Auteur Topic: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook  (gelezen 5442 keer)

Offline cinner

  • Forumlid
[THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Gepost op: 10-02-2017, 05:33:02 »
Vanwege aantal letters en omdat ik het niet korter kan uitleggen, moest het even in twee delen)

Molloten kijken, zoeken en puzzelen zoals ze in de vorige seizoenen hebben gekeken, gezocht en gepuzzeld. Er is echter van te voren bekend gemaakt dat dit seizoen anders zal zijn. Opdrachten zullen soms in elkaar overlopen.

Dat betekent mijns inziens dat het gedrag van de mol óók anders voorbereid zal/moet zijn. Immers is gedrag bij opdracht 1 belangrijk voor de uitkomst in opdracht 2 en 3 of misschien zelfs voor een volgende aflevering. In plaats van per opdracht molgedrag proberen te zien, is het wellicht beter om molgedrag over meerdere opdrachten te ontdekken.

In aflevering 2 zegt Art: "De groep is verscheurd, letterlijk en figuurlijk. En dus doet de mol wat hij wil: verdeel en heers. Dit komt tevens terug in het dagboek van de mol, van alle tactieken om te manipuleren is gekozen voor de verdeel en heers. Laten we die tactiek als zijnde molgedrag door de opdrachten heen bezien.

Van alle kandidaten, is Diederik - toeval wil dat zijn naam 'heerser over het volk betekent' - de enige die dat van meet af aan is gaan doen en dat gedrag laat overlopen in verschillende opdrachten. Na het enveloppen zoeken in het busje spreekt hij over de "akelige, akelige kandidaten" daarboven in de helikopter. Hij benadrukt dat 'zij' veel voordeel zullen hebben op 'ons'en zorgt er voor dat iedereen voelt dat de groep meteen is verdeeld in wij en zij en dat vier mensen een schitterend voordeel hebben. Hij wil verder graag dat het vraagteken wordt gevonden. Wat hij gek genoeg niet zelf hoeft te vinden maar de andere groep zó gunt, hij vindt zelfs helemaal niets maar gaat mee alle verkeerde richtingen op.

Vervolgens in de bioscoop blijkt dat hij eerder al meer verdeeldheid en wantrouwen heeft gezaaid. Sanne fluistert Diederik toe "ow dus ze hebben gejokt zoals jij al zei". Hij verspreid dat het wel de verwachting was dat de vier bevoordeelden natuurlijk gelogen hebben. Na Roos die als eerste in beeld is geweest, begint hij met rondstrooien dat ze natuurlijk de groep geen vrijstelling gunnen. Let wel dit is eigenlijk nogal vreemd. Eerdere seizoenen is er nog best vaak gekozen voor de hele groep. Bij elk van de vier die in beeld komt, geeft hij aan hoe ze de groep niets zullen gunnen. Hij bouwt het mooi op en valt dan met zijn neus in de boter, Vincent roept gewoon meteen 'nee' en bevestigd wat Diederik al dagen aan het inprenten is bij de anderen. Over hem zegt hij lachend maar toch "hij wil ons kapot maken. Hij wil ons verbranden".  Poeh poeh, als dat geen olie op het vuur is weet ik het ook niet meer.

Het werkt als een tierelier. Tegen de tijd dat Art vertelt dat ze een vrijstelling mogen afnemen, staan de deelnemers werkelijk te popelen. Jochem geeft aan dat ze moeten kiezen voor degene waarvan zij denken dat ze de test het slechtst gaan maken. Net ervoor heeft Diederik hem opzichtig iets ingefluisterd end at krijgen wij goed in beeld. Hoe dan ook breidt hij flink uit dat ze inderdaad moeten kiezen voor degene die ze denken dat de test het slechtst gaan maken. Om te onthouden voor later: Diederik noemt Roos als voorbeeld. Hij zegt "Stel wij zeggen Roos begrijpt ons niet, Roos kent ons niet" en Roos gaat het het slechtst doen, "dan moeten wij kiezen voor Roos". Heel eigenaardig, de test wordt immers gemaakt op de mol. Het maakt niet uit of Roos de groep niet kent en begrijpt, zolang ze maar de goede mol invult.  De deelnemers staan ondertussen opgezweept klaar om iemand onder de bus te gooien. Het wordt ook niet Roos maar Vincent. Die meteen naar huis kan. Pittig groepje is het zeker.


Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #1 Gepost op: 10-02-2017, 05:33:39 »
Niet alleen is onderling wantrouwen (en schuldgevoelens) gegroeid, vertrouwen in Diederik is eveneens gegroeid. Immers had hij telkens gelijk. Die vier etters hebben gejokt, leverden hun vrijstelling niet in voor de groep en Vincent maakte de test het slechtst en vloog eruit. Het is precies gegaan zoals Diederik overal heeft gezegd. Conclusie: Roos is het minst te vertrouwen, Diederik het meest en het spel wordt keihard gespeeld.

Wonder boven wonder wordt Diederik in aflevering twee ontvoerd. Jeroen ook, die zat bij hem. En Roos wordt ontvoerd. De groep van weer zes mag een middag sudderen en besluiten dan ook dat de drie ontvoerden (in lijn met de eerste dagen) 'natuurlijk' absurd voordeel zal krijgen en gestraft dienen te worden. Sanne ziet ze al in een speedboot met een vrijstelling! Ze gaan ze dus lekker niets vertellen over de laatste 24 uur (puh!). In de rechtbank kunnen ze hun geluk bovendien niet op, ze gaan oordelen over 'de' drie. Wij zien in dat Diederik het grootste lul verhaal ophangt maar in de groep is wantrouwen al eerder gezaaid. Weet je nog, Roos die 'ons niet kent' en 'ons niet begrijpt'. De jokkebrok, die jokt nu natuurlijk weer. En Diederik - de lieverd - die spreekt de waarheid, roert tot tranen toe en iedereen vind het fijn dat hij zo'n mooie avond heeft gehad(?). Ze stemmen in meerderheid dus voor Roos en geloven vrij massaal Diederik (behalve degene met de meeste levenservaring). Na zijn onmetelijke leugen geloven ze hem zelfs nog steeds. Natuurlijk heeft hij alleen maar gelogen om de vrijstelling. Niet om 1000 euro uit de pot te halen en de groep verder tegen elkaar op te zetten, zo is Diederik namelijk niet (hahahaha)

Dit thema rolt zo verder. Vanwege het verpletterende vertrouwen hoeft Diederik niets te doen om te worden gekozen als coach in de duinen. Hij heeft daarmee de teugels strak in handen (zitten we al bij aflevering 5): hij bepaald de volgorde van de lopers en hij heeft het overzicht wat anderen niet hebben en kan zo allerhande foutjes en molgedrag al coachend door de vingers zien. Zo laat hij niet weten dat er een halve duizend mee is, vertelt hij niet waar Imanuelle heeft uitgehangen (Sanne weet het bij de test namelijk nog steeds niet), laat hij Thomas niets controleren en wordt vanzelfsprekend door niemand verdacht van molgedrag. Bovendien kiest hij een vreemde volgorde: hij zit op Jeroen maar laat die een stukje lopen waar hij onmogelijk molgedrag kan spotten van hem. Degene die hij het meest vertrouwd en een bondje mee heeft, geeft hij de beste molpositie. Tegenover de groep benadrukt hij nog even dat hij niet kan zien wat Thomas doet (waarom zou je dat zeggen).

En zo kan je de mollentactiek tot en met aflevering 5 doorredeneren plus terug redeneren én past het perfect bij de teksten van Art en het dagboek van de Mol. Geldt bovendien niet alleen voor de verdeel en heerst tactiek.

Wat denken jullie er van? En kan dit nog toegepast worden op een van de andere overgebleven deelnemers?

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #2 Gepost op: 10-02-2017, 08:35:09 »
Op dit moment blijf ik bij Imanuelle, maar ik zie Diederik nog steeds als potentiële mol. Het verschil in coaching bij de duinestafette (waardeloos) en de posteropdracht (heel goed) vond ik opvallend en bij de veiling bood hij een draconisch bedrag voor een joker. Daarnaast is hij volgens mij degene die de meeste voice-overtekst heeft v.w.b. het aan elkaar praten van het programma (tijdens omgevingsshots e.d.), wat mij doet vermoeden dat we zijn stem t/m de finale gaan horen.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #3 Gepost op: 10-02-2017, 11:07:38 »
Interessante theorie. Maar.....een kandidaat heeft er ook veel aan om verdeel en heers toe te passen. Immers, als hij als kandidaat meer weet dan anderen, komt hij verder, en vallen anderen af.

Ik zie hier dus geen bewijs in dat hij de mol zou zijn. Hooguit omdat Art daar verwijzingen naar maakt.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #4 Gepost op: 10-02-2017, 11:27:02 »
Vanwege het verpletterende vertrouwen hoeft Diederik niets te doen om te worden gekozen als coach in de duinen. Hij heeft daarmee de teugels strak in handen (zitten we al bij aflevering 5): hij bepaald de volgorde van de lopers en hij heeft het overzicht wat anderen niet hebben en kan zo allerhande foutjes en molgedrag al coachend door de vingers zien.

Goed verhaal, Cinner! Leuk om dit soort gedragsanalyses te lezen, en dan laat je de hints (waarvan er toch ook een paar sterke zijn!) nog buiten beschouwing.

Het is maar een detail in je verhaal, maar een ding begrijp ik niet. Een paar weken geleden was op dit forum een van de vele vraagtekens bij de duinestafette hoe de volgorde van lopers (nogal cruciaal) tot stand was gekomen. En nu stel je dat Diederik die als coach heeft bepaald. Is dat een aanname, of heb je daar aanwijzingen voor gevonden?

Offline m0lmuis

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #5 Gepost op: 10-02-2017, 11:43:46 »
Heel goed verwoord cinner.
Het meeste is voor mij de reden dat ik al vanaf het begin Diederik verdenk  ::jaja::


Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #6 Gepost op: 10-02-2017, 12:24:44 »
Het is maar een detail in je verhaal, maar een ding begrijp ik niet. Een paar weken geleden was op dit forum een van de vele vraagtekens bij de duinestafette hoe de volgorde van lopers (nogal cruciaal) tot stand was gekomen. En nu stel je dat Diederik die als coach heeft bepaald. Is dat een aanname, of heb je daar aanwijzingen voor gevonden?

Dat stond na de aflevering op de officiële website, hier:

Om de kans van slagen te vergroten, mag één van de kandidaten als coach optreden. Die coach bepaalt de opstelling en is de gids bij wie de kandidaten als estafettelopers kunnen checken of er genoeg tijd is om een omweg te nemen, of juist niet. Want als de laatste loper niet op tijd binnen is, verdienen de kandidaten niets voor de pot.
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #7 Gepost op: 10-02-2017, 12:52:22 »
Ah ok, dank je wel Blip. Dat was me ontgaan. Bij de meeste opdrachten zie ik, als er een selectie of volgorde bepaald moet worden, een rommelig groepsproces. Dus ik ging er een beetje vanuit dat dat hier ook zo was gegaan.

Bovendien kiest hij een vreemde volgorde: hij zit op Jeroen maar laat die een stukje lopen waar hij onmogelijk molgedrag kan spotten van hem. Degene die hij het meest vertrouwd en een bondje mee heeft, geeft hij de beste molpositie.

Diederik en Thomas kennen elkaar inmiddels beter dan wie dan ook, ze zijn steady kamergenoot en bondjes. Dus als Thomas de mol is kan Diederik dat misschien stiekem allang in de gaten hebben. Vandaar die testpositie voor Thomas, op een moment dat hij eigenlijk Jeroen nog verdacht? Verder zoals gezegd, een goed verhaal! En ook de enige hoop/mogelijkheid om nog iemand van de groep op de kermis aan het werk te zien als schutter (fuselier ;D), natuurlijk. 8)

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #8 Gepost op: 10-02-2017, 16:17:03 »
Je hebt je theorie heel mooi opgeschreven! Ik vind hem zelfs nog behoorlijk overtuigend. Je stipt precies aan wat mij opvalt aan het gedrag van Diederik, die het spel (zoals we van hem konden verwachten) erg slim speelt. Art hint duidelijk naar een aanvallende actieve mol, maar of je dat zo letterlijk moet zien als jij nu doet ben ik niet over uit. Arts presentatieteksten en interviews zijn altijd juichend over de mol, of dit nu terecht is of niet.

Zelf denk ik niet dat Diederik de mol is, wél heb je voor mij duidelijk bewezen dat Diederik (als kandidaat) de verdeel-en-heers-techniek inzet.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [THEORIE] Opdrachten lopen in elkaar over, mol gedrag ook
« Reactie #9 Gepost op: 11-02-2017, 05:58:14 »
Tnx voor de reacties, ik word er blij van  ::bravo::

Op dit moment blijf ik bij Imanuelle, maar ik zie Diederik nog steeds als potentiële mol. Het verschil in coaching bij de duinestafette (waardeloos) en de posteropdracht (heel goed) vond ik opvallend en bij de veiling bood hij een draconisch bedrag voor een joker. Daarnaast is hij volgens mij degene die de meeste voice-overtekst heeft v.w.b. het aan elkaar praten van het programma (tijdens omgevingsshots e.d.), wat mij doet vermoeden dat we zijn stem t/m de finale gaan horen.

En door dat draconische bedrag zorgde hij er wellicht voor dat de anderen eveneens aan het bieden sloegen. Leuk gevonden trouwens, dat zijn stem als voice over waarschijnlijk mee gaat tot aan de finale. Ik hoop het :)

Je hebt je theorie heel mooi opgeschreven! Ik vind hem zelfs nog behoorlijk overtuigend. Je stipt precies aan wat mij opvalt aan het gedrag van Diederik, die het spel (zoals we van hem konden verwachten) erg slim speelt. Art hint duidelijk naar een aanvallende actieve mol, maar of je dat zo letterlijk moet zien als jij nu doet ben ik niet over uit. Arts presentatieteksten en interviews zijn altijd juichend over de mol, of dit nu terecht is of niet.

Zelf denk ik niet dat Diederik de mol is, wél heb je voor mij duidelijk bewezen dat Diederik (als kandidaat) de verdeel-en-heers-techniek inzet.

Art is inderdaad altijd dolenthousiast. Maar de verdeel en heers tactiek en het verscheurt raken van de groep komt meerder afleveringen op meerdere momenten terug. Bovendien wordt het expliciet genoemd in het dagboek van de mol. Normaal gesproken zie je bovendien alleen het enthousiasme van Art maar zie je dat meteen al niet erg direct terug in de afleveringen, nu wel. Daarom lees ik er deze keer meer in dan normaal en zie ik het niet als kandidaten gedrag.