Auteur Topic: Spermashow  (gelezen 4802 keer)

Offline plienke

• Forumlid
Spermashow
« Gepost op: 10-08-2005, 21:26:34 »
Vanmorge las ik het volgende artikel in de krant over dat er binnekort een spermashow komt op de televisie-zender Talpa..
Ook kreeg ik een mailtje over een actie: ik wil een kind en verder niets.
In de nieuwe spelshow gaat het over een ongehuwde vrouw die opzoek gaat naar een spermadonor.
Uit een groep mannen kiest ze een donor die haar via kunstmatige inseminatie aan een kind wil helpen.
Nu wordt mij gevraagd of ik hier ook tegen ben dat dit programma op de Nederlandse televisie komt.
En als ik dan een protestmail wil sturen.
Wat is jullie mening hier over?

Offline Guikie

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hop hop..... weg?!
Re: Spermashow
« Reactie #1 Gepost op: 10-08-2005, 21:27:57 »
 ::rofl:: ::rofl:: ik vind het een grote grap. Maar we krijgen al bevallingen in een BB huis, dus dit kan er dan ook nog wel bij  ::jaja::

Offline Robbieazerty

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 10-08-2005, 22:39:30 »
Hmmm dat bericht heb ik vorig jaar ook al eens gehoord. Toen kwam het schijnbaar op de Britse tv. Ik weet eigenlijk neit of het doorgegaan is of niet.
Ook was er "De Spermarace" op de Britse tv. Maar ze laten het klinken alsof het een soort reality show of een spel is, maar het was eigenlijk een biologische documentaire.

Offline Eck

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 12-08-2005, 22:57:35 »
::rofl:: ::rofl:: ik vind het een grote grap. Maar we krijgen al bevallingen in een BB huis, dus dit kan er dan ook nog wel bij  ::jaja::

bevallingen ::oink:: tell me...

Offline essie75

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 13-08-2005, 07:01:50 »
Ik heb begrepen dat er voor Talpa een heuse rechtzaak hierover aan zit te komen. Het mag nl. helemaal niet. Ivm privacywetgeving mogen spermadonors niet op deze manier in het nieuws komen.
Stel je voor, weet heel nederland wie de vader van dat kind is, want dat kind wordt natuurlijk wel gevolgd door de dames van party story weekend prive.
En dan gaan andere dames ineens de deelnemende mannen stalken "ik wil ook een kind van jou!" Nou daar zit iedereen echt op te wachten zeg!

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #5 Gepost op: 13-08-2005, 12:05:45 »
En dan gaan andere dames ineens de deelnemende mannen stalken "ik wil ook een kind van jou!" Nou daar zit iedereen echt op te wachten zeg!

Niet iedereen nee. Maar wel die mannen want die zijn niet voor niets spermadonor, die kijken niet op een babytje meer of minder.
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 13-08-2005, 12:15:06 »
Het idee al van een spermadonor..
Een kind krijgen met het idee dat de moeder het wil.
Het klinkt een beetje egoistisch.
Geen vader nodig hebben.
En als het kind ouder wordt gaat het toch vragen stellen.
Waar kom ik vandaan..
Ach lieverd niet via de natuurlijke manier.
Maar je komt uit een buisje met zaadjes.
Laat mij dan maar een beetje ouderwets zijn.
Dat een kind geboren wordt bij een vader en een moeder waarbij het bij beide gewenst is.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #7 Gepost op: 13-08-2005, 12:19:08 »
Ik ben ook geen voorstander van zo'n show. Maar het is wel goed denk ik dat er spermadonors zijn. Er zijn namelijk ook echtparen die geen kindjes kunnen krijgen samen, waarvoor het misschien DE oplossing is om een kindje te krijgen.
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 13-08-2005, 12:25:04 »
Het komt er bijna op neer dat je met een verlanglijst je naar een show gaat en daar gaat kiezen..
Hoe moet mij toekostige kind er uit zien.
Welke eigenschappen moet het hebben.
Door het show element krijgt het meer vorm.
Maar het moet toch niet zo gek worden ik wil een kind en nu zo snel mogelijk.
Dus ik ga maar even naar die show.
Ik kan dan even goed wel begrijpen dat die donoren toch een beetje anoniem willen blijven.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #9 Gepost op: 13-08-2005, 12:33:50 »
Ik denk (hoop) dat die show er niet eens komt, en wat ik ervan begreep is het ook zo dat ze weggestemd kunnen worden met hun idee.

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #10 Gepost op: 13-08-2005, 12:43:05 »
Er wordt hier wel heel snel geoordeeld. We weten nog absoluut niet wat het uiteindelijke format van de show wordt. Hoe het wordt aangepakt en dergelijken. Eerst maar eens wat meer info krijgen voordat we met z'n allen gaan oordelen.
Take a glorious bite out of the whole world

Offline essie75

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 13-08-2005, 15:40:35 »
Ik vind het echt op voorhand gewoon niet kunnen, het idee alleen al, en dan hoef ik echt niet te weten hoe de "format" eruit gaat zien!

het is al niet zo makkelijk voor mannen om te besluiten sperma te doneren, terwijl er toch idd veel stellen (man-vrouw of vrouw-vrouw) en alleenstaande vrouwen met kinderwens zijn die niet op de "normale" manier zwanger kunnen worden, en via ivf met donor kan het vaak wel.

Om dan te zeggen dat kinderen zonder eigen biologische vader zielig zijn, vind ik te ver gaan, kinderen van lesbische paren, alleen staande moeders, of die opgroeien bij een vader die niet de biologische vader is, zijn vaak ook erg gelukkig, juist omdat ze erg erg gewild zijn

en niet zoals soms bij biologische ouders: "het product van een dronken nacht, onverstandige sex zonder voorbehoedmiddel, verkeerde berekeningen, pil die toch niet werkte of gesprongen condoom"

Spermadonoren zijn erg nodig, maar er zullen minder mensen misschien donor willen worden als ze denken "tjeetje zodadelijk worden we nog gebeld door John de Mol"

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #12 Gepost op: 13-08-2005, 18:14:33 »
Een stukje uit een interview met John de Mol uit het NRC Handelsblad van vandaag:

Citaat
Talpa gaat ook 'de spermashow' uitzenden, waarin een vrouw op zoek gaat naar de ideale zaaddonor. Is het de bedoeling om met controversiële programma's aandacht te trekken?

,,Ik vraag me af hoe controversieel dat wordt. Ik hoor dat het 'de spermashow' wordt genoemd, maar het heet anders: Ik wil je kind en verder niets. En als er één ding niet te zien zal zijn is het sperma. Er zijn per jaar duizenden vrouwen die in een kil kantoortje een buisje uitkiezen. Bij ons kan het buisje praten. De vrouw weet wie - technisch gezien - de vader van haar kind wordt, dat is het verschil.

,,Dit programma is onderdeel van een wedstrijd tussen producenten. Er wordt van vijf verschillende programma's een proefuitzending gemaakt. De kijker beslist van welk programma hij meer wil zien. Als producent dacht ik vaak: dit programma wérkt: geef me de kans om dat te laten zien.''

Zeker controversieel is het idee om een zwangere vrouw mee te laten doen aan Big Brother. Waarom wilt u dat?

,,Je vraagt je af: wat is het psychologisch effect daarvan op de groep. Stemmen de anderen de vrouw in de eerste ronde weg? Of werpen de groepsleden zich op als surrogaatouder? Hoe reageert de groep op een baby die drie, vier keer per nacht wakker wordt? Dat vind ik fascinerend.''

Niet uit te sluiten valt dat een vrouw haar kind gebruikt om zelf bekend te worden.

,,We hebben een uiterst zorgvuldige screeningsprocedure die dat moet voorkomen. Het kaf is inmiddels van het koren gescheiden.''

Wat kan volgens u dan wel een zuiver motief zijn om te willen bevallen in het Big Brother-huis?

,,Ik kan me voorstellen dat een vrouw die alleen is - waarbij de vader om welke reden dan ook niet in beeld is - voor de veiligheid en het gezelschap in het Big Brotherhuis kiest. Het zal haar kind daar aan niets ontbreken.

Als er wel een - betrokken - vader is, kan die dan bij de bevalling aanwezig zijn?

,,Dat weten we nog niet.''

Met programma's als de spermashow en een barende Big-Brotherdeelneemster lijkt u geen grenzen te kennen. Is er een programma dat u niet zou willen maken?

,,Ik heb wel eens gedacht aan een programma, en ik weet zeker dat je moeiteloos kandidaten zou kunnen vinden.*1), waarbij je tien mensen in een vliegtuig zet met maar negen parachutes aan boord. Dan moet er één zonder springen. Dat vind ik dus veel te ver gaan.*2)

,,In de werkelijkheid ligt het allemaal genuanceerder. Ik heb ooit bij All You Need is Love voorkomen dat iets uitgezonden werd. Een redelijk mooi meisje wees daar in een videoboodschap een jongen af die op z'n zachtst gezegd geen ladykiller was. Ik zag hem en dacht: hij gaat dit niet trekken. Misschien dat tien andere jongens om de afwijzing gelachen zouden hebben, maar hij niet. De grens is niet op papier te trekken.''

*1) Ik denk dat je kunt concluderen dat de enige remming van John de Mol bij het produceren van een programma zijn eigen moraal is. Kandidaten en kijkers zullen er altijd zijn, zeker als het programma bepaalde taboes doorbreekt. We zijn wat dat betreft dus overgeleverd aan de persoonlijke grenzen van John de Mol.
Hallelujah.
*2) Het voorbeeld dat John de mol overigens noemt is bekend uit een kort verhaal van Robert Sheckley over Reality-tv in de nabije toekomst.

Offline Freek

• Forumlid
  • Delta Goodrem
« Reactie #13 Gepost op: 16-08-2005, 10:43:44 »
Volgens mij gaat dit programma nog zwaar tegenvallen hoor...kan me niet voorstellen dat het schokkend wordt ofzo (A)
Some light in your eyes...

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #14 Gepost op: 19-08-2005, 14:18:43 »
Ik denk dat je kunt concluderen dat de enige remming van John de Mol bij het produceren van een programma zijn eigen moraal is. Kandidaten en kijkers zullen er altijd zijn, zeker als het programma bepaalde taboes doorbreekt. We zijn wat dat betreft dus overgeleverd aan de persoonlijke grenzen van John de Mol.
Hallelujah.
Uiteraard. Als je als programmamaker iets maakt, is het logisch dat je beoordeelt of ziets kan naar aanleiding van je eigen moraal. Ik vind het fijner om te weten dat iemand oordeelt naar zijn eigen moraal, dan dat hij oordeelt naar de hoeveelheid kijkers die hij ergens mee zou kunnen krijgen.

Spermadonoren zijn erg nodig, maar er zullen minder mensen misschien donor willen worden als ze denken "tjeetje zodadelijk worden we nog gebeld door John de Mol"
De reden dat jij tegen dit programma bent is omdat het mensen af zou schrikken om spermadonor te worden? Als ik erover zou zitten te twijfelen of ik spermadonor zou worden, en ik zou in een programma zien hoe gelukkig iemand met zo'n kind zou kunnen worden, hoe je zo iemand zou kunnen helpen, zou het voor mij alleen maar reden zijn om het wel te doen.

Offline Castor_en_Pollux

• Forumlid
  • 1 die 2 is
« Reactie #15 Gepost op: 19-08-2005, 16:43:24 »
Uiteraard. Als je als programmamaker iets maakt, is het logisch dat je beoordeelt of ziets kan naar aanleiding van je eigen moraal. Ik vind het fijner om te weten dat iemand oordeelt naar zijn eigen moraal, dan dat hij oordeelt naar de hoeveelheid kijkers die hij ergens mee zou kunnen krijgen.
Ik heb de de quote de jij aanhaalt nogmaals zorgvuldig bekeken. Er staat toch echt :
"Ik denk dat je kunt concluderen dat de enige remming van John de Mol......"
Kortom, ik zie niet dat ik bezwaar maak bij het feit dat persoonlijke moraal een rol speelt bij deze afweging. :D
Over geld zeg ik niets.
Ik zou dus niet weten waarom je deze quote gebruikt in jouw reactie ;)

Offline D**n

• Forumlid
  • Go Karel!
« Reactie #16 Gepost op: 19-08-2005, 17:13:45 »
Ahzo, excuses. Beetje te snel gelezen ;)

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 19-08-2005, 21:13:26 »
Actie tegen Talpa tv-programma krijgt landelijke media aandacht.

Net keeg ik weer een mailtje over de actie:
"Ik wil een kind van jou... ne  verder niets."

Vandaag besteden Editie NL van RTL4, NSE van TALPA en het radiostation Megastad FM er aandacht aan.
In elk geval besteedt NSE vrijdag 19 augustus om 19.00 uur aandacht aan de actie (dit programma wordt rond middennacht meerdere malen herhaalt).
Kijken dus vanavond.
Op internet hebben diverse sites de actie opgepakt.
« Laatst bewerkt op: 22-08-2005, 01:10:49 door plienke »

Offline plienke

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 21-08-2005, 21:49:44 »
De TV competitie:
Ik wil een kind van jou... en verder niets.

Creatieve krachtmeting tussen vijf producenten.
Wie het beste programma heeft bedacht
en mag een hele serie maken?

woensdag 24 augustus 20.30 uur bij TALPA

Als het programma veel stemmen krijgt
wordt het toch nog uit gezonden..
Zouden veel mensen dit programma een stem geven
en een het vaker op de buis willen zien..?

Offline Scabbers

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 21-08-2005, 23:48:55 »
In de poll die gehouden werd na het zien van de promo's stond dit programma onderaan. 5 Sterren van IdtV stond bovenaan.
Een psychologische thriller… Een beetje drama… En het is natuurlijk toch reality, maar dan zonder de ranzigheid.