Auteur Topic: Dagboek Mol  (gelezen 110568 keer)

Offline Neon

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol
« Reactie #40 Gepost op: 9-01-2016, 22:53:25 »
Ik vind de schrijfstijl van dit dagboek een beetje vaag. Is de mol dan ook een chaoot?
En dan staat er ook nog 'beland' i.p.v. 'belandt'. Beetje slordig.

Ik vind de d/t-fout die in het begin van het dagboek staat inderdaad wel opvallend. Dat pleit voor mij Cécile wel vrij: die zal als hoofdredacteur van een tijdschrift toch niet zulke fouten maken?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Dagboek Mol
« Reactie #41 Gepost op: 9-01-2016, 22:58:18 »
Ik neem niet aan dat de mol zelf het dagboek zoals dat nu gepubliceerd wordt zelf bijhoudt, maar dat de redactie dit achteraf schrijft.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol
« Reactie #42 Gepost op: 10-01-2016, 00:05:07 »
Klaas had in de eerste opdracht van aflevering 1 wel 'het laatste woord', dat verantwoordelijk was voor het al dan niet laten slagen van de opdracht.

En dat voor een "niet-Klaasverdenker"  ::rofl::

Offline MartijnT

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #43 Gepost op: 10-01-2016, 00:11:05 »
Ik vind de d/t-fout die in het begin van het dagboek staat inderdaad wel opvallend. Dat pleit voor mij Cécile wel vrij: die zal als hoofdredacteur van een tijdschrift toch niet zulke fouten maken?

Een hoofdredacteur heeft toch letterlijk 'het laatste woord' ::vergroot::


Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek Mol
« Reactie #44 Gepost op: 10-01-2016, 01:09:57 »
Vorige week was er in het dagboek een exacte kopie van één van Airens zinnen te vinden.. Airen is afgevallen.

Nu we geen muzikale hint meer naar de afvaller hebben: misschien staat er een hint in het dagboek van de Mol? Dus is er ook nu weer iets te vinden dat een kandidaat (bijna) letterlijk heeft gezegd in de aflevering.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #45 Gepost op: 10-01-2016, 02:23:07 »
Ík ben degene met het laatste woord!

Van alle kandidaten heeft Rop "Verheijen" het laatste woord.
(alfabetisch)

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Dagboek Mol
« Reactie #46 Gepost op: 10-01-2016, 11:06:49 »


Leve het dagboek! Want wie had dát gedacht? Vijf leden van het genootschap van oud Mollen wijzen kandidaten de juiste richting op.

Een hele eer voor ze hoor, dat ze toegelaten worden. Maar er beland op die manier wel vertrouwelijke informatie op straat. In een klooster nota bene!

    Er zat voor mij maar één ding op: Tegenslag verwerken. Gewoon ongestoord te werk gaan. Vertrouwen in jezelf. Ík ben degene met het laatste woord!

Ook over de pot. Volgende week is de macht over de test jongens! De kans is dan zó groot dat iemand daar veel geld voor over heeft. En daar verheug ik me zó op. Die 700 euro die we verdienden met zeven goede treden, en zeven slechte treden. En nul euro in de zoutmijnen… Wat een schamele vertoning. Het bedrag mag nog wel wat opgehoogd worden.

Oh en molloten, geen zorgen. Jullie mogen het verdiende Molgeld uiteraard gewoon houden. Geen enkel probleem! 


het valt mij juist op dat de mol in het dagboek zegt vertrouw op jezelf en dat SV als oud mol in het klooster tegen Remy ook zoiets zegt, ja uit van jezelf.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2016, 11:09:06 door lilith »
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #47 Gepost op: 10-01-2016, 11:47:48 »
Vorige week was er in het dagboek een exacte kopie van één van Airens zinnen te vinden.. Airen is afgevallen.

Nu we geen muzikale hint meer naar de afvaller hebben: misschien staat er een hint in het dagboek van de Mol? Dus is er ook nu weer iets te vinden dat een kandidaat (bijna) letterlijk heeft gezegd in de aflevering.

Dat zou wel leuk zijn! Misschien is er iemand geweest die "in een klooster nota bene!" heeft geroepen? ::rofl::

Offline Hildewereld

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #48 Gepost op: 10-01-2016, 16:41:42 »


 Volgende week is de macht over de test jongens! De kans is dan zó groot dat iemand daar veel geld voor over heeft.
 



Weet iemand wat hier nou precies staat? Het lijkt erop dat er gehint wordt dat er volgende week geld uit de pot voor een vrijstelling oid betaald kan worden(misschien was het te zien in de vooruitblik, daar heb ik eerlijk gezegd niet goed opgelet)
Maar ik vind het zo'n rare zinsconstructie, die eerste zin is echt heel raar geformuleerd, en dat twee keer zó..
Als het doelt op een opdracht waarin kandidaten kunnen betalen om door te gaan naar de volgende aflevering waarom dan niet: Volgende week krijgen de kandidaten de macht over de test, of: Volgende week hebben we invloed op de uitkomst van de test.

Geen idee of dat opzettelijk is gedaan, maar ervan uitgaande dat dit naderhand door de productie wordt geschreven, vind ik het een beetje slordig als het niet opzettelijk is, omdat het niet zo lekker leest. Ik vind het hele dagboek sowieso niet helemaal kloppen bij het dagboek van vorige week. Het komt wat chaotiser en dus slordiger over.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Dagboek Mol
« Reactie #49 Gepost op: 10-01-2016, 16:52:55 »
Ik vind de d/t-fout die in het begin van het dagboek staat inderdaad wel opvallend.

Klaas maakte in zijn molboekje ook al opvallende spellingfouten.

Offline tunnelvisionair

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #50 Gepost op: 11-01-2016, 16:12:49 »
Dat dagboek lijkt wat betreft zinsopbouw net zo gekunsteld in elkaar te zitten als het verhaal dat de oud-mollen vertellen.

Het leest niet lekker in ieder geval en er zitten een aantal (storende) taal- en stijlfouten in.

"Vijf leden van het genootschap van oud Mollen wijzen kandidaten de juiste richting op."

Dat LAATSTE WOORD "op" hoort volgens mij helemaal niet achter de zin te staan (een richting wijzen of een kant op wijzen; niet een richting op wijzen).

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #51 Gepost op: 11-01-2016, 16:45:54 »
Wel weer leuk zo'n laatste woord in het dagboek :  probleem! 

Gehusseld Rop  ;D

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Dagboek Mol
« Reactie #52 Gepost op: 11-01-2016, 16:50:18 »
Wel weer leuk zo'n laatste woord in het dagboek :  probleem! 

Gehusseld Rop  ;D
::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: ::rofl:: tureluurs  ::bravo::
Meer L

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #53 Gepost op: 11-01-2016, 18:05:57 »
::rofl:: dat is hem hoor

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #54 Gepost op: 11-01-2016, 21:46:34 »
Vorige week verwees het mijns inziens naar Airen door haar quote maar ook door "of praat ik mijn mond nu voorbij?". Zij is immers shownieuwspresentatrice. Zou het dagboek deze keer een knipoog naar Cecile zijn, gezien de taalfouten? Zij is immers redactrice.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek Mol
« Reactie #55 Gepost op: 11-01-2016, 23:04:29 »
Hmm, lees het dagboek nu pas

goede treden, slechte treden is een beetje apart gezegd. Kan dit een hintje naar Marjolein zijn?

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #56 Gepost op: 16-01-2016, 10:51:32 »
Hmm, lees het dagboek nu pas

goede treden, slechte treden is een beetje apart gezegd. Kan dit een hintje naar Marjolein zijn?

Ja, dat klinkt ook wel logisch. Toch zou de knipoog naar Cecile als redactrice me ook niet verbazen als hint. Het dagboek is echt raar geschreven. Of zit daar een andere hint in die we missen...

Ook valt me op dat de mol zegt ook het laatste woord over de pot te hebben. Klaas als penningmeester? Of een ander die het laatst over de pot of penningmeester sprak of stemde/

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Dagboek Mol
« Reactie #57 Gepost op: 16-01-2016, 11:08:31 »
goede treden, slechte treden is een beetje apart gezegd. Kan dit een hintje naar Marjolein zijn?
Dat niemand dat nog is opgevallen. Dat is inderdaad erg vreemd woordgebruik. Je zou normaal gewoon foute of verkeerde treden gebruiken of nog normaler: zeven treden goed en zeven treden fout en niet "zeven goede treden" en "zeven slechte treden"
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #58 Gepost op: 16-01-2016, 11:25:38 »
Misschien moeten we ook hier naar kandidaten op zoek gaan ipv de mol ::rofl:: in dagboek 1 stond een zin letterlijk van Airen, en ook iets wat op Taeke lijkt, en dit dan weer richting Marjolein... er zit vast meer in.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Dagboek Mol
« Reactie #59 Gepost op: 16-01-2016, 11:26:35 »
Leve het dagboek?

Vreemde zin om mee te beginnen en heeft ook niets te maken met wat volgt.