Auteur Topic: [theorie] deductie en contra denken als strategie  (gelezen 26861 keer)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[theorie] deductie en contra denken als strategie
« Gepost op: 11-01-2016, 00:01:13 »

Margriet van der Linden gaf als advies o.a. "Wellicht is het dit jaar gemakkelijker om niet op zoek te gaan naar de Mol, maar naar de andere kandidaten. Deductie als strategie."

The science of deduction, alom toegepast in de BBC serie over Sherlock.



De afleveringstitels geven hints aan ons als kijker. Niet altijd slaan ze rechtstreeks op de Mol in voorgaande jaren. Met bovengenoemd advies zouden ze kunnen helpen in de zoektocht naar de kandidaten als hulpmiddel bij deductie als strategie? Zoek de kandidaten, vindt de Mol.  ::vergroot::

Afleveringstitel #1 Wijsmaken
Afleveringstitel #2 Het laatste woord, letterlijk

Wijsmaken kun je lezen als wij-smaken, smaak heeft met Lust te maken.
Wijsmaken kun je lezen als iemand iets wijsmaken, dit deed Rop/Cecile naar elkaar in de metro door elkaar te helpen. Wijsmaken alsof het zou tellen. Maar ook Art probeert Klaas wijs te maken dat de muzikant niet gevonden hoeft te worden. Taeke probeert de groep wijs te maken dat geld niet belangrijk is.
Wijsmaken kun je lezen als een wijs/wijsje maken, een muzikant als Remy maakt op zijn harp muzikale wijsjes.

Het laatste woord, letterlijk kun je lezen als het allerlaatste woord van de aflevering. Remy gaf als laatste het woord: molletje aan.
Het laatste woord letterlijk kun je lezen als het laatste woord letter voor letter uitpluizen. Dan kom je uit bij de woorden van Cecile/Klaas en dus via de laatste letters (laatste woord op de letter af) Klaas. Via de eerste letters van de laatste woorden van Cecile/Klaas komt uit op Mol Cf.

Kunnen we hiermee al genoeg kandidaten deduceren van het molschap?
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline ieeerr

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #1 Gepost op: 11-01-2016, 00:22:18 »
Dit heeft niks met WIDM te maken, maar ik vind het erg leuk om te zien dat mijn twee 'fandoms' hier toch een beetje samen komen. WIDM & Sherlock. ::tandpastasmiley:: ::love::

Offline Enigma TV

  • Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #2 Gepost op: 11-01-2016, 12:05:17 »
Ik begin inderdaad steeds meer te vermoeden dat de aanwijzingen die we krijgen, meer op de normale kandidaten gericht zijn dan op de Mol. Zouden ze immers niet van afgelopen jaren geleerd hebben, waar de aanwijzingen voor Susan en Margriet er wel héél dik bovenop lagen?

In dat geval zouden in mijn ogen Remy en Klaas niet de Mol zijn. 'Wijsmaken' wijst - samen met de aanwijzingen in de eerste aflevering - naar Remy, 'Het laatste woord, letterlijk' naar Klaas, omdat de laatste letters van de woorden van de oud-Mollen deze naam vormen (zie ander topic).

Iedere aflevering een nieuwe kandidaat om te elimineren? Kan natuurlijk een goede tactiek van de productie zijn om het vroegtijdig ontmaskeren van de Mol door trouwe kijkers te voorkomen... :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #3 Gepost op: 11-01-2016, 12:17:05 »
Ik begin inderdaad steeds meer te vermoeden dat de aanwijzingen die we krijgen, meer op de normale kandidaten gericht zijn dan op de Mol. Zouden ze immers niet van afgelopen jaren geleerd hebben, waar de aanwijzingen voor Susan en Margriet er wel héél dik bovenop lagen?

In dat geval zouden in mijn ogen Remy en Klaas niet de Mol zijn. 'Wijsmaken' wijst - samen met de aanwijzingen in de eerste aflevering - naar Remy, 'Het laatste woord, letterlijk' naar Klaas, omdat de laatste letters van de woorden van de oud-Mollen deze naam vormen (zie ander topic).

Iedere aflevering een nieuwe kandidaat om te elimineren? Kan natuurlijk een goede tactiek van de productie zijn om het vroegtijdig ontmaskeren van de Mol door trouwe kijkers te voorkomen... :)

Keerzijde van de medaille blijft dat er een scenario bestaat waarbij na aflevering 5 er 4 afvallers zijn en 5 kandidaten die we kunnen schrappen door middel van deze theorie waardoor we de Mol op dat punt bijna zeker kennen.

Al heb ik op dit moment liever zo'n scenario dan moeten besluiten dat Klaas de Mol is omwille van de duidelijke hint in het klooster.

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #4 Gepost op: 11-01-2016, 19:11:25 »
Ik las dit via Suuuus in een ander topic en ben het er helemaal mee eens:
Citaat
Zou het niet allemaal omgekeerd zijn dit jaar? Dus dat de aanwijzingen naar de kandidaten wijzen en niet naar de mol? Ik vond de aanwijzingen naar Remy in afl. 1 sterk met wijsmaken en die 3223 'mollen'. In aflevering 2 dan naar Klaas. En één van de oud mollen zei het ook, dit keer niet de mol vinden maar de kandidaten afstrepen.

Ik zie zelfs de uitleg al helemaal voor me in aflevering 10 :)

Hulpmol, ik denk dat ze de volgorde zo doen in combi met de afvallers dat we aan het einde nog steeds niet iedereen hebben kunnen afstrepen. Al weten ze qua productie natuurlijk ter plekke niet wie er wanneer af valt, dus je hebt gelijk, per ongeluk zou dat scenario wel kunnen ontstaan. Ik hoop het niet :S
« Laatst bewerkt op: 11-01-2016, 19:15:41 door annebeth »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #5 Gepost op: 11-01-2016, 19:30:23 »
Ik zie zelfs de uitleg al helemaal voor me in aflevering 10 :)

Hoe dan? Lijkt mij juist dat ze geen tijd hebben om iets van zeven (toch enigszins ingewikkelde) hints naar afvallers uit te leggen.

En hoe wisten ze dat Klaas er nog zou zijn in aflevering 2? OK, eerste executie kan gemanipuleerd zijn. Maar als ze elke aflevering (en dus niet alleen in de titel maar via de titel naar iets in de aflevering zelf) een hint naar een niet-mol zouden geven zou dit probleem steeds groter en nagenoeg onmogelijk op te lossen worden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #6 Gepost op: 11-01-2016, 20:27:04 »
Ik las dit via Suuuus in een ander topic en ben het er helemaal mee eens:
Ik zie zelfs de uitleg al helemaal voor me in aflevering 10 :)

Hulpmol, ik denk dat ze de volgorde zo doen in combi met de afvallers dat we aan het einde nog steeds niet iedereen hebben kunnen afstrepen. Al weten ze qua productie natuurlijk ter plekke niet wie er wanneer af valt, dus je hebt gelijk, per ongeluk zou dat scenario wel kunnen ontstaan. Ik hoop het niet :S

Nee, je kan niet manipuleren dat je in aflevering 2 een hint geeft naar de afvaller van aflevering 3. Zoals velen hier terecht aanhalen is dat bijna onmogelijk te doen.

Wat je wel kan doen is een Mol kiezen, 9 hints bedenken voor de afleveringtitels voor de overige kandidaten en dat dan beschouwen als eliminatiehint naar de Mol. Dan heb je de factor willekeur en dan krijg je misschien wat ik zei (4 afvallers en 5 wegstreephints naar niet-afvallers na aflevering 5), maar dat is een berekend risico dat je kan nemen uiteraard.

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #7 Gepost op: 11-01-2016, 22:01:15 »
Mee eens.
Alleen stel het is alleen een hint in de titel, dan kunnen ze achteraf natuurlijk wel de titel wijzigen. Maar je hebt wel gelijk dat het tot nu toe ook steeds iets in de aflevering is, in een opdracht. En dat is niet te veranderen inderdaad.

Heinz, ik denk dat dat wel kan hoor, alleen dat ze het heel simpel houden, en niet alle aanwijzingen vanuit alle hoeken noemen (dus bv niet de 2-3-3-2 van de topito opdracht gaan uitleggen bijvoorbeeld). Wellicht geven ze ook maar een paar voorbeelden en kun je de rest terugvinden op de website. Zoals vorig jaar ook met sommige dingen het geval was.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #8 Gepost op: 11-01-2016, 22:06:11 »
Hoe dan? Lijkt mij juist dat ze geen tijd hebben om iets van zeven (toch enigszins ingewikkelde) hints naar afvallers uit te leggen.

En hoe wisten ze dat Klaas er nog zou zijn in aflevering 2?

De afleveringstitels worden pas achteraf op moment van montage bedacht. Het spel is gespeeld, wie wanneer afvalt is ook bekend voor de crew.

Ze kunnen dus juist in de afleveringstitels prima inspelen op de a.s. afvaller. Of iig spelen met wie ze dan als kandidaat vrijgeven.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #9 Gepost op: 11-01-2016, 22:10:28 »
De afleveringstitels worden pas achteraf op moment van montage bedacht. Het spel is gespeeld, wie wanneer afvalt is ook bekend voor de crew.

Ze kunnen dus juist in de afleveringstitels prima inspelen op de a.s. afvaller. Of iig spelen met wie ze dan als kandidaat vrijgeven.

Maar als bijvoorbeeld Klaas al was afgevallen hadden ze die vooraf bedachte hint met de teksten van oud-mollen niet meer kunnen gebruiken.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #10 Gepost op: 11-01-2016, 22:21:39 »
Deductie als strategie is een advies aan de kandidaten bovendien, als hulpmiddel om de mol te vinden. Ik neem niet aan dat ze die vooraf de titels van de afleveringen meegeven.

Vraag is dus... Hoe kunnen de kandidaten deze strategie wel toepassen?

[edit] Het een voor een uitsluiten van kandidaten lijkt mij meer reductie dan deductie. Deductie is meer dat je uit de omstandigheden een conclusie kunt trekken. Ofwel... Let op het spel? Kijk wie geld verdient want die is de kandidaat?
« Laatst bewerkt op: 11-01-2016, 22:24:39 door Tarballs »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #11 Gepost op: 11-01-2016, 22:31:36 »
Maar als bijvoorbeeld Klaas al was afgevallen hadden ze die vooraf bedachte hint met de teksten van oud-mollen niet meer kunnen gebruiken.

Klopt, maar gelet op de kloosteropdracht wilden ze die groepsvrijstelling in aflevering 1 hebben. Vijf koppels van twee voor de poort maakt de cirkel rond. Dus vandaar die draai aan het speelveld, vandaar maar drie schermen en iedereen door. Er zit meer sturing in dan je denkt. Gelet daarop kunnen ze prima in aflevering 2 een dergelijke hint richting Klaas vrijgeven, als ie in aflevering 3 afvalt.

Maar enfin: vond het de moeite waard om over een van de adviezen een apart topic te beginnen. Gelet op wat in andere topics gevonden is en besproken ga ik er vanuit dat mijn eigen theorie geen stand gaat houden. Was meer als plan B: mocht wat er elders gevonden en besproken wordt toch niets is wat het lijk te zijn, dan houdt deze theorie wel stand. Maar de tijd zal het leren :)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #12 Gepost op: 11-01-2016, 22:35:06 »
Deductie is meer dat je uit de omstandigheden een conclusie kunt trekken.
Uitspraken dat iemand niet de mol is kun je over het algemeen met meer zekerheid maken dan uitspraken dat iemand wel de mol is.

Dus deductief redeneren: een mol zou nooit X doen. Persoon Y doet X. Persoon Y is niet de mol.
Inductief redeneren is meer van toepassing op je richten op verdachte dingen die de mol zou kunnen doen, maar je kunt veel moeilijker zeggen dat een kandidaat die dingen nooit zou doen (het kan toeval zijn en kandidaten hebben er baat bij om als de mol gezien te worden).

Een mol kan natuurlijk bijvoorbeeld ook wel eens geld voor de pot verdienen, maar feit blijft dat je over het algemeen met veel meer zekerheid kunt zeggen dat iets niet waar is (iemand niet de mol is) dan dat iets wel waar is (iemand wel de mol is).
« Laatst bewerkt op: 11-01-2016, 22:41:06 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #13 Gepost op: 11-01-2016, 22:38:45 »
Klopt, maar gelet op de kloosteropdracht wilden ze die groepsvrijstelling in aflevering 1 hebben. Vijf koppels van twee voor de poort maakt de cirkel rond. Dus vandaar die draai aan het speelveld, vandaar maar drie schermen en iedereen door. Er zit meer sturing in dan je denkt. Gelet daarop kunnen ze prima in aflevering 2 een dergelijke hint richting Klaas vrijgeven, als ie in aflevering 3 afvalt.

Maar enfin: vond het de moeite waard om over een van de adviezen een apart topic te beginnen. Gelet op wat in andere topics gevonden is en besproken ga ik er vanuit dat mijn eigen theorie geen stand gaat houden. Was meer als plan B: mocht wat er elders gevonden en besproken wordt toch niets is wat het lijk te zijn, dan houdt deze theorie wel stand. Maar de tijd zal het leren :)

Het hoeft zelfs niet gestuurd te worden. Je bent een tijdje in Santo Domingo en je wil 2 opdrachten in het donker doen: Een drone opdracht met 9 en een kloosteropdracht met een even aantal.

Afhankelijk of dat er iemand af valt in aflevering 1 kan je dus schuiven met beide opdrachten in de planning.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #14 Gepost op: 12-01-2016, 00:11:35 »
Ik denk dan ook dat we contra moeten denken. Vinden we een hint naar een kandidaat, dan Is die dus niet de mol.

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #15 Gepost op: 12-01-2016, 00:20:17 »
Denk je dat ook bij de Klaas hint? Ik hoop echt heel erg dat je gelijk hebt

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #16 Gepost op: 12-01-2016, 00:32:14 »
@annebeth, Juist bij de klaas hint...

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #17 Gepost op: 12-01-2016, 00:34:03 »
Ik heb er inmiddels ook een hard hoofd in. Alles klopt gewoon. En ik geloof niet dat ze zo enorm gaan manipuleren om Klaas er in te houden.

Nu maar afwachten wie het geld uit de pot speelt aflevering 3.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #18 Gepost op: 12-01-2016, 00:43:34 »
@suuus,ze hoeven vrij weinig te manipuleren. Alleen zorgen dat het spel gespeeld wordt als klaas er nog inzit,of verschillende teksten  op te lezen.

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [theorie] deductie en contra denken als strategie
« Reactie #19 Gepost op: 12-01-2016, 14:55:42 »
Contra, tegengesteld. We moeten niet op zoek naar de mol, maar naar de kandidaten. Plots duikt daar in die teksten "klaascfmol" op.

Wat als in iedere aflevering een hint zit die verwijst naar een kandidaat, en niet naar de mol?

Er zal dus, volgens deze theorie, nooit een hint naar de mol wijzen dit keer. Blijft natuurlijk de vraag hoe plausibel een hint Is, en voldoet deze nog steeds aan de zelfde eisen als de hints naar de mol.

Hieronder de afleveringen en de mogelijke hints wat ons zou kunnen vertellen wie de mol NIET Is.

Aflevering 1
Bij de intro zien we soms tussen de balken door lang blond haar. Annemieke? Volgens deze theorie is ze dan misschien juist niet de mol.

Aflevering 2
De "Klaascfmol"  (klaas zoals mol) hint. Klaas is dus niet de mol?