Auteur Topic: Dagboek afvaller  (gelezen 25714 keer)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Dagboek afvaller
« Gepost op: 9-01-2016, 22:10:11 »





Daar is het dan. Het staart je aan. Het rode scherm. Je ergste nachtmerrie als je mee doet aan Wie is de Mol?

Ik voelde hem aankomen, weet niet waarom, maar het was zo. Maar je ontkent het gevoel. Vlak voordat Art ons de schermen laat zien sein ik nog naar Remy dat ik degene ben die eruit ligt. Hij kijkt me met grote ogen aan en zegt geluidloos: "Nee joh.. het komt goed." Maar dat kwam het niet. Het zien van het rode scherm voelt alsof ik keihard in mijn gezicht geslagen wordt.

Verdwaasd neem ik afscheid van mijn medekandidaten. Is het echt zo? Ben ik echt de eerste?! Dat wil je niet. Ik weet het. Het is Russisch roulette. Domme pech. Maar dat verzacht de pijn niet. En ik kan er niks meer aan doen. Mijn fanatieke hart is gebroken. Het avontuur is ten einde voor mij. En toch heb ik gek genoeg ook een soort berusting erin. Ik ben blij dat ik twee afleveringen mee heb gemaakt. Dat Art niet de eerste keer dat we hem zagen gelijk zei: Het is tijd voor test en executie nog voordat je ook maar 1 opdracht hebt gedaan. Dat ik iets van het prachtige land hebt kunnen zien. De verzengende hitte heb gevoeld. De levendige mensen in Santo Domingo heb ontmoet. En ik heb de opdrachten mee mogen maken. Ik heb de groep meegemaakt, heb enorm met ze gelachen en ze in mijn hart gesloten. En daar ben ik ontzettend dankbaar voor.

    Ik mag mijn spullen pakken en de eerste vlucht naar huis nemen. Ik besluit het enige zinnige op dat moment te doen. Drinken. Toch.. proosten op dit avontuur. Het zit niet in mijn aard om lang te rouwen of ergens in te blijven hangen.

En of het de alcohol was of mijn eigen kenmerkende impulsieve spirit. Ik merk meteen dat ik plannen ga maken. Ik had van tevoren iets van een plan B bedacht. Ik zou gaan reizen. Naar huis gaan was voor mij geen optie. Ik had nog zo veel vrije tijd en het zou me ook niet lukken om onder de radar te blijven en me te verschansen in mijn huis. Anti sociaal zijn. Nee dat werd hem niet. Ik ben een paar dagen thuis geweest en heb daarna mijn rugtasje gepakt en ik ben vertrokken. Op naar een volgend avontuur. En wat een avontuur is dat geworden..!

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #1 Gepost op: 16-01-2016, 22:30:17 »


'I had a bad feeling about this' zouden ze in Star Wars zeggen. Het was zo'n naargeestige bedoening bij die ruïne met die verschrikkelijke biedopdracht.

Thuis zou ik tegen de tv schreeuwen: "Zet géén geld in, doe het niet, nee, sukkels!" Het deed denken aan seizoen 7, waar met een vergelijkbare bieding de hele pot werd weggespeeld en zelfs de afvaller Paul Rabbering werd teruggekocht. Maar nu werd er niets verdiend en verspeelde de groep de helft van de moeizaam veroverde molcenten. Goddank heb ik er in ieder geval niet aan mee gewerkt.

Terwijl Art me met zijn ondoorgrondelijke grijns bleef aankijken, flitste alles als een Dominicaanse moltrein aan me voorbij. De kleine week in het prachtige land die als een maand voelde, de spanning en inspanning, de mindfucks, het intense plezier, maar vooral het gezicht van die verrekte Mol.

    Op het moment van het rode scherm wist ik: De Mol heeft mij een enorme, fantastische streek geleverd.

Nog geen vierentwintig uur daarvoor wist ik het zeker. Na vele dwaalsporen, mensen wegstrepen en toch weer op de kaart zetten, zat ik op het goede pad. Ik had de Mol in het nauw gedreven. Maar toen kwam het idiote biedspel dat ervoor zorgde dat eigenlijk alle theorieën qua follow the money in de prullenbak konden. Want de Mol wéét natuurlijk dat die opdracht eraan komt en kan rustig geld binnenhalen tot en met aflevering 3! Om vervolgens al het geld in te zetten en te vertrouwen op de meest zenuwachtige kandidaat die het halve potgeld in blinde paniek vergokt. Et voilà.

Een meesterzet! Een briljante, uiterst risicovolle actie van de Mol die hem de kop had kunnen kosten. Maar het tegenovergestelde gebeurde. En door die actie raakte ik volledig het spoor bijster. Mijn hoofdverdachte moest ik wegstrepen en er bleven enkel mensen over die ik onder de categorie Trust Nobody had geschaard. Ik wist het echt niet meer bij de test. Ik was in de val gelopen. Het was gedaan met me.

Dat gezicht van Art in combinatie met dat knalrode scherm is spijkerhard. Een enkeltje Amsterdam onvermijdelijk. Het doet echt pijn. Het is maar een spelletje. Ja, ja... Maar wel het vetste spel dat er is!

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #2 Gepost op: 16-01-2016, 22:34:25 »
mooi ::bravo::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #3 Gepost op: 16-01-2016, 22:42:42 »
Aaaaaah, dat heeft hem pijn gedaan, als ik het zo lees. Jammer hoor, ik vond hem echt een leuke deelnemer.
Onbekend bij het grote publiek voordat hij in WIDM zat, maar nu bemind door velen (in ieder geval met zijn wekdienst voor Klaas).
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline belg

  • Forumlid
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #4 Gepost op: 16-01-2016, 22:48:23 »
Want de Mol wéét natuurlijk dat die opdracht eraan komt en kan rustig geld binnenhalen tot en met aflevering 3! Om vervolgens al het geld in te zetten en te vertrouwen op de meest zenuwachtige kandidaat die het halve potgeld in blinde paniek vergokt. Et voilà.

Een meesterzet! Een briljante, uiterst risicovolle actie van de Mol die hem de kop had kunnen kosten. Maar het tegenovergestelde gebeurde. En door die actie raakte ik volledig het spoor bijster. Mijn hoofdverdachte moest ik wegstrepen (...)
Wat bedoelt Remy met dat laatste stukje? Hebben de kandidaten wél te horen gekregen wie wat heeft geboden en is Remy hierdoor in de war geraakt?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #5 Gepost op: 16-01-2016, 22:51:24 »
Hij speelde het spel echt wel slim volgens mij. Jammer dat zo'n suffe twist dan zijn ondergang is geworden. (Of misschien zat ie er daarvoor ook al helemaal naast.) Zijn opmerking dat ze de Mol te kakken hadden gezet na de laseropdracht vond ik prachtig. Een leuke manier om de Mol te testen. (Dat Art er daarna in een praatje een beetje laatdunkend over doet is dan weer jammer.)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #6 Gepost op: 16-01-2016, 22:55:27 »
Hij speelde het spel echt wel slim volgens mij. Jammer dat zo'n suffe twist dan zijn ondergang is geworden. (Of misschien zat ie er daarvoor ook al helemaal naast.) Zijn opmerking dat ze de Mol te kakken hadden gezet na de laseropdracht vond ik prachtig. Een leuke manier om de Mol te testen. (Dat Art er daarna in een praatje een beetje laatdunkend over doet is dan weer jammer.)

Klopt, juist een manier om iemand te testen en dan komt Art hem ermee om de oren slaan. En toch was de Mol niet te kakken gezet, zeker niet nu je juist contra moet denken en follow the money dus andersom opgaat: degene die het meest de pot spekt doet dat met een reden: om in aflevering 3 eruit te trekken. Dat vind ik dus niet zo slim van Remy: mooie manier om de mol uit zijn tent te lokken, maar die weet natuurlijk beter. Zal in zichzelf wel denken: wie het laatst lacht, lacht het beste Remy.  >:D

Gelukkig heeft ie genoten van zijn vijf dagen op de Dominicaanse republiek. En een laseropdracht meegepakt, toch wel een typische WIDM-opdracht  8)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #7 Gepost op: 16-01-2016, 23:14:41 »
Ik wil hem een knuffel geven

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #8 Gepost op: 17-01-2016, 17:11:38 »
Wat bedoelt Remy met dat laatste stukje? Hebben de kandidaten wél te horen gekregen wie wat heeft geboden en is Remy hierdoor in de war geraakt?
Volgens mij bedoelt hij dat 'follow the money' door de twist ineens omgedraaid moet worden: wie weinig verdient is juist níet verdacht...
« Laatst bewerkt op: 17-01-2016, 17:50:30 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #9 Gepost op: 17-01-2016, 17:26:06 »
Volgens mij bedoelt hij dat 'follow the money' door de twist ineens omgedraaid moet worden: wie weinig verdiend is juist níet verdacht...

Ja denk ik ook. Hij is mensen gaan uitsluiten en had daar ook geen info meer over bijgehouden waarschijnlijk. Hij begreep nu dat dat mogelijk niet slim is geweest.

Offline belg

  • Forumlid
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #10 Gepost op: 17-01-2016, 17:36:38 »
Volgens mij bedoelt hij dat 'follow the money' door de twist ineens omgedraaid moet worden: wie weinig verdiend is juist níet verdacht...
Bedankt. Remy zegt dus:
"De mol heeft een risico genomen door eerst veel geld in de pot te brengen en dan te hopen dat er een kandidaat hoog zo bieden. Het had slecht kunnen aflopen voor de mol maar dat gebeurde niet. Hierdoor is 'follow the money' onbetrouwbaar."

'Een meesterzet' zou ik dat nu niet direct noemen.   

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #11 Gepost op: 17-01-2016, 17:41:58 »
Nou nee.

Een mol die zelf geld in de pot brengt en een kandidaat het er weer uit laten trekken.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #12 Gepost op: 23-01-2016, 21:43:55 »


We zijn bijna anderhalve week met elkaar onderweg en wat een leuke mensen binnen onze groep en wat een geweldige opdrachten moeten we doen.

We rennen, kajakken, klimmen en ook lachen doen we veel met elkaar. Die bergwand op dat eiland... wat een prachtige plek, wat een geweldige uitdaging. Echt jammer dat we ons steeds weer moeten voorbereiden op een test en een naderend afscheid. Deze test en executie in een adembenemende grot, waarvan Art terecht zei: "Die heb je dan maar weer mooi meegepikt."

Wie is de Mol? Ik heb een idee, maar het lastige is dat je tijdens de opdrachten bijna niks ziet van elkaar. Dat was in het klooster zo met de witte sprekende hoofden, de zoutmijnen, in de kajaks en ook aan die bergwand. Dus tja, dan maar zoveel als mogelijk kijken wat er gebeurt voor en na de opdrachten.

Zo goed als mogelijk mijn test weer ingevuld en daar zitten we weer. Allemaal op dezelfde plek en dezelfde stoel, want dan hoef je dat in ieder geval niet steeds van elkaar op te schrijven, want dat opschrijven van wat iedereen doet, waar iedereen zit, loopt, wel of geen zonnebril, eet, drinkt of aan heeft, daar word ik inmiddels wel een beetje iebel van.

    En dan. Art kijkt me aan, "Ellie". Ik knik en zie dat hij mijn naam intikt, wachten… tergend… En dan: ROOD! Ik sla mijn handen voor mijn gezicht. Nee! Rood!

Dan moet ik nu meteen naar huis en ik wil nog niet. En terwijl ik deze eerste reactie voel, voel ik ook direct dat het helemaal goed is zo. Fijn weer naar huis en wat geweldig dat ik onderdeel mocht uitmaken van dit geweldige programma met deze geweldige mensen. Heb ik voordeel gehad als politievrouw? Natuurlijk niet. Bevoorrecht voel ik me wel en dankbaar. En terwijl ik al mijn lieve medekandidaten gedag zeg en daarna de lieve mensen van de productie, stap ik in de boot terug naar het vasteland. De zee is veel ruwer dan op de heenweg, ik ga in mijn eentje voorin zitten. En terwijl het water naar binnen klotst wil ik ineens niets liever dan naar huis. Mijn gezicht wordt nat.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2016, 22:54:52 »
mooi geschreven. Die laatste regel ook vooral   :\'(
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #14 Gepost op: 23-01-2016, 23:57:01 »
Inderdaad een mooie afsluitingszin. ::ok::

Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #15 Gepost op: 6-02-2016, 22:29:17 »


Na een lange reis kwam ik aan op een strand. Met uitzicht op zee vulde ik mijn test in. De moeilijkste test tot nu toe, met vragen waar ik alleen maar om moest lachen.

Toch was ik zelfverzekerd.
Maar… niets is wat het lijkt…

Toen ik bij de laatste 3 was, en ik het rode scherm kreeg, was ik totaal niet verbaasd.
Ik had het zien aankomen. Vond het wel grappig.

    Ik vond het vooral zielig voor mijn medekandidaten, die me geschrokken aankeken.

Ik was kalm.

En daar ging ik dan.

Ik nam afscheid, liep naar Art voor een laatste gesprekje en vertrok in de minibus, naar het vliegveld.
Opeens weer alleen na 2 weken geleefd te zijn.
Fijn was dat.

Er ging veel door mijn hoofd.
Wat had ik graag de testresultaten gezien van iedereen.
De tijd zal het allemaal leren…

Niets is wat het lijkt…
« Laatst bewerkt op: 6-02-2016, 22:31:32 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #16 Gepost op: 6-02-2016, 22:30:41 »


Daar sta je dan, onder de palmen op een belachelijk idyllisch strand. Tegenover Art, die zijn fideelste troosthoofd opzet: een tikje schuin, de mondhoeken meewarig omlaag.

Ik wist tijdens het maken van de test al dat het hommeles was. De vragen waren achterlijk moeilijk (welk kenteken had de auto van de Mol? Ik had nondeju geen kentekens gezien!). Normaal gesproken is mijn motto ‘de dood of de gladiolen’, maar misschien was ik net niet fanatiek genoeg. Misschien had ik, moe en murw na twee doldwaze weken, te veel van de uitzichten genoten en te weinig uit mijn Molboekje gestudeerd. Misschien had ik toch een bondgenoot moeten zoeken om me te overhoren of aan extra informatie te helpen.

Berouw komt na de zonde.

Eigen schuld, dikke bult.

Ik kreeg een rood scherm, en dan is er geen weg meer terug. Alhoewel: er is alléén maar een weg terug. Naar Nederland! Linea recta naar de luchthaven zul je, zonder pardon het vliegtuig in. Toedeledoki, hatsekiedee en hupsakee naar huis.

    In de cursus 'omgaan met teleurstellingen' die het leven feitelijk is, heb ik een belangrijke les geleerd. De leraar die het advies in kwestie gaf, heette Cruijff, Johan Cruijff. De les luidt: elk nadeel heb z'n voordeel.

Het voordeel van dit nadeel was: ik kon mijn jarige dochter bellen met de boodschap dat mama snel thuiskwam. Ook fijn: ik zou mijn eigen verjaardag, een dag later, met mijn dierbaren kunnen vieren. En ik zou weer in mijn eigen bed kunnen slapen!

In het busje naar de luchthaven stond ik vier uur lang doodsangsten uit, en drong langzaam tot me door dat ik geamputeerd was van de groep. Mensen die ik twee weken eerder nog nooit gezien had, maar van wie ik nu méér wist dan van mijn buren. Ik besefte dat ik nooit meer als een malle hoef op te schrijven wat iedereen at en dronk en droeg. Dat ik de regie over mijn eigen leven terug had, maar dat ik het spel en de kandidaten vreselijk zou gaan missen. En dat ik potverdrie nog steeds niet wist wie de Mol was.

In het vliegtuig boven de Atlantische oceaan werd het 15 juni. Ik overwoog de stewardessen te vertellen dat ik jarig was, maar deed het toch maar niet. Tijdens de tussenlanding in Madrid bekeek ik het lang-zal-ze-leven-filmpje dat Annemieke, Rop, Tim, Taeke en Klaas geappt hadden. Zo hartverscheurend lief! En zo vreselijk ver weg opeens.

Dit was het subiete einde van het memorabelste reisje van mijn leven. Van twee weken lang buikpijn van het lachen.

Het allergrootste voordeel van het nadeel: dit was het begin van negen heel dierbare vriendschappen.

P.S. De witte skinny jeans van de laseropdracht hangt zich nog te schamen in mijn kast. Ik overweeg hem ritueel te verbranden, maar kan het ergens toch niet over mijn hart verkrijgen. We hebben zoveel lol gehad samen! Bovendien heeft Ellie laten weten dat ze wel interesse heeft.

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #17 Gepost op: 6-02-2016, 22:32:18 »
Leuk geschreven, dit dagboek van Cecile!

Ellie die interesse heeft in de witte skinny jeans ::rofl::
Tell me what your telescope says

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #18 Gepost op: 6-02-2016, 22:34:14 »
 ::rofl:: ::rofl::

Wat een geweldig dagboek! Van top tot teen hilarisch geschreven!
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Dagboek afvaller
« Reactie #19 Gepost op: 6-02-2016, 22:35:52 »
Mooi. ::bravo::
If I was a haircut would you wear a hat?