Auteur Topic: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?  (gelezen 65757 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #260 Gepost op: 2-03-2016, 13:47:41 »
keesisdemol, de kandidaten passen bij elkaar juist vanwege hun verschillende karakters. En wat betreft de rest van je post: die lama opdracht zat wel gelaagd in elkaar he? De bankroetlama zat er ook tussen ;). Bovendien is het een opdracht in de natuur en zorgt het voor heel wat lol binnen de groep. Maargoed, kijk eerst maar eens de andere afleveringen voor je commentaar geeft op de opdrachten ;)

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #261 Gepost op: 2-03-2016, 13:50:10 »
Je slaat de plank in mijn ogen een beetje mis keesisdemol. Het gaat niet alleen om de opdrachten. Sterker nog, die zijn helemaal niet het belangrijkste, het gaat om de groep en hun reis. Dat maakt de Belgische mol tot het succes wat het is.

Ik ben zeker niet bang dat, wanneer dezelfde makers de mol in België blijven maken, dit veranderen zal omdat het een succes is. Lees dit artikel in HUMO eens, een interview met de Belgische makers.

Neemt niet weg dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft voor wat hij of zij zo leuk vind aan WIDM natuurlijk. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Belgische aanpak.
Ik ben natuurlijk niet op de hoogte van de Belgische mol zoals jullie en ik wil zelf ook dat de Belgische mol zo blijft. Ik geef alleen aan dat de Nederlandse mol moeilijk te vergelijken is met de Belgische en dat de Nederlandse mol nooit meer wordt zoals de Belgische. Hoe meer molseries hoe beter natuurlijk.



Ik voel alleen soms op dot forum dat alles wat de Belgische mol doet geniaal is en als er leuke, simpele opdrachten zijn in de Nederlandse mol (zoals de finaleopdrachten) compleet worden afgeschoten

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #262 Gepost op: 2-03-2016, 13:52:10 »
keesisdemol, de kandidaten passen bij elkaar juist vanwege hun verschillende karakters. En wat betreft de rest van je post: die lama opdracht zat wel gelaagd in elkaar he? De bankroetlama zat er ook tussen ;). Bovendien is het een opdracht in de natuur en zorgt het voor heel wat lol binnen de groep. Maargoed, kijk eerst maar eens de andere afleveringen voor je commentaar geeft op de opdrachten ;)

Dat ga ik ook zeker doen, nogmaals ik heb niks tegen de Vlaamse mol. Ik vind het ook leuk, maar ik zeg alleen dat beide series hun karakter moeten behouden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #263 Gepost op: 2-03-2016, 14:12:28 »
Ik voel alleen soms op dot forum dat alles wat de Belgische mol doet geniaal is en als er leuke, simpele opdrachten zijn in de Nederlandse mol (zoals de finaleopdrachten) compleet worden afgeschoten

Wat daar toe bijdraagt, is natuurlijk dat voor de 2e keer in 4 jaar tijd de Mol in de eerste 2 afleveringen weg gegeven wordt door een megagrote hint.

Het geniale van De Mol zit hem dan ook niet in het feit dat ze supercomplex zouden zijn, maar wel bijvoorbeeld in dat je geen vrachtwagen vol vrijstellingen en jokers krijgt als je als kandidaat nalaat om geld te verdienen voor de pot. Of nog dat elke opdracht haalbaar is. Er moeten geen kamers gespiegeld worden, er moeten niet foutloos via 6 kandidaten + 1 Mol 2 teksten overgebracht worden naar de andere kant van een brug,...

Toen Annemieke 3 jokers pakte in die put in aflevering 4 kostte dat de pot 500 euro. Vorig jaar kon Ajouad er 5 nemen zonder te moeten betalen. Het gaat niet om wat de opdracht is, maar om de invulling ervan. Het is veel leuker wanneer er bijvoorbeeld bovenaan de kist op de berg een joker ligt voor iedereen (wat klimmen aanmoedigt) dan wanneer je ervoor moet betalen.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #264 Gepost op: 2-03-2016, 16:13:33 »
Keesisdemol: leuk dat je een knuppel in het hoenderhok gooit, maar ook in mijn ogen sla je de plank mis. De Belgische mol is alles wat de Nederlandse mol nu niet is: een gelaagd spel waarbij de mol de groep tegenwerkt. De Nederlandse mol is door de jaren heen steeds verder afgedreven van het oorspronkelijke concept. Kandidaten zoeken niet de mol, maar willen zo lang mogelijk genieten van het spel. Geld is bijzaak, als je door te mollen of door jokers/vrijstellingen te pakken langer in het spel kunt blijven doe je dat (als Nederlandse kandidaat). Bovendien hoeft een mol door de huidige spelopzet eigenlijk alleen maar af te wachten totdat de kandidaten een fout maken of voor zichzelf kiezen. Bijna alle opdrachten zijn alles of niets; gaat er ergens iets fout, is de mol al klaar met zijn werk. Daarbij komt dat veel opdrachten vrijwel onmogelijk zijn (ook zonder mol). Twee volledige teksten foutloos doorgeven? Geen doen. Twee kamers helemaal hetzelfde inrichten? Ook geen doen. Woorden die niet in het woordenboek staan opzoeken? Tja, veel succes.

En dan komen we bij de Belgische mol. Alle opdrachten die ik tot nu toe heb gezien zijn uitvoerbaar: niet altijd even gemakkelijk maar wel te doen als je werkt met 9 kandidaten en een mol. Dat er geen vierdubbele bodems in de opdrachten zitten en ze wellicht wat meer recht toe recht aan zijn, vind ik juist geen enkel probleem. Op deze manier moet de mol echt werken om opdrachten te laten mislukken en hebben wij als kijkers ook nog wat te zoeken. Ik heb nog geen enkel idee wie de Belgische mol is van dit jaar (wel vermoedens natuurlijk, maar we kunnen tenminste ergens over discussiëren). Kandidaten spelen het spel hard, zijn niet op schoolreis maar bezig met het ontmaskeren van de verrader. Ook gaan ze nog echt voor de pot: een kandidaat die ervoor kiest een vrijstelling te laten liggen en daarmee 5000 (!) te verdienen. Dat soort zelfopoffering zie je in de Nederlandse mol niet meer, helaas. Ook vind ik de productie eerlijker naar de kandidaten toe: vooraf is bekend hoeveel geld waarmee verdiend kan worden. Het is niet de presentator die naderhand bepaalt welk klein foutje bestraft wordt en welke grotere fout niet (zie de Nederlandse finaleopdracht waarbij die vis fout werd gerekend en een niet kloppend kappersplaatje werd goedgekeurd).

De Nederlandse mol is nog steeds een mooi programma, maar bij De Mol krijg ik weer echt dat ouderwetse molgevoel waarvoor ik origineel fan ben geworden van het programma. Erg mooi dat de Belgische mol laat zien dat je ook in de huidige tijd met de huidige cinematografie zo'n programma kunt maken!

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #265 Gepost op: 2-03-2016, 17:32:25 »
Mijn favoriete opdrachten bij de Belgen tot nu toe:
- Ene helft van de groep kiest muziek uit waarmee de andere helft attracties in de stad moet vinden.
- Schutters met blinddoeken voor die op geluid schieten, ene helft moet die schutters ontwijken, andere helft doet opdracht waar door fouten geluid wordt veroorzaakt bij de ene helft, ze weten dat niet van elkaar. Dit vind ik een geniaal bedachte opdracht, in de stijl van hoe de mol oorspronkelijk was.
- Paardenrennen
- Schilderij maken
- Tangram met vervolgopdracht.
- Slachthuis: wordt het een diner voor iedereen of moeten sommigen overnachten in het verlaten slachthuis? Opdracht die ging over vertrouwen onderling.
Wat ik bij de Belgen minder vind is dat de familie er zo uitgebreid bij gehaald wordt en de manier waarop de eerste kandidaat naar huis moest, ging mij te ver. Ik denk dat ze niet verwacht hadden dat de groep haar zou laten gaan.

Quote Kees: 'denk ik dat de mol op vier geen budget had om iemand aan te nemen die fulltime opdrachten bedenkt en regelt.'

Ik denk juist precies het tegenovergestelde: In België is een team creatievelingen fulltime bezig geweest en bij ons hebben ze een paar reisleiders opdrachten laten verzinnen. Alleen de opdracht in het oude hotel met de piccolo's kan tippen aan de Belgen.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2016, 17:45:15 door Run »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #266 Gepost op: 2-03-2016, 17:43:35 »
@Keesisdemol:

wat ik erg leuk in de Vlaamse serie vind, is dat de opdrachten bijna altijd bestaan uit deel-opdrachten. De een doet dit, de andere groep doet dat, en wat er bij de ene groep mislukt, kan door de andere nog goedgemaakt worden. Met andere woorden: de ''gelaagdheid'' van de opdrachten is wat mij, en ik hoop velen met mij, erg aanspreekt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #267 Gepost op: 2-03-2016, 17:51:12 »
Verder vind ik het ook vermakelijk om naar een groep BN'ers op vakantie te kijken die Wie is de mol spelen, maar met het oorspronkelijke programma heeft het weinig te maken.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2016, 17:55:46 door Run »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #268 Gepost op: 2-03-2016, 23:25:04 »
@Keesisdemol:

wat ik erg leuk in de Vlaamse serie vind, is dat de opdrachten bijna altijd bestaan uit deel-opdrachten. De een doet dit, de andere groep doet dat, en wat er bij de ene groep mislukt, kan door de andere nog goedgemaakt worden. Met andere woorden: de ''gelaagdheid'' van de opdrachten is wat mij, en ik hoop velen met mij, erg aanspreekt.
Inderdaad. De opdrachten in de Vlaamse serie 'kloppen' ook gewoon. Het zijn echte spellen, met duidelijke regels en duidelijke win- en verliescondities. En ze zijn nooit onhaalbaar.

Voor mij zijn de zwakke en soms zelfs non-opdrachten in WIDM dit seizoen echt het grootste probleem.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #269 Gepost op: 2-03-2016, 23:27:35 »
Ik ben natuurlijk niet op de hoogte van de Belgische mol zoals jullie en ik wil zelf ook dat de Belgische mol zo blijft. Ik geef alleen aan dat de Nederlandse mol moeilijk te vergelijken is met de Belgische en dat de Nederlandse mol nooit meer wordt zoals de Belgische. Hoe meer molseries hoe beter natuurlijk.

Ik voel alleen soms op dot forum dat alles wat de Belgische mol doet geniaal is en als er leuke, simpele opdrachten zijn in de Nederlandse mol (zoals de finaleopdrachten) compleet worden afgeschoten

Als er nou IETS goed te vergelijken is, dan zijn het wel twee versies van exact hetzelfde spel, die nota bene door kandidaten hetzelfde taal- en cultuurgebied worden gespeeld. WIDM is zelfs een aangekocht format van onze zuiderburen! Volgens die logica zouden we zelfs de Nederlandse series niet met elkaar mogen vergelijken...

En tja: 'Ik heb pas één aflevering gezien'... Ik ben hier dikwijls afgefakkeld om mijn kritische toon, maar had tenminste wél het programma bekeken vóór ik een oordeel velde. :-X




Woosie down?

Offline hrvdg7

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #270 Gepost op: 5-03-2016, 22:22:41 »
Volgend jaar niet meer van die makkelijke hints. Er moet tot het eind wat te speuren blijven.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #271 Gepost op: 5-03-2016, 23:37:14 »
Ik vind dat keesisdemol eigenlijk de spijker op zijn kop slaat, ongewild.
Hij zegt dat de Regie van widm wel Dom zal zijn om t success om te gooien naar een serie als de mol 4 en meet daarbij success in kijkcijfers.  Vanuit de Regie een prima ijkpunt.

Ik denk ook dat juist daar een groot probleem zit van vele molloten: wij willen spanning, speurwerk, theorien.. De Keuze van avro tros om naar de zaterdag te gaan, is - mijns inziens- niet los te zien van de kijkcijfers

Waar ligt de nieuw te winnen kijker? Bij een jonger publiek, bij een zaterdag kijker. Dus t mag wat eenvoudiger van psycholgie geschoond en daardoor wat spectaculairder.
Weg zijn de overzicht kaarten  voor de uitleg van de opdracht, we laten al gaande de opdracht de kandidaten t wel uitleggen, dmv de Biecht.

En wat is t resultaat? Ontevreden molfans, Maar wel prima kijkcijfers.
                   Tevreden kandidaten, ondanks een lage prijzenpot.

Ik vond t te knullig voor woorden dat in zeker 3 opdrachten t de kandidaten meer ging om verder te komen in Hun rit naar de finale, Dan om geld binnen te halen. Gaat gewoon aan de kern van t spel voorbij.

Dus widm 16 geslaagd ja in kijkcijfers, nee qua spel vreugde als molloot

En de chaos crew die na 15 seizoenen widm 1 man geld uit een kist laat halen, zonder te checken, is er zelf schuldig aan dat de pot zo laag bleef. O ja de hoogte van de pot deed er toch al niet zo meer toe.
Iets waar voor widm 17 zeker een oplossing voor moet worden gevonden, anders wint widm kijkers, Maar verliest molloten.

In zake spelvreugde, list en bedrog tussen deelnemers eens een kijkje Nemen bij een Mol in? Ipv ze -terecht- te wijzen op t gebruik van naam en logo.... 
Just my 2 cents voor een hopelijk beter seizoen 2017.
« Laatst bewerkt op: 6-03-2016, 00:22:48 door Tarbozan »

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #272 Gepost op: 6-03-2016, 00:19:01 »
Nu het spel gedaan is, kijk ik er wel tevreden op terug:

De groep was super. Ik kende eigenlijk niemand maar de groep toonde veel spelplezier,
gezelligheid en openheid. Er was veel humor, kortom echt een leuke groep.

De mol heeft zijn werk goed gedaan, zelf veel gedaan en weinig meegelift op de fouten van anderen.
Zijn acties waren best goed en sommige (taino, tafel in de witte kamer,...) gedurfd

Het land was wel een verrassing. Ik had 2 landen verwacht, maar DR toonde veel facetten voor opdrachten.

Opdrachten: op dit punt ben ik wat kritischer.Er waren opdrachten die praktisch onhaalbaar waren en
hierdoor makkelijk te mollen (zinnen doorgeven vb.). Maar er waren ook enkele echt hele leuke bij
(restaurant, klokken, verlaten resort, het resort zelf, schietopdracht, Dominicaanse tv,..)
Ook waren er meer opdrachten met locals dan andere jaren (naar mijn gevoel toch) en die waren ook echt fijn.

Kloosterhint: ik vind het niet erg dat de kloosterhint er was, het probleem met die hint was dat de titel dit te duidelijk maakte. Als de titel anders was geweest, was de kans groot geweest dat die hint niet of later ontdekt was en meer molloten al hun tunnel gekozen hadden.

klaar voor de strijd

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #273 Gepost op: 6-03-2016, 09:12:36 »
niet meer van die makkelijke hints. Er moet tot het eind wat te speuren blijven
Ja hier ben ik het volkomen mee eens. Het waren er dus inderdaad wel een stuk of 10.

Die alfabethint van Art hadden we nog gemist denk ik? Als enige? Dan hadden we het zelfs bij het voorstukje al geweten ipv pas bij aflevering 2 ;)!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #274 Gepost op: 6-03-2016, 09:35:14 »
Ja hier ben ik het volkomen mee eens. Het waren er dus inderdaad wel een stuk of 10.

Die alfabethint van Art hadden we nog gemist denk ik? Als enige? Dan hadden we het zelfs bij het voorstukje al geweten ipv pas bij aflevering 2 ;)!

Toch niet hoor. Pac had het al op 2 januari geplaatst ::ok::

Art bespreekt met de Mol alle kandidaten in alfabetische volgorde. Behalve Klaas. Maar als je 'Klaas' vervangt voor 'Mol' klopt het weer wel.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #275 Gepost op: 6-03-2016, 09:43:11 »
Ongelofelijk. Pac moet bij de productie........

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #276 Gepost op: 6-03-2016, 09:52:27 »
Toch niet
Ik weet het, ik had het ook al meteen gecorrigeerd in het betreffende topic ::nieuwsgierig:: ::dom::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #277 Gepost op: 6-03-2016, 10:04:07 »
Ik had wel wat meelij met iedereen bij de live uitzending, en zeker met Klaas. Welke mol bij de productie heeft die hints zo snel erdoor gekregen??? Drie op een rij veel te duidelijk: kloosterhint, foto op de biljetten, en al die kruizen. Hebben ze zo zitten suffen bij de productie dat De Mol vrij spel kreeg met de hints?
Het zal voor Klaas erg geweest zijn, dat besefte ik pas gisteren goed.

Bij het uitleggen van de kloosterhint, werd alleen gezegd dat de laatste letters KLAAS vormden en niet dat de beginletters MOL CF vormden. Ik zie zo voor me dat Art heeft gezegd: we vertellen alleen van die laatste letters, dat is al erg genoeg! Nee ik vertik het om die eerste letters ook voor tv te zeggen! We staan al genoeg voor schut!  ;D
« Laatst bewerkt op: 6-03-2016, 10:21:31 door Run »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: Wat vind je -tot dusverre- van WIDM 2016?
« Reactie #278 Gepost op: 6-03-2016, 10:32:54 »
Chapeau voor Klaas! Zoals hij zelf zegt: wat moet hij het moeilijk hebben gehad de afgelopen maanden met al die hints die om de oren werden gesmeten, en zo vroeg ontdekt. Dat is zuur voor een mol. Driedubbel trots op Klaas!

En tja daarbij denk ik dat het format zich echt heeft aangepast naar het niveau van de zaterdagavond kijkers. Het werd mij gisteren opeens heel duidelijk toen ik in de AH stond met mijn kinderen. Hele colonnes ouders met kinderen die iets lekkers aan het uitzoeken waren voor de WIDM finale. En toen ik aan die andere kinderen vroeg: wie is de mol? Riepen ze in koor: Klaas! Want Klaas kan alles  ::rofl::

Maar zonder all gekheid op een stokje. Ik denk dat ze het speurwerk echt meer hebben gericht op de gemiddelde kijker. Het mooie wat ik er zelf wel uit heb gehaald: ik ben De Mol 1 gaan kijken en de US 1,2 en 3. Wat mooi om te zien en ik hoop stiekem toch echt een beetje dat we teruggaan naar dat oude, mysterieuze concept. Waar kandidaten echt gaan voor de pot, de mol het moeilijk wordt gemaakt en er gekonkeld wordt tot en met.

Dank in ieder geval aan jullie en aan de Widm crew en tot volgend jaar!
Meer L