Auteur Topic: Feedback Topic Seizoen 19  (gelezen 173734 keer)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #200 Gepost op: 20-03-2019, 10:25:01 »
Met onbekende nederlanders gaat dit juist alleen maar erger worden. De kans dat ze mee doen om uiteindelijk de televisie wereld in te rollen is m.i. veel groter. Kijk naar Bertie en Carlos die ER wonnen. Die kwamen ook opeens in allerlei programma's. Bewust of onbewust maar dat gevaar ligt daar veel meer op de loer. Er lijkt mij niets mis met de kandidatenkeuze zoals het nu gaat. Meestal een leuke divesiteit aan mensen. Niets aan veranderen!

Nee hoor, als je streng selecteert vis je de mensen die enkel voor zelfpromotie meedoen er zo tussenuit.
Daarnaast zou WIDM het programma zelf minder aantrekkelijk kunnen maken voor zelfpromoters door bijv de live-finale af te schaffen.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #201 Gepost op: 20-03-2019, 13:03:49 »
Met onbekende nederlanders gaat dit juist alleen maar erger worden. De kans dat ze mee doen om uiteindelijk de televisie wereld in te rollen is m.i. veel groter. Kijk naar Bertie en Carlos die ER wonnen. Die kwamen ook opeens in allerlei programma's. Bewust of onbewust maar dat gevaar ligt daar veel meer op de loer. Er lijkt mij niets mis met de kandidatenkeuze zoals het nu gaat. Meestal een leuke divesiteit aan mensen. Niets aan veranderen!

Dat is jouw voorkeur, en daar is niets mis mee. Voor je stelling dat onbekende kandidaten nog meer aan zelfpromotie zouden doen dan BN'ers is echter geen enkel bewijs. Bij de Vlamingen heb ik van geen enkele kandidaat de indruk dat zij uit een dergelijk motief deelnemen. Een oud-mol presenteert tegenwoordig hun versie van MolTalk, maar dat is spontaan zo gegroeid. Ook bij andere realityseries als Hunted of De Buit is daar geen sprake van. Dan vind ik het kijkcijferargument (hoe flauw in principe ook) geloofwaardiger.
Woosie down?

Offline molE13

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #202 Gepost op: 20-03-2019, 19:26:45 »
Onbekenden zou natuurlijk leuk zijn, maar de vraag is, of de Avrotros dat wel wil... Juist door die (zogenaamd) BN-ners ...
Inderdaad, vaak is er sprake van zogenaamde BN-ers.

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #203 Gepost op: 20-03-2019, 21:20:22 »
Het laatste seizoen met onbekende Nederlanders, seizoen 4, scoorde niet goed. Het is maar de vraag of Avrotros het risico aandurft om weer een seizoen met onbekende Nederlanders te maken.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #204 Gepost op: 20-03-2019, 23:30:18 »
Het laatste seizoen met onbekende Nederlanders, seizoen 4, scoorde niet goed. Het is maar de vraag of Avrotros het risico aandurft om weer een seizoen met onbekende Nederlanders te maken.

Ja, maar dat is appels met peren vergelijken, 15 jaar geleden zat het programma ook in een moeilijk moment, waar er mede dankzij de BN'ers verandering in is gekomen. In Vlaanderen zou De Mol met BV's echt niet aanslaan denk ik. In Nederland heb ik het gevoel dat het ondertussen gewoon helemaal ingeburgerd is en zolang de kijkcijfers zo hoog blijven zie ik het ook niet meer gebeuren. Alleen moet je BN'ers niet zo in de watten leggen tijdens WIDM, daar ligt het probleem. Zo creëer je een foute sfeer waarbij de opdrachten meer eventjes bijzaak zijn tijdens het luxe-reisje. Geld wordt al helemaal niet aan gedacht.

Het idee van jokers + geld lijkt me wel schitterend. Of jokers + de hele groep benadelen, zo'n dingen zouden jokers meer rechtvaardigen dan nu.

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #205 Gepost op: 20-03-2019, 23:59:40 »
Ik heb geen moeite met de huidige kandidaten.
Het schijnen BNers te zijn, maar voor mij is doorgaans 90% onbekend.
Ik zie wel graag dat ze het spel kennen en fanatiek willen spelen. Niet alleen een leuk reisje, maar ook in voor hardere/moeilijker opdrachten.

Werd hier al eerder geopperd, voor iedere joker/vrijstelling die een kandidaat kiest gaat een flink bedrag vd pot af als hij uiteindelijk wint... zó!

Oja en ik hou ook niet van al die bondjes. Heb het idee dat dat ook niet altijd zo geweest is. Gewoon voor jezelf en je eigen overwinning spelen
« Laatst bewerkt op: 21-03-2019, 00:02:28 door Moljet »

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #206 Gepost op: 21-03-2019, 00:33:36 »
Alleen moet je BN'ers niet zo in de watten leggen tijdens WIDM, daar ligt het probleem. Zo creëer je een foute sfeer waarbij de opdrachten meer eventjes bijzaak zijn tijdens het luxe-reisje. Geld wordt al helemaal niet aan gedacht.

Volgens mij worden ze echt niet zo in de watten gelegd hoor. Geen overdreven luxe hotels e.d. Ik heb echt niet het idee dat ik naar een luxe reisje zit te kijken. Opdrachten bijzaak? De reden dat zoveel, in ons geval BNers, zo graag mee willen doen aan widm is niet anders dan dat onbekende nederlanders mee zouden willen doen: het ervaren van een fantastisch spel van list en bedrog, de bubble waarin je 24/7 in zit. Je wil de mol ontmaskeren, je wilt je medekandidaten proberen op het verkeerde spoor te zetten, je wilt de finale halen en het liefs natuurlijk winnen en of de pot dan €11.000 of €20.000 euro is, zal je wat minder boeien. De pot was dit jaar erg laag maar dat lag echt niet alleen maar aan de kandidaten. Er was namelijk ook een mol en er waren best wel wat alles of niets opdrachten waardoor er behoorlijk wat geld niet in de pot kwam. En juist dit laatste, daar ligt het probleem. Anders had de pot op een redelijk niveau uit kunnen komen. Heeft m.i. niets te maken met luiheid of desinteresse van de kandidaten maar met de opzet van de opdrachten.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #207 Gepost op: 21-03-2019, 02:47:52 »
Volgens mij worden ze echt niet zo in de watten gelegd hoor. Geen overdreven luxe hotels e.d. Ik heb echt niet het idee dat ik naar een luxe reisje zit te kijken.

Ik weet natuurlijk niet hoe ruim jij in je vrije tijd zit, maar als je een paar uurtjes over hebt raad ik je aan op Youtube de eerste pakweg vier afleveringen van seizoen 2005 te bekijken - dat is geen straf, want blijkens de recente poll was die reeks verreweg het grappigst.

Let daarbij tussen het hilarische commentaar van Marc-Marie door vooral op de accomodaties en de kleding van de kandidaten. Ik ben zeer benieuwd hoe je vindt dat die elementen zich verhouden tot de omstandigheden in 2019. Eerlijk zeggen.
Woosie down?

Offline mol92

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #208 Gepost op: 21-03-2019, 08:46:43 »
Ja, als je gaat zoeken naar kritiek vind je altijd wel iets. Ga jij je werk in 2005 maar eens vergelijken met 2019. Als je zoveel aan te merken hebt op het programma kun je misschien beter maar niet meer kijken. Blijkbaar is het jouw programma niet meer.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #209 Gepost op: 21-03-2019, 09:44:05 »
Ja, als je gaat zoeken naar kritiek vind je altijd wel iets. Ga jij je werk in 2005 maar eens vergelijken met 2019. Als je zoveel aan te merken hebt op het programma kun je misschien beter maar niet meer kijken. Blijkbaar is het jouw programma niet meer.

Pardon? Ik ben helemaal niet aan het "zoeken naar kritiek". Sterker nog: ik gaf niet eens een mening(!) Anders dan veel diehard fans van het programma mag van mij iedereen vinden wat hij vindt (een subtiel verschil dat zich in deze panelen aftekent). Waar ik wel tegen in het geweer kom is het volstrekt fact free tegenspreken van objectieve feiten. Ik zie mensen hier zeggen dat de beroepen van de kandidaten de laatste jaren zoveel diverser zijn geworden (aantoonbaar onjuist) of dat onbekende kandidaten alleen maar mee zouden doen voor roem (waar geen spatje bewijs voor is). Nu kom jij erbij met de stelling dat de deelnemers helemaal niet in de watten worden gelegd. Als ik dan vraag of je vindt dat de omstandigheden voor de kandidaten er inderdaad niet op vooruit zijn gegaan (wat je dus gewoon kunt vergelijken aan de hand van de beelden), schiet je uit de heup met een jij-bak annex dooddoener.

Het kan natuurlijk zijn dat je de aanzienlijk verbeterde accomodaties en randvoorwaarden voor de kandidaten helemaal niet erg vindt, of juist een kracht van het programma omdat het bijvoorbeeld mooiere beelden oplevert, of omdat het spel op zichzelf al zwaar genoeg is, of omdat het in bepaalde landen nu eenmaal veiliger is in duurdere resorts, of omdat er anders misschien kandidaten afhaken.

Dat zou een respectabele mening zijn. Je afgezaagde "kijk-dan-niet"-reactie is dat een stuk minder.



« Laatst bewerkt op: 21-03-2019, 09:57:10 door Michmol »
Woosie down?

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #210 Gepost op: 21-03-2019, 10:41:56 »
Zullen we het een beetje gezellig proberen te houden en geen op-de-man discussie proberen te krijgen ;)?
You'll never walk alone

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #211 Gepost op: 21-03-2019, 10:50:55 »
Zullen we het een beetje gezellig proberen te houden en geen op-de-man discussie proberen te krijgen ;)?

Ik zal mijn best doen  ::hypocriet::
Woosie down?

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #212 Gepost op: 25-03-2019, 23:00:05 »
Wat ik me afvraag: kijken de makers van de Nederlandse versie ook naar de Vlaamse serie? En zo ja, hoe komt het dan dat ze geen inspiratie opdoen? Het is toch zo klaar als een klontje dat de Vlaamse versie veel mysterieuzer, spannender en intenser is?
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #213 Gepost op: 26-03-2019, 13:24:25 »
Het zal ook wel met de BN'ers te maken hebben. Ze willen die wel pamperen om zo de beste BN'ers te kunnen werven. Als die door de modder moeten en op de grond moeten slapen dan haken de royalties af ::) ::joehoe::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #214 Gepost op: 26-03-2019, 13:32:11 »
Nou, van mij hoeven de deelnemers niet per se BN-ers te zijn. Sterker nog: ik vind de onbekende Vlamingen verfrissend en weet zeker dat er genoeg onbekende Nederlanders zouden zijn die het heel goed zouden doen. Degenen die net als ik fan sinds het eerste uur zijn, weten vast nog wel hoe leuk Petra, George en Elise waren. Om maar een paar onbekende Nederlanders te noemen.

Door de modder kruipen en op de grond slapen is goed voor character building. Zouden ze gewoon weer moeten gaan doen, in plaats van al die luxe resorts. Dat hebben we nu wel gezien.
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #215 Gepost op: 26-03-2019, 16:58:38 »
Ik vind de Nederlandse mol evengoed goed. Het is zeer lastig om na zoveel seizoenen nog origineel te zijn. Daarom vond ik de plottwist in aflevering 1 vorig jaar echt geniaal. Dat hele seizoen was geniaal.

Wat ik zou veranderen is: Opdrachten duidelijker en overzichtelijk uitleggen met layouts zoals in de Vlaamse mol, minder biechten, meer mindfuck opdrachten en het iets minder pamperen van de bekende Nederlanders. Ook opdrachten moeten minder makkelijk manipuleerbaar zijn, want soms is een simpele molactie al genoeg om alles te laten falen.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #216 Gepost op: 26-03-2019, 21:59:22 »
Mijn bericht bevat spoilers over de Mol Vier 2019

Wat ik me afvraag: kijken de makers van de Nederlandse versie ook naar de Vlaamse serie? En zo ja, hoe komt het dan dat ze geen inspiratie opdoen?
Ik denk dat het heeft te maken met de kandidaten. Ik denk eigenlijk oprecht dat je met BN'ers minder kan qua opdrachten.
Ik kan me een getal van 10.000 aanmeldingen herinneren voor de Vlaamse mol. Dan heb je echt heel ruimschoots de keus om echt 10 kandidaten te kiezen die exact passen bij het soort spel dat je voor ogen hebt. Je kan 10 mensen kiezen die goed kunnen liegen, die fysiek sterk genoeg zijn om zo'n vechtsport-opdracht of zo'n wandeling te doen, die niet kapot gaan als ze op de grond moeten slapen, die het er voor over hebben om voor 500 euro samen met een spin of een slang in de kamer te liggen, of die al weken voor vertrek zonder het zelf door te hebben al onderdeel zijn van het spel en speelbal zijn van de productie.

BN'ers met hun volle agenda's ga je echt niet zo ver krijgen. Die hebben helemaal geen zin om te oefenen met jongleren, of een konijntjesfobie bij mekaar te verzinnen. Althans, niet alle 10. Die zijn vooral bezig met de rest van Nederland vooral niet te laten doorhebben dat ze gekozen zijn om mee te doen. Die staan veel te veel in de spotlights om dit te doen.

Ik meende (maar weet het niet zeker) dat het in de Trust Nobody-podcast was dat ik het volgende hoorde. Iemand zei over de molselectie in aflevering 1 (vrij vertaald): kandidaten die een vreugdedansje doen als ze te horen krijgen dat ze misschien de mol zijn, die zijn niet geschikt als mol. Want "de mol zijn" is niet het doel. Het doel is "een goede mol zijn" en dat kun je pas bereiken aan het eind van het spel. Einde citaat. Ik denk dat de NLse kandidaten het meedoen met WIDM te veel als doel (zijn gaan) zien. Terwijl het winnen van WIDM het doel is (of het succesvol saboteren van de opdrachten). Als je al uitzinnig bent met deelname, waarom zou je dan nog voor de winst gaan - je doel is toch al bereikt vanaf dat je wordt gevraagd mee te doen? En hoeveel BN'ers willen er wel niet meedoen met WIDM?

Een ander ding wat ik verkeerd vind bij de NLse mol is de kandidatenselectie er vooral mee bezig lijkt om een leuke groep te smeden. In België kiezen ze gewoon 10 geschikte kandidaten. En stiekem denk ik dat als 10 kandidaten samen zo'n spel in gaan, dat die vanzelf een interessante groep vormen. Niet per se leuk. Interessant. Dus het zou voor het spel volgens mij beter zijn om kandidaten te hebben die gewoon goed in het spel zijn, in plaats van kandidaten mee te nemen omdat ze zo'n leuke aanvulling zijn op het palet aan karakters...

Dus ja. Als ik er zo over nadenk, dan kom ik toch tot de conclusie dat de keuze voor BN'ers het spel schaadt. Niet omdat BN'ers geen leuke mensen zouden zijn ofzo, maar dus om meer indirecte redenen: er zijn er te weinig om echt geschikte kandidaten te kiezen (ja, ik wil die woorden echt alle drie afzonderlijk benadrukken), en ze zitten veel te veel in de spotlights waardoor je ze niet kunt strikken voor geheime afspraakjes die nodig zijn voor de voorbereiding van het spel.

Voor de kijkcijfers is het goud. Maar het spel lijdt er onder. En tja, it's very hard to get someone to understand something if his salary depends on his not understanding it. Dus dat gaat waarschijnlijk niet veranderen.

Wat ik helaas ook mis in de NLse nu ik de Vlaamse versie er direct achterna kijk: doorlopende plotlijnen. Ik heb het idee dat Rick McCullough het helemaal verkeerd aanpakt met z'n post-it briefjes voor de opdrachten. In de Vlaamse mol zijn de opdrachten geen losstaande briefjes die je naar believen kunt indelen en verwisselen. Ze hebben verband met elkaar, ze vloeien in elkaar over, ze vormen een geheel en er komen elementen terug uit eerdere afleveringen. Er wordt in week 1 een zaadje geplant en in week 4 worden de vruchten geplukt. Er zijn geen losse briefjes, er zijn allerlei verbindingen tussen al die opdrachten. In de NLse mol voelt het als los zand: er wordt een verhaaltje geopend en 20 minuten later weer afgesloten en dat was dan dat. Daardoor heeft het de spanningsboog van een kinderboek met korte verhaaltjes-voor-het-slapen-gaan, en niet die van een detective. De NLse afleveringen kun je evengoed achterstevoren kijken. De Belgische niet.

Zelfde geldt voor de omgeving/cultuur/sfeer/beelden. In NL zijn er mooie plaatjes, en daarnaast wordt er een spel gespeeld. In BE is er een spel waar de mooie plaatjes in verwerkt zijn. Voorbeeld: ziplinen kun je denk ik ook in de Ardennen. Vietnamese krijgskunst of bamboedansen ga je niet zo gauw tegenkomen. ::)
« Laatst bewerkt op: 26-03-2019, 22:04:20 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #217 Gepost op: 26-03-2019, 22:21:09 »
Mooi verwoord Erik  ::ok::

Hierbij aangevuld: in NL gaat men op zoek naar schitterende locaties en probeert men er een opdracht bij te verzinnen. Terwijl de opdrachten toch de basis van het spel zijn en niet de locaties. Dat gaat dan soms ten koste van het niveau van de opdrachten en dat merk je ook gewoon aan de manier van editten achteraf. De schoonheid van de omgeving wordt bijna meer in beeld gebracht dan de werkelijke opdracht. Het blijft dan wel een fantastisch programma, maar voor mij is het niet meer het succesconcept waarmee het ooit allemaal begon.

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #218 Gepost op: 27-03-2019, 01:10:28 »
De Mol op Vier... Ik heb het deze week pas voor het eerst gezien en ik was meteen verkocht!

Mooie omgeving en gelaagde opdrachten (die ook mooi aansluiten bij het land; ik ben het ook eens met Erik Leppen en Convans, geloof ik).
Een groep die zich helemaal laat onderdompelen in het avontuur. 10 kandidaten (nu wat minder  ;D) die allemaal iets te melden hebben en met hun persoonlijkheid iets toevoegen.

Voor de NL-versie: Colombia was ook fantastisch en de groep was leuk. Ik heb ook genoten van de mollenacties. Maar niet iedereen leek bereid om echt dat avontuur aan te gaan. Plus: veel opdrachten zijn 'inwisselbaar'. Je hoeft natuurlijk niet naar Colombia voor een potje jenga.  ;)

Dat is het verschil, denk ik. (ook met de NL-versie heb ik mij vermaakt hoor)
« Laatst bewerkt op: 27-03-2019, 01:20:02 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Feedback Topic Seizoen 19
« Reactie #219 Gepost op: 27-03-2019, 10:45:03 »
Ja zeer fraai verwoord.

Conclusie ook, dat er weinig aan te doen valt aan de BN-editie, wat betreft de kandidaten.

Van mij mogen er wel minder puur en alleen sfeerbeelden en meer opdrachten die in elkaar overlopen. Dat is toch te doen.

Ik vind de beelden van bondjes en biechten juist erg fijn, die mogen blijven. Die intrige zet Rick goed op vind ik, en hoort erbij, daarin is de Nederlandse versie wel beter.

En nu neem ik dit stukje tekst eens mee naar de Vlaamse versie, ook dit weer heel goed verwoord  ::bravo:: ::ok::

Ik meende (maar weet het niet zeker) dat het in de Trust Nobody-podcast was dat ik het volgende hoorde. Iemand zei over de molselectie in aflevering 1 (vrij vertaald): kandidaten die een vreugdedansje doen als ze te horen krijgen dat ze misschien de mol zijn, die zijn niet geschikt als mol. Want "de mol zijn" is niet het doel. Het doel is "een goede mol zijn" en dat kun je pas bereiken aan het eind van het spel.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)