Auteur Topic: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit  (gelezen 2811 keer)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Ik ben misschien een beetje cryptisch, maar ik doe hierbij uit de doeken wat ik bedoel:

Seizoen 20 zit, zoals het molboekje belooft, vol met verwijzingen naar vorige seizoenen.

Het uitsluiten van een kandidaat speelde een belangrijke rol in het Argentijnse seizoen:

In dat seizoen (2006) was een doorlopende hint: ''De mol heeft nooit een afwijkende kleur gehad''. (Hetgeen door Roderick onbedoeld op een verkeerde manier werd geinterpreteerd, maar dat terzijde).

De uitspraak/verwijzing van Rik naar Tina toe was ''Kennis is Macht''. Tina pakte vervolgens sleutel 2010.

Mijn stelling is dat we door de afleveringen heen meer van deze koppelingen gaan krijgen, en dat we op 7 maart eigenlijk de mol op een presenteerblaadje krijgen aangereikt (er zijn 8 reguliere afleveringen, plus een finale, dus niet ALLE kandidaten kunnen worden afgestreept).

Denk ik te simpel, of zie ik iets over het hoofd, waardoor mijn theorie niet kan kloppen?
« Laatst bewerkt op: 17-01-2020, 23:07:51 door Bodejos »

Offline Doctor WidM?

  • Forumlid
  • Brilliant!
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2020, 23:05:24 »
Dit zou een hele leuke rode-draadhint zijn!

Iets wat dan niet helemaal te verklaren is: als 'Kennis Is Macht' wél een hint was, maar Tina de mol níet is, dan is het wel toevallig dat ze als kandidaat ook de bijbehorende sleutel 2010 pakte. Dan heeft ze het van de productie ingefluisterd gekregen, of ze heeft zélf de link met 2010 gelegd, óf die 2010 is simpelweg geen onderdeel van de hint.

Hoe dan ook, ik help het je hopen. :)

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #2 Gepost op: 17-01-2020, 23:11:39 »
Ik zit wat dat betreft dus ook een beetje in dubio. Het lijkt me namelijk sterk dat de koppelingen ''kandidaat-seizoen'' ''gestuurd'' zijn.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #3 Gepost op: 18-01-2020, 00:02:34 »
Ik zou pas van een theorie spreken als je er meerdere aanwijzingen naar hebt. Je hebt nu één gegeven (en een twijfelachtige ook nog eens). Ik zou even wachten. Het is leuk bedacht, maar dat is precies wel wat het is: bedacht. Hèt kenmerk van rode-draadhints is dat ze pas na een aantal afleveringen duidelijk worden. Niet na één al.

Met één datapunt kun je geen lijn trekken.

Daarnaast. Rick McCullough was degene die zei dat er verwijzingen zijn naar oude reeksen. Dus iedereen gaat dat doorzoeken. Dan gaan ze daar natuurlijk niet een hint in stoppen. Dat is echt veel te risicovol in het socialemediatijdperk met de priester 2013 en het klooster 2016 nog vrij vers in het achterhoofd.

Wat mij betreft verdient dit het stempel wenstheorie. :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #4 Gepost op: 18-01-2020, 00:16:02 »
Daarom zei ik ook: ik sta zelf in dubio wat dit betreft, en inderdaad, je kunt pas zien of het iets is, als er meer van dit soort koppelingen zijn. Maar dan verwijs ik ook naar iets uit een grijs verleden: de abseil-aanwijzing in seizoen 2, die je ook pas zag toen die (nagenoeg) compleet was. We zullen zien wat deze theorie waard is.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #5 Gepost op: 18-01-2020, 01:47:24 »
De abseilaanwijzing van de Mol in schotland was al gezien in de 2e aflevering.  Er werd toen al gezegd dat er iets anders was met de intro van die kandidaat. En die lijn werd toen elke aflevering doorgezet.

Nu zijn er mensen die de opmerking kennis is macht gekoppeld aan het grijpen van sleutel 2010 , zien als een aanwijzing voor Tina als mol. Zelf zou ik dat een te duidelijke verwijzing Vinden, zeker voor molloten.

Maar het is wel zo dat de toevoeging kennis is macht in 2010 gebruikt werd, tevens horen we dit nu enkel uitgesproken worden bij Tina. Wat het betekent? Nog geen idee , maar omdat het de montage heeft gehaald, houd ik in mijn achterhoofd.

Misschien dat we in de toekomst meer molquotes uit het verleden horen en dat er dan een lijn in te ontdekken is.

Online tureluurs

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #6 Gepost op: 18-01-2020, 02:35:20 »
Persoonlijk denk ik dat iedere kandidaat hetzelfde verhaaltje van Rik gekregen heeft (inclusief Kennis is Macht), maar omdat dit eindeloos saaie televisie zou opleveren, elke keer weer hetzelfde riedeltje, hebben ze het alleen bij de 1e kandidaat helemaal laten zien, ook wel misschien omdat die ook de sleutel pakte passende bij dat jaartal. Uiteraard kregen ze wel ieder hun eigen spreuk.

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #7 Gepost op: 18-01-2020, 10:35:44 »
Hoe leuk zou het zijn als we iedere aflevering alsnog een stukje seizoen verwijzing van Rik te zien krijgen. Hoe die informatie dan geïnterpreteerd moet worden is weer een leuke speurtocht. We gaan het zien vanavond..

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #8 Gepost op: 18-01-2020, 14:01:14 »
@Erikleppen: is ELKE theorie die hier als Theorie wordt neergezet, niet een wenstheorie, zeker in het begin van het seizen? Zo'n theorie ontwikkelt zich later pas, totdat de bodem eronderuit geslagen wordt.


Maar ik mis dus eigenlijk iets in mijn eigen stelling. Er is immers al een kanditate naar huis. Om dit kloppend te krijgen, is het op zijn minst vereist om Anita iets te laten doen dat naar een eerder seizoen verwijst.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #9 Gepost op: 18-01-2020, 14:55:10 »
Dat is het probleem met deze theorie, de productie weet niet wie er afvalt. Stel dat ze voor aflevering 2 met Buddy iets laten verwijzen naar een eerder seizoen, en Jaike valt af, dan heeft Jaike ook geen verwijzing gehad. Daar is als productie niet op te anticiperen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #10 Gepost op: 18-01-2020, 15:04:02 »
Denk eerder dat ze de mol laten verwijzen naar eerdere seizoenen dan.

Dus als Tina het woord molboek uitspreekt in afl 2...  ::) :P

Laten we hopen dat het allemaal niet zo simpel gaat zijn

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #11 Gepost op: 18-01-2020, 15:23:58 »
Dat is het probleem met deze theorie, de productie weet niet wie er afvalt. Stel dat ze voor aflevering 2 met Buddy iets laten verwijzen naar een eerder seizoen, en Jaike valt af, dan heeft Jaike ook geen verwijzing gehad. Daar is als productie niet op te anticiperen.

Nu ik dit lees bedenk ik me dat de theorie soortgelijk al is uitgevoerd in seizoen 6, zoals Bodejos al aangaf. Geert had iets afwijkends bij het speeddaten, Chris weet ik niet? Weet iemand dat nog? Richard had een andere kleur helm in het bos.
Als elke afvaller iets afwijkends gehad heeft is dat wel erg toevallig...

Offline cinner

  • Forumlid
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #12 Gepost op: 18-01-2020, 17:16:37 »
Vind het een leuke wenstheorie in elk geval. En deze is de regie ook wellicht wat in de schoot geworpen. Tina kan onbewust door een spreuk met wijsheid voor wijsheid hebben gekozen en met de 'kennis is macht' in haar achterhoofd gegaan zijn voor de sleutel van 2010 (denk aan Mindfuck).  Toeval dus maar prima te gebruiken door de regie.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #13 Gepost op: 18-01-2020, 17:29:02 »
Dat is het probleem met deze theorie, de productie weet niet wie er afvalt.
Je kan wel vanuit de kandidaat redeneren.  Alle niet-mollen, dat zijn er dus 9, krijgen een verwijzing mee.

Of is dat te simpel gedacht?

Overigens was het Peggy, met de afwijkende kleur helm, dacht ik.
« Laatst bewerkt op: 18-01-2020, 17:30:34 door Bodejos »

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Theorie] Verwijzingen naar vorige seizoenen sluiten de kandidaat uit
« Reactie #14 Gepost op: 29-02-2020, 13:44:24 »
Hier een poging om de mol te vinden door de seizoensverwijzingen.


Mijn theorie is dat er iets is met de seizoenen waarbij de mol een overeenkomst heeft met het seizoen dat hij kiest.

In dat geval is het wel handig als de mol als eerste aan de beurt is bij de wijsheden (Leonie staat in werkelijkheid vooraan??).

Gecombineerd met het getal 51 dat steeds terugkomt, ben ik het een en ander op gaan zoeken.



Uiteindelijk viel mij iets op in de leaders van de gekozen seizoenen.

Leonie kiest sleutel 2008, het seizoen van mol Dennis Weening.

Beide waren zij als 5e te zien in de leader.

Alle andere kandidaten kozen seizoenen waar dit niet het geval was.


Voor het cijfer 1 ben ik gaan kijken wie als 1e in de uitzending aan het woord is en dat is in dit seizoen Leonie.
Bij Dennis is dit niet het geval, dus dit stukje kan ik niet sluitend maken.

Wat mij wel nog opviel, is dat ik bij het openen van de 1e aflevering op de officiële website een zwart beeld trof bij het geluid. Leonie afgeschermd??

Misschien dat deze post een inspiratie is om verder te zoeken naar de mol in de seizoensverwijzingen?


« Laatst bewerkt op: 29-02-2020, 13:46:55 door missmolly »