Auteur Topic: [theorie] deductie en contra denken als strategie  (gelezen 26862 keer)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #20 Gepost op: 12-01-2016, 15:13:39 »
Aangezien die molcfklaas-hint duidelijk wijst naar 1 kandidaat vind ik wel dat de hele theorie ook enkel hints mag bevatten die eenduidig wijzen naar een kandidaat.

Ik ben dus niet zo'n fan van die shots in SugarCity, want ik heb hier al gelezen dat dat zowal Marjolein, Annemieke, Cécile als Klaas kan zijn (of nog erger: eender wie met een pruik op).
Ik stel voor (om de theorie toch tot zaterdag in leven te houden) om bij aflevering 1 de 'Vind één muzikant' naar Remy te laten verwijzen als kandidaat.

Offline Tristan

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Niet mokken... of toch wel?
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #21 Gepost op: 12-01-2016, 15:53:12 »
Wat als in iedere aflevering een hint zit die verwijst naar een kandidaat, en niet naar de mol?
Kortom: net zoiets als in seizoen 6 is gebruikt: iedere kandidaat had toen iets met een afwijkende kleur, behalve de mol.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #22 Gepost op: 12-01-2016, 17:06:57 »
Voor mij zijn theorieën als dit (die elk jaar wel een keer voorbijkomen) gewoon een manier voor molloten om dingen die gewoon toeval zijn te bestempelen als "hint" en omdat die naar verschillende mensen wijzen, er een diepere laag omheen te verzinnen waardoor het alsnog hints zijn. Want de gedachte dat iets toeval is, dat vinden veel mensen ingewikkeld. [En dat is ook normaal hoor. :)]

Dus nee, ik geloof niet in zulke hints. De verborgen aanwijzingen wijzen naar de mol, en niet via een omweg langs de andere kandidaten. Als kandidaten een gekke kleur hebben en 9 wel en 1 niet, dàn snap ik dat dat een aanwijzing is. Maar dat is pas zo zodra er negen zulke hints gevonden zijn. Er zijn nu twee dingen gevonden waarvan er zomaar één toeval kan zin. En dan is dit zeer twijfelachtig.

Anders gezegd: ik wil best meegaan in deze theorie, zodra er overduidelijk 9 zulke hints zijn. Net zo duidelijk als gekleurde kandidaten. Maar omdat er vijf woorden zijn die eindigen op k-l-a-a-s, is hij niet de mol? Daar geloof ik niet zo in. (Hij is niet de mol, maar niet dáárom ;))
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #23 Gepost op: 13-01-2016, 23:33:21 »
Ik las dit via Suuuus in een ander topic en ben het er helemaal mee eens:
Ik zie zelfs de uitleg al helemaal voor me in aflevering 10 :)

Hulpmol, ik denk dat ze de volgorde zo doen in combi met de afvallers dat we aan het einde nog steeds niet iedereen hebben kunnen afstrepen. Al weten ze qua productie natuurlijk ter plekke niet wie er wanneer af valt, dus je hebt gelijk, per ongeluk zou dat scenario wel kunnen ontstaan. Ik hoop het niet :S

Het is toch een kwestie van de juiste zinnen gebruiken voor de uitzending? Bij deze theorie zouden er ook mogelijkheden geweest moeten zijn om andere kandidaten te omschrijven.  De C is alleen lastig...

Maar wat me stoort: de kandidaten hebben hier niets aan. Het zou dan alleen een kijkerstip zijn.

 

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #24 Gepost op: 13-01-2016, 23:54:32 »
Het is toch een kwestie van de juiste zinnen gebruiken voor de uitzending? Bij deze theorie zouden er ook mogelijkheden geweest moeten zijn om andere kandidaten te omschrijven.  De C is alleen lastig...

Maar wat me stoort: de kandidaten hebben hier niets aan. Het zou dan alleen een kijkerstip zijn.
 

Ja precies!! Wat ik al eerder zei en waarom de hint mij zo onwaarschijnlijk leek. Als de woorden  van elke ex-mol die wij als laatst te zien krijgen niet in werkelijkheid de laatste woorden zijn, wat hebben de kandidaten dan aan de tekstjes? Er moet voor hun toch ook wat in zitten? En ik geloof niet dat dat alleen "Het spel verandert niet voor je ogen, het spel verandert achter je rug" moet zijn, want dat heeft Art ook al zo'n 38000 keer gezegd.

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #25 Gepost op: 14-01-2016, 01:28:19 »
Dat denk ik dus wel eigenlijk.  Bij de kandidaten moet het lampje gaan branden over de achterkant van het geld....

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #26 Gepost op: 14-01-2016, 08:11:33 »
Als de woorden  van elke ex-mol die wij als laatst te zien krijgen niet in werkelijkheid de laatste woorden zijn, wat hebben de kandidaten dan aan de tekstjes? Er moet voor hun toch ook wat in zitten?
Als ik de uitgeschreven teksten bekijkt zou het best zo kunnen zijn dat de vijf laatste woorden uit de uitzending ook de laatste woorden van iedere oud-mol zijn geweest. In combinatie met de hint over tot het eind afluisteren van Susan en de vreemde laatste woorden zou dit de kandidaten kunnen helpen om de hint te ontcijferen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Nessa

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #27 Gepost op: 14-01-2016, 14:50:18 »
Zouden de hints nu ipv naar de mol, naar de afvaller wijzen. In aflevering 1 was er ook een duidelijke hint naar Airen.

N

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #28 Gepost op: 14-01-2016, 14:53:23 »
Zouden de hints nu ipv naar de mol, naar de afvaller wijzen. In aflevering 1 was er ook een duidelijke hint naar Airen.

N

Welke dan?

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #29 Gepost op: 14-01-2016, 14:57:10 »
lijkt me niet logisch en ook niet erg nuttig. Dat weten de makers ook pas na de opdrachten en dan moeten ze allemaal wel later er in gestopt kunnen zijn.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #30 Gepost op: 14-01-2016, 15:04:40 »
lijkt me niet logisch en ook niet erg nuttig. Dat weten de makers ook pas na de opdrachten en dan moeten ze allemaal wel later er in gestopt kunnen zijn.

Een afvallershint kan in die vorm nooit bestaan, hoogstens een kandidaathint waarbij je dan de pech hebt dat in aflevering 8 duidelijk wordt dat Airen de Mol niet is.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #31 Gepost op: 14-01-2016, 15:19:42 »
Een afvallershint kan in die vorm nooit bestaan, hoogstens een kandidaathint waarbij je dan de pech hebt dat in aflevering 8 duidelijk wordt dat Airen de Mol niet is.
de zinnen van de oudmollen? verzin zinnen voor iedere kandidaat, kies er een die er nog in zit, of zoals nu dus: zorg dat niemand afvalt in aflevering 1, en dan kan je sowieso klaas nemen... de hints die we dan daarbij zoeken moeten dus inwisselbaar zijn. zeg maar een schroevendraaier met verwisselbare koppen.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #32 Gepost op: 14-01-2016, 15:20:28 »
Kan makkelijk zo gemonteerd worden, titels kun je ook heel makkelijk aanpassen.

Maar ik geloof niet dat Klaas gaat afvallen zaterdag.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #33 Gepost op: 14-01-2016, 15:39:22 »
@hoelahoep, gaat me er ook niet om dat ze afvallen...gaat mij er om dat ik ze kan afstrepen als mol.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #34 Gepost op: 14-01-2016, 16:22:34 »
de zinnen van de oudmollen? verzin zinnen voor iedere kandidaat, kies er een die er nog in zit, of zoals nu dus: zorg dat niemand afvalt in aflevering 1, en dan kan je sowieso klaas nemen... de hints die we dan daarbij zoeken moeten dus inwisselbaar zijn. zeg maar een schroevendraaier met verwisselbare koppen.

Wat jij beschrijft is geen afvallerstheorie. Een afvallerstheorie bestaat uit een reeks van hints (of een overkoepelende hint) die de 9 kandidaten ordent op volgorde van afvallen. Aangezien de gesprekjes van oud-Mollen op voorhand zijn opgenomen en maar 1 keer kunnen beluisterd worden door de kandidaten kan het dus niet anders dan dat men voor de opnames al het idee had om MOLCF KLAAS in aflevering 2 te laten komen.

Wat wel kan is dat men voor dit seizoen iets nieuws invoerde met betrekking tot de afleveringtitels. We zijn het nu gewoon dat die titels altijd naar de Mol wijzen, maar wie weet had men dit jaar het idee om de afleveringtitels van de 9 gewone afleveringen te laten wijzen naar de 9 kandidaten. In dat geval kan je dus best een hint naar Klaas voorbereiden in aflevering 2 zonder dat je zelfs hoeft te hebben dat hij nog in het spel is aangezien je toch de 9 kandidaten gaat aanduiden.

Om maar een voorbeeld te nemen:
Aflevering 1: Wijsmaken. Er zijn verschillende verklaringen voor gedaan, maar ik vind het dan het aannemelijkst dat dit naar Remy verwijst die wijsjes maakt.
Aflevering 2: Het laatste woord, letterlijk. Dat zet ons dan op het spoor om Klaas af te strepen als Mol.
Als men Aflevering X nu 'Dubbele verrassing' noemt, dan zou dat een hint kunnen zijn naar Airen die Surprise, surprise presenteert. Je hebt op dat moment niets meer aan de info, maar het is (voor mij en verbeter me aub als ik een denkfout maak) wel een logische manier (zonder te moeten argumenteren dat men executie 1 heeft gesaboteerd) om de Klaas-hint nog enigszins af te doen als een niet naar de Mol wijzende hint.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #35 Gepost op: 14-01-2016, 17:12:30 »
Wat jij beschrijft is geen afvallerstheorie. Een afvallerstheorie bestaat uit een reeks van hints (of een overkoepelende hint) die de 9 kandidaten ordent op volgorde van afvallen. Aangezien de gesprekjes van oud-Mollen op voorhand zijn opgenomen en maar 1 keer kunnen beluisterd worden door de kandidaten kan het dus niet anders dan dat men voor de opnames al het idee had om MOLCF KLAAS in aflevering 2 te laten komen.

Wat wel kan is dat men voor dit seizoen iets nieuws invoerde met betrekking tot de afleveringtitels. We zijn het nu gewoon dat die titels altijd naar de Mol wijzen, maar wie weet had men dit jaar het idee om de afleveringtitels van de 9 gewone afleveringen te laten wijzen naar de 9 kandidaten. In dat geval kan je dus best een hint naar Klaas voorbereiden in aflevering 2 zonder dat je zelfs hoeft te hebben dat hij nog in het spel is aangezien je toch de 9 kandidaten gaat aanduiden.

Om maar een voorbeeld te nemen:
Aflevering 1: Wijsmaken. Er zijn verschillende verklaringen voor gedaan, maar ik vind het dan het aannemelijkst dat dit naar Remy verwijst die wijsjes maakt.
Aflevering 2: Het laatste woord, letterlijk. Dat zet ons dan op het spoor om Klaas af te strepen als Mol.
Als men Aflevering X nu 'Dubbele verrassing' noemt, dan zou dat een hint kunnen zijn naar Airen die Surprise, surprise presenteert. Je hebt op dat moment niets meer aan de info, maar het is (voor mij en verbeter me aub als ik een denkfout maak) wel een logische manier (zonder te moeten argumenteren dat men executie 1 heeft gesaboteerd) om de Klaas-hint nog enigszins af te doen als een niet naar de Mol wijzende hint.
nee, ik dacht dat het ging om mijn hint, dat daar die discussie om ging. Het had een eigen draadje om die verwarring uit te sluiten, maar dat vonden de moderators blijkbaar niet zo leuk. Mij gaat het al vanaf begin af aan niet om een afvallers theorie. mij gaat het om een theorie waarbij een hint "klaas" zegt. en wij dan "oh, hij is niet de mol". iemand die die theorie niet handhaaft zou verward kunnen zijn, tenslotte zijn de meeste hints ook niet erg scherp tot de finale is geweest.

oh, en het gaat dus niet specifiek om de afleveringstitels, maar het zou heel goed mogelijk kunnen dat dat idd bedoeld wordt. Die zijn heel handig pas achteraf te verzinnen. 

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #36 Gepost op: 14-01-2016, 18:09:59 »
Dat kan niet. Want hoe gaan ze Airen dan nog terug laten komen in een afleveringstitel? ::)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #37 Gepost op: 14-01-2016, 18:15:14 »
Dat kan niet. Want hoe gaan ze Airen dan nog terug laten komen in een afleveringstitel? ::)

Ofwel een verwijzing naar haar beroep of een show die ze presenteert. Ofwel zoals bij Klaas de nadruk leggen op een woordspelletje waarmee we Airen kunnen vormen.

Ik zie nog kleine uitwegen. ;D

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #38 Gepost op: 14-01-2016, 18:17:44 »
en waarom deden ze dan niet in aflevering 1 toen ze er nog in zat?

Want de afleveringstitels worden pas bij montage gekozen, dus konden ze hierop anticiperen.
klaar voor de strijd

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #39 Gepost op: 14-01-2016, 18:33:33 »
en waarom deden ze dan niet in aflevering 1 toen ze er nog in zat?

Want de afleveringstitels worden pas bij montage gekozen, dus konden ze hierop anticiperen.

Misschien omdat ze er een woordhint in hebben zitten ergens de komende afleveringen?