Auteur Topic: De beste positie van de Mol.  (gelezen 2813 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
De beste positie van de Mol.
« Gepost op: 12-01-2019, 20:43:30 »
Het is heel verleidelijk om de mol op de uitzichtsspositie te zetten.

Dus als je als kijker daarvoor gaat, dan heb je nog maar de keuze uit 2 kandidaten.


Waar kan de mol zich het beste begeven, en zeg erbij waarom. Mijn argument heb ik eigenlijk al gegeven: een plek op de toren reduceert het aantal kandidaten, dus ik denk dat de Mol beneden staat.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #1 Gepost op: 12-01-2019, 20:52:13 »
Ik denk dat de mol beneden staat, in de grotere groep. In het begin is het makkelijker als mol om te mollen binnen een grotere menigte lijkt mij....

Goed topic voor alle opdrachten!
Meer L

Offline moller2020

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #2 Gepost op: 12-01-2019, 22:08:29 »
Ik denk dat het niet uitmaakt. het enige dat de mol vanaf de uitzichtspositie kan doen is liegen over zijn/haar antwoord, maar dit kan vanaf beneden ook of de fotos verpesten maar de mol weet natuurlijk dat Rik alle fotos uiteindelijk aan de groep gaat laten zien. Een verpeste foto zou dan erg verdacht zijn.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #3 Gepost op: 12-01-2019, 22:34:50 »
Zoals gezegd, dit topic is natuurlijk ook van toepassing op de andere opdrachten.

Bij de kamer mer de schermen is een goede strategie natuurlijk om te wachten tot er mingeld voorbij komt, en dan de kamer verlaten Dit kun je als mol natuurlijk alleen doen, wanneer er niemand anders in dezelfde kamer zit.

Offline loetjef

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #4 Gepost op: 12-01-2019, 22:36:56 »
Er kwam toch alleen mingeld als je tot het einde blijft zitten?

Opstaan bij mingeld kan dus niet volgens mij

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #5 Gepost op: 12-01-2019, 22:55:29 »
Goed topic.

(afl 1) De brug: positie van de mol maakt niet zo veel uit
(afl 1) Dansen: positie van de mol maakt niet zo veel uit
(afl 1) Fietsen: ik zou zeggen, hoe verder naar achteren, hoe minder mensen jou zien. Is het slim als mol om de klok te hebben? Ik denk zelf van niet, simpelweg omdat je dan opvalt, bovendien zat Evelien neit in de verdeling van de enveloppen, en kun je dus de enveloppen niet "ongeldig maken" door ergens wčl of juist níet te zijn.

(afl 2) rekenspel: ik zoek de mol op de grond. De mol is gebaat bij chaos, want dan worden er meer rekenfouten gemaakt. Een verkeerd antwoord geven kan overal, maar op de grond kun je ook een juist antwoord geven maar genoeg chaos veroorzaken dat het toch misgaat bij het uitrekenen of het tellen van iedereens antwoord.
(afl 2) lasers. Maakt denk ik niet zo veel uit, maar ik zou niet als eerste en ook niet als laatste gaan, vanwege het primacy en recency effect dat we nog kennen van Paulien tijdens het langewoordenschreeuwspel in 2013 aflevering 4
(afl 2) jokers: ik zou zeggen, in een groepje van 3 heeft de mol meer invloed dan in en groepje van 2. In een groepje van 3 kan de mol sturen op alledrie blijven zitten.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Lucy

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Life is like theatre <3
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #6 Gepost op: 12-01-2019, 23:37:19 »
Ik zou als mol bij de laseropdracht in de tweede helft gaan, en in ieder geval niet mezelf opwerpen om heel snel al te gaan (ie Merel en Niels)
Raad eens hoeveel ik van je hou? Helemaal tot aan de maan en terug!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #7 Gepost op: 13-01-2019, 05:08:36 »
Dansen: in elk geval niet meteen naar je danspartner rennen.

Fietsen. Lastig omdat ze in principe vrij lang allemaal samen rijden. Ik denk dat een mol liever achteraan ergens rijdt.

Rekenspel op de grond vanwege t verschil in aantal mensen. De mol zal niet zo snel al in een uitzondering komen en een mol kan op de grond meer mensen aanzetten tot chaos.

Laser. Volgens mij weinig uit af te leiden al is Sarahs start opvallend. Krijgt advies links te zoeken en gaat rechts.

Wachtkamer. Een mol die hier al vroeg gaat voor geld daar geloof ik niet in. Meest ideaal is samen met anderen te blijven zitten. Of als je al weet dat er genoeg greedy deelnemers blijven zitten op t einde toch nog even kandidaats wat geld te pakken of nog net een joker meepikken.en inderdaad in drietal is t net even wat mooier mollen

Offline FrankLapidus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #8 Gepost op: 13-01-2019, 11:57:47 »
Met bovenstaande post eens  ::ok::
Frankje Lapi

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #9 Gepost op: 13-01-2019, 12:06:43 »
Er kwam toch alleen mingeld als je tot het einde blijft zitten?

Opstaan bij mingeld kan dus niet volgens mij
Dat heb ik bij de uitleg gemist, ik zal nog eens gaan kijken.

Als iedereen weet dat er mingeld komt als je blijft zitten, dan is dat natuurlijk geen verrassing.


Maar ik denk dat niet elke kandidaat volledig volgens die uitleg redeneert, en alleen maar kijkt naar wat er op het scherm te zien is, en wat er wordt gezegd

Offline molE13

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #10 Gepost op: 13-01-2019, 12:39:20 »
Klopt, de keuze voor mingeld was er niet. Dat je geld zou kwijtraken als je bleef zitten was niet gezegd. Maar, dit kon je gezien de tijdslimiet wel bedenken.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #11 Gepost op: 13-01-2019, 14:12:45 »
Afl 1: Brug: maakt niet veel uit. In ieder geval wel goed meewerken dat er vrijstellingen boven water komen, maar ook zeker niet te veel, want juist als er heel veel vrijstellingen zijn, is de kans een stuk groter dat er voor het geld gekozen gaat worden.
Salsa: Als hoeveelste je gaat maakt helemaal niks uit. Enkel zou je als mol eventjes moeten afwachten wat de anderen doen bij de partnerkeuze, en pas dan evt naar jouw partner gaan.
Fietsen: Eigenlijk alleen niet helemaal vooraan, en al helemaal niet in bezit van de klok.

Afl. 2: Cijfers: Op zich zal het niet heel veel uitmaken, aangezien een fout snel doorgegeven is. Echter, op de grond heb je nog net iets meer invloed op het spel. Dus het liefste op de grond.
Laserspel: Niet direct aan het begin. En ook niet als laatste. Zit je in de eerste helft zou je 'gewoon' af moeten gaan. Zit je in de tweede helft zou je kunnen kijken of er al wat geld is verdiend voor eventuele goodwill.
Jokerspel: Als je de kans krijgt in een groepje van 3, en dan lang blijven zitten. Zeker niet tot het eind, want dat valt te veel op. Geld of jokers pakken zal niet heel veel uitmaken, zeker als je weet dat er nog een heel stel blijft zitten.
Ich bin ein Bärliner!

Offline molE13

  • Forumlid
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #12 Gepost op: 13-01-2019, 14:40:06 »
1.1 Hoever moet je doordenken? Is hard werken gedrag voor een kandidaat of een mol? Waar heeft de mol belang bij? Nu al iemand naar huis laten gaan (een paar vrijstellingen) of iedereen door (veel vrijstellingen)? Sowieso wil de mol geen € 2500. Ik denk dat € 500 de grens zou zijn, maar dat is voor zo'n opdracht veel te weinig als beloning. Per opdracht wordt toch wel € 1500 beschikbaar gesteld.

1.2 Vroeg of laat? Ik denk dat je wacht tot iemand een fout maakt. Zie je niemand een fout maken, dan maak jij ook geen fout. Zie je al meteen iemand een fout maken? Dan kun je daar meteen misbruik van maken, je kunt ook nog even wachten.

1.3 In de buurt van de klok. Tactiek is denk ik meer van invloed: meespringen als iemand de groep verlaat, meedoen in overleg, tempowisselingen, afleiden van het bepalen van de route, slecht communiceren.

2.1 Op de grond. Tactiek: chaos veroorzaken, tijdverspillen, discussie zoeken.

2.2 Niet als eerste, maar wel bij de eerste 3 of 4 spelers. Tactiek: duidelijk communiceren, niet afgaan, 2x geld pakken (maar niet het volledige bedrag), geld wegnemen van anderen.

2.3 In een tweetal. Dan zijn er minder mensen die je hoeft te misleiden. Nadeel daarvan: minder mogelijkheid om chaos te veroorzaken? Tactiek: joker pakken, chaos veroorzaken, veel overleggen, aandacht afleiden.

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #13 Gepost op: 13-01-2019, 15:37:13 »
Ik ben het wel eens, behalve deze:

Laseropdracht
Ik denk dat de ideale positie van de Mol is aan het begin of halverwege, maar zeker niet aan het eind.
De Mol kan namelijk geld van anderen weghalen, waardoor die verdachter zijn als ze met minder geld terugkomen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #14 Gepost op: 20-01-2019, 20:30:03 »
Afl 3 opdr 1was ophangen.  Op balkon bepaal je wel de winstregel voor t spel , maar is je verdere invloed op t spel wel erg minimaal. Als mol zou ik daar dan ook niet willen staan en t is opvallend dat Rik geen vrijwillegers vraagt of de groep laat kiezen . Hij neemt gewon Jamie en Evelien mee omdat zij Spaans spreken. Voor mij potloodstreepjes bij deze 2.

Opdracht 2 stapelgek. Enkel in de verdeling voor de 1e joker heeft de mol een taak, namelijk proberen om die joker geld te laten kosten. Helaas is daar niemand echt veel bewuster mee bezig dan de rest.

Opdracht 3. Hier zou je als kijker snel kunnen denken dat de mol bij de puzzelstukjes wil staan omdat daarmee de trap naar t einde weer moet worden gemaakt. Echter zijn er meer stukken in deze opdracht van belang, nl de 4 palen die als treden werden gebruikt. Als je als mol , namelijk alwetend, kennis hebt van dat 1 paal op een andere manier wordt vrijgemaakt dan de andere 3, is het zeer handig om zo lang mogelijk die paal niet vrij te geven aan anderen, die dan mogelijk de juiste oplossing vinden.

Tevens kan je door t sjouwen van palen je verwijderen van de ogen van de groep en proberen een paal buiten t zicht te leggen. Een opdracht waarbij je als mol veel kan doen, zelfs in t zicht van de kandidaten . I like iT.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: De beste positie van de Mol.
« Reactie #15 Gepost op: 20-01-2019, 21:58:41 »
Opdracht 2 stapelgek. Enkel in de verdeling voor de 1e joker heeft de mol een taak, namelijk proberen om die joker geld te laten kosten. Helaas is daar niemand echt veel bewuster mee bezig dan de rest.

Wat Diederik Jekel al aangaf in Moltalk: de Mol wil discussie. Evelien opent met een voorstel, Niels komt daarna met ander voorstel. En Sinan bemoeit zich ook nog wel actief met hoe de procedure moet gaan. De anderen zijn meer passief / meegaand.