Auteur Topic: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?  (gelezen 40253 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Gepost op: 22-11-2019, 03:14:10 »
Volgens mij kunnen we wel wat afleiding gebruiken ;D

Voor wie het gemist had: WIDM bestaat deze week 20 jaar ::jarig:: ::cheerleader:: ::dans::

De hoogste tijd dus om onze favoriete herinneringen op de halen uit bijna 200 afleveringen van de Mol, 191 kandidaten, vijf presentatoren, honderden opdrachten, plus twee juniorseries, tal van spin-offs...
De vraag naar is simpel: wat zijn jullie mooiste herinneringen, grappigste fragmenten, grootste van-je-stoel-valmomenten, lievelings-Molacties, favoriete hints, etc. etc. etc.? :D

Brand los ::bravo::
...óf niet!

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #1 Gepost op: 22-11-2019, 07:24:40 »
Het eerste dat mij invalt: ( er zijn er nog veel meer):

De vijflanden-start uit seizoen 18.

Het Frédérique-moment uit seizoen 6, waarbij WIDM even ophield te bestaan.


Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #2 Gepost op: 22-11-2019, 08:11:42 »
Zonder te noemen wat hierboven al genoemd is:

-De spectaculaire ontknoping van seizoen 11 (volgens mij voor het eerst met zo’n super goede editing; op dit moment zijn we maar verwend).

-Qua exits viel mijn mond open toen na Stine ook Simone het strijdtoneel moest verlaten in seizoen 18. Wat een blindsides waren dat!

-En het vermakelijke hoogtepuntje is natuurlijk Marc-Marie die daar staat te schreeuwen op het strand “... EN DOOF OOK!!”
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #3 Gepost op: 22-11-2019, 08:51:08 »
Leuk. Uit mijn hoofd de eerste vijf series:

Serie 1: de kandidaten horen pas in Australië dat er een Mol in hun midden is. Niet iedereen is ervan gecharmeerd.
Serie 2: een ingelaste executie zorgt voor een beladen sfeer vol wantrouwen in een oud Schots kasteel.
Serie 3: de kandidaten lachen George een beetje uit en kunnen maar niet begrijpen dat de lieve chaoot het zo lang volhoudt in het spel. De laatste aflevering is de ultieme payback time en zit bomvol geniale molacties.
Serie 4: Ferdi sluit een pact met de Mol. Volgens mij het eerste "bondje" in de WIDM-geschiedenis.
Serie 5: wat de laatste serie van WIDM zou zijn blijkt dankzij de kijkcijfers die de BN'ers genereren de start van een tweede leven. De groep is druk, fanatiek en humoristisch. Denk niet alleen aan MM maar ook aan Jim met zijn droge humor en vergeet ook diens koffertjeswisselactie trouwens niet.
« Laatst bewerkt op: 22-11-2019, 09:46:50 door Heinz »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #4 Gepost op: 22-11-2019, 10:29:06 »

Serie 4: Ferdi sluit een pact met de Mol. Volgens mij het eerste "bondje" in de WIDM-geschiedenis.


Volgens mij hadden Dan en Yvonne in seizoen  twee ook een soort van bondje.  ::vergroot::

Seizoen twee was voor mij vooral een hoogtepunt omdat Compuart toen met dit forum begon. En ik ben er nog steeds  ::trots::

Een ander hoogtepunt is natuurlijk Karel. Naar mijn mening is hij nog steeds de beste presentator die WIDM ooit heeft gehad. Zelfs de kandidaten waren 'bang' voor hem. Karel had het goed voor elkaar.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #5 Gepost op: 22-11-2019, 10:48:01 »
Volgens mij hadden Dan en Yvonne in seizoen  twee ook een soort van bondje.  ::vergroot::

O dat zou goed kunnen ja. Dit moment met die twee was in ieder geval ook memorabel:



 ;D

Een ander hoogtepunt is natuurlijk Karel. Naar mijn mening is hij nog steeds de beste presentator die WIDM ooit heeft gehad. Zelfs de kandidaten waren 'bang' voor hem. Karel had het goed voor elkaar.

Nou en of! Geweldig hoe Karel vanaf moment één zijn stempel op het programma drukte.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #6 Gepost op: 22-11-2019, 10:49:48 »
De veiling in Thailand springt er voor mij uit. Geniale opdracht die de kandidaten ook op geniale wijze verkloot hebben.
De sfeer daarna in de groep ook, "meneer Jol" die maar niet kon begrijpen dat de rest niet begreep dat ze zichzelf bestolen hadden.
En Eva, die "nergens op geboden had" die ten overstaan van de rest van de groep de sleutels kreeg voor het verwenarrangement...
En dan het contrast met Eva en Alex enerzijds en de rest van de groep anderzijds voor de rest van de avond/nacht.
Heerlijke televisie.

Er zijn nog veel meer hoogtepunten (don't get me started) maar deze is voor mij wel ultiem.

Offline edgomo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #7 Gepost op: 22-11-2019, 10:51:54 »
O dat zou goed kunnen ja. Dit moment met die twee was in ieder geval ook memorabel:


Die biecht van Dan hierover ook. Iets in de trant van: "Zit ik daar op een fiets, bergafwaarts, met de voet van Yvonne tegen mijn kont". Lachen.

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #8 Gepost op: 22-11-2019, 11:13:47 »
Arjen die met Kim een etentje heeft, en vervolgens zijn hele hart lucht bij haar zonder het door te hebben dat zij de mol is  ::rofl::.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #9 Gepost op: 22-11-2019, 11:17:32 »
Degene die ik mij herinner

Serie 2: Nico als leider van de doedelzakfanfare
Serie 3:  Karen krijgt rood en moet eruit, niemand snapt er iets van behalve George
Serie 4: Ron de verrader schiet de mol af voor een vrijstelling
serie 5:Yvon en haar zoektocht naar Nyoman
serie 6: Iedereen ergert zich aan Milouska en trapt zo in haar tactiek als mol
serie 7: Dick Jol het standbeeld tijdens de veiling
serie 8: Regina's ongeloof toen Dennis zich bekend maakte
serie 9: Er is nog geen mol
serie 10: het prachtige land en het duel van Sanne/Kim/Frits tegen de ninja's
serie 11: de start en de ontknoping in de bus
serie 12: het Höfdihuis (bij gebrek aan beter)
serie 13: het eindspel in de trein
serie 14:  Freek, jij bent niet de mol en het ongeloof bij de molloten
serie 15: de start met de brief in het hotel, de verkiezing in het bergdorpje
serie 16:restaurant molino
serie 17:  de gezichten bij de ontknoping van Thomas, de rechtbank in aflevering 2
serie 18: Jan die vlak langs de kandidaten loopt als mol
serie 19: de executie op de daken
klaar voor de strijd

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #10 Gepost op: 22-11-2019, 11:21:28 »
Arjen die met Kim een etentje heeft, en vervolgens zijn hele hart lucht bij haar zonder het door te hebben dat zij de mol is  ::rofl::.

En ook uit dat jaar: Sissing aan een ketting.


Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #11 Gepost op: 22-11-2019, 11:44:57 »
Volgens mij is Heinz nog een hoogtepunt vergeten:

Jouw optreden bij DWDD  ::bravo::


Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #12 Gepost op: 22-11-2019, 11:46:33 »
Haha, dank je. Terwijl ik nog een week eerder ervan overtuigd was dat Arjen de Mol was. Eerlijk is eerlijk. ;D

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #13 Gepost op: 22-11-2019, 11:55:41 »
Nog ééntje uit seizoen 1: het Hollands feestje. Eigenlijk een dieptepunt, maar het was zo heerlijk slecht uitgevoerd dat ik in een deuk lag van het lachen. Een handjevol Australische rednecks die met een bekertje ranja een polonaise deden op "Hoeperdepoep zat op de stoep!" Meest knullige feestje die ik ooit zag.

 ::rofl::
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #14 Gepost op: 22-11-2019, 12:09:54 »
Hoe de Mol in serie 4 aan het begin van elke aflevering instructies kreeg van Angela. Heerlijk mysterieus. Een beetje zoals we vorig jaar bij de Vlaamse Mol weer zagen.



(De handschoenen van de Mol die je bij deze instructies ziet zijn trouwens voor een habbekrats verkocht op de molfandagveiling dat jaar. Maar het duurste item was toen ook maar 43 euro. :P)

Offline Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #15 Gepost op: 22-11-2019, 12:12:13 »
Ik was ook net bezig met het maken van een lijstje voor mezelf.  Maar het zijn zoveel afleveringen in totaal. Waar ik in elk geval steeds aan moet denken zijn 'dan doen ze het maar zonder mol!' en  Dick Jol die in een wespennest beland.

Maar nog zoo veel meer. Vooral 2007 merk ik (Mogen Dick en Nadja nog een keer meedoen? Met Karel??)

En natuurlijk ook voorafgaand aan de aflevering het Avro-logo met het fluittoontje, de groene lijntjes om de kandidaten en de blauwe flashbacks inc. geluid.


Ik was eigenlijk van plan om een grote compilatie te maken met allemaal kenmerkende momenten uit elke aflevering. Helaas ben ik wel zo'n 4500 kilometer verwijderd van mijn harde schijf met alle afleveringen, dus het kan nog wel even duren. Eerst maar eens die lijst afmaken..

Als jullie willen helpen met een overzicht maken; Ik heb hier een spreadsheet waar ik alles wil verzamelen, als het goed is kan iedereen daar reageren. Dan zal ik zo snel mogelijk het moment erin plaatsen, er zijn meerdere momenten per aflevering mogelijk. (het liefst met tijd erbij)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hJc14mzBBCiyJ5V2ekUuLQbPPtfOzvEHlzlAl09n0sw/edit?usp=sharing
« Laatst bewerkt op: 22-11-2019, 12:33:01 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #16 Gepost op: 22-11-2019, 13:47:52 »
Genieten om al deze mooie en memorabele momenten terug te lezen! Heel veel van mijn favoriete momenten zijn al genoemd, maar uit mijn hoofd nog een lijstje:

1 Mooie duikopdracht in aflevering 1, mooie finale in Sydney.
2 Die bankroof (met de mol z'n piepende schoenen) en die doedelzakopdracht in dat kasteel waren briljant.
3 Het plezier van de mol (o.a. bij dat stierenvechten, de neppe hoogtevrees) en de geniale opmerking 'dan doen ze het maar zonder mol'
4 Het eerste seizoen waar het spel hard werd gespeeld. Veel mooie opdrachten, o.a. het herkennen van de leugenaar (wat de mol niet had kunnen voorbereiden), Lumberjack en die zeilopdracht aan het begin.
5 'Marc-Marie is doof en boos ook', die opdracht waarbij koffertjes moesten worden gewisseld, de zoektocht naar jongetjes Nyanman.
6 Fréderique's beklimming van die berg (wauw, krijg nog kippenvel!), die weeshuis/school-opdracht, briljante mol!
7 Dick Jol, Renate Verbaan en Nadja Hupscher bij elkaar zetten, briljant!
8 Leuke groep deelnemers, mooie sfeervolle opdrachten (o.a. dat cruiseschip, het begraven van de mol, die pinata-opdracht), een mol die tot het einde toe onontdekt bleef
9 Fantastische locaties in Jordanië (Ben Hur-opdracht, Petra, Dode Zee)
10 Weer de locaties die mij het meeste bij zijn gebleven, maar ook een leuke laseropdracht
11 Groep met een geweldige chemie, zoveel lol werd er gemaakt (o.a. die voorstelling op dat plein, briljant!). De leukste groep die WIDM ooit heeft gehad wat mij betreft.
12 De opdracht waarbij een van de deelnemers in die brug werd opgesloten was heel mooi.
13 Fantastische locaties, geweldige mol die het erg naar zijn zin had, mooie opdrachten, maar ook hét dieptepunt in al die jaren (het ongeluk van Janine).
14 Hele mooie eindopdracht met al die lichtjes.
15 Mooi sfeervol land, geweldige opdrachten, o.a. die op dat chique eilandje, die treinopdracht, de mol die al die dorpsbewoners liet schrikken
16 Weer een hoop lol bij en met de groep, Restaurant Molino was een briljante opdracht, Ellie met haar communicatieprotocol, Cécile met haar witte legging, top!
17 Leuk om eens een ander soort seizoen te hebben qua sfeer en locatie, die ondergrondse opdracht is mijn favoriet.
18 Briljante seizoensopening (hoe krijg je dat nu weer verzonnen en uitgevoerd?), hilarische opdrachten (o.a. die verhuisopdracht), een mol die het overduidelijk naar zijn zin had, fijn seizoen!
19 Die taxi-opdracht was heel leuk!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #17 Gepost op: 22-11-2019, 14:56:29 »
Ik zal dan ook eens een lijstje maken :D

Mijn persoonlijke top 8 van-je-stoel-valmomenten!

8. 'De Mol heeft nooit een andere kleur gekregen' (2006). Ik was negen jaar en keek voor het eerst in mijn leven Wie is de Mol? - ik wist nog amper wat een 'Mol' precies was of deed, maar het feit dat verborgen boodschappen inzaten die je had kúnnen zien, intrigeerde mij gelijk zo dat ik sindsdien geen enkel seizoen meer heb gemist ::love::

7. 'Je vliegt zometeen naar Las Vegas' (2017). :o Dat geloof je toch niet?! WIDM maakt in 2017 een briljante comeback met onder andere de beruchte rechtzaak ::love:: Jeroen als Elvis, Roos naar Las Vegas en Diederik met zijn bevertjes ::rofl::

6. 'Jullie krijgen de kans om de toekomst naar je hand te zetten.' (2011). In de voorlaatste test krijgen de kandidaten allemaal extra vragen, die gaan over rare onderwerpen die nog helemaal niet gebeurd zijn. 'Was de Mol in de boom of op de grond?' Dan komen ze bij Pieter Jan: jullie kunnen het lot een handje helpen.

5. 'We gaan de kruisvaarders achterna' (2009). Ik wist het! Totaal niet ;D De eerste grote landentwist ::love:: Toen het nog echt een verrassing was ;)

4. 'Patrick, Art. Wie is... de Mol?' (2011). Op het moment suprême, hét moment waar je 10 weken naar toewerkt, waar je spanning op z'n allerhoogst is: FLITS. Ineens spoelen we terug! Wat gebeurt er. We zien het seizoen achterstevoren voorbijflitsen, tot de climax:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

3. Jan blijkt de Mol.  :o Shit. Voor het eerst in 10 seizoen WIDM zit ik er zelfs tot op het allerlaatste momen keihard naast. Ik zit op dat moment in een keukentje in Lapland, 24 uur nadat heel Nederland al wist wie de Mol was. Die ontknoping valt mijn mond in de ene verbazing na de andere ::oink::

2. 'Jullie zaten in de bus met... de Mol'(2011).  Seizoen 11 zat vol met goede twists. Wát! ::oink:: Ik wist niet wat ik hoorde, toen bleek dat de kandidaten de kans hadden gehad om de Mol in de ogen aan te kijken - of zelfs deden (Horace ::rofl::). Een wending die ze later nog vaker hebben toegepast, onder andere tijdens het Sri Lankaanse feest (er stond nog een foto van de Mol) en - natuurlijk - vorig jaar met Jan op meesterlijke wijze ::love::

1. 'Wij zijn niet in Kiev, vriend!' (2018). Wow, wow, wow. Ik denk dat we deze allemaal wel delen. Vijf landen?! Zó goed opgebouwd en zó'n grote verrassing! ::oink:: Ik weet nog dat ik de dag er na tussen allemaal internationale mensen zat die geen idee hadden van WIDM of wat dan ook, en ik af toe gewoon niet anders kon verbluft . Terechte nummer 1 ::bravo::



Er zijn tal van andere geweldige plottwists te noemen: 'Dit kan ook anders', Karel & Angela op bezoek, 'Wordt vervolgd', etc. Maar het zijn de momenten waar ik persoonlijk sterke herinneringen aan heb - hoor graag die van jullie :D
« Laatst bewerkt op: 22-11-2019, 14:59:37 door Pac »
...óf niet!

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #18 Gepost op: 22-11-2019, 15:13:46 »
Serie 15: Rik en Chris die de enveloppe missen.
« Laatst bewerkt op: 24-11-2019, 20:49:06 door Belgian Mol »

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Hoogtepunten van 20 jaar Wie is de Mol?
« Reactie #19 Gepost op: 22-11-2019, 15:16:24 »
Mooi lijstje Pac! Persoonlijk zou ik jouw 2 op 1 zetten. Die vijf landen waren gaaf natuurlijk en een absurde twist maar inhoudelijk was het eigenlijk alleen maar slecht voor het spel in de zin van dat de eerste executie echt een loterij werd.