Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht: OnvoorspELBAar (deel 2)  (gelezen 29357 keer)

Offline Molletje71

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #40 Gepost op: 10-10-2020, 22:03:11 »
En wat is daar het voordeel aan voor n mol?

Het vinden van Tygo en Nikkie was niet aan geld verbonden

Dat is weliswaar niet aan geld gebonden maar je houdt hiermee informatie weg van 2 kandidaten die geen idee hebben wat er verder gebeurt is en dus geen idee hebben wie van de vier kandidaten de mol zou kunnen zijn. Kortom ze hebben veel minder info dan Peggy en Jeroen (mits 1 van de 2 de mol is natuurlijk)

Offline Danimol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #41 Gepost op: 10-10-2020, 22:10:33 »
Hier kun je inderdaad niet veel over de mol uit halen, ben ik bang. Kijken wie het minst molmunten heeft gevonden..
Patrick 500+1000+1000
Peggy 500
Ron 500
Jeroen 0

Ik dacht vorige week nog, gezien de mol waarschijnlijk kon kiezen, zat ie zeker in de helikopter want dat is gaaf, dar wil je niet missen. Maar nu blijkt dat je de hele scavenger hunt van vandaag dan mist - waarbij je geld vondsten zou kunnen vermeiden.
Persoonlijk zou ik als mol dan toch voor jet groepje van 4 hebben gekozen.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #42 Gepost op: 10-10-2020, 22:11:50 »
Wat is de rol van een mol aan de ketting?   Symbolisch is het mooi, echt zoeken naar de mol door de kandidaten. Maar nikkie en tygo hebben echt nul invloed op het verloop van deze opdracht en ook geen mogelijkheid om op welke manier dan ook het Vinden van geld te verhinderen.   Rare opzet. 

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #43 Gepost op: 10-10-2020, 23:09:20 »
Wat nog zou kunnen, is dat het geld alleen verdiend kon worden als ze binnen het fort geraakten. Daarvoor moesten ze wel de sleutel hebben. We hebben daar niets over gehoord, maar het is raar dat het zomaar verdiend zou zijn door het te vinden. Wie weet komt daar nog uitsluitsel over.

Online Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #44 Gepost op: 11-10-2020, 00:44:27 »
Het feit dat we nu 2 kandidaten zo goed als afschrijven, laat goed zien dat de opdracht eigenlijk niet goed is opgezet. Doordat zij geen rol in de opdracht hadden, is het zó onwaarschijnlijk dat de mol daar zit, dat we nog maar 2 molkandidaten overhouden.

Er had een deel moeten inzitten voor Tygo en Nikkie. Het was goed geweest als zij een opdracht hadden waarmee ze invloed hadden op het geldbedrag. Dat de munten bijvoorbeeld gewoon "tokens" waren geweest, die in eerste instantie 0 euro waard zijn, en dat Nikkie en Tygo de waarde van de tokens hadden kunnen verhogen door deelopdrachten te doen. Het was dan ook bijvoorbeeld beter geweest als ze de beschikking hadden over meer ruimte dan alleen hun cel. Bijvoorbeeld, het hele fort. Dan had daar ook een mol-element kunnen zitten en hadden we nog op 4 mensen kunnen speuren.

De opdracht hoe die is uitgedacht voor het viertal was namelijk fan-tas-tisch (vond ik). :D
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #45 Gepost op: 11-10-2020, 01:06:39 »
Eens met Erik hierboven. Wat ik zelf zou hebben willen zien, was dat Nikkie en Tygo op de één of andere manier hadden kunnen beïnvloeden of ze gevonden werden ja of nee. Hoe, dat zou ik nog moeten uitdenken, maar iets met hints wegspelen of dwaalsporen toevoegen moet te bedenken zijn. En dat dan inderdaad het geld alleen verdiend zou worden als de twee gevonden werden.

(De beste stuurlui staan zoals altijd aan wal.)
...óf niet!

Offline sherlock

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #46 Gepost op: 11-10-2020, 02:04:04 »
Wat een mindfuck als kijker. De productie houdt normaal gesproken met alles rekening, ze weten hoe populair het programma is en maken een extra jubileum editie. En uitgerekend in dit seizoen komt er vlak voor een finale een aflevering waarbij 2 kandidaten 0 invloed op geld hebben en dus eigenlijk de mol niet zou kunnen zijn. Ik kan er met mn pet niet bij.

De kans is nu 33% dat Nikkie en Tygo beide de volgende test ook doorkomen en er slechts 1 van het viertal in de finale zit en voor alle kijkers dus de mol wel moet zijn. Dat risico zouden ze toch nooit nemen, zeker niet in een jubileumseizoen?

Nogmaals, ik kan het zelf eigenlijk ook niet geloven dat de mol de hele aflevering buitenspel stond, maar wat als dit het grootste dwaalspoor ooit blijkt te zijn? Als de productie de optie Nikkie of Tygo als mol open had willen houden, had dat al volstaan door het binnengebrachte geld alleen te laten tellen wanneer ze niet waren ontsnapt. Nu lijkt het wel heel erg alsof ze willen dat we 2 kandidaten volledig wegstrepen.
« Laatst bewerkt op: 11-10-2020, 02:05:54 door sherlock »

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #47 Gepost op: 11-10-2020, 03:14:46 »
Die ketting breekt op n punt waar ze helemaal niet aan t zagen waren.  ???

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #48 Gepost op: 11-10-2020, 07:54:45 »
Dat geld was zooo makkelijk te vinden. De opdracht was nog niet begonnen of Peggy wil geld gaan zoeken. Jeroen weerhoudt haar daarvan. Dikke streep door Peggy's molaspiraties.
Voor de aflevering van gisteren stond het Molduel Nikkie-Jeroen bij mij op 7-8. Na gisteren het 7-10. Ik tel een lange opdracht dubbel.
Met Patrick en Peggy die zo graag geld (willen) vinden is het voor Jeroen lastig om ze bij het geld weg te houden, dat te makkelijk te vinden was.


Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #49 Gepost op: 11-10-2020, 08:04:11 »
toch is er 1100 niet binnengebracht.

Is dat 1 zakje gemist (of wellicht 2?)? Of zijn er ergens onderweg muntjes verdwenen?
Wit is ook een kleur!

Offline mrmai

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #50 Gepost op: 11-10-2020, 09:09:11 »
Hypothetisch kunnen er nu 2 kandidaten naar huis zijn die op de goede mol zaten, en 2 door zijn die niet op de mol zitten.
Is Tygo er ook niet zo uit geknikkerd in zijn seizoen.

Offline Basjemolloot

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #51 Gepost op: 11-10-2020, 09:46:42 »
Het feit dat we nu 2 kandidaten zo goed als afschrijven, laat goed zien dat de opdracht eigenlijk niet goed is opgezet. Doordat zij geen rol in de opdracht hadden, is het zó onwaarschijnlijk dat de mol daar zit, dat we nog maar 2 molkandidaten overhouden.

Er had een deel moeten inzitten voor Tygo en Nikkie. Het was goed geweest als zij een opdracht hadden waarmee ze invloed hadden op het geldbedrag. Dat de munten bijvoorbeeld gewoon "tokens" waren geweest, die in eerste instantie 0 euro waard zijn, en dat Nikkie en Tygo de waarde van de tokens hadden kunnen verhogen door deelopdrachten te doen. Het was dan ook bijvoorbeeld beter geweest als ze de beschikking hadden over meer ruimte dan alleen hun cel. Bijvoorbeeld, het hele fort. Dan had daar ook een mol-element kunnen zitten en hadden we nog op 4 mensen kunnen speuren.

De opdracht hoe die is uitgedacht voor het viertal was namelijk fan-tas-tisch (vond ik). :D
Zo mee eens! Vond het heel jammer om te constateren dat Tygo en Nikkie bijna geen invloed op het spel hadden. Een meer “escape room”-achtige opzet (wat op zich met ThE Big Escape al mensen in hun tunnels zou kunnen duwen) waarbij T&N bijv tijd hadden kunnen wegspelen bij het andere team voor geld uit de pot. Ook het binnenhalen van het geld afhankelijk maken van op tijd vinden van Nikkie en Tygo zou helpen om hen meer invloed op het geld te geven. Dan zou er voor de mol nog een reden kunnen zijn om opgesloten te willen zitten.
De enige reden die ik kan verzinnen (maar het is heel dun) om als mol in de toren vast te zitten is om helemaal buiten zicht te blijven. In de groep zal vanzelf discussie ontstaan over geld of aanwijzingen en wellicht dan de gok nemen dat er door anderen gemold zal worden omdat in zo’n klein clubje niemand teveel de kandidaat wil zijn. Maar ik denk persoonlijk dat zoiets voor de mol een iets te grote gok zou zijn en als mol wil je het liefst controle blijven houden.

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #52 Gepost op: 11-10-2020, 09:59:52 »

Patrick 500+1000+1000
Peggy 500
Ron 500
Jeroen 0


Er is uiteindelijk 3400 opgehaald. Heeft iemand 100 verduisterd? En zijn er dan twee zakjes niet gevonden ? Ze zijn toch bij alle geldpunten geweest? Waar hebben ze dan iets gemist?

Offline MolPaul

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #53 Gepost op: 11-10-2020, 10:05:08 »
Het feit dat we nu 2 kandidaten zo goed als afschrijven, laat goed zien dat de opdracht eigenlijk niet goed is opgezet. Doordat zij geen rol in de opdracht hadden, is het zó onwaarschijnlijk dat de mol daar zit, dat we nog maar 2 molkandidaten overhouden.

Er had een deel moeten inzitten voor Tygo en Nikkie. Het was goed geweest als zij een opdracht hadden waarmee ze invloed hadden op het geldbedrag. Dat de munten bijvoorbeeld gewoon "tokens" waren geweest, die in eerste instantie 0 euro waard zijn, en dat Nikkie en Tygo de waarde van de tokens hadden kunnen verhogen door deelopdrachten te doen. Het was dan ook bijvoorbeeld beter geweest als ze de beschikking hadden over meer ruimte dan alleen hun cel. Bijvoorbeeld, het hele fort. Dan had daar ook een mol-element kunnen zitten en hadden we nog op 4 mensen kunnen speuren.

De opdracht hoe die is uitgedacht voor het viertal was namelijk fan-tas-tisch (vond ik). :D
Ook eens met Erik, en dan zeker ook met de laatste zin. Want dat de opdracht voor het viertal zo fantastisch was uitgedacht, maakte dit toch tot twee hele mooie afleveringen.

Twee kandidaten afstrepen? Niet als de mol toevallig per ongeluk in de helikopter terechtkwam... bij het verdelen van de enveloppen in de vorige aflevering was bepaald niet iedereen blij met de medekandidaat waarmee hij/zij de opdracht zou gaan doen! De productie zou handig van dit toeval gebruik hebben kunnen maken door Tycho en Nickie tijdig te laten ontsnappen, waardoor wij denken dat er geen andere conclusie mogelijk is dan dat Jeroen mol is... misschien waren er iets sterkere kettingen gebruikt als de mol wel, zoals je zou verwachten, in het groepje van vier gezeten had!

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #54 Gepost op: 11-10-2020, 10:09:12 »
Wat een mindfuck als kijker. De productie houdt normaal gesproken met alles rekening, ze weten hoe populair het programma is en maken een extra jubileum editie. En uitgerekend in dit seizoen komt er vlak voor een finale een aflevering waarbij 2 kandidaten 0 invloed op geld hebben en dus eigenlijk de mol niet zou kunnen zijn. Ik kan er met mn pet niet bij.

De kans is nu 33% dat Nikkie en Tygo beide de volgende test ook doorkomen en er slechts 1 van het viertal in de finale zit en voor alle kijkers dus de mol wel moet zijn. Dat risico zouden ze toch nooit nemen, zeker niet in een jubileumseizoen?

Nogmaals, ik kan het zelf eigenlijk ook niet geloven dat de mol de hele aflevering buitenspel stond, maar wat als dit het grootste dwaalspoor ooit blijkt te zijn? Als de productie de optie Nikkie of Tygo als mol open had willen houden, had dat al volstaan door het binnengebrachte geld alleen te laten tellen wanneer ze niet waren ontsnapt. Nu lijkt het wel heel erg alsof ze willen dat we 2 kandidaten volledig wegstrepen.

Ik vind dit toch een beetje het failliet van de Nederlandse Wie Is de Mol? Twee kandidaten krijgen zomaar een vrijstelling in de schoot geworpen. Geen dubbele bodem niets... gewoon toeval wie doormag. En dan de andere kandidaten vertellen dat ze 24 uur de tijd hebben, terwijl dat niet zo is omdat Nikkie en Tygo ook nog de mogelijkheid krijgen om eerder te ontsnappen. kettinkje doorzagen voor een vrijstelling. Ik vond het echt heel slap allemaal. Misschien moeten ze eens een paar jaartjes pauze houden en dan terugkomen met betere opdrachten.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline daniwidm

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #55 Gepost op: 11-10-2020, 10:55:34 »
Ik heb alle fragmenten met de kaart in beeld onderzocht om erachter te komen of er misschien een derde geldzak symbool was. Ik vond het raar dat er 3 loepjes zijn en 2 geldzakken en ook heel aannemelijk dat er ergens een zakje met 1000 (of 1100) niet is gepakt. Mijn redenatie was: er was 500 te vinden bij elk loepje naast de aanwijzingen en 1000 bij elk geldzaksymbool.
Maar helaas: er blijkt geen 6de icoontje te zijn (dus maar 2 geldzak locaties). Als bijlage de screenshots, van de avond ervoor in de toren; bij het ontbijt en op de parkeerplaats op Elba.

Er is uiteindelijk 3400 opgehaald. Heeft iemand 100 verduisterd? En zijn er dan twee zakjes niet gevonden ? Ze zijn toch bij alle geldpunten geweest? Waar hebben ze dan iets gemist?

Inderdaad. Het absoluut enige wat interessant is in deze aflevering omtrent de mol, is het gedrag omtrent de geldzakjes. En dus deze vragen.

« Laatst bewerkt op: 11-10-2020, 12:21:01 door daniwidm »

Offline Sanmol

  • Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #56 Gepost op: 11-10-2020, 10:57:05 »
Ron heeft toch geldmunten laten vallen?

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #57 Gepost op: 11-10-2020, 10:59:57 »
Het had eerlijker geweest als iedereen dezelfde kans had om een vrijstelling te winnen.
Een opdracht waarbij dan één iemand doorgaat. Waarom deze opzet? Wat is er precies gebeurd bij het aanwijzen van de routes. Moest de mol daar inderdaad een envelop pakken? Dan blijven nu alleen Jeroen en Peggy over als molkandidaat. Dat is het punt met deze opdracht, sluit je hier twee mensen (Tygo en Nikkie) behalve van de groep af, ook uit als mol? Lijkt me niet de bedoeling van Wie is de mol?  Dus ik begrijp het niet ???

Offline Gadoesja

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #58 Gepost op: 11-10-2020, 11:13:22 »
Het feit dat we nu 2 kandidaten zo goed als afschrijven, laat goed zien dat de opdracht eigenlijk niet goed is opgezet. Doordat zij geen rol in de opdracht hadden, is het zó onwaarschijnlijk dat de mol daar zit, dat we nog maar 2 molkandidaten overhouden.

Er had een deel moeten inzitten voor Tygo en Nikkie. Het was goed geweest als zij een opdracht hadden waarmee ze invloed hadden op het geldbedrag. Dat de munten bijvoorbeeld gewoon "tokens" waren geweest, die in eerste instantie 0 euro waard zijn, en dat Nikkie en Tygo de waarde van de tokens hadden kunnen verhogen door deelopdrachten te doen. Het was dan ook bijvoorbeeld beter geweest als ze de beschikking hadden over meer ruimte dan alleen hun cel.
Bijvoorbeeld, het hele fort. Dan had daar ook een mol-element kunnen zitten en hadden we nog op 4 mensen kunnen speuren.

De opdracht hoe die is uitgedacht voor het viertal was namelijk fan-tas-tisch (vond ik). :D

Ben Het hier totaal mee eens  ::jaja::

Offline mastermol

  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1
« Reactie #59 Gepost op: 11-10-2020, 11:14:26 »
ik vond het juist wel heel goed dat de kandidaten gespkitst werden. Het is weer eens wat anders dan anders.  ::tandpastasmiley::

Zo mee eens! Vond het heel jammer om te constateren dat Tygo en Nikkie bijna geen invloed op het spel hadden. Een meer “escape room”-achtige opzet (wat op zich met ThE Big Escape al mensen in hun tunnels zou kunnen duwen) waarbij T&N bijv tijd hadden kunnen wegspelen bij het andere team voor geld uit de pot. Ook het binnenhalen van het geld afhankelijk maken van op tijd vinden van Nikkie en Tygo zou helpen om hen meer invloed op het geld te geven. Dan zou er voor de mol nog een reden kunnen zijn om opgesloten te willen zitten.
De enige reden die ik kan verzinnen (maar het is heel dun) om als mol in de toren vast te zitten is om helemaal buiten zicht te blijven. In de groep zal vanzelf discussie ontstaan over geld of aanwijzingen en wellicht dan de gok nemen dat er door anderen gemold zal worden omdat in zo’n klein clubje niemand teveel de kandidaat wil zijn. Maar ik denk persoonlijk dat zoiets voor de mol een iets te grote gok zou zijn en als mol wil je het liefst controle blijven houden.