Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach  (gelezen 32571 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #40 Gepost op: 31-01-2016, 22:31:08 »
Ze maken er allemaal een gigantische bende van. Ben nog niet klaar met terugkijken, maar een aantal dingen valt wel op.

Dat Tim als een dolle gaat niet. Hij moet als snelste minstens naar envelop 6.

Rop gaat sneller van start van Klaas, wat ik lastig te geloven vind. Klaas draait ook een veel te zware versnelling en komt daardoor slecht vooruit.

Ze fietsen allemaal de eerste zes voorbij. Klaas zegt tegen (ik geloof) Marjolein, dat ze er wel voorbijgekomen is. Hij heeft dus wel meer gezien?

Klaas stopt bij 7 uiteindelijk. Tim is dan bij 8? De anderen zijn verder weg. Het is leuk dat Klaas alles en iedereen de schuld geeft van het missen van 10, 11, 12, maar hij was zo op het eerste oog zelf het dichtste bij. Hij heeft 7, Tim 8. Vraag 7 beantwoord? Door naar 9 of 10. Niet gedaan.

De mol voorop laten gaan zou ik niet doen. Bovendien... Kom dan gewoon niet op tijd aan bij Art. Versta de antwoorden niet. Whatever. Niet gebeurd. Ook niet achteraan, want dan ben je de laatste die iets beslist. In het midden dan maar. Klaas.

Maar het is de tweede keer kijken en we weten allemaal wat er daarna komt.

Offline Cookie

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #41 Gepost op: 31-01-2016, 23:33:57 »
Dit verklaart een hoop!

Langs een pad fietsen en een aantal enveloppen, met de juiste antwoorden, zien hangen aan de rand van het pad klinkt niet als een hels karwei. Met meerdere paden, dan wordt het al een stuk spannender en ziet het er idd naar uit dat de mol het goed heeft gedaan, of dat deze heel erg geholpen is uit enthousiasme.


Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #42 Gepost op: 31-01-2016, 23:55:37 »
Die twee goede antwoorden van Tim brachten 400 euro op dat is heel wat minder dan de zoveelste 1000, van Klaas.
Tim is net zo goed verantwoordelijk voor die 1000 euro. Hij en Taeke vonden in het water een cijfer van de code én het gedeelte van de landkaart waar de X op stond.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #43 Gepost op: 1-02-2016, 00:45:50 »
Ik denk dat de meeste enveloppen wel direct naast en langs hetzelfde pad te vinden waren en dat de kandidaten gewoon slecht op hebben gelet. Misschien mede doordat ze vanwege Taeke dachten dat de eerste envelop pas na een tijdje zou komen.

Ik heb wat rondgeneusd in Google Earth (zie locatie topic) en als ik juist zit is de totale afstand 1,5km. Tussen 7 en acht zit zo'n 200m en tussen 8 en 9 150m. Het kan maar zo dat 1 en 12 respectievelijk vlak bij de start en finish hangen.


Offline Cookie

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #44 Gepost op: 1-02-2016, 01:13:00 »
Wanneer het zou gaan om twee mensen kan ik het me voorstellen, maar bij 6?

Er is iets in deze opdracht die ik pas bij afl.10 ga begrijpen. Dit is er 1 van, als het inderdaad maar om één pad gaat.

Dan zouden er toch op z'n minst één of twee nog gevonden moeten worden. Al is het te laat, op het verkeerde moment etc.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #45 Gepost op: 1-02-2016, 08:31:43 »
We zien in het begin verschillende overzichtsshots en  er zijn inderdaad meerdere paden die parallel lopen en/of elkaar kruisen. We zien ook shots van verschillende paden. Aan het eind waar ook Art en Taeke staan is er slechts één pad  dicht bij het strand.

Bij de start staan de kandidaten op een splitsing. het lijkt erop dat Art ze het rechter pad aanwijst. Taeke begint en hij fietst rechtdoor (neemt het linker pad). De andere kandidaten nemen 5 minuten later volgens mij hetzelfde pad.

Taeke is hier verdacht maar het kan ook zijn dat hij in zijn enthousiasme de mol erg in de kaart speelt door het verkeerde pad te kiezen....
Op Google Maps zie je dat het pad vlak langs het strand niet meteen te bereiken is vanaf de start. De twee paden die je vanaf de fietscam ziet liggen allebei meer landinwaarts, zijn niet over lange afstand gescheiden en blijven dicht bij elkaar liggen. Er komt nog een aantal keren zo'n kleine splitsing voor. Ik kan me goed voorstellen dat de enveloppen verdeeld liggen over van dit soort parallelpaadjes, maar langs het pad dicht bij het strand zullen ze wel niet liggen (waarschijnlijk te moeilijk begaanbaar).
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #46 Gepost op: 1-02-2016, 09:27:33 »
Ik denk ook niet dat ze op het pad vlak langs het strand gefietst hebben maar bij de start zie je al een splitsing en zowel Taeke als de groep nemen het meest linkse pad terwijl het rechtse pad ook begaanbaar is, daar komen iig locals uit.
Klopt, maar dat pad is niet zo heel lang gesplitst, maar ik denk dat ze er goed aan hadden gedaan als ze de groep in tweeën hadden gesplitst. Dat soort splitsingen komen op nog een aantal plekken voor. Als je als mol redelijk vooraan rijdt op dat moment kan je de groep de verkeerde kant op loodsen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline lilith

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • all ears
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #47 Gepost op: 1-02-2016, 09:39:37 »
Vinden jullie het niet opmerkelijk dat er vanaf de fiets van Rop gefilmd is?
"waar rook is wordt een fikkie gestookt"

Offline Mevo

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #48 Gepost op: 1-02-2016, 12:19:15 »
Ok, ik heb de moed weer opgevat om *ondanks alle vermoedens* te gaan puzzelen...
 Iemand die in HD weet wat op zijn shirt staat?


*nieuwsgierig*

Heeft deze man maar 1 arm?...zijn linkerarm  ::schaam::

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #49 Gepost op: 1-02-2016, 17:30:57 »
De kloosterhint leg ik even terzijde nu.

Ik vind dat Taeke als starter en bij het eindpunt om de antwoorden door te geven de beste molpositie had. Je opereert in je eentje je kunt enveloppen weghalen. Je zag Taeke echt heel hard fietsen dan kun je niet tegelijk ook nog eens zien waar alle enveloppen hangen. Hij kon daardoor ook helemaal geen nuttige informatie doorgeven.

 Alleen had ie dan dat antwoord van Tim dat nog net op tijd binnenkwam (gedoe met die porto ik versta je niet)misschien ook niet moeten laten binnenkomen dan was het een echte mollenstreek.

Taeke laat van zich horen meteen aan het begin van de opdracht en zegt hoe het moet gaan terwijl Klaas er maar een beetje bijstaat.

Aan de andere kant  kan ik me wel voorstellen dat de groep hem meteen als eerste wil laten gaan vanwege zijn snelheid. de Je kan ook te snel gaan natuurlijk. Blijft gek dat de nummers 1t/m 6 door iedereen over het hoofd zijn gezien, dus houd ik Taeke als wensmol en zie ik hem liever 6 enveloppen van de bomen trekken en weggooien dan Klaas die i.p.v. 2000 euro maar één briefje van 1000 uit de kist haalt. ;)
.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #50 Gepost op: 1-02-2016, 19:18:45 »
Als dat zo is, heeft ie wel ongelooflijk hard gefietst. Hij kwam binnen op, ik denk, 5:28. Twintig seconden om af te stappen, een envelop te laten verdwijnen en weer op gang te komen... Dan zou hij het dus in 3,5 minuten gedaan hebben. Lijkt me heel sterk.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #51 Gepost op: 1-02-2016, 19:50:49 »
Nog eens gekeken. Laten we dan maar aannemen dat ze het echt niet gezien hebben.

Tijdens de opdracht vraagt Cécile: "Is dit de eerste envelop?"
Klaas: "Nee."
Cécile: "Ik heb niets gezien."
Klaas: "Ze zijn er wel geweest. Je bent voorbij de eerste enveloppen..."

Ze staan dan bij negen. Taeke vraagt naar vier. Pas daar gaat Klaas terug naar acht. Niet eerder, terwijl hij blijkbaar wel enveloppen heeft gezien met die nummers en de nummer laatst (Cécile) is gepasseerd inmiddels en terwijl hij weet dat de vragen zijn begonnen. Hij is de enige waarvan we zeker weten dat hij weet dat hij al te ver is.

Dat terugfietsen is prima. Maar terwijl we bij vraag drie zijn, Klaas enveloppen heeft gezien, komt hij bij pas vier vragen later bij zeven aan. Vier minuten voor twee enveloppen. Vergeijk dat met Taeke... Taeke deed alle enveloppen in 5:28.

Rop, Tim en Annemieke fietsen bij acht. Tim blijft daar. Klaas fietst verder terug. Als voorste zou hij op tijd bij zes kunnen zijn en Rop of Annemieke bij zeven kunnen laten. Hij wacht zelf bij zeven. Volgens mij had hij verder terug kunnen zijn.

Tim doet acht en negen. Dat betekent dat het mogelijk is om in een minuut van de ene naar de volgende te fietsen. Waar is Klaas nu? Terwijl Tim 8 en 9 pakt? Waarom komt hij niet voorbij om hem te helpen? Hij heeft 7 gehad. En daarna? Deze man die de enveloppen wel zag en fijn een ander weer de schuld geeft en een ander de fouten laat maken helemaal niet meer gezien.

Overigens... Of Klaas liegt of hij heeft enveloppen gezien. In het laatste geval is het veilig te veronderstellen, dat degenen voorop de enveloppen niet hebben laten verdwijnen. Ja, hij pakt er eentje maar hoeveel laat hij met die kennis wel niet liggen?

Offline squirleon

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #52 Gepost op: 1-02-2016, 22:58:37 »
Nog eens gekeken. Laten we dan maar aannemen dat ze het echt niet gezien hebben.

Tijdens de opdracht vraagt Cécile: "Is dit de eerste envelop?"
Klaas: "Nee."
Cécile: "Ik heb niets gezien."
Klaas: "Ze zijn er wel geweest. Je bent voorbij de eerste enveloppen..."

Volgens mij is het volgende aan de hand:
Cécile komt bij 9 en dit is de eerste envelop die ze ziet.
Klaas wijst Cécile op het feit dat hij al eerder enveloppen heeft gezien (namelijk 7 en 8) dus hij heeft eerder inderdaad enveloppen gezien, maar deze horen bij de vragen die ook daadwerkelijk goed zijn beantwoord en dit is dus geen bewijs van een molactie van Klaas.

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #53 Gepost op: 1-02-2016, 23:04:35 »
Het kan maar zo dat 1 en 12 respectievelijk vlak bij de start en finish hangen.

Bij de introductie vh spel zie je een fragment van enveloppe 12: naast een bootje op een palm boom. Ik zou zeggen , langs een pad dicht aan het strand. Maar in de buurt van Taeke zie ik dat bootje niet. Van 12 naar Taeke is volgens mij nog een stukje fietsen.


edit: idd 11 :-$
« Laatst bewerkt op: 6-02-2016, 15:17:57 door Mollem »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #54 Gepost op: 1-02-2016, 23:25:57 »
Bij de introductie vh spel zie je een fragment van enveloppe 12: naast een bootje op een palm boom. Ik zou zeggen , langs een pad dicht aan het strand. Maar in de buurt van Taeke zie ik dat bootje niet. Van 12 naar Taeke is volgens mij nog een stukje fietsen.
Die bij het bootje is toch enveloppe 11?

Nog meer screenshot van locatie van envelop 11 via deze link (10Mb). Verdachte bomen o.b.v. hoek waarmee bootje in beeld is. Ze gebruiken regelmatig een camera waarbij weinig perspectief ontstaat (een kleinhoek camera???). Ik denk dat ze dat voor het shot van 11 bij de start van de opdracht ook hebben gedaan waardoor het bootje redelijk op formaat blijft.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2016, 00:05:16 door Rat »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #55 Gepost op: 2-02-2016, 00:08:23 »
Die bij het bootje is toch enveloppe 11?

Nog meer screenshot van locatie van envelop 11 via deze link (10Mb). Verdachte bomen o.b.v. hoek waarmee bootje in beeld is. Ze gebruiken regelmatig een camera waarbij weinig perspectief ontstaat (een kleinhoek camera???). Ik denk dat ze dat voor het shot van 11 bij de start van de opdracht ook hebben gedaan waardoor het bootje redelijk op formaat blijft.

'Verdachte bomen'. ::rofl::

Offline Shiba

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #56 Gepost op: 2-02-2016, 01:53:50 »
Die bij het bootje is toch enveloppe 11?

Nog meer screenshot van locatie van envelop 11 via deze link (10Mb). Verdachte bomen o.b.v. hoek waarmee bootje in beeld is. Ze gebruiken regelmatig een camera waarbij weinig perspectief ontstaat (een kleinhoek camera???). Ik denk dat ze dat voor het shot van 11 bij de start van de opdracht ook hebben gedaan waardoor het bootje redelijk op formaat blijft.

Het bootje bij envelop 11 lijkt me niet het bootje wat je ziet in de link...


Ik heb het gevoel dat Taeke begonnen is in het verkeerde pad en de rest is hem automatisch zo gevolgd. Behoorlijke molactie.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2016, 02:01:40 door Shiba »

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #57 Gepost op: 2-02-2016, 02:23:50 »
Het bootje bij envelop 11 lijkt me niet het bootje wat je ziet in de link...
Als jij doelt op het bootje links in de gelinkte afbeelding, dan verschillen wij daarover van mening.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #58 Gepost op: 2-02-2016, 04:42:16 »
Citaat
Klaas wijst Cécile op het feit dat hij al eerder enveloppen heeft gezien (namelijk 7 en 8 dus hij heeft eerder inderdaad enveloppen gezien, maar deze horen bij de vragen die ook daadwerkelijk goed zijn beantwoord en dit is dus geen bewijs van een molactie van Klaas.

Terwijl hij weet dat Taeke net met de vragen is begonnen, Klaas een van de achtersten is en hij 7, 8, 9 ziet, komt hij nog niet op het idee dat ze allemaal iets gemist hebben en dus als de sodemieter terug moeten. Nee, het is geen bewijs, maar het is of onhandig of een molactie. Waarom niet de portofoon gepakt: "Jongens, ik heb 7, 8, 9 gezien. Terug!"

Offline jumper

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - fietsen langs Rincon Beach
« Reactie #59 Gepost op: 2-02-2016, 12:52:31 »
Bij het terugkijken viel me iets vreemds op. Op het moment dat de groep vertrekt (5:01 op de spelteller) zie je het frame van een van de fietsen in close-up middenin beeld. Een seconde later (5:01 op de spelteller, 8:46 op het filmpje) zie je een shot van de groep die vertrekt, maar dan is er geen camera achter de groep. Hoe kan deze opname dan zijn gemaakt? Het lijkt of degene van die fiets dit shot zelf heeft genomen. Het lijkt mij de fiets van Rop: links zie je de schoenen van Annemiek en rechts nog het fietswiel van Klaas. Daarvoor, op 7:58 op het filmpje, zie je ook al even zo'n shot, geen cameraploeg te zien en direct daarna wel het frame van Rop.
« Laatst bewerkt op: 2-02-2016, 13:29:05 door jumper »