Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 110615 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol
« Reactie #140 Gepost op: 24-01-2016, 14:33:37 »
Dat de voor en achternaam van Taeke verborgen zit in Klaas van Kruistem :)

Het is 'van Kruistum' en dan nog had je maar 1 e en geen 2.

Offline Hellevuur

  • Forumlid
  • Trust nobody!
Re: Dagboek Mol
« Reactie #141 Gepost op: 24-01-2016, 14:35:18 »
Het is 'van Kruistum' en dan nog had je maar 1 e en geen 2.

Oh jammer... Ik dacht even de hint der hints ondekt te hebben ;D

Offline Little Cow

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • NIWHL
Re: Dagboek Mol
« Reactie #142 Gepost op: 24-01-2016, 15:54:49 »
KANDIDATEN komen terug, komt Ellie misschien wel terug?????

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #143 Gepost op: 24-01-2016, 16:49:02 »
Mij valt op in de laatste 2 dagboeken engelse kretologie. Dat doet Rop ook : "I don't buy it" (biecht afgelopen aflevering), en "Is this real?" (in het klooster), misschien zijn er nog wel een paar.

Even een aanvulling.
Zit zojuist Cecile haar dagboeken te lezen en ook bij haar de laatste 2 dagboeken engelse kretologie ertussendoor.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #144 Gepost op: 24-01-2016, 17:26:00 »
Heeeeel veel aanwijzingen voor Cecile dus in dit dagboek. En in mindere mate Rop.

Offline Lolahavana

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #145 Gepost op: 25-01-2016, 08:05:44 »
Een zin: "ik sta erop, op het geld." Doet me denken aan Tim die zei: I'm on it.

Offline Kazzz

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #146 Gepost op: 25-01-2016, 10:08:55 »


Leve het dagboek! Want wie had dát gedacht? Vijf leden van het genootschap van oud Mollen wijzen kandidaten de juiste richting op.

Een hele eer voor ze hoor, dat ze toegelaten worden. Maar er beland op die manier wel vertrouwelijke informatie op straat. In een klooster nota bene!

    Er zat voor mij maar één ding op: Tegenslag verwerken. Gewoon ongestoord te werk gaan. Vertrouwen in jezelf. Ík ben degene met het laatste woord!

Ook over de pot. Volgende week is de macht over de test jongens! De kans is dan zó groot dat iemand daar veel geld voor over heeft. En daar verheug ik me zó op. Die 700 euro die we verdienden met zeven goede treden, en zeven slechte treden. En nul euro in de zoutmijnen… Wat een schamele vertoning. Het bedrag mag nog wel wat opgehoogd worden.

Oh en molloten, geen zorgen. Jullie mogen het verdiende Molgeld uiteraard gewoon houden. Geen enkel probleem! 



Is het niemand opgevallen dat er 7 goede treden en 7 slechte treden stond??
Goede tijden slechte tijden??

sinds de eerste opdracht in de eerste aflevering blijf klaas toch altijd nog mijn mol!
Maar de twijfel gaat toeslaan...
« Laatst bewerkt op: 25-01-2016, 10:15:21 door Kazzz »

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #147 Gepost op: 25-01-2016, 10:16:38 »
Is het niemand opgevallen dat er 7 goede treden en 7 slechte treden stond??


Jawel hoor meerdere keren zelfs lees maar terug

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #148 Gepost op: 30-01-2016, 21:25:20 »
Aflevering 4

We verlieten Santo Domingo en reden richting het noordoosten. Op naar het schiereiland Samaná!

Natuurschoon, prachtige stranden en veel groen. Wat wil een Mol nog meer?

Het penningmeesterschap? Ga ik voor de pot? Een Mol kan het goed gebruiken. En ik sta erop, op het geld... Maar in dit oogverblindende gebied volgen 6 opdrachten... Wil het geld al eerder hebben. Handen in de lucht. Cécile it is. Niet bepaald een sensitief besluit.       

    Op het water gaan we allemaal voor geld. We spreken in codetaal. En een code rood is in de min.

Er vallen kajaks om, er komen kandidaten terug. Ieder met zijn eigen verhaal: De één spekt de pot, de ander niet. Maar neemt dan niemand iemand ook maar íets kwalijk?

Bij kiezen of delen zeker niet. Het is ieder voor zich. Wat nou als de kandidaten voor het geld zouden gaan? Altijd. En overal. Hoe zou het spel er dan uit zien? Zoals de opdracht bij de sleutelroute? Verandert het dan wél voor je ogen? Of nog steeds alleen achter je rug? Misschien wel minder dan je denkt. 


Ik kan hier echt niets van Marjolein uithalen. Iemand anders wel?

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #149 Gepost op: 30-01-2016, 21:36:26 »
Aflevering 5

We zijn over de helft. En iedereen probeert zichzelf verdacht te maken. Het lijkt er op.

Neem de tijdrit opdracht. We durven niet te fietsen, we zien geen enveloppen, we fietsen ze voorbij... Sterker nog; we zoeken ze niet eens! Is dat zo? Heb ik gelijk? Het kan natuurlijk ook aan het gebrek aan etherdiscipline liggen, nu Ellie er niet meer is...

Ik neem het in ieder geval mee. Ik wil het niet onder ogen zien.

Je kan me rug op! En ik besluit ook om een voorbeeld te nemen aan de Taíno indianen. Als je iets geschreven hebt, word je niet snel vergeten.   
Onthouden en doorgeven van tekst is heel wat anders dan begrijpend lezen. En zo luidde het devies aan mezelf: “Het spel verandert niet; voor je ogen. Het spel verandert; altijd achter je rug.” Zullen ze het horen, zien en dan zwijgen? Het lijkt er op. Van Dale wacht op antwoord. 

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #150 Gepost op: 30-01-2016, 21:37:22 »
Me rug  :-X

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek Mol
« Reactie #151 Gepost op: 30-01-2016, 21:55:48 »
Me rug  :-X
in het geval van deze uitdrukking mag het nog vind ik ;D
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol
« Reactie #152 Gepost op: 30-01-2016, 22:21:50 »
Ik kan hier echt niets van Marjolein uithalen. Iemand anders wel?

Ik las ergens dat Marjolein de vorige aflevering iets heeft gezegd met "ieder zijn eigen verhaal" of iets dergelijks.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #153 Gepost op: 31-01-2016, 00:25:05 »
Het laatste zinnetje in het Dagboek van de Mol: Van Dale wacht op antwoord. Dit is een variant op het aloude ezelsbruggetje "Meneer Van Dale wacht op antwoord", waarmee je voorrangsregels bij rekenen kunt onthouden.
Cécile heeft gezegd dat ze niet goed kan rekenen. Schrijven kan ze wel, gezien haar huidige en vorige beroep. En wat heb je nodig om eerst een goede journaliste en vervolgens een goede hoofdredactrice te zijn? Onder meer (naast een prima taalgevoel) een goed woordenboek (!), zoals "de" Van Dale.

Er staan naar mijn mening ook nét iets te veel taalfoutjes in de dagboeken. Dat moet haast wel opzettelijk zijn, om de lezer te laten denken dat hier iemand met minder schrijfvaardigheid aan het werk is.

Cécile laat, buiten haar biechten om, een heel nauwkeurig en ietwat (opzettelijk?) ouderwets taalgebruik horen. Voorbeeld: penningmeesteresse.

Tenslotte: alle dagboeken tot nu toe bevatten veel leestekens, die normaal níet zo vaak worden gebruikt, wanneer je bij het schrijven minder nauwkeurig op spelling en leesbaarheid let: in veel zinnen komt een dubbele punt, een puntkomma en/of een  accent aigu voor, óók op andere klinkers dan de "é" van Cécile... en in het laatste dagboek staan enkele puntkomma's op een bewust gekozen verkeerde plaats, ook dat nog.  ;)


Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Dagboek Mol
« Reactie #154 Gepost op: 31-01-2016, 09:09:27 »
Heeft de mol achter de rug van kandidaten enveloppen laten verdwijnen?

Die ; staat wel heel raar daar.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Nessa

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #155 Gepost op: 31-01-2016, 11:20:50 »
Ik las ergens dat Marjolein de vorige aflevering iets heeft gezegd met "ieder zijn eigen verhaal" of iets dergelijks.

Klopt dat?

Annenmieke biecht na de laatste opdracht dat ze beter hadden moeten kijken en luisteren. Toen moest ik denken aan die drie aapjes. Dit zag ik nu ook terug in het dagboek "zullen ze het horen, zien en zwijgen"

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol
« Reactie #156 Gepost op: 31-01-2016, 11:54:34 »
Klopt dat?

Ieder met z'n eigen verhaal -> uitspraak Rop over ? (-edit- Marjolein en Rop over Ellie)
sensitief -> Ellie over Annemieke
handen in de lucht -> Tim die gefouilleerd wordt?

Dus je kan er nog verschillende kanten mee op (als er al wat in zit).
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #157 Gepost op: 31-01-2016, 13:29:27 »
Zou het dagboek verkapt alle kandidaten aanwijzen? Dus niet persé de afvaller van de volgende aflevering, maar dat je alle kandidaten behalve de mol eruit kan halen.

Edit: Valt me nog dit op : "meneer van Dale wacht op antwoord" is een ezelsbruggetje bij het rekenen. Klaas presenteert "De Rekenkamer".
« Laatst bewerkt op: 31-01-2016, 16:42:49 door tureluurs »

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #158 Gepost op: 31-01-2016, 17:29:27 »
Voor wat het waard is:
Tiende uitgave van Dale was in 1976 door dr. C. Kruyskamp.
Er zijn nu 15 uitgaves en daarna is er nog een digitale uitgave gekomen. (De 16de maar die niet zo genoemd wordt omdat het geen papieren uitgave is)


Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek Mol
« Reactie #159 Gepost op: 6-02-2016, 22:34:17 »
Aflevering 6

Twee identieke kamers moesten er gebouwd worden. En het kon nog wel eens stuk gaan op het al dan niet veroveren van de jokers.

Eerlijk gezegd. Het boeit me niet. We krijgen de rekening evengoed wel gepresenteerd. Geen geld voor de pot. Nada! Niente! Maar wel een leuke tip. Vier jokers in het spel.

    Bij de kabelbaan opdracht sta ik onvoorwaardelijk te boek als Mol. Wat een oelewapper. Leugenaar die ik ben.

Ik kende alle woorden. Niet echt piadoso…

Maar laten we wel wezen. Daarom ben ik natuurlijk ook degene die niet op zoek gaat naar zichzelf; de Mol. Wel gevonden. Maar mijn ware ik komt echt nog lang niet naar boven.

En dus puzzelen we in alle rust verder. Klopt niet. He, wat jammer nou! 

Cécile naar huis. Vier mannen over, en één vrouw. Is het een Molino of toch een Molina?