Auteur Topic: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM  (gelezen 18674 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM
« Reactie #20 Gepost op: 26-06-2017, 23:37:16 »
Ik zou ook alle Tangrampuzzels geweten hebben. Vond dat altijd super leuke puzzeltjes! En als je ze vaak oplost krijg je daar handigheid in.
er was eens......

Offline Amethyst

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM
« Reactie #21 Gepost op: 27-06-2017, 08:48:49 »
Ik verbaas mij hierover. Kim wist in 2011 bij een soortgelijke opdracht WEL de oplossingen van ALLE tangrampuzzels. Was dat in 2011 dan niet doorgestoken kaart?

Zie:
https://www.youtube.com/watch?v=U72ySvAaM-g#t=43m50s

Doelt Rick op de volgende video? Ik kan namelijk nergens iets terug zien van de twee opdrachten?



Ik denk dat hij doelt dat alle titels slaan op iets uit die specifieke aflevering omtrent de Mol; wat logisch is, maar feitelijk gezien altijd op iedereen betrekking kan hebben.
Rick zei ook dat ze erg veel vertrouwen hadden in Thomas. In de zin van dat ze dachten dat die met veel minder voorkennis toe zou kunnen dan normaal.

Misschien hadden ze wat dat betreft minder vertrouwen in Kim?


Maar... als ik Rick goed begrijp was dit seizoen echt nieuw dat de mol maar ongeveer de helft van te voren wist. Dus het zou kunnen dat Rick er nu gewoon anders over denkt dan toen, wat ik op zich jammer vind.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM
« Reactie #22 Gepost op: 27-06-2017, 13:48:57 »
Rick, bedankt voor het beantwoorden van zoveel extra vragen! Ik vind het altijd erg leuk om een kijkje achter de schermen te krijgen, al begrijp ik ook dat je niet op alles antwoord kunt en wilt geven. Fijn dat je dit voor de molloten wilt doen  ::ok::

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM
« Reactie #23 Gepost op: 28-06-2017, 00:15:31 »
Ten eerste hartelijk dank voor de antwoorden op de vragen. Over de antwoorden van afl.9 heb ik echter mijn vraagtekens. Kan best dat de verdubbelaar maanden van te voren was bedacht maar in welk geval hij ook daadwerkelijk zou worden toegepast, zegt het verhaal niet. Ik ben er bijna zeker van dat er een reden is geweest om de verdubbelaar in het spel te brengen en om het spel te laten verlopen zoals het verlopen is. Vraag me niet waarom maar iets klopt er niet vwb het laatste spel. En ik snap dat de productie dat ons niet gaat vertellen.

anoniem 17618

  • Gast
Re: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM
« Reactie #24 Gepost op: 30-08-2017, 03:58:09 »
Super interview! Zowel door Rick als de vragenstellers

Een scenario is de grootste ramp voor het programma: de mol wordt ziek tijdens de opnames. Waar Rick terecht zegt van: sommige back-ups daar ga ik niets over zeggen, kan ooit nog van pas komen, oké.

Maar hij bracht in zijn beantwoording ook heel erg ter sprake in hoeverre de mol vooraf op de hoogte moet zijn van dingen. En dat is een soort spanningsveld.

Aan de ene kant wil je een zo'n natuurlijk en mooi mogelijk verhaal vertellen door je serie heen; aan de andere kant wil je ook wat zekerheden dat opdrachten bewust gehaald worden (zoals bijvoorbeeld het vinden van de brug + locaties in aflevering 1 van het afgelopen seizoen).

Aan de andere kant slaat het soms door wat een mol krijgt te weten. Die informatie is zodanig omvangrijk dat het niet meer uitmaakt wat de groep doet, de mol 'wint' toch. Een paar voorbeelden:

Ik noem bijvoorbeeld een Molloeska die zowel weet dat ze als laatste over een brug moet kruipen (deel a) alsook waar de minbedragen liggen in het memoryspel in deel b van de opdracht. Had een van de kandidaten doorgehad dat Milouska wel heel erg graag als laatste wou en was dan zelf als laatste over de gegaan, dan werd in het belonende gedeelte alsnog de prestatie ongedaan gemaakt door de mol zonder dat de groep daar echt iets tegenin kon brengen.

Of Mol Jung die in IJsland in het Höfði huis zowel de gesprekken mag meeluister alsook mag kijken wat er gestemd is. Als de mol het zelf nog niet doorhad door het meeluisteren, dan kon het met de stemming nog 'rechtgezet' worden, zonder dat de groep daar echt iets tegenin kon brengen.

Maar dan Mol Margriet die bij het theeblaadjes-geldplukken precies al wist waar welke bedragen hingen. Daardoor was het voor de rest van de groep praktisch onmogelijk om daar nog een goed einde aan te brengen.

Zomaar even drie voorbeelden waarbij de groep, door de hoeveelheid informatie die de mol vooraf kreeg, praktisch de opdracht nooit meer konden laten slagen of minbedragen kon voorkomen. Het zijn juist dit soort opdrachten die de kwaliteit van de mol (als programma) uithollen. Je ziet hierin ook een heel duidelijk verschil tussen de Nederlandse Mollen en de Vlaamse Mollen.

De Nederlandse Mol wordt echt in de watten gelegd, als het gaat om informatie. De Vlaamse Mol krijgt wel informatie, maar is ook gebonden aan het spelverloop. Dat was bijvoorbeeld met de uitleg over de molactie met de metro achterna rennen heel duidelijk in neergezet.

Hoe dan wel:

Molloeska had hooguit mogen weten dat de laatste over de brug als eerste aan het memoryspel mocht beginnen; of alleen één set minbedragen (en niet beide...);
Mol Jung had alleen naar de gesprekken mogen luisteren en niet in het stemkastje mogen kijken;
Mol Margriet had geen aanwijzing mogen krijgen over waar welke bedragen lagen.

In alle gevallen was de molactie nog steeds mogelijk geweest, maar moest de mol daar dan wel zelf voor werken. Zoals bijvoorbeeld Mol George die zelf slim onderhandelde om het gesprek met de mol te winnen bij de circustent opdracht.

Het is een delicate balans waarbij de mol - in Nederland meer dan in Vlaanderen - soms wel informatie nodig heeft, maar ook weer niet teveel. Uit alle seizoenen weten we immers dat de kandidaten vaak zelf al de opdrachten verklooien zonder dat de mol daar iets voor hoeft te doen...

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM
« Reactie #25 Gepost op: 30-08-2017, 12:23:46 »

Hoe dan wel:

Molloeska had hooguit mogen weten dat de laatste over de brug als eerste aan het memoryspel mocht beginnen; of alleen één set minbedragen (en niet beide...);
Mol Jung had alleen naar de gesprekken mogen luisteren en niet in het stemkastje mogen kijken;
Mol Margriet had geen aanwijzing mogen krijgen over waar welke bedragen lagen.


Hoe weet jij dat Anne Marie ook in de kistjes mocht kijken? dat is mij nooit verteld/duidelijk geworden ergens uit. Ze mocht alleen de gesprekken afluisteren/op beeld zien en daaruit kon zij met haar stem dingen nog beinvloeden.

anoniem 17618

  • Gast
Re: Onbeantwoorde vragen beantwoord door regisseur WIDM
« Reactie #26 Gepost op: 8-09-2017, 03:12:15 »
Uit de volgende opmerkingen: [1] "Jullie zijn toch zelf ook slim genoeg om te weten dat er in een Mol [in de groep] zit die zelf net iets anders doet dan dat je verwacht." [2] "Ik ben zo blij dat ik mijn woord heb kunnen houden."

Je weet, ondanks het meeluisteren, nog niet wat de rest daadwerkelijk gestemd heeft uiteindelijk. Van drie mensen was het bij mij nog niet absoluut zeker wat deze zouden stemmen. Daar hing echt nog de nodige twijfel omheen, ook vanwege onderling wantrouwen.

De opmerking van de Mol is juist: de Mol doet inderdaad anders dan verwacht, want ze handelt als kandidaat.

Ze zegt ook niet voor niets: "Ik ben zo blij dat ik mijn woord heb kunnen houden."

Dat geeft aan dat ze inzicht gehad moet hebben in de stemverhouding toen zij als laatste ging stemmen en dat ze ook anders gestemd zou hebben (dan haar woord) om alsnog te garanderen dat de pot leeg zou gaan. Was de verhouding anders geweest dan had ze haar woord moeten breken...

(beide opmerkingen komen uit laatste aflevering)