Auteur Topic: Wie is de Mol? in de media  (gelezen 307594 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #760 Gepost op: 9-03-2016, 10:35:30 »
Als  ze echt niet van hun fouten willen leren is het sowieso slim om de afleveringen te testen op geroutineerde molspeurders, of die de hints voor te leggen en hun oordeel te vragen.

Maar wie stelt zich daarvoor kandidaat? Ik zou weigeren om in zo'n panel te zitten, omdat ik zeker de hints niet wil weten voor aflevering 1.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #761 Gepost op: 9-03-2016, 11:48:29 »

Het spijt me voor de makers, maar als ze dit tevoren hadden voorgelegd aan een willekeurig lid van dit forum, dan had die ze deze hint al afgeraden. Je merkt gewoon bij de makers een totaal onbenul van het perspectief van de speurder.

Ook vraag ik me af waarom de makers nog steeds zo stom zijn dat ze superspeurders zoals Rat, Pippi (vanwege hun hints dit seizoen) niet betrekken bij het programma. Laat deze 'Molloten' (vind ik een naar woord eigenlijk) hun gevonden hints onthullen of vraag leden van dit forum aan de Moltalktafel.

De AVRO is zo ouderwets en dat is waarom kijkcijfers uiteindelijk toch dalen. Ze kunnen communities als dit forum actief in hun programma betrekken om mensen te motiveren naar hints en aanwijzingen te zoeken. Maar in plaats daarvan schilderen ze de hintszoekers nu bijna af als 'die malloten die het verpesten voor de rest'.



Je maakt een geintje neem ik aan. Molfans betrekken bij het maken van het programma, moet niet gekker worden. Misschien beter om alles een beetje te relativeren.

En de kijkcijfers zijn volgens mij echt hoog, dus ik begrijp niet goed waar je informatie over dalende kijkcijfers vandaan haalt.

En eerlijk gezegd mogen van mij die hints eruit!! Er zijn volgens mij molfans die speuren naar hints alsof hun leven er vanaf hangt. Die kijken alleen voor de hints, niet voor het programma. De gewone kijkers krijge    wel via Twitter en Facebook mee dat er een hint gekraakt is door een mollootwaardoor ze meteen weten wie de mol is. Dat bederft het kijkplezier van veel mensen. Dus weg met al die hints en terug naar de basis.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #762 Gepost op: 9-03-2016, 12:26:59 »
Paar dingen:

- Goed dat enkele makers van het programma zo ruimhartig erkennen dat de hint een fout was. Dat was het. Maar om als regisseur dan meteen aan je baan te twijfelen, laten we niet overdrijven. Als je zoveel seizoenen zó ontzettend veel voor het programma doet, zo ontzettend veel goede dingen maakt, een programma in beeld brengt waar 2, soms 3 miljoen mensen naar kijken en gek van worden, dan heb je wat krediet verdiend.

- Beseffen jullie wat het betekent als je álle kijkerhints uit het programma haalt? Dan moet je de héle montage en manier van filmen omgooien, want dan moeten de nu vaak angstvallig eruit geknipte zichtbare Molacties opeens veel zichtbaarder zijn bijvoorbeeld.

- Wel ben ik voor een enorme vermindering van het aantal hints. Het is al lang niet meer zoeken naar de Mol in het programma, beoordeeld op zijn of haar acties, het is zoeken naar visuele aberraties, geluidshints, weet ik het. Meer dan ooit. Gooi er nog een paar hints in, maak ze vager voor mijn part en maak ze vooral ambigu. Nooit misleidend, maar wel dubbelzinnig.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #763 Gepost op: 9-03-2016, 12:49:37 »
Ik zal wel 1 van de weinigen zijn maar ik geloofde toen al niet dat Suzan zich zogenaamd versprak. Dat zag ik aan alles en geloof haar verhaal nog steeds.
Ik heb het destijds ook even teruggekeken om te kijken waar alle ophef nu over ging, maar ik zag er ook niets verdachts aan.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Melisar

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #764 Gepost op: 9-03-2016, 14:05:11 »
Je maakt een geintje neem ik aan. Molfans betrekken bij het maken van het programma, moet niet gekker worden. Misschien beter om alles een beetje te relativeren.




- Goed dat enkele makers van het programma zo ruimhartig erkennen dat de hint een fout was. Dat was het. Maar om als regisseur dan meteen aan je baan te twijfelen, laten we niet overdrijven. Als je zoveel seizoenen zó ontzettend veel voor het programma doet, zo ontzettend veel goede dingen maakt, een programma in beeld brengt waar 2, soms 3 miljoen mensen naar kijken en gek van worden, dan heb je wat krediet verdiend.

- Wel ben ik voor een enorme vermindering van het aantal hints. Het is al lang niet meer zoeken naar de Mol in het programma, beoordeeld op zijn of haar acties, het is zoeken naar visuele aberraties, geluidshints, weet ik het. Meer dan ooit. Gooi er nog een paar hints in, maak ze vager voor mijn part en maak ze vooral ambigu. Nooit misleidend, maar wel dubbelzinnig.


Met bovenstaande opmerkingen ben ik het eens.

Sommigen hier gaan echt ver in hun kritiek. Het is een programma voor iedereen. Voor superfanatieke molloten is het nooit goed genoeg, zie zoeken zelfs de servers van AVRO/TROS af om te ontdekken wie er op de afvallersfoto staat deze week (zie spoilertopic). Zo verpest je het ook een beetje voor jezelf.
De kloosterhint was best een mooie hint, jammer dat hij al bij aflevering 2 bekend was en zo maar op een manier uit te leggen was. Liever een hint die verspreid zit over meerdere afleveringen en dat je in aflevering 9 pas echt de oplossing hebt.

Die 'verspreking' van Suzan zag ik ook niets verdachts aan trouwens.


Offline kevin174

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #765 Gepost op: 9-03-2016, 14:44:28 »
Ze kunnen die verspreking van Susan mooi gebruiken voor het komende jaar door zoiets nog een keer te doen. Er zijn zoveel hints, en er zijn er ook altijd een aantal die naar niet mollen wijzen (zoals de opdracht waarin de kandidaten op zoek gingen naar zichzelf en uiteindelijk naar Rop).
Ik zoek daar echt niks achter. Ik zou me dan eerder ergeren aan de hoeveelheden vissers, margrieten en kruizen die we de afgelopen seizoenen voorbij hebben zien komen, die hints zijn veel duidelijker. Vooral als het in combinatie is met de afleveringstitel zoals bij dat laatste woord letterlijk klaas.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #766 Gepost op: 9-03-2016, 15:37:42 »
Wat een discussie. Ze moeten zich gewoon even flink laten inspireren door De Mol 4. Klaar

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #767 Gepost op: 9-03-2016, 15:58:12 »
Ze doen het geweldig, ieder seizoen weer en voor mij hoeft er niet veel veranderd te worden.

Hints zijn gewoon aantrekkelijk voor het grote publiek om mee te speuren.

Ik vind het ook zeer overdreven hoe hier op het forum dit seizoen werd afgezeken. Het was een goed seizoen, kloosterhint was balen en de programma makers balen er ook van. Dit kan een keer gebeuren, het is niet meteen nodig om heel het format aan te passen.



 

Offline Takkemol

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #768 Gepost op: 9-03-2016, 17:16:38 »
Ze kunnen die verspreking van Susan mooi gebruiken voor het komende jaar door zoiets nog een keer te doen. Er zijn zoveel hints, en er zijn er ook altijd een aantal die naar niet mollen wijzen (zoals de opdracht waarin de kandidaten op zoek gingen naar zichzelf en uiteindelijk naar Rop).
Ik zoek daar echt niks achter. Ik zou me dan eerder ergeren aan de hoeveelheden vissers, margrieten en kruizen die we de afgelopen seizoenen voorbij hebben zien komen, die hints zijn veel duidelijker. Vooral als het in combinatie is met de afleveringstitel zoals bij dat laatste woord letterlijk klaas.

Ze hebben die verspreking nu al (te hard) ontkend. Dat ze de boel verklapte zullen ze dus voor altijd vol moeten blijven houden. Dat gaan ze nooit meer toegeven. Gewoon geen ingewikkelde vragen meer stellen aan oud mollen, of idd zoals je zegt bijv. nog zo'n verwarde oud mol eens een verspreking laten doen van een kandidaat die niet de mol is.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #769 Gepost op: 9-03-2016, 17:42:33 »
Ik denk dat Susan  net als iedereen al op Klaas zat en zich daardoor versprak, niet omdat ze het wist.

Het is niet zo moeilijk voor de makers: maak geen ondubbelzinnige hint die op een presenteerblaadje aangeeft wie het is. Een hint moet altijd zo zijn dat iemand met een tunnelvisie op een ander, niet meteen overtuigd is bij die hint op de mol. Nu kon niemand er onderuit. Achternamen: 3 kruizen op een prominente plek is genoeg, dertig is te veel. En in geen geval een foto van de mol in de afleveringen verwerken.
Als je die drie regels in acht houdt, kan er niet zoveel verkeerd gaan.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #770 Gepost op: 9-03-2016, 18:45:39 »
jammer dat mensen het niet willen geloven van Susan. Kan me voorstellen dat Susan het gezeur wel heel zat was en nu het door meerdere mensen ontkend wordt, neem het dan gewoon aan. Dat mensen er nu nog over blijven door emmeren.... hoe zal ik het zeggen..... :-X. Ik kies het beste en zeg maar niks

@run
Iemand die een alinea begint met "het is niet zo moeilijk" man je moet eens weten hoe moeilijk het programma te maken is. Je denkt echt veel te simpel, maar goed ieder zijn waarheid. Ze moeten rekeningen houden met lokale omstandigheden, molloten, molfans, molkijkers etc. Ze maken het programma niet voor de 1000 mensen (nu overdrijf ik) hier op het forum. Ze maken het voor de 2.000.000 mensen die op de bank zitten en een gezellige avond en discussie hebben op maandag bij het koffieautomaat.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #771 Gepost op: 9-03-2016, 18:46:13 »
Ik denk dat Susan  net als iedereen al op Klaas zat en zich daardoor versprak, niet omdat ze het wist.

De verspreking gebeurde in de Moltalk-aflevering na aflevering 1 en de monsterhint kwam er pas in aflevering 2.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #772 Gepost op: 9-03-2016, 19:00:18 »
Laat deze 'Molloten' (vind ik een naar woord eigenlijk)...
De term is hier ontstaan (in een cartoon van vriendlief) en is ook door leden van dit forum groot gemaakt. De makers en media leken een aantal jaar terug meer gecharmeerd van mollower. Molloot is een zeer accurate omschrijving van mij tijdens de eerste drie maanden van het jaar, want het is ook niet altijd gezond hoe ik WIDM beleef. :P

Paar dingen:

- Goed dat enkele makers van het programma zo ruimhartig erkennen dat de hint een fout was. Dat was het. Maar om als regisseur dan meteen aan je baan te twijfelen, laten we niet overdrijven. Als je zoveel seizoenen zó ontzettend veel voor het programma doet, zo ontzettend veel goede dingen maakt, een programma in beeld brengt waar 2, soms 3 miljoen mensen naar kijken en gek van worden, dan heb je wat krediet verdiend.

- Beseffen jullie wat het betekent als je álle kijkerhints uit het programma haalt? Dan moet je de héle montage en manier van filmen omgooien, want dan moeten de nu vaak angstvallig eruit geknipte zichtbare Molacties opeens veel zichtbaarder zijn bijvoorbeeld.

- Wel ben ik voor een enorme vermindering van het aantal hints. Het is al lang niet meer zoeken naar de Mol in het programma, beoordeeld op zijn of haar acties, het is zoeken naar visuele aberraties, geluidshints, weet ik het. Meer dan ooit. Gooi er nog een paar hints in, maak ze vager voor mijn part en maak ze vooral ambigu. Nooit misleidend, maar wel dubbelzinnig.
Hier kan ik mij volledig in vinden. Al denk ik dat je ook zonder hints en zonder verandering in de montage in de loop van het seizoen kan deduceren wie de mol is. Maar ik kan niet ontkennen dat ik het niet leuk vind om te speuren naar en puzzelen met hints. Ik heb er vertrouwen in dat ze de juiste balans gaan vinden.

Nog bedankt voor alle chats. Ik heb ze met plezier gelezen.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #773 Gepost op: 9-03-2016, 19:22:43 »
Laat deze 'Molloten' (vind ik een naar woord eigenlijk)
Rat geeft terecht aan dat de term hier op het forum is ontstaan. Dick Jol zou het prachtig vinden als hij zou weten dat HIJ de eerste was die de term (zij het in gedachte, en in een cartoon) ''gebruikt'' heeft.

Als mensen me in mijn omgeving vragen wat het betekent, en waar het begrip vandaan komt, zeg ik altijd dat het een soort ''bindende factor'' is. Iets waar de WIDM-kijker zich in herkent, een beetje te vergelijken met ''Trekkies'' bij Star Trek.

Je hebt kijkers in alle gradaties. Van newbie tot supermolloot, en alles ertussenin. Ofwel kijkers die slechts kijken naar hoe de afleveringen verlopen zonder zich erom te bekommeren wie nou de mol is, tot kijkers die alles ondersteboven zetten om toch maar vooral die ene hint te vinden.

Voor alles is wel iets te zeggen. Iedereen kijkt immers op zijn of haar eigen manier.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #774 Gepost op: 9-03-2016, 23:16:59 »
De term is hier ontstaan (in een cartoon van vriendlief) en is ook door leden van dit forum groot gemaakt. De makers en media leken een aantal jaar terug meer gecharmeerd van mollower. Molloot is een zeer accurate omschrijving van mij tijdens de eerste drie maanden van het jaar, want het is ook niet altijd gezond hoe ik WIDM beleef. :P
Mooi he? ::love::
En inmiddels door de populariteit zijn er een heleboel 'molloten' bijgekomen. En de één neemt dat iets letterlijker dan de ander...
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
...óf niet!

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #775 Gepost op: 10-03-2016, 00:33:19 »
Grow up, denk ik dan. Ze maken een programma dat om miljoenen gaat. Daar past een raar soort ethiek dat de mol geen hulp mag krijgen van de productie helemaal niet in. Je wil dat er eerlijk gespeeld wordt in een spel waar het gaat om bedrog. Dan neem je echt jezelf in de maling.

Kan deze gedachtegang niet volgen.
Het gaat om bedrog van de MOL en door de MOl. Dat moet hij/zij op eigen houtje voor elkaar zien te krijgen zonder betrapt te worden. Zo simpel is het en dat is het uitgangspunt en waar het om draait.
De ethiek is dat de regie geen hulpMOl mag zijn.
Dat is unfair t.o. de kandidaten en de kijkers.
De MOL heeft al het voordeel van voorkennis en daar moet het bij blijven.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #776 Gepost op: 10-03-2016, 00:49:47 »
Kan deze gedachtegang niet volgen.
Het gaat om bedrog van de MOL en door de MOl. Dat moet hij/zij op eigen houtje voor elkaar zien te krijgen zonder betrapt te worden. Zo simpel is het en dat is het uitgangspunt en waar het om draait.
De ethiek is dat de regie geen hulpMOl mag zijn.
Dat is unfair t.o. de kandidaten en de kijkers.
De MOL heeft al het voordeel van voorkennis en daar moet het bij blijven.

Ik ben het hier niet mee eens. Ik vind het geen probleem als de mol hulp krijgt van de maker. Volgen mij is de mol in het originele concept ook juist een pion van de makers. In de Nederlandse serie staat de mol er wel grotendeels alleen voor, maar daar hoeven ze wat mij betreft niet star mee om te gaan.

Ook een situatie zoals op de rots kan tot een reactie of gedrag van de mol leiden die verdacht kan zijn. Wie is de mol valt mijn inziens in de categorie 'sociaal deductie spel' en daarbij gaat het niet slechts om de acties, maar vooral ook de reacties.

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #777 Gepost op: 10-03-2016, 01:55:56 »
In other news..

Bron: Mediacourant

Dennis Weening: ‘Wie is de Mol moet vernieuwen’

Dennis Weening denkt dat de makers van Wie is de Mol het programma moeten vernieuwen. Dat heeft de oud-kandidaat van de realityshow gezegd op 100% NL. Weening denkt dat de makers van Wie is de Mol een voorbeeld moeten nemen aan zijn programma Expeditie Robinson. “Wat we bij Expeditie Robinson doen, is dat we het elk jaar anders doen en je als kijker niet weet wat je kunt verwachten met nieuwe opdrachten en nieuwe eilanden. Dat soort dingen“, legt de presentator van RTL 5 uit.
Zoiets moet Wie is de Mol ook doen, adviseert Weening. “Ik denk dat je met Wie is de Mol ook wat moet verzinnen dat het toch weer wat anders is. Je moet mensen blijven verrassen.”

Wie is de Mol is negatief in het nieuws, omdat het voor veel kijkers door een overduidelijke hint al sinds de tweede aflevering duidelijk was dat Klaas van Kruistum de Mol was. “Deze Mol was inderdaad overduidelijk“, vindt ook Weening.

Er moet iets op verzonnen worden om dit in de toekomst te voorkomen, aldus Weening. “Misschien moet je met twee mollen gaan werken of zoiets. Er zijn toch wel dingen te bedenken.”

Als er EEN programma geen recht van spreken heeft na de manier hoe het door de jaren veranderd is is het Expeditie Robinson en dus ook Dennis.
Ik snap dat er dit jaar een shitload aan kritiek te lezen valt, en dat dat ook op social media terecht komt en niet binnen dit forum blijft maar hints zijn hints en fouten zijn fouten en Makers maken fouten. Het zijn mensen. Ik hoop dat ze met z'n allen in discussie gaan over het terugbrengen naar een kleiner getal van het aantal hints. Maar ook het forum doorlezen en oprecht kijken naar bepaalde punten die veel molloten hier noemen
Denk aan sfeer, kandidatenacties, geld, opdrachten etc.

Het hoeft niet perfect te zijn, en JA er moeten dingen veranderen maar ik ben het niet eens met Dennis dat Wie is de mol moet vernieuwen. De basis van een mol is juist waar het om draait. De basis is perfect. De poespaas erom heen wordt jaar na jaar groter en dat moeten ze terugbrengen naar hoe het een aantal jaar geleden was. Punt  :)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #778 Gepost op: 10-03-2016, 09:44:33 »
Wat een commentaar en hersenloos geblaat weer van Dennis. Sinds wanneer is Expeditie Robinson vernieuwend??? Hoor de laatste jaren alleen maar meer en meer kritiek op Expeditie Robinson. Veel te veel luxe en ja, de opdrachten zijn wellicht anders en ze zitten op een ander eiland maar qua Robinson zijn heeft het nog maar weinig van doen.

En WIDM hoeft inderdaad niet te veranderen maar de poespas er om heen mag weg. Gewoon weer terug naar de basis zoals ze nu met de Belgische mol ook doen. Veel meer psychologische elementen er in gooien en kijken hoe dat gaat werken. Vindt de Belgische mol echt een verademing om te zien.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol? in de media
« Reactie #779 Gepost op: 10-03-2016, 09:45:55 »
Ik ben het hier niet mee eens. Ik vind het geen probleem als de mol hulp krijgt van de maker

Ik vind het wel bedenkelijk hoor. Unfair. Maar je hebt wel gelijk dat het altijd al gebeurde. Mollen die een signaal van de productie konden oppikken. Ging de cameraman links van Art staan dan moet de mol ja stemmen, gaat hij rechts staan dan nee, zulk soort dingen. De mol die extra informatie krijgt van de crew. Ja, het is wel van alle tijden, bij Deborah al. Een pion van de makers. Het is flauw, want heel makkelijk, mollen zo.

Trust nobody, ook de productie niet, zal Art wel zeggen, dus de kandidaten hadden uit dat lage geldbedrag uit de kist moeten halen dat iemand die naar boven is gegaan dat geld heeft doen verdwijnen. Ik vind het laag allooi molstreken; gelukkig had Klaas ook heel veel van hoog allooi.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)