Auteur Topic: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn  (gelezen 57001 keer)

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #240 Gepost op: 13-02-2019, 12:08:06 »
Het is toch altijd zo dat er hints in zitten voor de puzzelaars/molloten en voor de kijkers? Dus ik zie het probleem niet.
Dat dan weer wel

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #241 Gepost op: 13-02-2019, 12:35:03 »
Ik heb zitten puzzelen en de volgorde gebruikt omdat ze in groepjes hingen van 1, 2, 3, 4. Hierbij gedacht aan hoe je leert tellen, met hoeveelheden. De volgorde van de schermen aangehouden die goed gerekend werd. Hier heb ik eerder een post over gemaakt. Maar nu zat ik te denken om tot een conclusie te komen, welke volgorde van kandidaten zou dan het meest logisch zijn? Die van de foto van de aflevering of die van de positie van de executie?
Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline Moltifunctional

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #242 Gepost op: 13-02-2019, 12:40:58 »
Ik heb zitten puzzelen en de volgorde gebruikt omdat ze in groepjes hingen van 1, 2, 3, 4. Hierbij gedacht aan hoe je leert tellen, met hoeveelheden. De volgorde van de schermen aangehouden die goed gerekend werd. Hier heb ik eerder een post over gemaakt. Maar nu zat ik te denken om tot een conclusie te komen, welke volgorde van kandidaten zou dan het meest logisch zijn? Die van de foto van de aflevering of die van de positie van de executie?
Dit zou wel goed passen bij de titel "uithalen", omdat je dus eerst de bordjes van de afvallers eruit moet halen. Dan zou ik de volgorde van de executie het meest logisch vinden, aangezien het gaat om wie er afgevallen zou zijn.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #243 Gepost op: 13-02-2019, 13:18:12 »
Dit zou wel goed passen bij de titel "uithalen", omdat je dus eerst de bordjes van de afvallers eruit moet halen. Dan zou ik de volgorde van de executie het meest logisch vinden, aangezien het gaat om wie er afgevallen zou zijn.

Dat is juist totaal niet logisch, want de executie vond pas na de opdracht plaats.. dus de bordjes kunnen niet aangepast zijn op hoe de kandidaten tijdens de executie zaten.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #244 Gepost op: 13-02-2019, 13:45:31 »
Mensen, van mij mogen jullie los gaan op onderstaande bewering:

Ik denk dat de theorie dat het rode scherm op grond van de leeftijdsvolgorde bij Sarah uit zou komen, onwaarschijnlijk is. Stel dat de test exact zo gegaan was als nu, stel dat de uitslag dus hetzelfde was, maar Sarah was tien jaar ouder geweest, dan was de uitslag nog steeds hetzelfde geweest. Maar volgens deze redenering zou Rick Paul het rode scherm gekregen hebben, omdat hij dan op de plek uitkomt, waar Sarah nu op grond van haar leeftijd staat.

Om deze reden geloof ik dat dit argument niet klopt. Om mijn bewering kracht bij te zetten, wijs ik naar de uitkomst van het rood-rood-groen, etc, waarbij volgens het morse-alfabet EEN MAN komt te staan. Ik denk dat het onmogelijk is dat twee theorieën elkaar overlappen.

Je zou kunnen zeggen: dan had de productie die hint niet gebruikt. Maar wie zegt dat ze dat hebben gedaan? Vooralsnog is die hint nog niet als zodanig bevestigd.

« Laatst bewerkt op: 13-02-2019, 13:47:05 door Bodejos »

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #245 Gepost op: 13-02-2019, 13:55:13 »
Het lijkt mij overigens sterk dat de productie nu al zou weggeven dat de mol een man is.

Op dat moment was nog helemaal niet duidelijk wie er allemaal nog zouden afvallen. Dus als er een man met de twee dames in de finale zou komen.. zouden we meteen weten dat diegene de mol is.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #246 Gepost op: 13-02-2019, 14:03:10 »
Het lijkt mij overigens sterk dat de productie nu al zou weggeven dat de mol een man is.

Op dat moment was nog helemaal niet duidelijk wie er allemaal nog zouden afvallen. Dus als er een man met de twee dames in de finale zou komen.. zouden we meteen weten dat diegene de mol is.

Ik zou het niet uitzonderlijk vinden. Er zijn meer mannen dan vrouwen, dus veel wijzer word je niet. Je weet enkel dat Merel een kandidaat is (wat we allemaal al weten >:D) en dat Sarah ook een kandidaat is.

Als dit een hint is, verwacht ik ook niet dat we een finale krijgen met meer dan 1 vrouw. Net om de reden die je zegt.

Mensen, van mij mogen jullie los gaan op onderstaande bewering:

Ik denk dat de theorie dat het rode scherm op grond van de leeftijdsvolgorde bij Sarah uit zou komen, onwaarschijnlijk is. Stel dat de test exact zo gegaan was als nu, stel dat de uitslag dus hetzelfde was, maar Sarah was tien jaar ouder geweest, dan was de uitslag nog steeds hetzelfde geweest. Maar volgens deze redenering zou Rick Paul het rode scherm gekregen hebben, omdat hij dan op de plek uitkomt, waar Sarah nu op grond van haar leeftijd staat.

Maar als Sarah 10 jaar ouder was geweest, dan hadden ze haar rode schermpje toch ook mee verhuisd aan de draad zodat het bleef kloppen?

Ik denk niet dat deze redenering de reden is dat het geen hint kan zijn. Er zijn andere redenen waarom dit (met de leeftijden) geen hint is voor mij.
« Laatst bewerkt op: 13-02-2019, 14:05:06 door Hulpmol »

Offline Starlynk

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #247 Gepost op: 13-02-2019, 14:06:39 »
Ehh Bodejos, als Sarah 10 jaar ouder was geweest hadden ze toch gewoon een ander patroon opgehangen om alsnog op Sarah uit te komen?

Ik geloof persoonlijk ook niet in die leeftijdsvolgorde maar ik kan je bewering daardoor moeilijk als sluitend bewijs zien dat ie niet klopt ;)

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #248 Gepost op: 13-02-2019, 14:16:06 »
Ik heb zitten puzzelen en de volgorde gebruikt omdat ze in groepjes hingen van 1, 2, 3, 4. Hierbij gedacht aan hoe je leert tellen, met hoeveelheden. De volgorde van de schermen aangehouden die goed gerekend werd. Hier heb ik eerder een post over gemaakt. Maar nu zat ik te denken om tot een conclusie te komen, welke volgorde van kandidaten zou dan het meest logisch zijn? Die van de foto van de aflevering of die van de positie van de executie?
En de volgorde waarin de test is gemaakt in aflevering 6: RP, Jamie, Sinan, Sarah, Niels, Merel. Je maakt de test in een bepaalde volgorde en je krijgt antwoord middels een vlaggetje op dezelfde volgorde. Daar zit toch navolgbare logica in?
« Laatst bewerkt op: 13-02-2019, 14:32:41 door foxhunter »

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #249 Gepost op: 13-02-2019, 14:17:16 »
Dat van die andere volgorde klopt aan de ene kant. Maar dan klopt de bewering niet meer dat er in morsecode EEN MAN blijkt te staan.

Dat slaat dan weliswaar op het geslacht van de mol, maar ik redeneer als volgt: een hint die de programmamakers in de aflevering stoppen, leidt naar de identiteit van de mol, en niet naar de identiteit van de (eerstvolgende) afvaller.


Bij elkaar genomen, zeg ik dat ik wel geloof in een aanwijzing, maar niet naar Sarah.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #250 Gepost op: 13-02-2019, 14:18:08 »

Op dat moment was nog helemaal niet duidelijk wie er allemaal nog zouden afvallen. Dus als er een man met de twee dames in de finale zou komen.. zouden we meteen weten dat diegene de mol is.

In Sri Lanka hebben ze al eens hetzelfde gedaan:
Bij de rondleiding stond in de plaatselijke taal 'zij niet' in de boxen die Marlijn en Carolina moesten ledigen.

Als beide dames de finale hadden gehaald, was de mol ook al duidelijk geweest.

Dus ze durven het risico wel te nemen
klaar voor de strijd

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #251 Gepost op: 13-02-2019, 14:25:29 »
Het lijkt mij overigens sterk dat de productie nu al zou weggeven dat de mol een man is.

Op dat moment was nog helemaal niet duidelijk wie er allemaal nog zouden afvallen. Dus als er een man met de twee dames in de finale zou komen.. zouden we meteen weten dat diegene de mol is.
Daar heb je een punt.

Maar tenzij er besloten is dat de finale met vier kandidaten zou zijn. Wat al eerder is voorgekomen dacht ik.
Dat dan weer wel

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #252 Gepost op: 13-02-2019, 14:37:52 »
Daar heb je een punt.

Maar tenzij er besloten is dat de finale met vier kandidaten zou zijn. Wat al eerder is voorgekomen dacht ik.

Maar...

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #253 Gepost op: 13-02-2019, 14:38:48 »
Maar...

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Aangeven dat er een spoiler is en dat bericht quoten is een spoiler op zich zou ik zo zeggen. ::ohno::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #254 Gepost op: 13-02-2019, 14:50:20 »
Dat van die andere volgorde klopt aan de ene kant. Maar dan klopt de bewering niet meer dat er in morsecode EEN MAN blijkt te staan.

Dat slaat dan weliswaar op het geslacht van de mol, maar ik redeneer als volgt: een hint die de programmamakers in de aflevering stoppen, leidt naar de identiteit van de mol, en niet naar de identiteit van de (eerstvolgende) afvaller.


Bij elkaar genomen, zeg ik dat ik wel geloof in een aanwijzing, maar niet naar Sarah.

Morse code schrijf je op in groepjes, zoals de vlaggen ook hingen groepje van 1 groepje van 2 etc.
Om tot de vertaling "een man" te komen, moet je eerst deze groepen negeren en gewoon alles achter elkaar plakken. Dus ook om tot de Morse code oplossing te komen, zul je eerst een twist met de feiten moeten doen.

Offline Jannes

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Leven en laten leven
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #255 Gepost op: 13-02-2019, 15:12:12 »
Morse code schrijf je op in groepjes, zoals de vlaggen ook hingen groepje van 1 groepje van 2 etc.
Om tot de vertaling "een man" te komen, moet je eerst deze groepen negeren en gewoon alles achter elkaar plakken. Dus ook om tot de Morse code oplossing te komen, zul je eerst een twist met de feiten moeten doen.
Je kan ook uitgaan van het feit dat de goede oplossing van de opdracht vormde, waarin de groepjes waarin de bordjes hingen geen rol spelen    ::joehoe::

Edit: ik vind de oplossing EEN MAN die met de morse code te verkrijgen is, in de juiste volgorde van de uitkomst vd opdracht een hele mooie en opmerkelijk. Misschien verwijst hij naar de volgende afvaller, die dus een man zou zijn geweest.
Edit: ik doe ook maar een gooi he
« Laatst bewerkt op: 13-02-2019, 15:17:15 door Jannes »
Dat dan weer wel

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #256 Gepost op: 13-02-2019, 15:24:39 »
De uitkomst EEN MAN is niet van mij.  Komt van de Telegraaf.

Nu kun je een vraagteken zetten  bij berichten die de Telegraaf de wereld in stuurt, maar als je het morse-alfabet toepast, lijkt er dus inderdaad EEN MAN te staan.

Waar het mij voornamelijk om ging, is dat aanwijzingen niet naar de afvaller maar naar de mol zouden moeten leiden. En dat er gaandeweg duidelijkere hints naar de mol komen, als voorbeeld denk ik dan aan de afleveringstitel van de finale uit 2012. Uit het anagram kon je Anne-Marie's identiteit halen.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #257 Gepost op: 13-02-2019, 15:35:38 »
De uitkomst EEN MAN is niet van mij.  Komt van de Telegraaf.
Nu kun je een vraagteken zetten  bij berichten die de Telegraaf de wereld in stuurt, maar als je het morse-alfabet toepast, lijkt er dus inderdaad EEN MAN te staan.

Ik lees dit iets te vaak, maar het morse alfabet staat of valt met scheiding tussen de verschillende letters. Als je alle punten en strepen achter elkaar zet dan zijn er 386 (daar is een site voor...) manieren om de code om te zetten naar letters. Eén van die manieren leidt tot EENMAN, maar 'INMATE' kan bijvoorbeeld ook.

Offline Blip

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #258 Gepost op: 13-02-2019, 16:06:43 »
Nu kun je een vraagteken zetten  bij berichten die de Telegraaf de wereld in stuurt, (...)

Als de Telegraaf iets meldt kun je meestal wel van het tegenovergestelde uitgaan, ja. ::rofl::
~ I have not failed. I have just found 10,000 things that do not work. ~ Thomas Edison

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] - Opdracht 3: Reddingslijn
« Reactie #259 Gepost op: 13-02-2019, 16:09:20 »
En de volgorde waarin de test is gemaakt in aflevering 6: RP, Jamie, Sinan, Sarah, Niels, Merel. Je maakt de test in een bepaalde volgorde en je krijgt antwoord middels een vlaggetje op dezelfde volgorde. Daar zit toch navolgbare logica in?

Ja dat zou ook nog kunnen inderdaad.... kom je weer op Sarah uit...
Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...