Auteur Topic: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground  (gelezen 41693 keer)

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #20 Gepost op: 11-02-2017, 22:54:21 »
Ik vond Thomas een paar keer vreemd lachen naar Art. Alsof hij dacht "Ohja, deze opdracht. Dit wordt leuk!". Voorkennis misschien? Zeker verdacht omdat hij daarna zijn gezicht zo straks mogelijk probeerde te houden.
En dan nog het moment na de executie, waarin Thomas in het midden breeduit zit te grijnzen...
Tell me what your telescope says

Offline djerdjo

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #21 Gepost op: 11-02-2017, 22:55:54 »
(...) Zo zien we een shot van twee briefjes op een balk aan het plafond, maar niemand ziet die. Misschien zijn er nog wel meer over het hoofd gezien.


Dit geld wordt ook niet gevonden, er wordt nog ingezoomd door de camera :o

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #22 Gepost op: 11-02-2017, 23:37:37 »
Als de opdracht klaar is en we zogenaamd een underground party krijgen, horen we "Sing it back"" van Moloko. Apart.
Kan er (nog) niets mee.

*dat dan weer niet*
Omnia vincit amor

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #23 Gepost op: 11-02-2017, 23:47:47 »
Als de opdracht klaar is en we zogenaamd een underground party krijgen, horen we "Sing it back"" van Moloko. Apart.
Kan er (nog) niets mee.

*dat dan weer niet*

Zou dat slaan op het feit dat de Mol ook (Moloko) alles herhaalt wat Art zegt (Sing it back).

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #24 Gepost op: 12-02-2017, 00:02:28 »
Wat is de beste positie van de mol?
In ieder geval niet in een groepje van drie waarvan  2 de derde verdenken.

3 paar ogen zien meer dan twee, houden elkaar meer in de gaten en hebben meer kans op het.vinden van geld.

De mol met voorkennis weet van de wisseling van licht/donker en poppen/echte mensen en kan daar gebruik van maken.

Het voorstel van Thomas aan Sanne dat de één links kijkt en de ander rechts is al een vrijbrief voor de mol om geld.over te slaan.

Dat Sanne als partner nogal bang is ingesteld komt de mol natuurlijk ook goed uit.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #25 Gepost op: 12-02-2017, 00:06:32 »
Oh ik zie het wel gebeuren dat we straks in aflevering tien een fragment te zien krijgen waarin de mol ongezien een paar items omwisselt.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #26 Gepost op: 12-02-2017, 00:06:46 »

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #27 Gepost op: 12-02-2017, 00:09:27 »
Als de opdracht klaar is en we zogenaamd een underground party krijgen, horen we "Sing it back"" van Moloko. Apart.
Kan er (nog) niets mee.
*dat dan weer niet*


Afgezien van de naam 'Moloko' (tja...) : er zitten wel een paar fijne zinnetjes in dit liedje, zoals:

'Can I control this empty delusion?'

En even verder in de tekst:
'Truth do you hear me?
Don't try to come near me
So tired I sleep through the lie'

Ik meen dat het refrein én het door mij als eerste hier genoemde zinnetje te horen waren, vlak na de opdracht. Moet daarvoor nog even terugluisteren en daarbij kijken of op dat moment steeds de hele groep in beeld was, of niet.

Ook zou die zin een verwijzing naar de titel van de aflevering kunnen zijn, maar dan met de nadruk op het woord 'kennis'. De titel van het liedje 'Sing it back' wordt dan hierbij verstaan als 'Sing it backwards...'. Draai het oorspronkelijke gezegde (in betekenis, wel te verstaan) om en krijg dan de vraag:

Is kénnis macht? Of heb je juist door iets anders de macht/de controle over het spel? Met andere woorden:
Macht verkrijg je ook door andere eigenschappen en verworvenheden dan kennis.
Of: je hoeft geen Diederik Jekel (met al zijn kennis) of Jochem van Gelder (met al zijn verzamelde weetjes) te zijn, om toch de controle over het spel te hebben.

Je kunt dus ook op meer intuïtieve wijze en/of bijvoorbeeld door ongemerkt op het gevoel van anderen te spelen manipuleren, verdelen en heersen.



Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #28 Gepost op: 12-02-2017, 00:37:28 »

Afgezien van de naam 'Moloko' (tja...) : er zitten wel een paar fijne zinnetjes in dit liedje, zoals:

'Can I control this empty delusion?'

En even verder in de tekst:
'Truth do you hear me?
Don't try to come near me
So tired I sleep through the lie'

Ik meen dat het refrein én het door mij als eerste hier genoemde zinnetje te horen waren, vlak na de opdracht. Moet daarvoor nog even terugluisteren en daarbij kijken of op dat moment steeds de hele groep in beeld was, of niet.

Ook zou die zin een verwijzing naar de titel van de aflevering kunnen zijn, maar dan met de nadruk op het woord 'kennis'. De titel van het liedje 'Sing it back' wordt dan hierbij verstaan als 'Sing it backwards...'. Draai het oorspronkelijke gezegde (in betekenis, wel te verstaan) om en krijg dan de vraag:

Is kénnis macht? Of heb je juist door iets anders de macht/de controle over het spel? Met andere woorden:
Macht verkrijg je ook door andere eigenschappen en verworvenheden dan kennis.
Of: je hoeft geen Diederik Jekel (met al zijn kennis) of Jochem van Gelder (met al zijn verzamelde weetjes) te zijn, om toch de controle over het spel te hebben.

Je kunt dus ook op meer intuïtieve wijze en/of bijvoorbeeld door ongemerkt op het gevoel van anderen te spelen manipuleren, verdelen en heersen.




Dacht nu ook even aan het moment waarop Thomas naar Sanne zingt dat ze de mol is..."Sing it back to me", Sanne draai het om, zing het naar Thomas.

Offline Marisa

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #29 Gepost op: 12-02-2017, 00:50:26 »
Dacht nu ook even aan het moment waarop Thomas naar Sanne zingt dat ze de mol is..."Sing it back to me", Sanne draai het om, zing het naar Thomas.

Ja.

En ik vond deze opmerking van jou ook goed:

'Zou dat slaan op het feit dat de Mol ook (Moloko) alles herhaalt wat Art zegt (Sing it back)'.

Hoewel hij dit in deze aflevering niet zo (vaak) deed. Tenminste, dat is mij - nog - niet opgevallen.

Thomas herhaalt trouwens zelfs het piepen van een deur in deze aflevering.   ;D  Hij is kampioen herhaler/dubbel doen.
In die zin wordt er wellicht ook naar hem gewezen met de woorden: "Steeds hetzelfde liedje".
En wat was nou dat melodietje dat hij speelde op die tingel-tangel piano? Was dat hetzelfde als zijn fluitriedeltje in aflevering 5?

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #30 Gepost op: 12-02-2017, 01:13:26 »
Dacht nu ook even aan het moment waarop Thomas naar Sanne zingt dat ze de mol is..."Sing it back to me", Sanne draai het om, zing het naar Thomas.
::ok::
Omnia vincit amor

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #31 Gepost op: 12-02-2017, 07:06:18 »
Thomas en Sanne slaan drie maal enveloppen over die ze niet zien. Sanne ziet bij de eerste pop alleen het mingeld (het plusgeld zit daar ook meer verstopt dan in het donker bij de echte vrouw het geval) maar geeft dan alsnog de juiste envelop door. Op een moment haalt ze links en rechts door elkaar en corrigeert dat. Dat is overigens precies de plek waar Thomas het fout door geeft.

In de groep van drie lijkt niet gemolt te zijn. Ze zien een maal enveloppen die Thomas en Sanne niet hebben gezien en nemen dan op aanraden van Sanne de verkeerde mee. Jochem had daar beter aan gedaan geen van tweeën mee te nemen, al zijn ze daar met zijn drieën wel wat schuldig aan. Verder volgen ze braaf de instructies op en doet het goed.

Dat komt overeen met de uitkomst. Er is twee maal min geld gepakt. Eenmaal de envelop die Sanne gokt en daardoor Jochem maar op de gok meeneemt en een foutief doorgeven envelop van Thomas.

Thomas lijkt hiermee als enige verdacht, hoewel dat ene foutje verklaard kan worden omdat Sanne het eerst verkeerd en dan goed zegt. De enveloppen die hij mist, mist Sanne ook en het is niet heel duidelijk of de enveloppen goed zichtbaar waren of een beetje verstopt. Moet ook wel lachen om Moltalk dat precies Chris Zeegers zegt dat enveloppen waar je naar zoekt toch niet gemist worden, waar hij en Rick in sprankelend daglicht een envelop voorbij lopen om een heel moeras af te gaan zoeken (voor ze merken dat de man in de boot gewoon heel sympathiek was en niet bij het programma hoorde  ::rofl::).

Het lijkt er op dat de mol zijn dag niet had of niet goed durfde. Vraag me af, wilde de mol in het donker enveloppen verwisselen en enveloppen missen maar lukte dat in de groepsdynamiek niet?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #32 Gepost op: 12-02-2017, 07:35:54 »
(1/2)

Bij gebrek aan materiaal in de vorige aflevering maar even los op deze opdracht. Het zal duidelijk zijn dat mollen steeds moeilijker wordt. Sanne was al niet verdacht na de 1000 euro in de eerste aflevering. Nu maakt ze de 2000 compleet door tijdens het grasmaaien nog even de letter S door te drammen.

Underground

Thomas en Sanne hebben de beste molpositie. Als de Mol in de groep van 3 zit, dan gaan 2 kandidaten op verkenning en moet je ondanks de aanwijzingen van 2 kandidaten minbedagen gaan scoren met nog eens 2 kandidaten in je nek. Lastiger dan het in beginsel gewoon niet weten. Thomas biedt zichzelf als eerste aan (+), Jochem sluit zichzelf uit (-). Thomas benoemt het links en rechts zoeken. Of dat slim is, weet ik niet. Sluit je dan onder en boven uit? Hoe dan ook... Sanne lijkt er geen probleem mee te hebben.

In de eerste kamer ziet Sanne alleen een minbedrag, maar dat maakt ze later goed. De Mol had hier de kans gegrepen om beide enveloppen te laten liggen of de verkeerde mee te laten nemen. Overigens, het is Thomas en Sanne hier nog niet duidelijk dat er steeds even aantallen liggen. Thomas: "Ah. Er ligt alleen min. Top." En door...

Bij de wastobbe onthoudt Thomas links min, rechts plus. Sanne herhaalt het luidop. Beide weten welk bedrag het goede is hier. Dat wordt lastig mollen. Hetzelfde gebeurt in de slaapzaal. Thomas neemt initiatief, Sanne herhaalt. Sanne herhaalt hier ook nog eens (correct) de wastobbe. Daarna lijken ze allebei de bedragen boven aan een balk te missen en komen in de slagerij. Rechts, links, links, links, links, zegt Sanne. Thomas herhaalt correct de drie gevonden bedragen. Rechts, links, links. De volgende ruimte missen ze weer een bedrag. Sanne: "Kijk je goed?" Thomas: "Ja, ja, ja, er ligt niks." Ze hoeven niet het hok in, zegt Sanne. Thomas bevestigt. Bij de kaartende mannen en de kegels opnieuw Sanne die vertelt waar de plusbedragen liggen. Bij de ketels gaat het om een dubbel bedrag.

Nu hebben we zes keer een plus-min (tobbe, bed, slagerij, kaartende mannen en twee keer kegels), alleen een min (vrouw op bar) en twee gemiste bedragen (balken en 'hok'). Totaal 9, waarvan 7 gespot. Sanne heeft voornamelijk haar best gedaan om een en ander te onthouden. Thomas volgt vooral.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #33 Gepost op: 12-02-2017, 07:36:12 »
(2/2)

1. Vrouw op bar. Sanne wil het bedrag eerst laten liggen en stuurt niet aan op verkeerde. Ima herhaalt dat, maar zegt ook dat er twee enveloppen zijn. Thomas geeft Sanne wel heel erg de schuld: "Sanne! Hoe kan dat?" Daarna stuurt Sanne erg onmols de groep toch nog op de goede af. Ze krijgt daarbij hulp van Jochem.

2. Thomas wijst de goede envelop aan in de wastobbe.

3. In de slaapzaal wijst Thomas de goede envelop aan. Die ligt aan de kant van Sanne en ik krijg de indruk dat Sanne hem hier zijn gang laat gaan om te kijken wat er gebeurt. Je ziet links in beeld ook haar hand meebewegen als Thomas praat, als was het om te kijken of het wel klopt met wat zij zich herinnert.

4. In de montage kwamen nu bedragen boven aan de balken. Die zien we nu niet en later niet gepakt worden. Thomas en Sanne zeggen er niets over.

5. Slagerijachtige situatie met vleesdingen. Thomas wijst de rechter aan. Dit klopt niet.

6. Nu komen ze in het 'hok' waar Thomas en Sanne nog een envelop misten. Ima vindt de enveloppen op een schap. In de montage wordt Sanne verdacht gemaakt, maar aan de posites te zien en het camerastandpunt hebben de bedragen links van de ingang gelegen. Sanne laat ze de linker pakken. Iedereen laat het gaan. Laten liggen was hier uiteraard beter.

7. Ze missen nu twee enveloppen aan de rechterkant, die ik de eerste keer volgens mij niet gezien heb.

8. Kaartende mannen. Sanne wijst de goede envelop aan.

9 en 10. Kegels. Sanne zegt de buitenste twee. Thomas herhaalt dit later en hier gebeurt weer wat er bij 3 ook al gebeurde, maar nu duidelijker. Thomas geeft instructies, Sanne geeft met haar handen hetzelfde aan. De groep van drie heeft aan dat laatste niets, maar ze neemt hiermee Thomas de wind uit de zeilen?

Nu zijn er geen negen, maar tien enveloppen. Thomas en Sanne hebben er geen twee gemist, maar drie. Acht halen de eindstreep terwijl er zeven gespot waren. De achtste lijkt me de envelop op 6.

Thomas en Sanne zagen: 1 (half), 2, 3, 5, 8, 9 en 10. Ze zagen niet: 4, 6 en 7.

Ima, Diederik en Jochem namen mee: 1 (+), 2 (+), 3 (+), 5 (-), 6 (-), 8 (+), 9 (+) en 10 (+).

Blijven liggen: 4 en 7.

Wat ik eigenlijk vooral zie: Sanne heeft het onthouden en laat het vervolgens voornamelijk door Thomas reproduceren, terwijl ze in de gaten houdt of hij het goed doet en laat merken met handgebaren dat ze wel weet wat er moet komen. Ze ontneemt Thomas de kans om effectief te mollen en de andere kandidaten krijgen er geen extra info door. Lijkt me erg slim. De Mol zou, lijkt me, de in eerste instantie niet gevonden bedragen wel allemaal vinden en flink verwarring zaaien. Dat zien we echter niet gebeuren. Ik ben geneigd te denken, dat de Mol dus Thomas of Sanne is op basis van deze opdracht. Sanne lijkt me erg onlogisch, ook in de wetenschap dat zij in de volgende opdracht nog even een S scoort om 2000 compleet te maken.

De Mol is voornamelijk geïnteresseerd in de minbedragen of eventueel een nul. 4 is door iedereen gemist en daar kunnen we dan weinig mee. Hetzelfde geldt voor 7. 5 is aanwijsbaar de schuld van Thomas, 6 een blinde gok en eigenlijk een fout van Sanne, 1 duidelijk de verdienste van Sanne. 100 lijkt een lullig bedrag, maar feitelijk gaat het steeds om het vershil tussen -100 en +100 = 200. In theorie speelden ze dus ook om een bedrag van tussen -1000 en +1000. Ze zitten dus redelijk aan de goede kant, maar voor de Mol is het ook een aanvaardbaar resultaat. Van de tien enveloppen zijn er twee blijven liggen en staan er twee op min. 40% is niet gevonden of niet correct.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #34 Gepost op: 12-02-2017, 07:59:16 »
Mooie analyse, Tarballs  ::ok::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #35 Gepost op: 12-02-2017, 10:04:29 »
Inderdaad, mooie complete analyse.

Conclusie: Thomas is het meest mols in deze opdracht, en Sanne zorgt dat haar mol het verder goed doet. Zit ze stiekem toch op Thomas. ;)

Offline Reymon

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #36 Gepost op: 12-02-2017, 12:08:44 »
De Mol zou, lijkt me, de in eerste instantie niet gevonden bedragen wel allemaal vinden en flink verwarring zaaien. Dat zien we echter niet gebeuren.

Volgens mij doet Ima dat juist!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #37 Gepost op: 12-02-2017, 12:21:11 »
Citaat
Volgens mij doet Ima dat juist!

Hoe dan? Ze doet keurig wat gezegd wordt, terwijl de volgorde door de gemiste enveloppen niet meer klopt. Bij de eerste envelop twijfelt ze over meenemen of laten liggen en laat het besluit aan Sanne. Ook het meenemen van de tweede min is op aangeven van Sanne. De eerste min komt door Thomas. De twee gemiste enveloppen zijn door alle vijf gemist, waarbij aangetekend dat de tweede groep in het donker liep en het mogelijk minder goed kon zien zonder aanwijzingen. Ik zie niet wat Imanuelle hier verkeerd doet of waarin ze mols is.

Offline annebeestje

  • Forumlid
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #38 Gepost op: 12-02-2017, 12:54:22 »
Als de opdracht klaar is en we zogenaamd een underground party krijgen, horen we "Sing it back"" van Moloko. Apart.
Kan er (nog) niets mee.

Misschien dat wijsje dat hij floot achterstevoren afspelen?
Of het deuntje dat hij aan de piano speelde?


Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 6 - opdracht 1 - Pendleton Underground
« Reactie #39 Gepost op: 12-02-2017, 13:16:13 »
De poppen worden echte mensen. Mooi ;D

Superleuke opdracht! ::bravo::
...maar soms even niet :)