Of ik met het volledig betalen van het restbedrag voor mijn vakantie in september kan voorkomen dat Neckermann NOG eens een extra bedrag voor mijn reis naar Naxos in rekening brengt.
Of je 48 euro nu veel of weinig vindt, is aan iedereen zelf om te beoordelen.
Ik hoorde dat mensen die naar de Dominicaanse Republiek gaan, tot 300 euro moeten bijbetalen, dus dit valt dan nog mee. Los daarvan: Mijn reisbureau had beloofd dat er hooguit 5 tot 10 euro bij zou komen, omdat er pas al een verhoging was geweest.
Mijn mening is echter: het is onaanvaardbaar graaiwerk van de touroperators. Zij sluiten vooraf contracten af met luchtvaartmaatschappijen voor een bepaald aantal stoelen per seizoen. Er zijn jaren geweest waarin geen brandstoftoeslag werd gevraagd, reken er maar op dat ze in die jaren minder aan de brandstof kwijt waren dan werd begroot. Maar heeft iemand toen brandstofkorting gekregen? IK in elk geval niet, en veel mensen die recent nog hebben gevlogen, evenmin.
Reisbureaus stellen zich op het standpunt dat het gaat om onvoorziene kosten. Ik ben het daar niet mee eens, en ik zal zeggen waarom.
De brandstofprijzen stijgen voortdurend. Dat weet iedereen, dat is al jarenlang een vaststaand gegeven. Maar de reizen worden zodanig scherp geprijsd aangeboden, dat iedere minieme stijging in brandstofkosten meteen gevolgen heeft voor de reisprijs. Waarom bieden ze die reis dan niet aan voor bijvoorbeeld 299 euro, in plaats van 199 euro. Mensen willen graag op vakantie, en ze betalen die 299 euro heus wel. In die extra 100 euro zit dan een behoorlijke marge, waarmee de luchtvaartmaatschappijen een buffer kunnen vormen voor een volgend seizoen.
Het wekt bij veel mensen enorme ergernis, wanneer ze een boeking hebben gedaan, hun reis hebben betaald, en vervolgens geconfronteerd worden met een vervelende verhoging.
Vergelijk hget met de meubelbranche: ook daar is het gebruikelijk dat je een aanbetaling doet, en de restbetaling meestal pas voldoet bij levering van de meubels. Niemand zal het accepteren, dat de meubelhandelaar intussen de prijs van de aangekochte meubels bijvoorbeeld met 10 of 10 procent verhoogt, vanwege bijvoorbeeld gestegen grondstofkosten (houtprijs is plotseling gestegen, bijvoorbeeld).
Waarom accepteren reizigers deze vorm van geldklopperij in de reisbranche dan wel?
Misschien is het iets voor Daisy (ja, ik weet dat jij meer in de zakelijke markt zit), om hier iets zinnigs over te zeggen? Klopt het bijvoorbeeld dat er na volledige betaling van de reissom geen naheffing meer kan volgen? Ik wil dus morgen het volledige restbedrag voldoen onder die voorwaarde. Annuleren blijkt niet te kunnen.