd verdiend? Dat je dacht: ik houd me nu even koest.

Klaas: Openlijk mollen doe je sowieso niet he, want als je ontdekt wordt kan je echt geen kant meer op. Maar als je met weinig mensen bent én je hebt één ruimte waar je de opdracht uitvoert én iedereen controleert iedereen, is de bewegingsruimte wel beperkt.

Peter: Terwijl je wel gevaarlijk dicht bij openlijk mollen kwam. Door twee keer geld uit de kist te halen (of er juist in te laten liggen).

Frank: En dan helemaal die tweede keer. Dat was erg gewaagd.

Klaas: Haha, ik heb ook een impulsieve kant. Vond trouwens de eerste kistopdracht echt een heftige. Ik kwam die rots niet op!

Frank: Ja, dat had je natuurlijk niet geoefend vooraf, of wel?

Klaas: Nee, ik dacht dat wel te kunnen, maar onderaan ging het al mis. Als kandidaat was ik denk ik wel afgehaakt, maar ik moest nog wat geleend geld terughalen, haha. Uiteindelijk heeft zo’n begeleider die buiten beeld zorgt voor de veiligheid me een duwtje gegeven. Daarna lukte het alsnog.

Frank: Als ik jou was geweest, had ik na die barre klimtocht al het geld gepakt. Als beloning.

Klaas: Knikkende knieën van de adrenaline, haha.

Peter: En zag men van onderaf dan niet dat je er iets uitpakte en tegen de camera praatte?

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #710 Gepost op: 6-03-2016, 18:06:22 »
Klaas: Nee, net buiten zicht, maar moest wel rap want anders werd het weer verdacht natuurlijk.

Frank: Dat zijn wel echt dé momenten. Kun jij vertellen wat er nou na de bekendmaking op het strand nog is gebeurd? Want we zagen geen reacties meer. Van Annemieke en Tim op jouw Mol-zijn. En dus geen winnaar.

Klaas: Tim en Annemieke hebben te horen gekregen dat de bekendmaking van de winnaar later zou plaatsvinden.

Peter: Toen een paar minuten gevloek, en op naar het vliegtuig.

Klaas: Haha, sort of, maar eerst een bonte avond natuurlijk. Die ontlading is echt geweldig. Weet nog goed dat ik met Tim even een toeristenrondje maakte door het resort en we daar haast opnieuw kennis maakten, maar dan van hart tot hart. Heel erg tof.

Frank: Haha, kan ik me voorstellen. Had je ook het gevoel dat dat moest? Had je het gevoel dat je als Mol anders was dan als gewone Klaas?

Klaas: Het is meer dat je tijdens het spel nooit het achterste van je tong kan laten zien. Dat je nooit helemaal zeker weet of iemand oprecht is of een spel speelt met je. Het lijkt het gewone leven wel, haha. Maar gewoon eens even relaxed praten zonder die druk is fijn. Zeg, heren zijn er nog prangende vragen? Moet m’n hotel uit, haha.

Peter: Staan ze al op de deur te bonken?

Klaas: Nog niet, maar dat wil ik voorkomen, haha.

Peter: Oké, Klaas. Veel dank, man.

Frank: Ontzettend bedankt, en gefeliciteerd met een succesvol Molbestaan.

Klaas: Jullie bedankt!

Frank: Peter, laten wij nog traditioneel afsluiten.

Klaas: Ik lees even mee dan, haha.

Peter: Zo?



Frank: Hahaha, hoe konden we anders eindigen. Misschien met The Klasing natuurlijk. Die zit ook nog wel in je archief, toch?

Peter: Is al een paar weken mijn bureaubladachtergrond.



Frank: En zo moest het zijn.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #711 Gepost op: 6-03-2016, 18:34:24 »
Merci Hoelahoep. Ik zat weer aan het max. aantal artikelen ;)

En bedankt Peter en Frank ::ok::
Altijd weer een leuke column die jullie maken.
Volgend jaar weer?
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #712 Gepost op: 6-03-2016, 20:51:18 »
Heel leuk en interessant! ::bravo::

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #713 Gepost op: 6-03-2016, 21:50:49 »
Leuk om alle stukjes door de moltijd heen te lezen.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #714 Gepost op: 7-03-2016, 01:03:40 »
Suus heeft zich toch niet versproken. Dat dacht ik dus al. Arme Suzan. Wat een negativiteit heeft zij over zich heen gekregen zeg.
Ja, vond ik ook al. Ik vond het toen al een logische spraakverwarring (Klaas-Kees), geen verspreking. Sneu voor haar.

 ::rofl:: En jullie geloven dit? Natuurlijk moet Klaas blijven ontkennen dat hij Susan gesproken heeft, anders zou immers uitkomen dat ze helemaal niet objectief was bij moltalk.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #715 Gepost op: 7-03-2016, 11:04:42 »
Heel vervelend voor Klaas. Goed dat hij er zo eerlijk over is. Nu weet ik helemaal zeker dat we nooit meer zo'n soort hint zo vroeg in de serie hoeven te vrezen.

Column vandaag in de Metro:

« Laatst bewerkt op: 7-03-2016, 12:12:12 door Heinz »

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #716 Gepost op: 7-03-2016, 12:33:57 »
Klaas: Nee, ik dacht dat wel te kunnen, maar onderaan ging het al mis. Als kandidaat was ik denk ik wel afgehaakt, maar ik moest nog wat geleend geld terughalen, haha. Uiteindelijk heeft zo’n begeleider die buiten beeld zorgt voor de veiligheid me een duwtje gegeven. Daarna lukte het alsnog.
Respect voor Klaas ::bravo:: Want of je die molactie nou geregisseerd vind of niet, als Klaas het niet had gered hadden ze gewoon wél die volle 3000 euro verdiend. Een Mol met lef dus, wel heel letterlijk ::ok::
...óf niet!

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #717 Gepost op: 7-03-2016, 14:23:48 »
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #718 Gepost op: 7-03-2016, 17:05:33 »
Ik heb ook respect voor Klaas dat hij de klim volbracht heeft al had hij daar hulp bij nodig. Hij had er zichtbaar moeite mee. Als best voorbereide mol ooit was hij hier toch niet op voorbereid en heeft hij het kennelijk onderschat door te denken dat hij het wel kon.Toch heb ik nog steeds bezwaar bij deze gescripte molacties.In de briefing doelt Art hier al op door te vertellen dat de mol geld in de pot kan brengen om het er later weer uit te halen.

Klaas vertelde bij de reünie dat het strategie was om bij de Metro opdracht geld in de pot te brengen. De mol kan m.i.  best eerst vertrouwen willen winnen maar 1000 euro is wel erg veel. Deze hele actie was opzet. Klaas is door de productie in deze positie gezet met Art aan zijn zijde.

De rol van Art bij de sleutelopdracht vind ik helemaal bedenkelijk. Dit is zijn letterlijke tekst:
"Daar boven op een plateau, tegen de rotswand, staat een kist.
Een kist verankerd met twee sloten.
Aan jullie de opdracht die kist naar beneden te halen en hier te openen met de derde sleutel.
Daar hangt ie...

Dan is het pure misleiding van de kandidaten als er nog een sleutel onder de kist ligt waarvan alleen de mol ( en de productie) weet heeft en er buiten het zicht van de kandidaten "gemold" wordt. Klaas ging  als tweede naar boven dus de sleutel en het geld was voor de kandidaten daarna al weggekaapt.

Ik hoop niet dat Art het ook allemaal wist want dan vind ik zijn rol als presentator  niet fair naar de kandidaten meer maar is hij een handlanger van de mol geworden. Dit is dan wel heel letterlijk het spel speelt zich niet af voor je ogen maar achter je rug....

Helemaal eens. En niet alleen de kandidaten worden misleid, ook de kijker thuis wordt voor de gek gehouden. Toen sommigen op dit forum deze actie suggereerden vond ik het belachelijk om te denken dat dit echt gebeurd zou zijn. Nu blijkt het werkelijkheid. Dus ook een tip voor volgend jaar: GEEN invloed van productie op opdrachten (metro) en GEEN misleiding van kandidaten en kijkers thuis(kist op berg).

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #719 Gepost op: 7-03-2016, 17:42:09 »
Helemaal eens. En niet alleen de kandidaten worden misleid, ook de kijker thuis wordt voor de gek gehouden. Toen sommigen op dit forum deze actie suggereerden vond ik het belachelijk om te denken dat dit echt gebeurd zou zijn. Nu blijkt het werkelijkheid. Dus ook een tip voor volgend jaar: GEEN invloed van productie op opdrachten (metro) en GEEN misleiding van kandidaten en kijkers thuis(kist op berg).

Dat kun je wel willen, maar dat is sinds het bestaan van het programma al de werkwijze. Nico die een toeter meekreeg, Hugo (Vlaanderen) die een paar azen meekreeg, George, die op de hoogte werd gebracht van antwoorden die kandidaten gegeven hadden in een opdracht. Denk dat het ook zo moet om goed te kunnen saboteren. Het is aan de kandidaten om daarop te anticiperen. Ik heb er zelf geen enkel bezwaar tegen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”