Auteur Topic: Help Bodejos de zomer door  (gelezen 14329 keer)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Help Bodejos de zomer door
« Gepost op: 13-07-2008, 18:17:38 »
Of ik met het volledig betalen van het restbedrag voor mijn vakantie in september kan voorkomen dat Neckermann NOG eens een extra bedrag voor mijn reis naar Naxos in rekening brengt.

Of je 48 euro nu veel of weinig vindt, is aan iedereen zelf om te beoordelen.
Ik hoorde dat mensen die naar de Dominicaanse Republiek gaan, tot 300 euro moeten bijbetalen, dus dit valt dan nog mee. Los daarvan: Mijn reisbureau had beloofd dat er hooguit 5 tot 10 euro bij zou komen, omdat er pas al een verhoging was geweest.

Mijn mening is echter: het is onaanvaardbaar graaiwerk van de touroperators. Zij sluiten vooraf contracten af met luchtvaartmaatschappijen voor een bepaald aantal stoelen per seizoen. Er zijn jaren geweest waarin geen brandstoftoeslag werd gevraagd, reken er maar op dat ze in die jaren minder aan de brandstof kwijt waren dan werd begroot. Maar heeft iemand toen brandstofkorting gekregen? IK in elk geval niet, en veel mensen die recent nog hebben gevlogen, evenmin.

Reisbureaus stellen zich op het standpunt dat het gaat om onvoorziene kosten. Ik ben het daar niet mee eens, en ik zal zeggen waarom.

De brandstofprijzen stijgen voortdurend. Dat weet iedereen, dat is al jarenlang een vaststaand gegeven. Maar de reizen worden zodanig scherp geprijsd aangeboden, dat iedere minieme stijging in brandstofkosten meteen gevolgen heeft voor de reisprijs. Waarom bieden ze die reis dan niet aan voor bijvoorbeeld 299 euro, in plaats van 199 euro. Mensen willen graag op vakantie, en ze betalen die 299 euro heus wel. In die extra 100 euro zit dan een behoorlijke marge, waarmee de luchtvaartmaatschappijen een buffer kunnen vormen voor een volgend seizoen.

Het wekt bij veel mensen enorme ergernis, wanneer ze een boeking hebben gedaan, hun reis hebben betaald, en vervolgens geconfronteerd worden met een vervelende verhoging.

Vergelijk hget met de meubelbranche: ook daar is het gebruikelijk dat je een aanbetaling doet, en de restbetaling meestal pas voldoet bij levering van de meubels. Niemand zal het accepteren, dat de meubelhandelaar intussen de prijs van de aangekochte meubels bijvoorbeeld met 10 of 10 procent verhoogt, vanwege bijvoorbeeld gestegen grondstofkosten (houtprijs is plotseling gestegen, bijvoorbeeld).

Waarom accepteren reizigers deze vorm van geldklopperij in de reisbranche dan wel?

Misschien is het iets voor Daisy (ja, ik weet dat jij meer in de zakelijke markt zit), om hier iets zinnigs over te zeggen? Klopt het bijvoorbeeld dat er na volledige betaling van de reissom geen naheffing meer kan volgen? Ik wil dus morgen het volledige restbedrag voldoen onder die voorwaarde. Annuleren blijkt niet te kunnen.
« Laatst bewerkt op: 13-07-2008, 18:26:25 door Bodejos »

Offline Swifty

• Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wat vraag jij je af?
« Reactie #1 Gepost op: 13-07-2008, 18:37:11 »
Misschien is het iets voor Daisy (ja, ik weet dat jij meer in de zakelijke markt zit), om hier iets zinnigs over te zeggen? Klopt het bijvoorbeeld dat er na volledige betaling van de reissom geen naheffing meer kan volgen? Ik wil dus morgen het volledige restbedrag voldoen onder die voorwaarde. Annuleren blijkt niet te kunnen.

De kleine lettertjes even bestuderen Jos, volgens mij staat daar wel iets in over toeslagen die na boeking nog opgelegd kunnen worden...
Keep calm and eat chocolates!

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #2 Gepost op: 13-07-2008, 18:41:44 »
had Bodejos schrijver moeten worden ipv postcode? ::)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 13-07-2008, 18:48:24 »

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #4 Gepost op: 13-07-2008, 18:49:09 »
De kleine lettertjes even bestuderen Jos, volgens mij staat daar wel iets in over toeslagen die na boeking nog opgelegd kunnen worden...
Die lettertjes ken ik, Swifty.  Maar het gaat er mij om: kan een branche dit maar ongestraft blijven doen?

Ik weet dat men in de voorwaarden heeft staan dat men dit kan doen tot 21 dagen voor vertrek. Maar waar het mij dus om gaat: zijn dit eigenlijk wel redelijke voorwaarden?

Stel: je wil een krat bier, die staat in de schappen voor 8 euro. Aan de kassa moet je er 10 euro voor afrekenen omdat intussen de transportkosten, de productiekosten enzo gestegen zijn, dan betaal jij die verhoging toch zeker ook niet?

had Bodejos schrijver moeten worden ipv postcode? ::)
ik schrijf graag........overigens zul je postbode bedoelen, in plaats van postCode...)

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #5 Gepost op: 13-07-2008, 18:49:41 »
Waarom maak je je in godsvredesnaam zo enorm druk om 48 euro toeslag? .. Kan jou het rotten... je gaat toch op vakantie?  :-\\

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 13-07-2008, 18:51:39 »
Die lettertjes ken ik, Swifty.  Maar het gaat er mij om: kan een branche dit maar ongestraft blijven doen?

Ik weet dat men in de voorwaarden heeft staan dat men dit kan doen tot 21 dagen voor vertrek. Maar waar het mij dus om gaat: zijn dit eigenlijk wel redelijke voorwaarden?

Stel: je wil een krat bier, die staat in de schappen voor 8 euro. Aan de kassa moet je er 10 euro voor afrekenen omdat intussen de transportkosten, de productiekosten enzo gestegen zijn, dan betaal jij die verhoging toch zeker ook niet?

Met die voorwaarden stem je in als je boekt. Als je niet akkoord gaat, moet je dus niet boeken.

Bij dat krat bier heb ik geen voorwaarden getekend waarin staat dat er een toeslag kan komen...

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2008, 18:57:58 »
Je kan geen kant op, als je een reis wil maken. Je MOET wel akkoord gaan met dat soort voorwaarden, als je een bepaalde reis wil maken. Simpelweg omdat er geen alternatieven zijn. Ja, er zijn alternatieven, maar niet als je wil vliegen.

Mijn vraag is eigenlijk: is dit soort voorwaarden eigenlijk wel rechtsgeldig, behoort het niet tot het ondernemersrisico, dat de kosten hoger kunnen uitpakken dan voorzien?

De consument is altijd de dupe. Waarom hoeft de touroperator of de vervoerder nooit eens een steentje bij te dragen aan die hogere brandstofkosten?

Ik had de keuze uit een Nederlandse en een buitenlandse luchthaven. Mijn keuze werd sowieso beperkt door de beschikbaarheid (niet mogelijk om de retourvlucht te doen via Maastricht of Schiphol), bovendien zou ik die verhoging ontlopen als ik vanaf een buitenlandse luchthaven zou vliegen. Die belofte (van het reisbureau) is dus gebroken.

Offline Megan

• Forumlid
  • I se le dijo de forma!
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2008, 18:59:40 »
mijn excuses... postBode idd ::)

maar vanaf hier wel graag weer  ::ontopic:: m.a.w. kort maar bondig
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #9 Gepost op: 13-07-2008, 19:02:09 »
Waarom maak je je in godsvredesnaam zo enorm druk om 48 euro toeslag? .. Kan jou het rotten... je gaat toch op vakantie?  :-\\
Gaat dus om het ongelimiteerde graaiwerk, Guikie, niet zozeer om het bedrag. Ze kunnen het immers nog een keer verhogen, en nog een keer. Zoals gezegd: bij een reis naar de dominicaanse republiek kwam er in totaal 300 euro bij, en daarbij ging het om drie verhogingen. Ik vind dat soort graaiwerk onaanvaardbaar. Een reis kost zoveel, dat betaal je, en bij die prijs moeten ze het laten. Klaar.

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
« Reactie #10 Gepost op: 13-07-2008, 19:02:57 »
Je kan geen kant op, als je een reis wil maken. Je MOET wel akkoord gaan met dat soort voorwaarden, als je een bepaalde reis wil maken. Simpelweg omdat er geen alternatieven zijn. Ja, er zijn alternatieven, maar niet als je wil vliegen.

Mijn vraag is eigenlijk: is dit soort voorwaarden eigenlijk wel rechtsgeldig, behoort het niet tot het ondernemersrisico, dat de kosten hoger kunnen uitpakken dan voorzien?

De consument is altijd de dupe. Waarom hoeft de touroperator of de vervoerder nooit eens een steentje bij te dragen aan die hogere brandstofkosten?

Ik had de keuze uit een Nederlandse en een buitenlandse luchthaven. Mijn keuze werd sowieso beperkt door de beschikbaarheid (niet mogelijk om de retourvlucht te doen via Maastricht of Schiphol), bovendien zou ik die verhoging ontlopen als ik vanaf een buitenlandse luchthaven zou vliegen. Die belofte (van het reisbureau) is dus gebroken.

Ik snap deze hele ophef niet en vind het eigenlijk een portie hollandse krenterigheid, het spijt me! Als jij benzine in je brommer smijt kost het de ene week 1.40 en de week erop 1.45.. Ga je dan ook de discussie aan waar die 5 cent verhoging in eens vandaan komt? Vliegtuigen moeten ook voorzien worden van kerosine en dat kost vandaag minder dan morgen eventueel! Als je geen kosten wilt moet je een voetreis boeken! Betaal die 48 euro gewoon en geniet van die vakantie en maak je niet druk of iets wel of niet mag! Een vakantie kost geld, dat weet je!

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #11 Gepost op: 13-07-2008, 19:03:25 »
mijn excuses... postBode idd ::)

maar vanaf hier wel graag weer  ::ontopic:: m.a.w. kort maar bondig
Ik zal het verder in braiile doen...... :)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #12 Gepost op: 13-07-2008, 19:10:50 »
Guikie, er was bij mijn reis al eerder een verhoging in de prijs opgenomen (was net een nieuwe prijsbijlage van kracht geworden), en dat bedrag was ook al ongeveer het bedrag dat ik nu nog eens bij moet betalen, dus het gaat intussen al om bijna 100 euro meer dan de oorspronkelijke prijs.

Waar het dus ook om gaat: bij auto´s, meubelen,  en andere grote aankopen staat de prijs na vastleggen van de koopovereenkomst vast. In de reisbranche blijven ze maar goochelen met toeslag zus, toeslag zo.

Offline Swifty

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 13-07-2008, 19:11:22 »
hoe lang Jos nog door gaat?  ::)

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #14 Gepost op: 13-07-2008, 19:15:45 »
hoe lang Jos nog door gaat?  ::)
zal er maar mee ophouden. Ik vat het alleen in 1 zin samen: waarom mag de reisbranche nagenoeg ongelimiteerd prijzen verhogen met tientallen procenten, nadat de koop gesloten is, terwijl dat in andere branches absoluut niet mag?

Offline Guikie

• Forumlid
  • Hop hop..... weg?!
Re: Help Bodejos de zomer door
« Reactie #15 Gepost op: 13-07-2008, 19:24:09 »
zal er maar mee ophouden. Ik vat het alleen in 1 zin samen: waarom mag de reisbranche nagenoeg ongelimiteerd prijzen verhogen met tientallen procenten, nadat de koop gesloten is, terwijl dat in andere branches absoluut niet mag?

Het mag in die branch WEL net zoals in iedere andere branch!! Ze komen voor kosten te staan die ze niet verwachten en moeten die dus doorberekenen! Vervolgens zetten ze dat in de voorwaarden en jij leest dat en gaat akkoord! Komen er dan kosten, berekenen ze dat door! Wees blij dat ze dat doen, want anders gaan ze stuk voor stuk failliet!

Offline Daisy

• Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 13-07-2008, 20:32:32 »
Het mag in die branch WEL net zoals in iedere andere branch!! Ze komen voor kosten te staan die ze niet verwachten en moeten die dus doorberekenen! Vervolgens zetten ze dat in de voorwaarden en jij leest dat en gaat akkoord! Komen er dan kosten, berekenen ze dat door! Wees blij dat ze dat doen, want anders gaan ze stuk voor stuk failliet!

Precies. Het mag. De vliegkosten schieten omhoog de laatste tijd. Het zit 'm vooral in de luchthavenbelasting en dat met name het deel belasting toeslag. Voor tickets naar Amerika betaal je tegenwoordig al bijna 250 euro aan luchthavenbelasting, 2 jaar geleden (toen ik begon) was dat net iets meer dan de helft schat ik. Allemaal met dank aan de hoge olieprijs.

Het is niet om de reizigers te treiteren, maar Neckermann en co (en ook het bedrijf waar ik werk) kunnen daar niets aan doen. Het zijn de luchtvaartmaatschappijen die de prijzen (luchthavenbelasting, en dat met name de brandstoftoeslag) verhogen. En als wij als reisorganisaties dat allemaal zelf moeten omhoesten, gaan we kopje onder.

Offline kolko

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 13-07-2008, 20:40:03 »
Maar als de prijzen zouden zakken (dat gaan ze niet doen, dat weet ik ook wel), dan zie ik nog geen brandstofkortingen komen hoor  :-\\ . Het is de consument die betaalt, en dat zal zo blijven ook  :( .

Offline Test

• Realitynet.nl Administrator
« Reactie #18 Gepost op: 13-07-2008, 20:47:57 »
Wat Jos volgens mij bedoelt en waar ik het wel mee eens ben, is dat je op een bepaald moment een reis boekt voor een bepaalde prijs dat je dan niet achteraf op allerlei toeslagen zit te wachten.

Een reisorganisatie behoort gewoon rekening te houden in zijn prijs met zaken als verhogingen van brandstof, luchthavenbelasting of directeurssalarissen. ::wenkbrauw:: Dat is gewoon bedrijfsrisico.

Je kan zoveel in je voorwaarden zetten, maar er zijn natuurlijk juridische grenzen. Destijds werden er allerlei reizen aangeboden zonder vermelding van de kosten van toeslagen en luchthavenbelasting. Dat is later verboden omdat het misleiding was. Ik vind dit er ook aardig op lijken hel eerlijk gezegd. ::)
Geniet nooit met mate...

Offline Firesphere

• Forumlid
  • Don't ever try that again
« Reactie #19 Gepost op: 13-07-2008, 20:50:21 »
Is niet helemaal waar.

Als je bij een reisbureau boekt, kun je je indekken tegen onverwachte kosten-stijgingen.

Daar zit een grens op, maar het is domweg verstandig om die 10 euro extra daarvoor uit te trekken, want die grens ligt vaak rond 10x je indekkingsbedrag.
I'm not a complete idiot; some parts are missing