Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid  (gelezen 33708 keer)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #100 Gepost op: 10-02-2020, 13:31:54 »
Het met een hoofdletter schrijven van Mol doen ze in ieder geval altijd in de test al. (En die gewoonte heb ik ook overgenomen.)
Aha, ok. Goed om te weten.

Dan zitten we nog met die afbreek-streepjes. Dat kan totaal willekeurig gebeurd zijn uiteraard. Ik vind het alleen opvallend, omdat in het tekst 1 wordt gekozen voor hele woorden op een nieuwe regel plaatsen en daarna voor afbreek-streepjes, ook nog eens op een gekke plek in het woord. Als je dit in 1 of ander tekstverwerkingsprogramma maakt heb je toch minimaal 1x bewust de keuze gemaakt om dit te veranderen.

Maar goed, het is allemaal nog ver gezocht en ik kan er ook nog geen hint in vinden.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #101 Gepost op: 10-02-2020, 13:41:08 »
Interessant om te horen wat Rik in de podcast over deze opdracht zegt: de makers hebben geprobeerd opdrachten te verzinnen uit verschillende decennia. Elke opdracht kwam uit een eigen decennium. De opdrachten hadden dus niet per sé iets te maken met 20 jaar WIDM (wat ik eerst wel dacht). Rik claimt trouwens dat hij zelf de tekst bij de taperecorder heeft geschreven (dus dit is geen werk van de mol).

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #102 Gepost op: 10-02-2020, 13:42:15 »
Het zijn wel 6 rondjes om in de gaten te houden. De vliegende keep moet om alles te kunnen zien constant heen en weer lopen.
Om die reden vind ik op een gegeven moment afgaan zeker wel mols. Hoe minder er mee kunnen doen des te onmogelijker wordt de opdracht. De mol hoeft hier niet persé controle tenzij er maar niemand afgaat, maar zodra er 1 of 2 weg zijn maak je het moeilijker door ook niet meer mee te doen.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #103 Gepost op: 10-02-2020, 13:51:31 »
Om die reden vind ik op een gegeven moment afgaan zeker wel mols. Hoe minder er mee kunnen doen des te onmogelijker wordt de opdracht. De mol hoeft hier niet persé controle tenzij er maar niemand afgaat, maar zodra er 1 of 2 weg zijn maak je het moeilijker door ook niet meer mee te doen.
Nou, wat ik me dus wel nog afvroeg; móesten ze wisselen? En mocht er telkens dus maar één kandidaat zich buiten te cirkels bevinden? Het wordt allemaal namelijk een stuk makkelijker wanneer je met zn tweeën (eentje van buiten de cirkel, weliswaar) een opdracht kunt doen. Wat dan ook had gekund, was het mario-spel op pauze zetten zodra ze in level 3 zijn, en gewoon niet meer spelen (als het einde dus was 'zorg dat je aan het einde van het spel in level 3 zit). Opdracht voltooid, man over voor een nieuwe opdracht...

Ik heb de aflevering nog niet herbekeken, dus ik weet zo niet of we weten of dit wel of niet mocht. Als daar geen regels aan verbonden waren (enkel; raak de lasers niet aan), dan is het dus mols om druk te zetten om maar te blijven wisselen. :)

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #104 Gepost op: 10-02-2020, 13:53:01 »
Nou, wat ik me dus wel nog afvroeg; móesten ze wisselen? En mocht er telkens dus maar één kandidaat zich buiten te cirkels bevinden? Het wordt allemaal namelijk een stuk makkelijker wanneer je met zn tweeën (eentje van buiten de cirkel, weliswaar) een opdracht kunt doen. Wat dan ook had gekund, was het mario-spel op pauze zetten zodra ze in level 3 zijn, en gewoon niet meer spelen (als het einde dus was 'zorg dat je aan het einde van het spel in level 3 zit). Opdracht voltooid, man over voor een nieuwe opdracht...

Ik heb de aflevering nog niet herbekeken, dus ik weet zo niet of we weten of dit wel of niet mocht. Als daar geen regels aan verbonden waren (enkel; raak de lasers niet aan), dan is het dus mols om druk te zetten om maar te blijven wisselen. :)

Die regels werden helaas weer eens niet allemaal duidelijk verteld, dus veel dingen blijven gissen.

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #105 Gepost op: 10-02-2020, 13:53:49 »
Wat ik nog niet gelezen heb: iemand enig idee waarom de afgevallen kandidaten helemaal niet meer in de buurt waren? Rik geeft aan het einde "bij gebrek aan peningmeester" het geld aan een van de overgebleven kandidaten. Hoezo? Normaal komt de hele groep toch gewoon weer bij elkaar aan het einde van de opdracht? Nu zagen ze elkaar pas weer bij het eten. Moest de Mol nog boodschappen doen of zo?

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #106 Gepost op: 10-02-2020, 13:55:27 »
Nou, wat ik me dus wel nog afvroeg; móesten ze wisselen? En mocht er telkens dus maar één kandidaat zich buiten te cirkels bevinden? Het wordt allemaal namelijk een stuk makkelijker wanneer je met zn tweeën (eentje van buiten de cirkel, weliswaar) een opdracht kunt doen. Wat dan ook had gekund, was het mario-spel op pauze zetten zodra ze in level 3 zijn, en gewoon niet meer spelen (als het einde dus was 'zorg dat je aan het einde van het spel in level 3 zit). Opdracht voltooid, man over voor een nieuwe opdracht...

Ik heb de aflevering nog niet herbekeken, dus ik weet zo niet of we weten of dit wel of niet mocht. Als daar geen regels aan verbonden waren (enkel; raak de lasers niet aan), dan is het dus mols om druk te zetten om maar te blijven wisselen. :)

Als de cirkel wordt geopend, dan moet je wisselen. Mil vergat dit een keer en viel daarom af.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #107 Gepost op: 10-02-2020, 13:57:01 »
Moest de Mol nog boodschappen doen of zo?

De Mol moet wel heel vaak biechten en instructies ontvangen over de volgende opdracht  ;)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #108 Gepost op: 10-02-2020, 14:02:55 »
Ik vond de reactie van Leonie bij de uitleg van de opdracht erg kandidaats. Rik zei dat ze de hoofdrol zouden zijn en je zag Leonie schrikken (handen voor het gezicht enz.) Ze dacht natuurlijk dat ze een voorstelling voor duizenden mensen moesten geven. Duidt er op dat ze geen voorkennis had.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #109 Gepost op: 10-02-2020, 14:04:50 »
Als de cirkel wordt geopend, dan moet je wisselen. Mil vergat dit een keer en viel daarom af.
Ja oké maar wisselen is toch ook één eruit, geen erin? Weer precies dezelfde discussie als met de hovercraft-opdracht, haha. Anders had Buddy en/of Mil al eerder af moeten zijn; Buddy verlaat als eerste in de opdracht een cirkel, maar daar komt niemand voor in de plaats...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #110 Gepost op: 10-02-2020, 14:27:11 »
Ik vond de reactie van Leonie bij de uitleg van de opdracht erg kandidaats. Rik zei dat ze de hoofdrol zouden zijn en je zag Leonie schrikken (handen voor het gezicht enz.) Ze dacht natuurlijk dat ze een voorstelling voor duizenden mensen moesten geven. Duidt er op dat ze geen voorkennis had.

Ja, dat was ook mijn gedachte toen ik haar zo zag reageren. ::jaja::

Offline mocemole

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #111 Gepost op: 10-02-2020, 14:54:02 »
Ja oké maar wisselen is toch ook één eruit, geen erin? Weer precies dezelfde discussie als met de hovercraft-opdracht, haha. Anders had Buddy en/of Mil al eerder af moeten zijn; Buddy verlaat als eerste in de opdracht een cirkel, maar daar komt niemand voor in de plaats...
Ja, maar bij Mil was de cirkel al terug gesloten en ze zat er nog in. Daarom viel ze af.

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #112 Gepost op: 10-02-2020, 15:05:09 »
Ja, maar bij Mil was de cirkel al terug gesloten en ze zat er nog in. Daarom viel ze af.

Aha, niet geregistreerd eergisteren.  ::ok::

Offline MartinJ

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #113 Gepost op: 10-02-2020, 15:29:58 »
Die afbreekstreepjes op de verkeerde plaats zouden ook wel met nostalgie te maken kunnen  hebben. Volgens mij konden tekstverwerkers van het eerste uur dit nog niet of niet vlekkeloos. Hiervoor moest je als gebruiker een zogenaamd soft-hyphen invoeren om de tekstverwerker te vertellen dat dit woord hier afgebroken kan worden.

Wat ik hier ook nog gemist heb volgens mij is dat het wel erg vreemd is dat niemand op het idee komt om de dia's te bekijken zonder projector en projectiescherm. Ik dacht dat ik een beeld zag in Moltalk waar je heel duidelijk op kan zien welke getallen er op stonden. Misschien dat ik hier later nog even een schermafdruk van kan plaatsen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #114 Gepost op: 10-02-2020, 15:38:45 »
Die afbreekstreepjes zijn gewoon slordigheden. Net als geinteresseerd zonder trema en "de foto's zijn te zien op de tijdcodes die overeenkomt" in het tekstje van de opdracht met de televisies.

Offline Theovv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #115 Gepost op: 10-02-2020, 15:47:29 »
Die afbreekstreepjes zijn gewoon slordigheden. Net als geinteresseerd zonder trema en "de foto's zijn te zien op de tijdcodes die overeenkomt" in het tekstje van de opdracht met de televisies.
Maar waarom gebruiken ze dan deels afbreekstreepjes (tekst 2) en deels wel het volgende woord op een nieuwe regel, waardoor lange stukken wit aan het einde van een regel ontstaat (tekst 1)? Die discrepantie is wat het opvallend maakt.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #116 Gepost op: 10-02-2020, 15:57:56 »
Ik vermoed dus slordigheden die per ongeluk ontstaan zijn. (Maar ik snap dat opvallende afwijkende dingen in WIDM om nader onderzoek door molloten vragen. Ik zou alleen echt niet weten wat hier verder uit te maken valt.)

Offline jehnnnycash

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #117 Gepost op: 10-02-2020, 16:17:03 »
Ik vermoed dus slordigheden die per ongeluk ontstaan zijn. (Maar ik snap dat opvallende afwijkende dingen in WIDM om nader onderzoek door molloten vragen. Ik zou alleen echt niet weten wat hier verder uit te maken valt.)
Morse code. In de eerste boodschap leveren leestekens aan het eind van regels één punt [.] op. In boodschap twee [- - . .]. Dat is dus EZ, en levert dus niets op. Dus nee, verder ook geen idee.  ::tandpastasmiley::

Offline missmolly

  • Forumlid
  • UDIGIT
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #118 Gepost op: 10-02-2020, 16:42:25 »
Er is denk ik wel iets uit te halen ..

De opdracht is het ontdubbelen van de twee teksten.
Je houdt dan 34 woorden over.
Als je de eerste letters van deze woorden verder ontdubbelt houdt je de volgende letters over

T   B   W   E   Z   A   D   H   N   L

De afbreekstreepjes tonen de woorden die niet ontdubbeld moeten worden.

A van aanwijzingen en B van bedrieger

 T   B   W   E   Z   A   D   H   N   L   A   B

Je kunt hier uit halen..
HAND ZWABBELT

even opgezocht en het is inderdaad een werkwoord en betekent zwabberen.
Mil zwabberde met het biljet met ?

Het is maar een idee.. misschien kan iemand anders er nog wat mee?

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 1: Beeld en Geluid
« Reactie #119 Gepost op: 10-02-2020, 20:25:20 »
Ik blijf het wel raar vinden. Rik zegt dit geschreven te hebben, hij heeft communicatiewetenschappen gestudeerd en is journalist geweest. Dan schrijf je niet zo lijkt mij...derhalve snap ik dat men hierin een hint ziet.

D en I, wellicht combineren met de eerdere (ver) en (d) ofzo?

EDIT: ik zie Iversen verschijnen  ::rofl::

Nee geen idee, maar wel opvallend.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020, 20:27:31 door Juuls247 »
Meer L