Auteur Topic: [POOL] Wie is de Mol? 2018  (gelezen 90467 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #360 Gepost op: 11-03-2018, 16:03:08 »
:-\\ 104e. Dat terwijl ik 9x Olcay als verliezer had, en ook regelmatig afvallers/ vrijstelingen/ jokers goed.

Hoe kan ik nu lager uitkomen dan mensen die nooit winnaar, verliezer of mol goed hadden ???

Dat snap ik ook niet. Ik snap wel hoe ik bijvoorbeeld 9e kon worden met maar 2x de Mol goed omdat ik ook 10x de verliezer goed had en die evenveel waard zijn, maar jij hebt ook 9x de verliezer goed dus dat enorme verschil vind ik dan gek. Want zo veel heb ik niet gescoord met afvallers en vrijstellingen.

Edit: We hebben onze punten even vergeleken en het klopt toch gewoon. Ik heb meer punten bij elkaar gesprokkeld met afvallers, jokers en vrijstellingen dan ik dacht.

Mijn hele poolgeschiedenis:

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
« Laatst bewerkt op: 11-03-2018, 16:27:16 door Heinz »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #361 Gepost op: 11-03-2018, 19:03:11 »
Ik had vorig jaar vanaf aflevering 2 de mol en de winnaar goed. Jokers, vrijstellingen e.d. had ik steevast op nul gezet, niet op gelet.

Mijn vraag is nog niet beantwoord of dit de op een na grootste poll is.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #362 Gepost op: 11-03-2018, 20:26:13 »
Qua deze opzet denk ik wel. Ik ken naast de officiele app iig geen andere site die zoiets organiseert. Of er moet is op Facebook zijn ofzo.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #363 Gepost op: 11-03-2018, 20:52:55 »
Qua deze opzet denk ik wel. Ik ken naast de officiele app iig geen andere site die zoiets organiseert. Of er moet is op Facebook zijn ofzo.
Mollenmania
Winnaar WIDM online 2017


En er zijn er nog een paar.

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #364 Gepost op: 11-03-2018, 21:00:48 »
Mollenmania
Winnaar WIDM online 2017


En er zijn er nog een paar.

Ah ik begreep je vraag niet goed. Bij De Mol komt straks ook een pool, net als Expeditie Robinson. Maar deze pool heeft wel de meeste deelnemers.  ::jaja::

Mollenmania won onze eigen widm online versie, neem een kijkje op ons spellen forum, daar is de inschrijving voor deze nieuwe versie net geopend  ::ok::

Offline Bloosje0817

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #365 Gepost op: 11-03-2018, 22:44:50 »
Wat een seizoen ::bravo:: Gefeliciteerd Lukie, Elise en Theo ::feest:: Blij met de vierde plek!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #366 Gepost op: 12-03-2018, 01:04:28 »
Gefeliciteerd Lukie4 ::bravo::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #367 Gepost op: 13-03-2018, 12:42:39 »
Lukie4, Elise en Theo Li gefeliciteerd ::feest::, heel goed gedaan!

Offline theluckyboatman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #368 Gepost op: 13-03-2018, 17:50:58 »
Top gedaan Lukie en Elise en Theo Li..
En iedereen eigenlijk!
en pool beheerders bedankt voor het beheren en mogelijk maken!!! ::ok:: ::ok:: ::ok::
Ananas

Offline Hadewychisdemol

  • Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • *****
  • Mol Online 2018
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #369 Gepost op: 14-03-2018, 20:58:49 »
Proficiat Lukie! ::bravo::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #370 Gepost op: 15-03-2018, 17:03:02 »
Jawel, jawel, de stumper van dit seizoen eindigt gewoon op de achtste plaats in de pool ::bravo:: ::rofl::

Uiteindelijk heeft mijn ijdele molshoop aan het begin me toch goed gedaan ::ok:: Alleen jammer dat ik niet bleef hopen :-\\ Maar dat ik Jan als Mol had voor aflevering 1 en 2 heeft me toch mooi wat punten opgeleverd in het moeilijkste seizoen ooit ::joehoe::
...óf niet!

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #371 Gepost op: 15-03-2018, 18:56:52 »
Gefeliciteerd Lukie!

Ik ben toch ook wel tevreden met plaats 48! En dat ondanks een week vergeten op 'zenden' te drukken...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #372 Gepost op: 6-04-2018, 13:07:02 »
Ik heb een suggestie voor de pool. Ik ben dus achtste geworden, mijn hoogste score ooit. Maar dat wel terwijl het tegelijkertijd mijn slechtste seizoen ooit was qua Molspeuren... :-[
De belangrijkste reden daarvoor was dat ik Jan als schot-voor-de-boeg had. De punten die je in de pool kan verdienen nemen af naarmate het seizoen vordert. Heb je de Mol in de eerste poolronde door, krijg je er die week 50 punten voor, wat vervolgens elke aflevering minder wordt tot het in de finaleweek nog maar 14 punten zijn. Mijn suggestie zou zijn om daar een beetje mee te spelen: minder punten te verdienen in de allereerste ronde en juist een bonus in de finaleweek.

De allereerste ronde (vóór aflevering 1) is vrijwel een volledige gok voor iedereen. Je hebt nog geen informatie, dus eigenlijk is het helemaal niet knap als je per ongeluk de goede Mol eruit pikt.
In plaats daarvan zou ik de laatste week, die nu amper nog punten oplevert, extra punten willen geven. Voor mij is het altijd het belangrijkst om in de finale goed te zitten, en niet tijdens de ontknoping nog van m'n stoel val. Wat mij betreft mag je dus best een beloning krijgen als je finalegok goed is ::ok::

Nu is de lijn: 50-46-42-38-34-30-26-24-24-14 punten voor de goede Mol. Wat als we daar bv. 26-50-46-42-38-34-30-26-24-34 van maken? Zomaar een verdeling.

Wat bovendien een voordeel zou zijn van de eerste ronde niet te zwaar mee te laten wegen, is dat mensen die de eerste ronde missen niet gelijk een mega-achterstand hebben. En als je hem wel hebt ingevuld, heb je minder 'tactische' redenen om vast te houden aan iemand die niet meer je hoofdverdachte is na aflevering 1.

Misschien iets te lang en filosofisch zo buiten het Molseizoen, maar ik hoor het wel ::zwaai::
...óf niet!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #373 Gepost op: 10-04-2018, 22:03:40 »
Ik kan me wel vinden in wat Pac zegt over de puntenverdeling. Het is oneerlijk dat je de meeste punten kan verdienen met goed gokken.

Het is veel knapper als je de mol doorhebt na aflevering 3, dan als je de mol doorhebt vóór aflevering 1. Dat laatste is namelijk hoogstwaarschijnlijk toeval. Trouwens, als het aan mij zou liggen, zou ik heel 'aflevering 0' weglaten en de Pool pas laten beginnen als aflevering 1 is geweest. Alles vóór aflevering 1 is toeval, is mijn opvatting. Maar goed, in het kader "voor de lol" snap ik ook dat mensen het wel een leuke toevoeging vinden, zo'n schot-voor-de-boeg. Speltechnisch vind ik het raar. (Ik denk namelijk dat als de echte WIDM een keer de eerste test en afvaller op Schiphol zou doen en daarna pas aflevering 1 laten starten, dat het forum op z'n kop zou staan.)

En dan voor de vraag "Wie is de mol" de hoogste scores níet in de eerste afleveringen doen. De verdeling van Pac zou ik dus waarschijnlijk alsnog helemaal omgooien. Waarom niet gewoon 10 - 20 - 30 - 40 - 50 - 60 - 70 - 80 - 90 ? (10*n na aflevering n)? Hoe meer informatie je hebt, hoe meer je "zou moeten" weten over de mol, dus hoe meer "straf" voor een fout antwoord. Na aflevering 8 weten de meesten de juiste mol veelal al, dus 80 punten voor alle goed-antwoorders is dan eigenlijk 80 strafpunten voor de fout-antwoorders. Vind ik na aflevering 8 niet heel onterecht :)

Alle andere vragen (wie is de winnaar? wie wint een joker? etc.) zijn voor mij eigenlijk vooral "wie heeft het beste op de spoilers gelet (inclusief het volgende-weekfilmpje)" en zijn eigenlijk niet van belang voor het spel WIDM en zijn er wat mij betreft gewoon "voor de leuk". Wat een prima reden is overigens - ik ben geenszins tegen al die extra vragen, maar laten we de poolwinnaars niet meer eer toeschrijven dan terecht is.

(Maar waarschijnlijk komt bovenstaande allemaal voort uit mijn eigen neiging om spelletjes eerlijker te maken, ook als dat ten koste dreigt te gaan van het spelplezier...)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #374 Gepost op: 10-04-2018, 22:13:27 »
De suggestie is opgepakt achter de schermen hoor ;) ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #375 Gepost op: 10-04-2018, 22:44:34 »
Dat is goed om te horen! ::ok::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #376 Gepost op: 10-04-2018, 22:45:55 »
nog wel als discussiepunt hoor ;D

ik vind namelijk dat er afgelopen seizoen een uitstekend molspeurder heeft gewonnen ::vergroot::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #377 Gepost op: 10-04-2018, 23:12:05 »
Ik snap de oude puntenverdeling, hoe vroeger je de mol en finalisten op het spoor bent hoe meer punten dat waard is. Dat gaat ook op voor de afvallers. Hoe verder je in het spel zit en de spoeling dunner wordt hoe gemakkelijker het is om de afvaller juist te raden, dus minder punten waard.

Het eindresultaat in de pool is mede afhankelijk van andere pooldeelnemers. Dit jaar zat ongeveer het hele forum fout daardoor kon je hoog eindigen met de verkeerde mol.

anoniem 17618

  • Gast
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #378 Gepost op: 11-04-2018, 00:12:39 »

Ik blijf de 'dubbeling' in vragen niet goed vinden. 'Wordt er een vrijstelling verdiend deze aflevering'/'Wie verdient er een vrijstelling'. Je wordt namelijk dubbel beloond als je goed zit; terwijl je wordt gestraft als je fout zit t.o.v. degene die strategisch spreid (1: ja; 2: niemand). Het zou veel beter zijn als vraag 1 zou zijn: KAN er een vrijstelling worden verdiend?
De beloning bij 'wie verdient er een joker' is ook discutabel: Wanneer een kandidaat de kans krijgt om alleen, zonder dat de groep daar rechtstreeks invloed op heeft, een joker te kopen voor geld uit de pot (of mingeld) dan zou dit niet mogen tellen als 'verdienen'. De pasvragen (jokers) die de kandidaten in aflevering 3 De Mol huidig seizoen hebben gekocht zouden, naar mijn mening, niet mogen tellen als verdienen. En dus ook niet beloond worden met punten in de pool.
Nu kun je maar één kandidaat aangeven die vrijstelling of een joker verdient. Ik zou het veel eerlijker vinden als er voor elke aflevering voor elke kandidaat zo een rolldown menu komt met 'verdient niets' 'verdient vrijstelling' 'verdient joker(s)' en 'verdient vrijstelling en joker(s)'.
Ik zou het ook leuk vinden om bij elke aflevering over 2 opdrachten te vragen: In welke groep zat de Mol?


Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [POOL] Wie is de Mol? 2018
« Reactie #379 Gepost op: 11-04-2018, 01:03:06 »
Ik snap de oude puntenverdeling, hoe vroeger je de mol en finalisten op het spoor bent hoe meer punten dat waard is. Dat gaat ook op voor de afvallers. Hoe verder je in het spel zit en de spoeling dunner wordt hoe gemakkelijker het is om de afvaller juist te raden, dus minder punten waard.

Het eindresultaat in de pool is mede afhankelijk van andere pooldeelnemers. Dit jaar zat ongeveer het hele forum fout daardoor kon je hoog eindigen met de verkeerde mol.
Klopt, maar je had vooral een voordeel als je de Mol als schot voor de boeg had. Dat was voor mij niet meer dan een combinatie van de finalistenspoiler en wensvol denken. Alle mensen die na het afvallen van Stine en Simone nog goed alle afleveringen zijn nagegaan en slim geconcludeerd hadden dat Jan het wel moest zijn, hebben daar maar weinig punten voor gekregen.
...óf niet!