Auteur Topic: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)  (gelezen 23915 keer)

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #100 Gepost op: 14-09-2020, 12:20:44 »
Ik zei al eerder: ik heb niet het idee dat er om die stoel gesprint zal worden. De kandidaten zullen denk ik slim genoeg zijn om te beredeneren dat die stoel elke keer een andere waarde heeft.

Wat óók kan, en die mogelijkheid heb ik nog niet voorbij zien komen: ik sluit niet uit dat die stoel zijn "waarde" verliest, zodra er iemand op gaat zitten, vóórdat de andere bezet zijn.

Ja, helemaal mee eens, ik schreef al dat een kandidaat wel eens zijn billen zou kunnen branden. Als er een onverwachte twist komt dmv die stoel zou ik dat gaaf vinden. Een extra dimensie toevoegen. Een psychologische test voor de kandidaten.
Ben benieuwd ::jaja:: ::jaja::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #101 Gepost op: 14-09-2020, 12:26:15 »
Nog even verder brainstormen met z'n allen en we hebben een prachtig nieuw format "De Stoel" te pakken. 8)

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #102 Gepost op: 14-09-2020, 12:38:31 »
Dat met die stoel was wel een beetje raar. Want als niemand dus een rood scherm krijgt, weet iedereen ook meteen dat Ellie het rode scherm zou hebben gehad. Het zou beter zijn om twee stoelen neer te zetten. Of iemand de kans te geven met Ellie te wisselen.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #103 Gepost op: 14-09-2020, 12:51:34 »
als niemand dus een rood scherm krijgt, weet iedereen ook meteen dat Ellie het rode scherm zou hebben gehad.
Nu weet iedereen dan kennelijk dat Ellie de test niet het slechtste heeft gemaakt. Of zij is de Mol.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #104 Gepost op: 14-09-2020, 13:07:19 »
Dit gaat niet helemaal over aflevering 2, maar ik zie dat er hierboven gerept wordt over een opdracht op Elba, die volgende aflevering zou plaatsvinden? Hoe komen jullie aan deze informatie? Molboekje? ..... In de leader zien we ook een eiland, van boven gefilmd, maar dat is niet Elba. Volgens mij is het Pianosa, een voormalig gevangeniseiland, een flink stuk kleiner dan Elba...

Edit: toch nog even Google Earth erbij gepakt en dat lijkt het ook niet te zijn. Ik kan eigenlijk geen enkel eiland met die vorm in de buurt van Toscane vinden ....
« Laatst bewerkt op: 14-09-2020, 13:17:56 door tumtum »

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #105 Gepost op: 14-09-2020, 13:17:59 »
1 ding weet ik zeker: de stoel was geen optische illusie  ::ohno::
...maar soms even niet :)

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #106 Gepost op: 14-09-2020, 13:22:59 »
Nu weet iedereen dan kennelijk dat Ellie de test niet het slechtste heeft gemaakt. Of zij is de Mol.

Ja, maar iedereen weet dat ook van iedereen die een groen scherm kreeg, of géén scherm bij een executie waar iemand rood kreeg. En dat was al zo in seizoen 1. Dus geen big deal.

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #107 Gepost op: 14-09-2020, 13:25:13 »
Nu weet iedereen dan kennelijk dat Ellie de test niet het slechtste heeft gemaakt. Of zij is de Mol.


Ja. Dat dat allemaal zo duidelijk is, vind ik wel jammer. In de Vlaamse mol was er die executie met de vuurpijlen. Daarbij kreeg een deelnemer een rood scherm, maar zat er toch nog een enorme twist aan, waardoor we aan het einde niet wisten wie nou het rode scherm had gehad. Dat was een geweldige opdracht. Ik vind het daarom een beetje jammer dat het hier zo is van: okay, je zit op het stoeltje, krijgt een vrijstelling en dat is het.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #108 Gepost op: 14-09-2020, 13:27:24 »
Ik vind het daarom een beetje jammer dat het hier zo is van: okay, je zit op het stoeltje, krijgt een vrijstelling en dat is het.

Ik denk dan ook dat dit niet het hele verhaal is en we dat in de volgende afleveringen gaan zien.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #109 Gepost op: 14-09-2020, 13:43:49 »
    Wat mij even in het algemeen opvalt tot nu toe, zonder dat ik daar een verklaring voor heb:
    • Wat maakt dat iedereen de opdracht 'Italië" kreeg, dat vind ik persoonlijk raar. Ik verwachtte daar meerdere topics;
    • Waar komt het woord 'troeven' opeens vandaan? Eerder zeiden ze dat weleens, maar werd er vaker gesproken over jokers, vrijstellingen etc. Het viel mij erg op;
    • Patrick die meteen als penningmeester wordt aangewezen door Rik, zeer vreemd en sturend. Wat kan de betekenis daarvan zijn, vooral nu de penningmeester elke keer zo in het voordeel blijkt te zijn;
    • Die stoel, die stoel, die stoel. Meerdere voordeeltjes die daaruit vloeien, voor zowel Ellie als de kandidaten. Een beetje zoals in lijn met Patrick die nu ook 'geholpen' wordt.

Kortom, niet alleen specifiek dingen van deze afleveringen, maar het valt mij op.
Meer L

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #110 Gepost op: 14-09-2020, 13:46:42 »
    Wat mij even in het algemeen opvalt tot nu toe, zonder dat ik daar een verklaring voor heb:
    • Wat maakt dat iedereen de opdracht 'Italië" kreeg, dat vind ik persoonlijk raar. Ik verwachtte daar meerdere topics;
    • Waar komt het woord 'troeven' opeens vandaan? Eerder zeiden ze dat weleens, maar werd er vaker gesproken over jokers, vrijstellingen etc. Het viel mij erg op;
    • Patrick die meteen als penningmeester wordt aangewezen door Rik, zeer vreemd en sturend. Wat kan de betekenis daarvan zijn, vooral nu de penningmeester elke keer zo in het voordeel blijkt te zijn;
    • Die stoel, die stoel, die stoel. Meerdere voordeeltjes die daaruit vloeien, voor zowel Ellie als de kandidaten. Een beetje zoals in lijn met Patrick die nu ook 'geholpen' wordt.

Kortom, niet alleen specifiek dingen van deze afleveringen, maar het valt mij op.

Dat van die troeven ben ik ook helemaal met je eens! Mijn vriendin (sinds 2 maanden in NL) vroeg me wat "troeven" betekent ... ik heb uitgelegd dat het een beetje ouderwets woord is dat weinig gebruikt wordt in het dagelijks taalgebruik.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #111 Gepost op: 14-09-2020, 13:48:17 »
Gezien de bepalende rol van de penningmeester kan ik eigenlijk alleen maar denken, dat die rol uit handen van de mol moest blijven en dat er daarom zo gestuurd is. Het is om het even wie van de 9 kandidaten, maar het levert meteen veel discussie op. Mooie afleiding.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #112 Gepost op: 14-09-2020, 13:50:38 »
Gezien de bepalende rol van de penningmeester kan ik eigenlijk alleen maar denken, dat die rol uit handen van de mol moest blijven en dat er daarom zo gestuurd is. Het is om het even wie van de 9 kandidaten, maar het levert meteen veel discussie op. Mooie afleiding.
Dat ben ik eens, maar dan kan je Patrick dus meteen afschrijven, wat weer gek zou zijn?

En Joff: inderdaad, volgens mij hebben ze dat containerbegrip eerder niet zo gebruikt. Ik dacht meteen aan politietaal, daar is ook iets met troeven tegenhouden als tactiek (zei mijn zwager). Ik weet het zo net niet....ga daar nog eens op broeden.
Meer L

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #113 Gepost op: 14-09-2020, 13:55:33 »
En Joff: inderdaad, volgens mij hebben ze dat containerbegrip eerder niet zo gebruikt. Ik dacht meteen aan politietaal, daar is ook iets met troeven tegenhouden als tactiek (zei mijn zwager). Ik weet het zo net niet....ga daar nog eens op broeden.

Het woord werd in seizoen 20 (en misschien ook al in 19) ook al een aantal keer gebruikt door Rik.

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #114 Gepost op: 14-09-2020, 13:59:08 »
Dit gaat niet helemaal over aflevering 2, maar ik zie dat er hierboven gerept wordt over een opdracht op Elba, die volgende aflevering zou plaatsvinden? Hoe komen jullie aan deze informatie? Molboekje? ..... In de leader zien we ook een eiland, van boven gefilmd, maar dat is niet Elba. Volgens mij is het Pianosa, een voormalig gevangeniseiland, een flink stuk kleiner dan Elba...

Edit: toch nog even Google Earth erbij gepakt en dat lijkt het ook niet te zijn. Ik kan eigenlijk geen enkel eiland met die vorm in de buurt van Toscane vinden ....

Voor meer informatie over Elba, zie https://www.wieisdemol.com/forum/2020-renaissance/?topic=69104.msg2318712#msg2318712. Sanmol heeft er ook over gepost.

Offline DRenziboy

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #115 Gepost op: 14-09-2020, 14:01:02 »
Troeven lijkt me een woord dat goed de lading dekt?
Ik hoor het nog regelmatig in taalgebruik...
En het is ook wat het zijn.

Wat zouden ze dan moeten zeggen... Hulpmiddelen?
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #116 Gepost op: 14-09-2020, 14:04:02 »
Citaat
Dat ben ik eens, maar dan kan je Patrick dus meteen afschrijven, wat weer gek zou zijn?

Doe ik wel na die 1500, maar juist om wat jij zegt, zal er altijd discussie zijn over deze rol en de manier waarop hij deze kreeg.

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #117 Gepost op: 14-09-2020, 14:04:31 »
Voor meer informatie over Elba, zie https://www.wieisdemol.com/forum/2020-renaissance/?topic=69104.msg2318712#msg2318712. Sanmol heeft er ook over gepost.

Dankjewel! Ben dan alsnog wel benieuwd wat dat kleine schijnbaar onvindbare eiland uit de leader dan te betekenen heeft! Maar goed, dat zien we in een latere aflevering. En daar gaat dit topic niet over,
« Laatst bewerkt op: 14-09-2020, 14:07:41 door tumtum »

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #118 Gepost op: 14-09-2020, 14:09:08 »
Troeven lijkt me een woord dat goed de lading dekt?
Ik hoor het nog regelmatig in taalgebruik...
En het is ook wat het zijn.

Wat zouden ze dan moeten zeggen... Hulpmiddelen?
Eens hoor, dekt de lading. Het valt mij alleen op dat ze dit nu telkens gebruiken en afgelopen jaren veel minder. Dan hadden ze het over jokers (als dat verstopt lag), voordeeltjes etc. Enfin, zal niks zijn, en er wordt nu ook meer gestrooid met jokers waardoor het ook vaker aan bod komt.

Hebben we al een idee waarom de aflevering listig heet btw? Of zullen alle titels tot een wedergeboorte leiden van de mol?

Dankjewel! Ben dan alsnog wel benieuwd wat dat kleine schijnbaar onvindbare eiland uit de leader dan te betekenen heeft! Maar goed, dat zien we in een latere aflevering. En daar gaat dit topic niet over,
Wij komen zeker 1x per jaar (Elba/ Barrati/ Piombino), er liggen diverse kleine eilandjes aldaar. Wellicht is het Capraia Isola of 1 van de andere kleinere eilandjes daar?
« Laatst bewerkt op: 14-09-2020, 14:16:13 door Heinz, Reden: berichten samengevoegd »
Meer L

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] Listig (bespreek hier ook "de stoel" bij de executie)
« Reactie #119 Gepost op: 14-09-2020, 14:16:43 »
Rik is met de vondst "troeven" gekomen en is daar volgens mij gewoon erg trots op. ;D