Auteur Topic: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels  (gelezen 61054 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #60 Gepost op: 24-01-2016, 09:04:39 »
Dat lijkt me niet heel mols, omdat ze daarmee haar invloed min of meer kwijt zou zijn.
Ze mag zich toch wel met de antwoorden bemoeien en de kans die ze hadden is gewoon helemaal weg. Stel dat ze de mol zou zijn, dan hoeft ze voor het verkloten van de kans geen fout antwoord door te drukken en niet halverwege de berg een smoes te verzinnen om niet naar boven te hoeven of de sleutel in de verkeerde slotjes te steken. Niet dat ik haar er van verdenk om die reden te passen voor deze opdracht hoor, maar als ze de mol zou zijn, is dit de optimale manier om te mollen omdat het volledig onder de radar blijft.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #61 Gepost op: 24-01-2016, 09:09:07 »
Wel klimmen lijkt me een extra kans om het verkeerd te doen. Zoals Marjolein deed, zeg maar.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #62 Gepost op: 24-01-2016, 09:14:13 »
Wel klimmen lijkt me een extra kans om het verkeerd te doen. Zoals Marjolein deed, zeg maar.
Ik snap het niet. De kans is toch volledig verkeken als je past. Als het geloofwaardig is dat je past voor de opdracht (zoals dat in het geval van Cecile) is, heb je 0% kans om die kans te benutten, zonder dat je de kans loopt dat je opzichtig moet mollen om die kans te verkloten.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #63 Gepost op: 24-01-2016, 09:33:21 »
Tim:
Taeke en Tim gooien tegelijkertijd een joker in de lucht. Hoeveel procent kans is er dat bijde jokers op de Mol vallen?
✖ 25%
antwoord: 100% (er staat aan beide kanten de Mol)

Dat zou dan sinds dit jaar zijn. Heeft iemand dat in een van de uitzendingen kunnen zien?

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #64 Gepost op: 24-01-2016, 09:42:20 »
Dat zou dan sinds dit jaar zijn. Heeft iemand dat in een van de uitzendingen kunnen zien?
Gezien de vreemde vraagstelling zou er meer achter kunnen zitten. 50% als een van de twee de mol is of 0% als ze het beide niet zijn (of zorgen dat ze niet geraakt worden door een joker ;D )?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #65 Gepost op: 24-01-2016, 09:46:43 »
Ik snap het niet. De kans is toch volledig verkeken als je past. Als het geloofwaardig is dat je past voor de opdracht (zoals dat in het geval van Cecile) is, heb je 0% kans om die kans te benutten, zonder dat je de kans loopt dat je opzichtig moet mollen om die kans te verkloten.

Cecile kan dan ook echt niet de mol zijn. De mol gaat niet passen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #66 Gepost op: 24-01-2016, 09:47:34 »
Dat zou dan sinds dit jaar zijn. Heeft iemand dat in een van de uitzendingen kunnen zien?

Jij hebt vast nog wel een joker liggen om het te controleren.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Lolahavana

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #67 Gepost op: 24-01-2016, 09:54:46 »
Dat zou dan sinds dit jaar zijn. Heeft iemand dat in een van de uitzendingen kunnen zien?

Ze hebben dit ook laten zien bij moltalk. Er staat op beide zijden een mollogo.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #68 Gepost op: 24-01-2016, 10:09:24 »
Cecile kan dan ook echt niet de mol zijn. De mol gaat niet passen.
Ik probeer het punt niet te maken dat ze de mol is, want daar geloof ik om andere redenen niet in. Maar ik snap jullie redenering niet waarom de mol niet zou passen voor deze opdracht (als het bij zijn/haar karakter past, zoals bij Cecile). Ze zorgt ervoor dat een van de tien kansen helemaal weg valt: 0% kans dat die poging lukt, zonder te hoeven zorgen dat het antwoord op de vraag fout is of op een andere manier die kans hoeven te saboteren. Bovendien blijft ze de rest van de tijd beneden en kan ze proberen om de antwoorden op de overige vragen te manipuleren (wat ze niet doet overigens). Nogmaals: ik probeer Cecile niet als de mol neer te zetten, maar als ze het zou zijn vind ik het in haar geval geen verkeerde keuze om te mollen.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2016, 10:15:30 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #69 Gepost op: 24-01-2016, 10:11:40 »
Nog een gedachte over deze opdracht.

Stel dat niet alle sloten zouden openen. Dan zou niemand weten welke sleutels nou goed waren, oftewel, wie er gemold heeft. Dus, als de mol goede sleutels zou hebben, zou die niet de kist bereiken.

Aangezien alle goede sleutels de kist bereikt hebben, had de mol verkeerde sleutels. Mensen die een slot openden waren niet de mol.

De kist niet bereiken is verdacht. Maar als je verkeerde sleutels hebt maakt dat niet uit. Iets verdachts doen dat voor de pot niet uit maakt, is onmols. Dus mensen die de kist niet bereiken zijn onmols. Cecile en Marjolein dus weer een minnetje.

Overigens, Ellie had de goede sleutels. Als we ervan uitgaan dat de mol alles weet, weet de mol ook dat Ellie goede sleutels had. Ze had wat aanmoediging nodig om verder te komen. De mol, met kennis van de goede sleutels, heeft liever dat ze het niet haalt. Dus de mensen die haar aanmoedigen zijn onmols.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #70 Gepost op: 24-01-2016, 10:13:16 »
Jij hebt vast nog wel een joker liggen om het te controleren.

Ja, maar die is uit 2006. (2005 eigenlijk.) ;D

Ze hebben dit ook laten zien bij moltalk. Er staat op beide zijden een mollogo.

Dat heb ik gemist. Bedankt. ::ok::

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #71 Gepost op: 24-01-2016, 10:16:20 »
Citaat
Nog een gedachte over deze opdracht.

Stel dat niet alle sloten zouden openen. Dan zou niemand weten welke sleutels nou goed waren, oftewel, wie er gemold heeft. Dus, als de mol goede sleutels zou hebben, zou die niet de kist bereiken.

Aangezien alle goede sleutels de kist bereikt hebben, had de mol verkeerde sleutels. Mensen die een slot openden waren niet de mol.

De kist niet bereiken is verdacht. Maar als je verkeerde sleutels hebt maakt dat niet uit. Iets verdachts doen dat voor de pot niet uit maakt, is onmols. Dus mensen die de kist niet bereiken zijn onmols. Cecile en Marjolein dus weer een minnetje.

Overigens, Ellie had de goede sleutels. Als we ervan uitgaan dat de mol alles weet, weet de mol ook dat Ellie goede sleutels had. Ze had wat aanmoediging nodig om verder te komen. De mol, met kennis van de goede sleutels, heeft liever dat ze het niet haalt. Dus de mensen die haar aanmoedigen zijn onmols.

Kan het daar wel grotendeels mee eens zijn, maar ik weet niet wat ik met de actie van Marjolein moet. Zij bereikt de kist met de goede sleutel en opent geen slot.

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #72 Gepost op: 24-01-2016, 10:18:58 »
........
 Cecile en Marjolein dus weer een minnetje.


Annemieke en cecile zijn niet boven geweest

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #73 Gepost op: 24-01-2016, 10:20:08 »
Kan het daar wel grotendeels mee eens zijn, maar ik weet niet wat ik met de actie van Marjolein moet. Zij bereikt de kist met de goede sleutel en opent geen slot.
Ja, dat was vreemd, maar de reactie van Annemieke op het moment dat ze dat beneden vertelde, vind ik verdachter (qua mimiek).

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #74 Gepost op: 24-01-2016, 10:25:22 »
Toch snap ik even niet wat de meesten hier bedoelen met de goede sleutels.
Volgens mij waren ALLE sleutels goed en hadden ze dus 7x (min Cecile) kans op de kist openen, mits ze het goede antwoord gaven.

Dus 1) goed antwoord geven is 2) goede sleutels krijgen
Meer L

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #75 Gepost op: 24-01-2016, 10:41:58 »
Goed gevonden tumtum, die links-hint van de kubus  ::ok::.

Ben ik de enige die vanwege het lage bedrag in de kist en het feit dat we niet alles zagen van het openen van de sloten zagen, denkt dat hier een Kees-actie (juichend met - naar later blijkt maar de helft van- het geld dat op de heuvel lag aan komen rennen) gaande is geweest? Er zat maar 1500 euro in, ook Ellie was verbaasd over dit lage bedrag. Het kan toch heel goed zijn dat de mol boven is geweest en er geld uit heeft gehaald, het slot weer dicht heeft gedaan en vervolgens openlijk zijn stinkende best heeft gedaan om de kist weer naar beneden te laten komen? Typisch slimme en onverdacht lijkende molactie in mijn ogen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #76 Gepost op: 24-01-2016, 10:48:46 »
Het is  weinig waarschijnlijk dat de mol geld uit de kist heeft gehaald want die kon pas met de tweede sleutel beneden geopend worden. Maar helemaal uitsluiten doe ik die mogelijkheid niet.
De mol kan het best zoveel mogelijk raadsels fout beantwoorden om de kans op een goede sleutel te verkleinen en indien een raadsel goed is beantwoord met de (goede) sleutel naar boven gaan en de kist niet bereiken of openen (Marjolein komt hier erg verdacht over). Het passen van Cicile is daarom eerder onmols en ook een goede sleutel meennemen en een slot openen (Taeke).
« Laatst bewerkt op: 24-01-2016, 15:54:03 door Luc »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #77 Gepost op: 24-01-2016, 10:58:30 »
Is het Rop die de doorslag geeft bij de vraag van Ellie? Dat schat ik dan in als onmols. Bij een dergelijke fysieke opdracht komt het opnieuw op Taeke en Ellie aan.

Offline witte raaf

  • Forumlid
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #78 Gepost op: 24-01-2016, 11:00:24 »
Goed gevonden tumtum, die links-hint van de kubus  ::ok::.

Ben ik de enige die vanwege het lage bedrag in de kist en het feit dat we niet alles zagen van het openen van de sloten zagen, denkt dat hier een Kees-actie (juichend met - naar later blijkt maar de helft van- het geld dat op de heuvel lag aan komen rennen) gaande is geweest? Er zat maar 1500 euro in, ook Ellie was verbaasd over dit lage bedrag. Het kan toch heel goed zijn dat de mol boven is geweest en er geld uit heeft gehaald, het slot weer dicht heeft gedaan en vervolgens openlijk zijn stinkende best heeft gedaan om de kist weer naar beneden te laten komen? Typisch slimme en onverdacht lijkende molactie in mijn ogen.

Het heeft er alle schijn van dat je gelijk hebt , klaas zien we niet echt sleutels proberen. Ik hoop alleen dat het niet met een sleutel gebeurt want die sleutel was eigenlijk niet in het spel, hing beneden, en dan is het geen mol actie maar een productie die vals speelt. Maar misschien heeft klaas de kist makkelijk kunnen open zonder de sleutel , bijvoorbeeld scharnier pin even eruit trekken.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2016, 11:03:32 door witte raaf »

Offline Feodora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 4 - opdracht 3 - klauteren, raadsels en sleutels
« Reactie #79 Gepost op: 24-01-2016, 11:00:40 »
Als ik het goed begrijp moesten ze sloten open maken waardoor de kist los kwam en naar beneden kon. Ze konden de kist boven niet openmaken, tenzij de mol van de productie een sleutel mee had gekregen om de kist open te maken. Dit zou ik behoorlijk flauw vinden, maar ik sluit het niet uit. Zoals eerder gezegd zien we klaas niet in beeld de sleutels uitproberen op de sloten.